Bedste vandslanger/rør?

Vandkøling d.  17. april. 2005, skrevet af Anti-Pjerrot
Vist: 2488 gange.

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2005 22:09:42
Svar/Indlæg:
2126/135
.......................Slanger/rør til Vandkøling...................................

Nå ja jeg kan godt lide at gøre det selv. Men derfor behøver det jo ikke ligne lort det man laver - Altså vandkølingen. :)

Jeg har undersøgt markedet for pex-rør, og desværre kan man åbenbart ikke købe 10mm pex-rør - Medmindre man køber det som dele til eks. vandhaner. Hvilket egentligt er ret dyrt.

Eks.: 12mm pex-rør - 19kr/ meter
.........15mm pex-rør - 15kr/ meter
.........10mm pex-rør - 49kr/½meter. altså 100kr /meter.

Pex-rør er hårdt og kan ikke bøjes skarpt, medmindre man varmer det op med en varmeblæser eller andet.
Men hvis man gør det er det det bedste vandkølingsrør - Pga. man kan lave ca. 180° knæk (Altså en slags stram U-bøjning.) hvis man opvarmer og bukker med en spiral inde i røret. eks. en spiral til 49.95kr i silvan (Afløbsspiral).

Kom spiralen ind i røret. varm op. buk og ret til. køl af i vand. træk spiralen ud. Du har nu et perfekt stabilt buk der ikke ændres og ikke knækker.

I modsætning til alle andre PU PE og PVC-slanger kinker disse rør ikke og de er stadig bøjelige nok i kold form til at på og af-montere i systemet.

..............................Fordele og Ulemper................................

Fordele:
Kinker ikke.
Hårdere end alm. slanger.
Bøjeligere end kobberrør.
Lavere varmeoptagelse end alm. slanger.
Gode til Push in-studser.
Du skal ikke købe vinkelstudser - Hvilket betyder færre samlinger - Hvilket der igen betyder mindre risiko for lækage.

Ulemper:
Meget dyrere i 10mm end andre slanger.
Kræver lidt mere forarbejde til bøjninger.

Jeg vil bruge mit dyrt indkøbte 10mm pex-rør (Ialt ca 150kr.) i mit kommende vandkølingssystem, og skrive mere detaljeret hvad jeg oplever med disse rør.

Jeg starter Mandag d. 18/4-2005

Systemet vil indeholde:

Cpu-kølehoved Heatkiller 2.0
HTF3 Dual 120 Std radiator
Ekspansionsbeholder (Ukendt hospitalsmærke)
Micro-pump Magnetkoblet tandhjulspumpe
LeGris Push-In studser. 1/4" gevind 10mm YD.

Hilsen A-P

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
17-04-2005 23:12:43
Svar/Indlæg:
240/44
spændende projekt :)

Jeg ser da frem til at læse mere om projektet skrider frem :D
Og ikke mindst til at se aaaalle billederne ;)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 16:47:11
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare bruger blødt kobberrør, når det besidder nogle af de samme egenskaber - og flere positive oven i.

PEX er godt at bukke ja, men det holder absolut IKKE formen efter et par opvarmninger og nedkølinger. Før der kommer buk på er der en fjedring i det - som du skal tage højde for når du monterer dine hoveder i systemet.
Blødt kobberrør er 99% dødt - dvs der er ingen spændinger i det efter du har bukket det.

PEX perspirerer også, i modsætning til kobber - dvs der kan vandre iltmolekyler ud og ind igennem materialet = vandet bevarer sine korrosive egenskaber + du taber vandstand efter et stykke tid.

Sidst men ikke mindst er der prisen. De 2-3 meter du skal bruge, kan du futte ned til den lokale VVS'er og få udleveret for en sixpack. ;)

Det eneste jeg kan se som skulle være en hindring, er at "alle andre bruger kobber" - men alligevel ser man ikke rør/slange-føring i kobber så ofte...

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 17:28:44
Svar/Indlæg:
4112/53
#2 Kobber har dog den ulempe, at man ikke kan bruge det med nogen af de fittings, som vi ellers bruger på vandsystemerne.

2) Desuden skal du igang med en loddekolbe, hvis du vil til at lave samlinger i/med kobberet, i f.eks. en 90° vinkel eller et T-stykke.
3) Det er ikke til at lave "sikre" monteringer af slange udenpå kobberrør, med mindre man laver en form for rille i kobberet udenpå, og så spænder slangen fast med spændebånd e.l.

#0 Spændende projekt. Glæder mig til at se nogle billeder.

PEX rør, er det ikke det man også kalder for "plexiglas rør"?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 17:56:12
Svar/Indlæg:
6624/113
#2 - Kobber har en yderdiameter på 8/10/12 som gør det muligt at bruge det i de selvsamme fittings som man bruger PEX rør i. Folks fantastiske push-in er da 8/10mm, og det slutter fint tæt. Jeg arbejder med den slags til dagligt - dvs push-in ned over henholdsvis alu og kobberrør. Ingen problemer der... ;)

2) - Nej det smukke ved kobberrør er netop at man kan bukke det - så længe man sørger for at få det i blød, dvs i en rulle. Det er meget mere behageligt og ensformigt at arbejde i end PEX. Man kan lave ned til radius 25mm skarpe buk med det, for dem er der 2 af i mit system...

3) - Jamen så må du lige forklare mig hvor det for det første er relevant, set i lyset af at #0 bruger klemmeringssamlinger. :00
For det andet må du hjertens gerne forklare mig hvordan alle mine samlinger, som er lavet på glatte kobberrørssider, er tætte til 2 atmosfæres tryk. Det er 10mm billig PVC slange med en 3mm strips lagt dobbelt og spændt til - ikke vildt stramt.

PEX rør - det bliver ganske rigtigt glasklart når man varmer det op og prøver på at bukke det, men plexiglas-rør er noget ganske andet. Det kan f.eks ikke flexe som PEX - og PEX er i brugbar stand helt mat, dvs man kan ikke se igennem det. :D

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 18:04:24
Svar/Indlæg:
2126/135
Pex-rør er polyethylen rør. Jeg har aldrig hørt det blive kaldt plexiglasrør.

# Sajmon - Jeg har også overvejet brugen af kobberrør, men hvis man gerne vil af og påmontere sit vandkølesystem, er det bestemt en ulempe med kobberrør, da det vil knække eller lave grimme buler, der hvor man bøjer, når man afmonterer. Samtidig kan du ikke lave så skarpe knæk i kobberrør som i pex.
Sidst men ikke mindst er det som #3 siger, mere besværligt at kobberlodde, end at varme pex-rør op med en varmeblæser og køle det ned.

Ud over det - Så er det rigtigt at pex-rør perspirerer, men slet ikke så meget som pvc/pe eller pu gør. Jo hårdere materiale - jo mindre perspiration.

Jo pexrør holder formen hvis du tager højde for at overbukke en smule. Pexrør er jo "bøjeligt" i kold form - Men ikke bukkeligt.
Netop derfor syntes jeg at jeg ville bruge pex-rør.

Se billede i min profil - Her har jeg oploadet et billede af der meste af udstyret til mit system.

Der mangler pumpe, ekspansionsbeholder, blæsere og CD/DVD-drev..

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 18:20:59
Svar/Indlæg:
2126/135
# sajmon - Jeg har spurgt ALLE steder - Og 10mm Pex-rør er ikke til at få i løskøb. 12mm er mindste. Jeg har være hos min lokale vvs-leverandør og fået dem til at ringe rundt.
Jeg fik tilbudt 10.1mm pexrør og 10mm specialfremstillet slange. Men ikke 10mm pex-rør. Det findes åbenbart kun som dele til armaturer osv.

Forresten er der nu kommet et bllede af pumpen :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 18:35:46
Svar/Indlæg:
6624/113
#6 - Nu var det så også kobberrør jeg mente. ;)