-> #0
Medmindre du er seriøs lydfeak og går op i det, så kan du sagtens nøjes med onboard lydkort. De er i dag ved at være af en så høj kvalitet, at det er til at holde ud.
Men, hvis du gud død mig vil have Creative (hvilket man sagtens kan forstå ;)), så bare find et til kr. 500,-
Har du gode højttalere, så sætter det omvendt krav til dit lydkort.
SoundStorm er et rigtig godt alternativ til Creatives løsninger. Ingen tvivl om det. Nu går jeg selv rimelig meget op i det, og har valgt et Creative SoundBlaster Audigy 2, ZS Platinum Pro.
Faktisk, så kan man nøjes med et 'ældre' Audigy "1" og blot opdatere dets firmware. Den eneste reelle forskel er 'SurroundMixeren'. Dog vil jeg lige indskyde:
Går du op i det, er der ikke "loft" på. Køb dig endelig fattig. Jeg er diamentralt uenig med Rune/Black Angel 2. Han man lysten, skal man sgu investere i et godt lydkort. Lyden er 50% af oplevelsen ved computeren. Medmindre man er benchluder og går 100% op i dét, så er det nonsens at bruge penge på et godt lydkort.
For lige at opsummere:
Billigt alternativ, men godt: Onboard
Hvis du vil have: Creative Audigy 2 - deres "billige"
Entusiast: Det bedste af det bedste. Gå efter EMU10K (Creative/Prof.) el. ENVY24
;)