Public announcement, fra en OC'er...

Hyggehjørnet d.  18. april. 2005, skrevet af NoNig
Vist: 329 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:17:09
Svar/Indlæg:
23132/740
Tjah...

For første gang i lang tid, er jeg tilfreds med min computer. Den står færdig og er bare dejlig.

Kan huske i sin tid, da man kom hertil, og 'alle' bare havde det fedeste af det fede. Det var lige til at få komplekser af, og man var aldrig helt tilfreds. Man fik en fed CPU, men havde et "skod" bundkort. Fik et nyt bundkort, men så var CPU'en enten forældet eller kølingen ikke tilstrækkelig.

En ond spiral af selvbebrejdelse og skyld vældede ned over sindet.

Roligt og støt, fik man opbygget en computer der holdt til det den skulle. Et monster med kompressorkøling, high-end grafikkort osv. Men alligevel var man ikke tilfreds. Hvorfor?!

Ikke fedt, at have brugt monstermange penge på en computer, man ikke havde tid til at nyde. Endnu engang vælder skyldfølelsen af uopnåelighed ned over en. Hvad gør man?

I lang tid kan man gå og føle, at man ikke helt slår til. Lidt latterligt, og og med, at computeren ikke på nogen måde repræsenterer ens personlighed. Hvis endelig man følte sig lidt "ovenpå", så skulle Macci, Oppainter eller Lars nok sørge for, at man stod tilbage med en dårlig smag i munden.

Man undskylder, over for sig selv og andre, at det ikke er fordi man går op i 3Dmark eller SuperPi. En elite af nørder der står væsentligt højere end sig selv, fik en til at føle, at det her bare ikke dutter.

Utallige forsøg på, at sige til sig selv, at det er "godt nok" holder ikke vand. Man er bare nødt til, at finde ud af med sig selv, om man vil eller har midlerne til det.

Det tog mig også omkring 4 år, at få bygget min "drømmecomputer". Et monster af et system der lydløst kværnede 7-kabale ved 4,25 GHz. Latterligt i sig selv, da man har skudt langt over målet. Tilfredsheden var der, når 'FarCry', 'Doom 3' eller 'HL 2' trillede henover skærmen med en "ok" FPS-rate. Ok!

Jeg har igennem tiderne her på OC.dk overværet utallige "små" nørder, blive haglet til jorden, da deres system ikke er optimalt. Det er som om, at der til tider hersker et anarki, hvormed folk glemmer hvad de selv sidder med. Langt størstedelen af de fede computere herinde tilhører en lille elite af nørder. Langt de fleste "derude" er tilfreds med mindre.

Alligevel sidder man med en dårlig smag i munden. Af og til, så frister man svage sjæle til lige at bruge et par ekstra hundrede kroner på hardware, de i realiteten ikke kan se eller mærke forskellen med/på.

Hvorfor?

Hvorfor skal nørder bare være bedre end andre? Hvorfor forsøger vi gang på gang, at lige være lidt mere korrekt? Milimeterkorrektheden er vores største svaghed, men også en af vores styrker. Den presser os til at gå videre, presse på og opnå bedre resultater end tidligere.

Uanset hvor meget omverdenen ryster på hovedet af os. Så sidder vi alligevel som små konger i vort lille kongerige der hedder "Min computer".

Efterhånden som tiden er gået, er min interesse for vold-OC faldet drastisk. Jeg har - desværre - ikke tiden til at gå op i det med liv og sjæl. Det har medført en "anderledes" prioritering hvad angår hardware.

Jeg er fandme stolt af min computer. Den ligger ikke på ORB'en eller bliver rated særlig højt. Men det er ligemeget. Jeg er pisseglad for den, og kan ikke huske hvornår jeg sidst har været så tilfreds med den.

Vil uden at rynke på panden påstå, at der sidder high-end hardware i den. Det er ikke en FX'er, korrekt. Der er ikke 2 Gb af de ledeste OC-ram i den. Der er ikke det vildeste AGP/PCI-express grafikkort i.

Men den er lækker at se på, og kører som en drøm.

... eneste problem:

Mit lydkort, min skærm og min binding til computeren gør, at jeg nu kan spille 'Doom 3' så "realistisk" at jeg næsten ikke tør.

Fandme da noget af et dilemma :l

;) :e

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:22:02
Svar/Indlæg:
1503/128
Fin lille historie, men den hører sgu' ik' til i PC-hardware-diverse.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:22:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Nå :l

:00 :p

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:26:05
Svar/Indlæg:
4338/142

Vi har snakket om det på MSN NoNig - men vi er to i den båd :)

Som du også skriver, er det eneste problem nu, at spillene kører så godt og er så flotte - at man ikke tør spille lortet :x

Men det er dejligt at være tilfreds, mangler bare mit ASUS Vento 3600 kabinet, men jeg har fødselsdag på næste onsdag :p

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:27:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Hov hov! :o

Ingen utilfredse miner i denne tråd tak :r

:p

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:29:51
Svar/Indlæg:
4338/142
?:(

Jeg er ganske tilfreds, det er jo det jeg skriver ;)

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:33:53
Svar/Indlæg:
1762/36
Det er godt nok et lækkert sytem du har, MEN havde det stået til mig var det nok blevet et lidt billigere grafikkort og nogle federe ram, feks Crucial Balistix...

Men anyhow det lyder bekendt, jeg er bare kun nået der til hvor det skal voldclockes mere og mere...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:33:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

"<i>Men det er dejligt at være tilfreds, <b><u>mangler bare mit ASUS Vento 3600 kabinet</u></b>, men jeg har fødselsdag på næste onsdag:p</i>" :00

:e :p

PS.: Er dit Messenger fucked igen? :l

-> #6

Ved ikke om jeg ville opnå det store med de RAM. Har godt nok haft kig på dem. Men siden der er lavvande i pengekassen, besluttede jeg mig for nogle "billige" RAM. Mængden opvejer langt ydelsen v. 2x 256 Mb RAM (ved godt, at det ikke 100% var dét du mente). Så 1 Gb RAM kører bare rigtig dejligt :)

BOOOMER

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:34:17
Svar/Indlæg:
170/29
Ja, du/ vi har det sq hårdt..

Der er ikke noget værre end gruppepres 🙂

rosty

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:39:25
Svar/Indlæg:
910/91
så længe jeg kan hvile i mig selv..... betyder min com intet for mig.... eller noget i den stil ;)

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:39:32
Svar/Indlæg:
1762/36
#7 Neeej, det var ikke jeg mente, men ram er jo ikke særlig dyre i dag hvis man kigger de rigtige steder, 1300-1500kr og så har man nogle rigtig lækre ram...

Tilykke BTW....

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:39:41
Svar/Indlæg:
734/32
Hehe, jeg kan sgu' også godt kende det - kunne selv have skrevet det :e
Men holder med superfluen ang. forumvalg.... Det var så det der med Milimeterkorrektheden :00 eller flueknepperiet ( no offence #1 ) :r Men sådan er vi OC' ere nok bare :l

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:39:49
Svar/Indlæg:
4338/142

Du har jo selv været blandt dem der brokkede sig over mit Global-kniv-mod :00

Orker ikke Messenger for tiden - for meget multitask :r

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:43:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Ved det. Vi nørder kan være nogle kællinger til tider :r :00

-> #9

My point :e

-> #10

Korrekt. Men ville gerne have 1 Gb "gode" RAM :) Så hellere vente lidt, og investere i nogle rigtig lækre nogle ;)

-> #11

Syn's at vi trængte til lidt "krydderi" på forsiden :r

- Det bliver flyttet senere ;)

-> #12

Har aldeles aldrig brokket mig over dit mod. Blot din brug af de særdeles dejlige metalredskaber :00 :e

Hæh. Kørte jeg dig træt sidste gang?! ;)

For meget multitask med "Get and smoke", "ædeflip" og jeg ved snart ikke hvad?! :e :p :e

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:47:32
Svar/Indlæg:
2786/120
Ja da... kan da kende det.. :p
Hvor meget af mit HW tror i jeg ville have, hvis det ikke var fordi det oc'ede så man tror det var løgn??? hvis det var det, var jeg sq ikke gået så langt, som at investere halvdelen af sidste års løn på min comp... Men man sidder alligevel med den der tilfredse smag i munden, når man lige nupper de der 50 mhz mere.... AHH... Fedt lille essay du fik skrevet der NoNig... Ganz Schön
(Det er d. 18 april, hvis nogen af jer ved hvad det betyder... Derfor det tyske... Man er vel sønderjyde :00 :p ;) )

MVH.
Toke :)

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:48:33
Svar/Indlæg:
734/32
Ææælsker krydderi :e

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 22:50:44
Svar/Indlæg:
4338/142

Nåh jah - sorry, men som sagt har kniven det fint :)

jmose

Moderator
Tilføjet:
18-04-2005 22:51:08
Svar/Indlæg:
3863/538
Tja, hvad kan man sige: Græsset er altid grønnere på den anden side :)

Der er sgu også mange der griner ad mit "gamle" GF 4 med 64 mb ram. Men jeg spiller overhovedet ikke på min pc - og så er sådan en passivt kølet GFX altså bare guld værd :i

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
18-04-2005 23:00:48
Svar/Indlæg:
610/87

Det er en flot artikel ... jeg er gaaet igennem netop det samme som dig , brugt adskillige hundrede kroner paa hardware uden at faa nogen egentlig maerkbar forskel ud af det,. Det er lissom om hardware forums skaber et unaturligt behov for hardware. Isaer m.h.t til Ram syns jeg det er helt grotesk.

de der saakaldte "OC" ram som kan koste op til det firdobbelte af normale ram, og saa giver de maaske en enkelt frame pr. sekund eller 100 3dmarks mere.

who the f*ck cares. Hvad er respekt blandt Noerder vaerd?

Jeg vil 10 gange hellere ha respekt med mig selv og min omgangskreds, saa derfor har jeg nu valgt bare at bruge en computer til det den skal bruges til den, istedet for at smide adskillige haardt tjente kroner ud af vinduet paa noget som ingen andre end mig selv syns er fedt.....

Nonig du har set lyset... jeg er glad paa dine vejne... :e

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
18-04-2005 23:04:34
Svar/Indlæg:
14079/622
->NN
Yeah så er vi næsten 2..:P har på søndag og har festet i forgårs og holder fest igen på lørdag :e... det kan godt være at i har de bedste damer i jylland.. men nogle af københavns bedste var hjemme hos mig i lørdags siger jeg dig! :P;)

Har selv endelig fået et fedt system efter års "kæmpen" med dårlig HW.. Alligevel sidder jeg og føler mig snydt fordi at jeg brugte penge på s754udstyr med AGP..AGP! :00.. og er så hooked på s939 og winchester som har et OC-potentiale som er SÅ meget større end min Newcastle :00. Og mit gfx.. ja.. spillede kører da fint, men føler mig SÅ røvrendt når folk men 6600gt´ere SLÅR mit fiiine geforce6800.. suk.. heldigvis skal jeg igang med at give core mere spænding så den kan klare de Xtra pixelpipelines ordentligt.Desværre har jeg ikke set mage til så ringe ram på gfx før. De vil bare ikke oc..:l

og ææælsker dine "stile" nonig.. nu har du vel pulse installeret ? :e;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 23:21:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Oplys os uvidende :e

-> #15

Me too ;) :p

-> #16

Tror jeg på. Ville gerne selv eje nogle.

-> #17

Netop. Hvorfor skal man blive ked af sådan noget?

-> #18

Kan ikke sige andet end: :e

-> #19

Yup ;)

Og takker :r Man gør jo hvad man kan, som 'skribent' :00

;) :p

-> Alle

Tjek http://www.nonig.dk/hottie.zip - så I kan se hvad jeg snakker om :)

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 23:28:26
Svar/Indlæg:
1762/36
#19 Du har det hårdt!
Jeg har en barton 2500+, 9500pro og så nogle ret lækre ram, men er sku da mere old school end run DMC og Grandmaster Flash!
Tror du ikke at den trænger til at blive skiftet ud?!

OCZ VX 3200 og Crucial Balistix (1300-1500kr) er sku da herre lækre ram!

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
18-04-2005 23:45:54
Svar/Indlæg:
14079/622
->#21
Hehe.. :) ..det kan da altid blive bedre ;)..
Men en barton er da ikke ringe.. og et 9500pro. Tja et halvtgammelt kort. Men føler mig røvrendt da et kort til 2500kr (kostede det da jeg købte det) burde slå deres 1500krs-kort med mere end marginaler ? :l:P.
Hvis jeg vandt 1 million ville jeg købe mig en rig der ville få lars til at blegne af misundelse.. eller nej. Tror ikke mine forældre ville være glad for at min computer brugte mere strøm end vores microovn.. :e;)

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 23:50:51
Svar/Indlæg:
2126/135
Aj hold op Globalknive er total skod.

Hvis man vil have ordentlige knive så se her:

http://hwl.dk/

Tojiro-Knive . Det er knivenes FX-55 eller Farrari!
Dick-knive . Det er Dualcore Intel eller en solid Mercedes!