#17 - Det du skriver der, er faktisk langt fra korrekt.
En benzinmotor er en eksplosionsmotor, hvor forbrændingsprodukterne andtændes af en gnist, da den optimale forbrændingstemperatur ikke er opnået, pga. det lave tryk - Dette medfører en ufuldstændig forbrænding, og dermed en dårligere brændstoføkonomi.
For det første er Benzinmotoren ikke en eksplosionsmotor, men en forbrændingsmotor. Ved det optimale tidspunkt, som er lige før kompressionen når sit absolutte max, antændes gasblandingen ( luft / benzin ) af gnisten, og forbrændingen går igang. Benzin er ganske rigtigt mere brændbar end diesel, men er det først gået igang, så brænder det langt mindre eksplosivt. Forskellen på diesel og benzinmotorer er netop den måde gassen antændes - hvor det i dieselmotoren klares ved bare at komprimere til det siger bang. Før common-rail kom på markedet, var dieselmotoren i meget højere grad en eksplosionsmotor end benzinmotoren var. Det eneste der er sket siden den blev opfundet, er at processen er blevet mere raffineret. Og netop derfor lyder ældre dieselmotorer som om der rasler en kasse skruer rundt i dem.
Det er oftest i forbindelse med uvidenhed, dovenskab og økonomi at man vælger ikke at filtrere partikler fra, da det faktisk er muligt at rense røgen, næsten fuldstændigt.
Forkert - det er udelukkende økonomi og det problem der opstår når man skal skille sig af med alt affaldet fra alle de filtre, som afgør om et køretøj skal eller ikke skal monteres med partikelfilter. Og så lige det faktum at teknologien i sin nuværende og mest brugbare form ikke har været tilgængelig mere end 3-5 år. Lead-time på ny teknologi er rundt regnet 5 år på bilmarkedet, så det varer ikke ret længe før patikelfiltre er et lovkrav på ALLE dieselmotorer.
Men uanset hvad, så ser vi aldrig en Dieselmotor i en sportsvogn. Det egner de sig ikke til. De er lavet til økonomisk og fornuftig brug!
Jamen det tror jeg du skal snakke med Kris Nissen og et par andre om, for de kører da DTC / Nosscar / diverse andre racerserier i dieselbiler, og har gjort det minimum 2 år nu. Cummins har kørt med diesel i diverse racerløb på den anden side af atlanten i over 20 år nu, og der er flere konstruktører, som arbejder på at indsætte dieselmotorer i Le Mans også.
Bygger man det rigtigt, så er den type motor fuldt ud på højde med benzinvarianterne, på grund af det lavere omdrejningstal der skal til for at have optimalt drejningsmoment og effekt.