Nogen der har forstand på lovgivning og

Hyggehjørnet d.  19. april. 2005, skrevet af Zonqui
Vist: 617 gange.

Zonqui
 
Superbruger
Tilføjet:
19-04-2005 14:29:29
Svar/Indlæg:
732/117
Hejsa.

Nogen der har forstand på lovgivning og biler - giver det her mening?

Har skrevet en mail til et firma ved navn ALD, der lejer biler ud til firmaer, vedr. chiptuning af Volvo S60 2,4T.

Han sagde at det kun var Saab, der var godkendt af EU hvad det angår.

Jeg tjekkede for god orden skyld lige op de danske regler, der lyder at 20% er max, så skal der ny dokumentation på bilen.

Men kan vi blive enige om, at 20% er lovligt uanset hvad EU siger?

Nu er det sådan at firmaet er tysk, men har self. en dansk afdeling, men har det indflydelse på reglerne. Desuden har jeg ikke hørt om de EU regler, men er det noget i kan hjælpe med? Regler osv.? Gerne dokumentation fra den danske lovgivning og EU.

Mvh Morten

xEox
 
Overclocker
Tilføjet:
19-04-2005 15:31:59
Svar/Indlæg:
34/4
Motorskift
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges.

Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.

En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse tilfælde med en egentlig motorudskiftning.

Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.

Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er det altid klogt at spørge Statens Bilinspektion om eventuelle krævede tekniske ændringer.

Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning eller ved motortuning, evt. ved en kombination af begge.

Motortuning
Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.

Modelskifte
Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.

Se mere info her --> www.toldskat.dk





Zonqui
 
Superbruger
Tilføjet:
19-04-2005 16:38:54
Svar/Indlæg:
732/117
Okay - Kan du lig eoversætte til dansk :00

Ej, kan du hjælpe mig med om jeg har en chance for at få lavet en chiptuning så? Hvad skal jeg evt. gøre for at finde ud af det?

Mvh Morten



Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2005 17:19:14
Svar/Indlæg:
2453/80
mine forældre har en chiptunet volvo s80.. vi har bare en lille kasse med en ledning.. tror ikke den er lovlig, men det bliver sjældent opdaget tror jeg... den er jo nem og gemme den lille kasse ;)
det tar 10 sek. at pille den ud, så det kan man da bare gøre når man kører til syn :)
synsgutterne er vist lidt en flok hatte.. opdager ik en ski andet end rust og slid :e og så lige for bræde dæk x(
men din "chance" for at få chiptuning..?
man køber da bare chippen og sætter den i... og man siger ikke noget til skattefar :p




Zonqui
 
Superbruger
Tilføjet:
19-04-2005 17:34:50
Svar/Indlæg:
732/117
#3 Det er desværre det der ikke helt går i denne situation, da det er en "lejet" bil om man vil. Så kan vi ikke bare gøre som man vil.

Lige lidt OT i mit eget indlæg - Hvilken motor m.m. er den Volvo? :p :e

Personligt kan jeg bedst lide S60, da jeg synes S80 virker lidt mærkelig. Dens længde synes jeg ikke rigtigt passer til resten af den... Whatever, det er begge nice biler :e

mvh morten



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
19-04-2005 18:02:46
Svar/Indlæg:
4033/364
hmm, definer lige lejet bil.. for hvis du ikke personligt er ejer af bilen, mener jeg ikke at du må lave sådanne et indgreb.. Tror at det med at det kun er SAAB der er godkendt skyldes ikke så meget effekten, men mere at chipsættet skal være godkendt dvs. at udstødningsgasserne overholder de korrekte værdier.. Men ellers kig i sverige, de elsker at tune deres biler, og der findes rigtig mange volvoer ... så mon ikke der er noget der?

Der er desuden en anden lille ting at huske vedrørende chiptuning.. medmindre din volvo er en AWD , så kan 20% af mange heste gøre at det eneste du vil få ud af det er større dækregninger.. har hørt at over 220hk skal man nok ikke have i en forhjulstrukket bil.. biler som fx Alfa 147GTA trækker simpelthen forhjulsophænget skævt, så derfor skal antispin være konstant på..

som #3 siger, så kan man flere steder (thansen, høyer vist nok) købe en boks til ca. 6-10k som chiptuner for en.. dunno om den er godkendt dog.

Jeg vil KLART råde dig til at snakke med toldogskat - for det med at miste sin afgiftsidentitet kan betyde MANGE MANGE penge.. har hørt om en der gejlede en BMW 320i om til en M3 -> han skulle betale afgiften (180%) af forskellen mellem de to bilers afgifter..



Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2005 18:11:22
Svar/Indlæg:
2453/80
ja det er sq dejlige biler :D vores er vist en 2.5L (diesel) med 140 hk (som standart).. en af mine venners far har lige købt en volvo xc90 T6.. den er fandme osse nice :p
eneste ulempe jeg lige kan komme på ved s80'eren er bremsen.. der er overhovedet ingen sammenhæng mellen hvor "hårdt" man træder og hvor "lidt" den bremser...man skal bare kigge på pedalen, så står lortet stille :p det er ivertfald noget man lige skal vænne sig til :o



Zonqui
 
Superbruger
Tilføjet:
19-04-2005 19:27:52
Svar/Indlæg:
732/117
#5 Okay. Har skrevet en mail til Statens Bilsyn eller hvad det nu hedder.. noget T&S i hvertfald. Men det var nok efter deres arbejdstid. Holder du dig under de 20% skulle afgift være det samme som altid.
Det med over 220hk tror jeg ikke helt holder... Nok lidt tilfældigt vil jeg sige, eller også har han ment det ikke har været effektivt for biler uden turbolader!

Bilen er lejet. Det er i hvertfald et leasingfirma, der udlejer biler til firmaer. Så godt 14K om måneden for en Volvo S60 2.4T med læder og hele svineriet... Fandme mange penge hehe.
men begriber stadig ikke det med Saab, for det er lovligt at tune sin bil max 20% i DK, men hvad har EU med det at gøre i denne sammenhæng?!?!

Mvh Morten



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2005 21:40:35
Svar/Indlæg:
2126/135
tsk tsk... Benzinmotorer - I ved godt at deres nytteeffekt er på under 30% ikk.

Til sammenligning er en Dieselmotor på 80-90% ;)



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2005 22:20:16
Svar/Indlæg:
6624/113
#8 - Ja, men Benzin er sjovere i de fleste tilfælde...

Nogle mennesker er til hurtigtroterende små kubik - andre er til bundtræk. Sådan er verden bare.

Desuden kan jeg ikke se hvad din pointe er...



Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2005 22:40:11
Svar/Indlæg:
2453/80
#9 og nogle er til benzin, stor kubik og nasty bundtræk :p
hader lyden af knallert :l

men kan nu heller ik se hvad det har med chiptuning at gøre.



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
19-04-2005 22:54:02
Svar/Indlæg:
14079/622
->#8
Ja, og dieselpartikler dræber flere 100 danskere om året..

men hvor skal vi hen med den trafiksnak ? :P ;)



Zonqui
 
Superbruger
Tilføjet:
20-04-2005 08:20:22
Svar/Indlæg:
732/117
#8 Indse det dog... Diesel stinker! Også i bogstavelig forstand.

Cons: De lugter, larmer, sort røg, ikke så hurtige som benzinbiler.

Pros: ?:( hehe

Det er så bare min holdning :p :00
Det er rigtigt nok at TDI får stort udbytte af chiptuning, men det er de da også nødt til når de er så langsomme som de nu er :e

Et godt eksempel er VW Touareg.
5,0 TDI V10 313HK. 0-100 på 7,8. Det er fandme da sløvt for en bil med en motor på den størrelse. Jeg anser ellers VW for at være nogle af de bedste når det drejer sig om dieselmotorer.
Den eneste version af Touareg jeg har respekt for er W12 - Samme motor som i deres Phaeton. Pænt grum, men ville til hver en tid foretrække en anden VW. Fx Porsche Cayenne (Bare ikke hvis den virkelig sku bruges på en mark med firehulstræk, for det er den ikke god til).

Mvh Morten




Zonqui
 
Superbruger
Tilføjet:
20-04-2005 08:22:55
Svar/Indlæg:
732/117
Btw #5 Nu har jeg ikke planer om at skulle gejle S60´eren om til Ferrari ;)

Men fangede godt din pointe. Skal også snakke med Volvo Danmark idag, for hvis den ryger over de 20%, skal der dokumentation for at den sikkerhedsmæssigt kan holde til det, hvilket jeg ikke kan se nogen grund til at den ikke skulle kunne... :00

Mvh Morten



#14
xEox
 
Overclocker
Tilføjet:
20-04-2005 13:41:09
Svar/Indlæg:
34/4
Nå jeg havde da næsten glemt denne tråd...
Efter at have læst den igennem, kan jeg ikke lade være med at spørge om hvor lang tid du regner med at lease denne bil?

For det er ikke billigt at få chiptunet en bil!
Det som #5 foreslår, kan du godt glemme, for det giver stortset ingen effekt. Så hvis du alligevel vil gøre det, så skal du snakke med et selskab, der har specialiseret sig i chiptuning, og som er skrappe med en test-bænk, for det kræver altså sin mand at få bemærkelsesværdig effekt ud af sådan en benzin motor, hvor motoren ellers står som std.

Husk på, at med undtagelse af diesel motore, så bruger man egentlig bare chiptuning, hvis du har lavet ændringer der påvirker kompressionen, volumen eller noget i den dur.

Så i min erfaring, kan chiptuning ikke betale sig for benzinbiler, med mindre du har lavet en ændring af overstående karakter.

Men lykke til da 8)

Det er da frisk nok at overveje sådan noget på en leaset bil...



Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2005 17:47:48
Svar/Indlæg:
2453/80
#12 kan da sige at vores s80 ruller fra o-100 på ca 8 sek uden chip.. altså med 140 diesel hk og den vejer over 1,5 T.. så mon ik de 7,8 er fordi Touareg vejer 3,5 T ?? ;)

desuden er diesel mere økonomisk og de trækker bedre!
hvis man har en 150hk benzinmotor og en 150hk dieselmotor, så vil diesel motoren være bedst da den trækker godt fra bunden.. benzinmotoren skal et godt stykker op i omdrejninger før den har de 150 hk :)

det du skriver med "Cons: De lugter, larmer, sort røg, ikke så hurtige som benzinbiler"
det erjo direkte forkert det der! det hele :) ;)





hamilton
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2005 18:01:43
Svar/Indlæg:
1419/29
Nu når vi lige tale chip tuning...
Er der så nogle der ved hvor man kan købe en ubegrænst cdi til en atv/ quad(sådan en 4 hjulet fætter) passer sikkert også på en scooter. Da jeg ikke er sikker på om min er begrænset.



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2005 18:25:37
Svar/Indlæg:
2126/135
#12 Indrøm det. Du har aldrig set en Dieselmotor vel.

En benzinmotor er en eksplosionsmotor, hvor forbrændingsprodukterne andtændes af en gnist, da den optimale forbrændingstemperatur ikke er opnået, pga. det lave tryk - Dette medfører en ufuldstændig forbrænding, og dermed en dårligere brændstoføkonomi. Dertil kommer at benzin er et raffineret produkt, da der i benzinmotoren kræves et mere eksplosivt produkt, hvilket medfører kraftig forurening i fremstillingen. Mere end hvad der slår 100 mennesker ihjel om året #11!
Hertil en højere benzinpris.

Med Dieselmotorer forbrændes brændstoffet, da trykket gør at brændstoffet opvarmes til selvantændings temperaturen, og forstøvningen sikrer en fuldstændig forbrænding.

Diesel består af flere kulstofforbindelser, og div. urenheder og tilsætningsstoffer. Det er oftest i forbindelse med uvidenhed, dovenskab og økonomi at man vælger ikke at filtrere partikler fra, da det faktisk er muligt at rense røgen, næsten fuldstændigt.
Fra en Dieselmotor under de rette omstændigheder er restprodukterne kun vanddamp og CO2. Tilsætningsstofferne sørger for at syre/base (TAN/WAN/SAN) forholdet er iorden, og restproduktet og evt. partikler kan filteres fra.

På skibe er der rensning af røg, så udstødningen ikke indeholder partikler.
Dette er af økonomiske grunde ikke overført til Dieselbiler - Nok fordi prisen i forvejen er høj.

Men uanset hvad, så ser vi aldrig en Dieselmotor i en sportsvogn. Det egner de sig ikke til. De er lavet til økonomisk og fornuftig brug!




Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2005 18:58:09
Svar/Indlæg:
2453/80
#17 præcis ;)
det er jo heller ikke uden grund at alt offentlig transport (undtagen el og gas) er diesel.. nok alle lastbiler, skibe, traktorer osv er deisel ;)



Zonqui
 
Superbruger
Tilføjet:
21-04-2005 10:06:53
Svar/Indlæg:
732/117
#14 Benzinmotor har glæde af chiptuning!
Bare ikke benzinmotorer uden turbolader. En chiptuning på en benzinbil med turbolader vil typisk give 20-30% hvorimod på en alm. benzin vil det kun give 10%.

#15 Ved ikke om du er klar over der er noget der NM? ;)
Det kommer jo ikke bare an på hvor mange hk den har - HK er bare en betegnelse for, hvor mange "kræfter" de har.
Newtonmeter(nm) er omdrejningsmoment.
Det er korrekt at benzinbiler har et højere moment, men synes da 1.800 omdrejninger er et pænt moment for en benzinbil ;)
Vil du virkelig påstå at dieselbiler ikke larmer mere, lugter mere og lukker sort røg ud når de kører? :00





Zonqui
 
Superbruger
Tilføjet:
21-04-2005 11:34:38
Svar/Indlæg:
732/117
Btw alt det med de forurener mindre end benzinbiler holder ikke helt...
I byområder er dieselbiler klart mere forurende, pånær dem der har partikelfilter, der reducerer mængden af de skadelige stoffer.
Og eftersom mennesker "som regel" opholder sig i byer, vil jeg da nok mene at dieselbiler er til større skade overfor mennesker, så jeg er ikke helt uening i hvad #11 siger.
Så de er derfor kun bedst ved det globale miljø.

Altså udslippet af CO2 fra dieselbiler er mindre end benzin - Ingen tvivl om det(men de lugter og larmer stadig), men der sidder en masse stoffer i udstødningen, der bestemt ikke er sundt, medmindre de som sagt har partikelfiltre.
De partikler der sidder i udstødningen er kræftfremkaldende - Polyaromatiske Kulbrinter (PAH).




Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2005 12:23:59
Svar/Indlæg:
6624/113
#17 - Det du skriver der, er faktisk langt fra korrekt.

En benzinmotor er en eksplosionsmotor, hvor forbrændingsprodukterne andtændes af en gnist, da den optimale forbrændingstemperatur ikke er opnået, pga. det lave tryk - Dette medfører en ufuldstændig forbrænding, og dermed en dårligere brændstoføkonomi.

For det første er Benzinmotoren ikke en eksplosionsmotor, men en forbrændingsmotor. Ved det optimale tidspunkt, som er lige før kompressionen når sit absolutte max, antændes gasblandingen ( luft / benzin ) af gnisten, og forbrændingen går igang. Benzin er ganske rigtigt mere brændbar end diesel, men er det først gået igang, så brænder det langt mindre eksplosivt. Forskellen på diesel og benzinmotorer er netop den måde gassen antændes - hvor det i dieselmotoren klares ved bare at komprimere til det siger bang. Før common-rail kom på markedet, var dieselmotoren i meget højere grad en eksplosionsmotor end benzinmotoren var. Det eneste der er sket siden den blev opfundet, er at processen er blevet mere raffineret. Og netop derfor lyder ældre dieselmotorer som om der rasler en kasse skruer rundt i dem.

Det er oftest i forbindelse med uvidenhed, dovenskab og økonomi at man vælger ikke at filtrere partikler fra, da det faktisk er muligt at rense røgen, næsten fuldstændigt.

Forkert - det er udelukkende økonomi og det problem der opstår når man skal skille sig af med alt affaldet fra alle de filtre, som afgør om et køretøj skal eller ikke skal monteres med partikelfilter. Og så lige det faktum at teknologien i sin nuværende og mest brugbare form ikke har været tilgængelig mere end 3-5 år. Lead-time på ny teknologi er rundt regnet 5 år på bilmarkedet, så det varer ikke ret længe før patikelfiltre er et lovkrav på ALLE dieselmotorer.

Men uanset hvad, så ser vi aldrig en Dieselmotor i en sportsvogn. Det egner de sig ikke til. De er lavet til økonomisk og fornuftig brug!

Jamen det tror jeg du skal snakke med Kris Nissen og et par andre om, for de kører da DTC / Nosscar / diverse andre racerserier i dieselbiler, og har gjort det minimum 2 år nu. Cummins har kørt med diesel i diverse racerløb på den anden side af atlanten i over 20 år nu, og der er flere konstruktører, som arbejder på at indsætte dieselmotorer i Le Mans også.
Bygger man det rigtigt, så er den type motor fuldt ud på højde med benzinvarianterne, på grund af det lavere omdrejningstal der skal til for at have optimalt drejningsmoment og effekt.



hamilton
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2005 07:33:24
Svar/Indlæg:
1419/29
Der var en disel bil med i sidste år's Le mans, men der var vist en del uheld husker at dækkene flåede en sten med op som blev slynged ind i køleelementet(radiatoren) og laved hul i den.