køling som fungerer som et køleskab?

Litteratur d.  20. april. 2005, skrevet af KTD
Vist: 918 gange.

KTD

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2005 11:39:06
Svar/Indlæg:
673/535
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Infinity

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2005 12:24:34
Svar/Indlæg:
482/6
Kølingmetoden, som vi kender fra køleskabet, er da ikke nyt i computersammenhænge... (vapochill, anyone? ;))

[Edit:] Efter nærmere læsning er jeg kommet frem til at det kun er kølevæsken der cirkulerer inde i chippen. Selve kompressoren fylder 1 kvadrattomme og sidder udenfor chippen. Dette ændrer dog ikke på den utroligt effektive kølemetode og lille størrelse af køleren [/Edit:]

Gotta' love that!! 8)

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2005 12:53:35
Svar/Indlæg:
487/59
Intel af en af medspillerne i "klekøveret" bag, ikke undrende.

Selvom ideen bag er super innovativ, så har den en bagside. Bl.a. ved jeg ikke hvordan den vil reagere på minusgrader, i fx et vapochill.

-FiDo-

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2005 13:31:02
Svar/Indlæg:
243/10
Eh? Saa vidt jeg har forstaaet er det da meningen at det her skal vaere en form for integreret koeling? Saadan forstaaet at du ikke behoever anden koeler?

Det kunne da vaere laekkert :)

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2005 14:25:34
Svar/Indlæg:
1373/34
Smart :p

Så må vi jo se om det kan holde til at blive voldclocket :e

Infinity

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2005 14:32:42
Svar/Indlæg:
482/6
#2:
Tror det er en meget lille procent af alle varme chips i elektronik rundt omkring der har påmonteret vapochills... Såvidt jeg forstår strækker denne teknologi sig langt ud over computer CPU'er... Alle former for varme elektronik chips vil kunne drage nytte af det!

#3:
Om man helt kan undgå anden køling er måske tvivlsomt, men det vil i al fald hjælpe til lavere chip-temperaturer, hvilket vi kun kan juble over... Uden at kende noget som helst til køleevnen af denne køling, så kunne man vel godt forestille sig at 100% passivt kølede Pentium M / AMD Turion ikke er langt væk, men det er jo bare ønsketænkning ;)

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2005 15:19:33
Svar/Indlæg:
487/59
#5, jeg påstod ikke det ville være et generelt problem! Men for de få promille, som bl.a. holder til herinde, der har kølet deret CPUer ned til under nulpunktet vil det være værd at nævne. For jeg tvivler på at AMD og Intel vil til at producere (engang i fremtiden) to sæt CPUer, et sæt til masserne med integreret køling, og én til de par tusinde på verdensplan hvor dette er aktuelt.

Umiddelbart kan jeg dog ikke tro at denne lille "ting" kan fjerne 150W fra en CPU, men hvem ved :)

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2005 16:04:09
Svar/Indlæg:
256/18

Tja, så vil det jo nok være slut med VapoChill's og lignende projekter hvis den type køling bliver integreret ikke?! :i

Hverken AMD eller Intel kigger vist særligt meget på den minimale promille-del af brugere der har ekstrem køling på deres grej. Og forståeligt nok må man sige.

SlackeR

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2005 00:12:15
Svar/Indlæg:
567/2
AMD arbejder jo faktisk på at rette sub-zero-bugs.. så de har indset at det godt kan være at der ikke er mange, men de køber en del over gennemsnittet, og mange er også dem folk spørger til råds..
Angående denne teknologi.. bevares det lyder da fint.
MEN:
Kompressoren komprimerer, det skaber en varme, da der tilføres energi. Denne energi SKAL væk, det samme SKAL chippens varme.. Så det er altså ikke noget vidundermiddel det her, man får faktisk måske en koldere chip, men helt sikkert også et samlet varmeoutput som er større. Sådan er det jo nu engang, man får ikke bedre temperaturer uden mere effektive / store varmevekslere, det være sige radtiatorer, kondensere eller køleprofiler.
Har man derimod en varmeveksler med overskud kan man pumpe noget energi ind i at flytte noget energi for eksempel med en kompressor eller et peltier-element.