Jeg kan huske da jeg talte med Sajmon for et stykke tid siden om hans skift fra P4 530 (@4GHz) til P4 640 (@4,2GHz). Han sagde at FPS drops i diverse spil stort set var forsvundet efter skiftet... Jeg husker også dengang Prescott lige var kommet på banen hvor det var Northwoods'ne som var hotte - der rapporterede flere med Prescotts om at de kørte bedre end Northwoods på trods af de måske var lidt langsommere i nogen benchmarks og spil.
Så mere cache er at foretrække på trods af den ikke afspejler sig i benchmarks sådan rigtig.
Prescott'ens lange pipeline elsker at blive fodret fra cachen. Cache er dyrt at fremstille, så Intel gør det nok ikke bare for vores blå øjnes skyld - deres seneste Xeon Potomac kommer endda med cache... ;)
Jeg vil nok mene at min 640 føles noget hurtigere i optrækket end min socket 478 Prescott. Og de kører begge med identiske ram, hvor den gamle prescot endda kører på et lidt hurtigere chipset.
Desuden bliver 6xx cpu'erne heller ikke nær så varme som de gamle Prescott's. I nyere spil som f.eks. Doom 3 er der også en pæn fordel ved mere cache.
Det skal jo lige siges at på 6xx serien ligger de 2Mb. cache som L2 cache, altså tættere på core'en end f.eks. Extreme Editions, og Xeon's, som ligger som L3! (med undtagelse af den nye 8xx serie self...)