Jeg har kørt med Windows XP x64 Edition Final i nogle dage, og jeg må sige at jeg er slemt skuffet.
Problemerne er mange, og alle er ikke driver relaterede. Jeg kunne forresten fint finde alle drivere til mit system - undtagen til min Logitech MX1000 mus.
Men.....
2/3 af alle 32 bit programmer kører ikke, eller også kører de slet ikke optimalt. Der bliver et kæmpe arbejde med at omkrive en del programmer og spil. jeg kan nævne nogle her:
Winrar: der er ikke "shell extensions"
Battlefield Vietnam - kører godt nok, men hvis Punkbuster er slået til, virker det ikke. Man bliver smidt af. Punkbuster siger at de ville have en fix klar ved windows udgivelsesdatoen d. 26/4
Alle former for virtuelle drev som daemon tools virker ikke.
Kan ikke installere patches til MOHAA.
Der er indtil videre kun 3 antivirus programmer der virker.
Der er indtil videre kun 1 firewall der virker.
Mange brændersoftware virker ikke. Nero delvis - Roxio easy media creator 7.5 slet ikke.
Alt i alt må jeg konstatere at næsten alle programmer skal omskrives. CloneDVD og Anydvd er lige kommet i en x64 kompatibel udgave. Såvidt jeg har kunnet læse mig til, så er der en del programmer der vil blive omskrevet, mens en hel del ældre spil ikke vil blive det.
Alt i alt skal man nok vurdere om man vil ofre sine gamle spil. Endvidere skal man nok vurdere om man vil skifte lige når det kommer ud. Personligt vil jeg vente i et stykke tid endnu, før jeg installere det igen.