Overclocker
Tilføjet:
24-04-2005 12:51:56
Svar/Indlæg:
121/28
Har en lille historie, som nær havde kostet mit grafikkort en tur i containeren og mit dankort en tur - for meget - automaten...
Jeg ville fjerne den aluminiumsplade af der sidder over GPU'en på mit kort, så det kunne køles mere effektivt.
En nem lille operation i mine øjne.
Det gik fint, pladen kom af uden problemer. Problemerne kom først da jeg satte kortet i maskinen igen og det lignede noget fra en bios-flash, der bestemt ikke kunne bruges. Der kom artifacts over alt! Den genstartede mens den loadede Windows. Andre gange kunne jeg komme ind i Windows men så kom der små prikker rundt omkring på skrivebordet. Sommetider kunne den køre 3dmark men låste og genstartede efter ca. 2 minutter. Sådan opførte kortet sig i en uges tid. Regnede med det var stået af, men var ikke i tvivl om det var fordi aluminiumspladen var væk og derfor ikke fordelte vægten, af mit kølehoved ordentligt.
Havde efterhånden prøvet at justere hovedet adskillige gange, også helt at fjerne det. Derfor prøvede jeg, som en sidste ting, at ligge et tyndt lag silikone, rundt om det sted, hvor pladen oprindeligt var limet fast. Satte kølehovedet på og satte strøm til min spand. Det hjalp! Ikke alene kan jeg clocke kortet mere end før, men det får også højere score i 3dmark03 med samme clock: 7274 før mod 7396 nu. Nu har den stået tændt i en uge og lige kørt over 24 timer i træk med loop test uden det mindste.
Med det vil jeg egentlig bare sige:
Hvis der er andre der har haft de samme problemer, så kan det være løsningen, ikke nødvendigvis med silikone, men check hovedet presser lige ned over alt. I mit tilfælde var jeg MEGET forsigtig og mente selv det sad perfekt, hvilket så ikke var tilfældet. Der skal åbenbart ikke meget til, og pladen sidder der af en grund, hvilket jeg ikke selv mente før nu.