Jeg vil helt klart bakke op om Lynges forslag. Hvis du er hurtig så får du den Dell 1905FP skærm for 2.829,- i stedet for 4.025,-.
Den har et PVA (Samsungs LTM190E4-02) panel i nogle og MVA (AU Optronics M190EN03-V0) i andre. Dog vil den være yderst tilfredsstillende til dine behov lige meget hvilket panel du er heldig at få den med.
Dem du selv står og kigger på er ikke de mest oplagte valg til kontor og billedbehandling. De er begge med TN paneler, faktisk nogle ganske gode nogle, men de har stadig kun et 6 bit (18 bit) farvepanel, modsat VA panelerne i Dell skærmen, som er 8 bit (24 bit) farvepaneler. TN panelet kompenserer for de manglende farver ved at bruge FRC (Frame Rate Control). Der er stor forskel på FRC controllere, men fælles for dem er to hovedtræk, som kan trække ned i de henseender du skal bruge skærmen i.
1. Der kan forekomme streger eller ujævnheder ved flydende farve overgange
2. Der kan forekomme fejlberegninger i FRC. Det medfører en slags glimtende effekt, som ikke er så behagelig. Ved billige modeller kan den være så kraftig, at det er ret irriterende at se på. Ved nyere skærme med bedre FRC algoritmer er det ikke tydeligt ved normal brug og spil. Det kan dog forekomme ved filmfremvisning (og i dit tilfælde redigering), da der er så mange skiftende billeder og der let kan ses et billede, som FRC controlleren har problemer med at håndtere. Den glimtende effekt som følge af FRC kan også forstærkes ved, at man har justeres kontrastforholdet og brightness for lavt.
De to 8 ms 19" skærme er primært rettet mod spillere, og der er gået lidt på kompromis med andre faktorer. De er udmærkede skærme, men til hvad du ønsker at benytte din skærm til, kan jeg se andre skærme der er mere hensynsmæssige at vælge.
Dell skærmen har et fint kontrastforhold og et godt dynamikområde, altså de mellemliggende farver indenfor kontrastforholdet. Det er en rigtig fed skærm, som får meget ros. Versionen med PVA panelet (primært den ældre sending skærme) har det samme panel, som den nævnte Samsung 193P, hvilket igen betyder at billedkvaliteten kun vil afvige meget lidt. Jeg håber så, at du kan se hvilken fordelagtig pris du får Dell skærmen til lige i øjeblikket =)
Xerox skærmen, som nævnes er jeg ikke imponeret over. Farverne virker fejlagtige og ikke så klare. Bemærk også at de 8 ms er i en grå-grå overgang med overdrive teknologien.
Hvis der er udtryk, som du vil have uddybet, f.eks. overdrive, kan du kigge forbi min hjemmeside, som står i signaturen.
Du er selvfølgelig også mere end velkommen til at spørge =)