forskellen på AGP og AGR?

Bundkort / CPU d.  30. april. 2005, skrevet af System
Vist: 228 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2005 15:00:51
Svar/Indlæg:
0/11005
hey!

jeg sad lige og kiggede på bundkort............så faldt jeg over følgende MSI board hos SHG:

MSI - K8N Neo3-FSR nForce 4 4x.

der står at der ikke er noget AGP slot, men kun pci-e. men på billedet ser man både agp og pci-e. så står i nærmere information om boardet, at der et såkaldt AGR. er det det man omtaler som to PCI32 slots der på en måde er blevet slået sammen?

kan jeg godt anvende mit 6600 agp deri?

for det ville være ideelt for mig at købe det og kunne bruge mit agp kort indtil jeg får råd til nyt.
red_martians

Moderator
Tilføjet:
30-04-2005 15:06:07
Svar/Indlæg:
7881/1165
ja du kan godt regne med at det fungere deri.... men du mister ca. 1/3del af ydelsen...

Det skyldes at sådan et AGR slet ikke er at AGP-stik, men 2PCI-stik slået sammen. Jeg har bl.a. omtalt det i min seneste GFX-artikkel på HT.
Forskellen er at grafikkortet kun har en emget snæver forbindelse til bundkortet (svare til AGP2x) og ingen AGP-egenskaber.
Dvs. at placerer du dit grafikkort i et AGR-stik AGP-ekpress eller hvad de efterhånden kalder dem, fungerer det praktisktaget som et PCI-grafikkort.

Men ja, det vil muligvis fungere, men jeg ved at MSI har en kompatibilitets-liste på deres hjemmeside over grafikkort til netop deres bundkort med "AGR"-stik.

perry_78

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2005 15:06:22
Svar/Indlæg:
1304/117
Hmm, har aldrig sådan noget. Men bundkortet kan ikke være gode hvis den er sådan en hybrid.

Hellere købe en DFI LP S754. Med denne MSI ved jeg ikke om den understøtter OC eller ej.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
30-04-2005 16:00:32
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2: det er jeg ret sikker på den gør... for låser den PCI så låser den også AGP-slottet.
Forskellen på AGP og PCI er faktisk meget lille, og består i høj grad af 2PCI-stik sat sammen (dobbelt båndbredde) hvorefter man har skruet op for antallet af bit's per clockslag alt efter type.

Løsningen er jo stadig meget fin, hvis du regner med at opgradere grafikkort inden for 2-3måneder... Derefter vil jeg nok se det lidt som ydelses/penge-spild.