Fremstilling af elektronik

Diverse d.  01. maj. 2005, skrevet af subzero_
Vist: 309 gange.

subzero_

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2005 15:55:46
Svar/Indlæg:
20/12
Hej,

Først vil jeg lige forklare lidt om mig selv. Mit navn er Kenneth Fuglsang, jeg er 16 år gammel og går på 1.G. HTX.

Jeg, og to andre, har valgt at fremstille et multimediecenter i faget Teknologi. Vi skal i vores rapport, lave en miljøvurdering af produktet, og skal derfor ind omkring, hvordan de forskellige dele bliver fremstillet (af hvilke stoffer f.eks.), forurening samt bortskaffelse heraf.

Jeg ville høre, om der var nogle herinde, som gad fortælle mig lidt om hvordan PCB'er bliver fremstillet (evt. komme med links til informerende websites). Ligeledes er jeg også interesseret i at høre omkring de forskellige elektroniske komponenter der bliver anvendt, på f.eks. et bundkort.

På forhånd tak!

K1lroy

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2005 16:41:08
Svar/Indlæg:
767/119
ikke for noget - men google er et rigtig godt sted at finde sådan information, ellers er der www.howstuffworks.com - en rigtig god side, hvis man vil vide noget om hvad der er indeni ting..

beklager - men kan ikke selv komme med viden..

subzero_

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2005 16:59:41
Svar/Indlæg:
20/12
Jeg ved godt, at google er et fantastisk værktøj til informationssøgning, og har også ledt på google i adskillige timer nu. Jeg kendte dog ikke til howstuffworks.com, og det virker til at det er en meget god hjemmeside. Jeg vil gerne sige tak på gruppens vegne.

foo

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2005 19:43:50
Svar/Indlæg:
1685/240
Nu er jeg selv ved at uddane mig til elektronikfagtekniker så jeg ved da noget... :)

Hvis man bare skal lave print til almindelig husbehov, så er det en process hvor der indgår flere kemikalier.
Et ubehandlet print består af en glasfiber plade som er belagt med kobber (som regel 35µ tykt) og oven på det ligger der noget lak/en film som er uv følsom. Et layout bliver så lagt oven på den fotoreaktive film og derefter belyst med UV - de steder som ikke bliver belyst er dem som senere bliver til printbaner. Man fremkalder derefter printet i NaCl, samme stof som almindelig fotofremkaldelse - dette vil fjerne den belyste film.
Trejde step er så selve ætsningen her bruger man ferrochlorid (FeCl3) som vil fjerne kobberen de steder hvor der ikke er fotolak (altså de steder som blev belyst med UV) og banerne står tilbage. Derefter fjerne man de sidste lak enten vha sprit eller ved at belyse printet igen og fremkalde med NaCl igen...

Det her er som sagt kun en metode at gøre det på. på det store fabrikker bliver det gjort på en helt anden måde, som jeg ikke kender i detaljer, men den metode som jeg lige har beskrevet er den som mange skoler benytter sig af da den er forholdsvis billig og nem at bruge.

Efter selve ætsningen er der forskellige måde at beskytte printet på... på bundkort eller forstærkere for at nævne et eller andet er der som regel lagt noget silkefilm oven på (det er det der gør printet grønt, rødt, lilla, sort etc.) eller man behandler printet med en speciel lak der indeholder Flux...

\\foo`