Kæmpe-Akryl tower.

Case-modding d.  02. maj. 2005, skrevet af 1_2_know
Vist: 602 gange.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2005 02:49:54
Svar/Indlæg:
3169/185
Hmm, tænkte på et lave en kæme akrylboks som var mere eller mindre totalt isoleret - dvs. der er et lille hul i siden til ledninger... - som så bliver isoleret.. - Og så ellers smeltet fast @ top ellre sårn...

Pointen i dette vil være at opbygge et godt kølet system... Kunne forstille mig dimensionerne 70*70*70..

I dette lukkede system skulle der så være en waterchiller et temlig stort resovair og nogle almindelige radiatorer.. (2-3 stks)

Waterchilleren sørge for at holde det hele koldt og ved radiatorene slag der så pustes den kolde luft VÆK fra dem og hen mod komponenter som mosfets / harddiske for at afkøle dem... Hele system kunne vel køre ved omkring 5-10 grader?? - Rundt om f.eks lydkort /grafikkort kunne der så ligges neoterm etc. for at isolere...

Er det muligt ???+

- 12k

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2005 09:27:39
Svar/Indlæg:
240/44
Anderledes og interessant vinkel på et chiller-baseret kølesystem :e

Noget du skal tage højde for, er at du skal have al luftfugtighed taget ud af din kasse, ellers kan du rende ind i kondens problemer.. derudover skal du have airflowet i kassen til at spille... du kan evt. kigge på LianLi's 2100-serie til inspiration ;)

Selv ville jeg nok vælge et andet materiale end akryl - MDF f.eks. dels ud fra det punkt, at det er væsentlig bedre isolerende i sig selv, det er lettere at arbejde med og ikke mindst meget billigere :e

Skriv endelig noget mere om det - skitser osv.. synes det er max interessant :D

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2005 09:44:06
Svar/Indlæg:
3169/185
Ligenu bliver det ved tankerne...

Kan ikke købe noget til min compu før i slutningen af juli :D - Da jeg skal betale for kørekort ind imellem :P

Grunden til jeg tænkte på akryl var bare det er transperant :P - Og så er det let at arbejde med.. :)

Luftfugtigheden? - Hvordan bliver det et problem?? - System er jo mere eller mindre isoleret og det drejer sig om en temp forskel på 10 måske 15 grader... :D

Anyways... - Der er to ting der inspirerede mig..
1) Sænket støjniveau
2) God køling

De to punkter kombineret med at jeg snart skal have en 2. stationær som er nogenlunde hastighed... - Så skal den ene have lian li med radi og normal køling og den anden waterchilling etc.

- 12k

The

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2005 10:04:52
Svar/Indlæg:
2651/179
-->#2

At vandet fordamper lidt efter lidt. Og når det fordamper er det gerne rimelig varmt eller lungent. Men så når der kommer op i toppen af kassen, som skyer. Så bliver det stille og roligt afkølet. og til sidst skulle det gerne begynde at regne. Da varm luft kan indeholde mere væske end kold luft.

Ville også vælge mdf. Det er pænere.

Mvh.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2005 12:04:19
Svar/Indlæg:
240/44
i et lukket/forseglet system vil der i og for sig ikke være fordampning... det ville være være det samme som med et vandkølingsanlæg der står og drypper.. ig maam.. :)

Men det er nok heller ikke det største problem - det burde kunne klares med noget silica, mener jeg det hedder... der findes nogen materialer der kan absorbere fugt... petter78 herinde har rodet lidt med det på et tidspunkt.. men det er længe siden jeg har set noget til ham herinde :(
linket her : http://nskjaer.dk/computer/ er fra hans profil

ang. akryl vs. mdf så er MDF i sig selv væsentlig bedre isolerende, både temperatur men især også hvad lyd angår..
Derudover synes jeg selv, at det er lettere at arbejde i mdf end med acryl.. acryl ser til gengæld bedre ud efter min mening.. man kunne evt. kombinere det ;)

sidste men ikke mindst så koster en mdfplade i 9mm. omkring 150,- for en plade der er 120x240cm så vidt jeg husker.. :e

The

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2005 20:03:15
Svar/Indlæg:
2651/179
ca priser:

3 kvm mdf for 150,-
1 kvm plexi for 100,-

Mvh.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2005 20:10:06
Svar/Indlæg:
10398/435
#4, silica vil kun være en kortvarig løsning... det kommer jo ikke af med fugten, men hober den bare op.

kender ikke noget til det, men laver en chiller ikke også varme?

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2005 23:56:08
Svar/Indlæg:
3169/185
Takker for jeres svar...

Det mdf, hvor købes det?? - og er det et plastmateriale??

Jo, gør den, men den er ikke i samme "del" af toweret som resten, kabinettet vil være 3-delt...

B*H*D
30x30x70 f.eks til chiller, så selve computeren ovenover på de 30x40x70 cm og så en stor side på 40x70x70 som er et kæmpe resovair hvor køledelen af chillleren så afkøler væsken... Denne del skal selvsagt være isoleret... Bliver nok flamingo eller sårn :|
(bare eksempel, mht. balance er det nok en god ide at lade vandet være i bunden da det vil være for tungt til toppen :D

- 12k

nAlen

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2005 15:08:33
Svar/Indlæg:
687/9
mdf er træ

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2005 18:18:42
Svar/Indlæg:
611/26
MDF er nærmest en slags meget hårdt presset pap. Men super nemt at arbejde med og giver et pænt resultat når det er malet. Desværre er MDF også relativt tungt :(

Mange køkkener er lavet af MDF plade...

Jeg ville nok bygge den i noget aluplade med en røvfuld støjdæmpning i og måske noget plexi rude for syns skyld.

The

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2005 18:20:34
Svar/Indlæg:
2651/179
Kan købes i:

Jem og fix
Silvan

Alle mulige andre steder.

Mvh.

The

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2005 18:41:17
Svar/Indlæg:
2651/179
-->#9

Mdf er nu snarere en spånplade. En masse træ som er blevet revet i stykker på et rivejern også trykket sammen. Det virker bare mere rustikt naturligt og pænere ud end alm. spånplade.

Mvh.

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2005 20:11:36
Svar/Indlæg:
1373/34
MDf er nemt at arbejde med. Man kan få nogle superfede resultater hvis man gider spartle og slibe lidt. For at give en lille ide om hvordan det kan bruges så tjek: www.frequence.dk Det er godt nok højttalere men kunne jo give lidt inspiration...

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2005 21:57:07
Svar/Indlæg:
4112/53
Fed idé #0. Glæder mig til at se nogle skitser.

Jeg har dog lige et par "kommentare"/OBS punkter:

Ang. kondens, så vil du måske opleve problemer med det, i nærheden af/på dine køleradiatore, inde ved dit HW.
Du vil "få" noget luftfugtighed inde i "den lukkede afdeling" til HW der skal køles, hvilket som sagt vil komme til at sætte sig som kondens på dine kølene radi'er.
Du kan "fange"/indespære den luftfugtighed, ved at have noget Silicagel liggende et eller andet sted inde i det lufttætte rum.
Du kan evt. også samle/lukke rum'ene i et meget koldt (+3° - +5° eller lavere), da du så vil have en meget lav luftfugtighed i luften, og kan måske undgå silicagel inde i rum'ene.

En anden ting, som du skal huske på, er væsker og gassers fysiske egenskaber: høj temp=stor volumen, lav temp=lille volumen.
Dette vil du måske komme til at få problemer med, hvis du laver et/flere lufttætte rum, som bliver kølet ned fra f.eks. 20°C til 5-10°C (Eller den anden vej under konstruktionen), og dit materiale ikke er "stærkt" nok (Hvilket plexi måske ikke er), så vil din kasse komme til at bule ind/ud på de største flader, for at kunne udligne trykket.

Vil du undgå dette, så kan du f.eks. lave en ventilationskanal, der er fyldt op med silicagel, og som er den eneste ind-/udvej for luften.
Det vil du også skulle lave med din water chiller's resoir.
Evt. alternativ til sådan en ventil, vil være at du har en "bælg" af f.eks. gumme siddende et sted i hvert lukkede rum, og så vil trykforskellen forplante sig i denne.

Så nu fik du lidt mere at spekulere over. :00 Men håber stadigvæk at det bliver til noget, og at der kommer nogle fine billeder herud.

God arbejdslyst med det, når du går igang med det ;)