-> #20 + #22
Jeg er ikke sur eller noget ;) :p
Og som #23 siger, det er i orden. Tror lidt det ridser op i diskussionen om hvorvidt det er arv eller miljø :e :p
Mine forældre har ALDRIG set 'Star Wars' eller interesseret sig for det. Men som der er nogle der går op i biler (:00), og andre går op i computere, så er 'Star Wars' en liga for sig.
"Desværre", som 'Star Wars' fan, ville jeg mene at de nyere film ikke lever op til de gamle. Ikke fordi at de er direkte elendige (Måske med undtagelse af Episode I), men i forhold til deres forgængere falder de igennem. Problemet er jo blot, at de første film var SÅ epokegørende. Historien er velkendt, en ung, en gammel mester, en kriger, nogle hjælpere og et fælles formål.
Det går igen i stort set alle "fantasy-film". Ville ikke kalde 'Star Wars' for sci-fi, ikke mere end 'LOTR' har fået påklæbet sig titlen som første modtager af en Oscar for "Fantasy-genren".
Hvorom alting er. Så er det ikke filmene alene, men atmosfæren og spændingen i luften. Noget alle glæder sig til. Man gør så lidt ekstra ud af det, ved at gøre nogle af de illusive personer fysiske. Det kan man gøre selv. Jeg har det med udklædning som med case-modding. Enten skal det gøres 100% eller så skal man lade være.
Man kan gøre det med hjertet, og det er mere end nok. Men at komme i cowboybukser og med et lyssværd... det falder igennem.
"I" får samme øfferen tanke med sådan nogle som "os", som i får med en soldat der kommer gående ned af Strøget i sin kampuniform.
For sig, og blandt "normale" ser det latterligt ud. Men i konteksten ser det fedt ud. Man lever sig ind i det. En film som Ringenes Herre, ville nok også få tilføjet en træls dimension, hvis Elijah Wood var skaldet, skægget og gik i hørbukser og en kedelig T-shirt.
Kostumerne er til for at skabe atmosfæren og glæde dem omkring sig. Så har man lidt at se på inden man skal ind og nyde den ægte vare. For nogle er det jo en direkte sport, på samme niveau som case-modding...
Man kunne vende den rundt og sige... "Slap dog af. Det er jo bare et kabinet"
I må endelig ikke tro at jeg er sur eller noget. Jeg forsøger blot at beskrive for jer, hvordan jeg har (haft) det. 'Star Wars' står ufattelig højt for mig. Jeg snakker ikke om, at jeg lever mit liv efter 'Star Wars'.
Men: "May the force be with you" er blevet en slags kode, hvor andre film med deres "Durka durka, Muhammed Jihad" eller "Barkalakkerdakker-street" er blevet det.
Ikke fordi at filmene er ekseptionelle i deres indhold. Men fordi indholdet bliver fortalt på en ekseptionel måde.
... dét, og atmosfæren, er det fede ved 'Star Wars' ;)
- Og, så er 'Star Wars' "fysik" noget af det fedeste :e