#19 osv. Licens er jo bare en form for skat, så det er sådan set lige meget, om du synes, det er retfærdigt, og om du ser det, du betaler for. Vores almindelige skat bliver jo også brugt til ting, som ikke alle bruger, fx biblioteker (jeg bruger selv både DR og bibliotek, så jeg er jo glad for det :) ). Det kan man jo synes om eller lade være, men vi lever i et demokrati, hvor flertallet bestemmer, hvad pengene skal bruges til. Og nu har dette demokrati altså bestemt, at vi skal have en statslig tv-kanal, og at man skal betale til den, hvis man har et fjernsyn.
Når alt det er sagt, vil jeg så også sige, at licensen er håbløst gammeldags. Hvorfor skal der være et seperat skattesystem til fjersyn og radio? Det er en dum mellemting mellem brugerbetaling og skat, og DR burde bare få sine penge af staten, altså af den skat, vi alle betaler.
Så ville alle også skulle betale efter, hvor meget de tjener, i stedet for nu, hvor det koster det samme for studerende og direktører. Og man ville være helt fri for sortseere, man ville spare en masse penge på kontrol.
Systemet stammer fra en tid, hvor næsten ingen havde fjernsyn, og dengang var det rimeligt nok, at man betalte for at have et fjernsyn. Men nu er der jo langt flere, der bruger fjernsyn end fx bibliotekerne, så hvorfor skulle DR ikke få penge fra staten ligesom bibliotekerne?