TFT skærm kun i 60Hz i spil?

Diverse d.  06. maj. 2005, skrevet af MadOnion
Vist: 442 gange.

MadOnion
 
Superbruger
Tilføjet:
06-05-2005 21:59:33
Svar/Indlæg:
58/11
Hejsa.

Jeg har fået et nyt grafikkort (6800GT) og har udskiftet mit gamle Radeon 9500Pro. Er glad for mit grafikkort, men jeg har problemer med at få skærmen til at køre 72Hz hele tiden?
Når jeg er i windows kører skærmen de ønskede 72Hz i opløsningen 1280x1024, men når jeg starter mine spil går min skærm ned og kun kører 60Hz, stadig i 1280x1024?
Med mit gamle grafikkort var det ikke noget problem at holde opdaterings hastigheden på 70Hz når jeg startede mine spil.

Jeg har kørt et "refresh force" program for at få optimeret min opdaterings hastighed, men det virker som sagt kun i windows. Hvorfor kan jeg ikke holde de 72Hz med det nye grafikkort?

På forhånd tak.


huh?
 
Superbruger
Tilføjet:
06-05-2005 22:13:41
Svar/Indlæg:
149/39
Måske skal man ændre hz inde i spillet. Det skal man i hvert fald i nogle, men jeg har ikke ret meget forstand på det, så det er mit eneste bud. ;)



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2005 22:13:58
Svar/Indlæg:
1302/23
Er Hz på en TFT ikke mere eller mindre lige meget?

- Lasse



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
06-05-2005 22:20:21
Svar/Indlæg:
14079/622
En TFT-skærm fungerer på en helt anden måde, og jeg mener ikke at "hz" har nogen betydning..



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2005 22:52:22
Svar/Indlæg:
6899/119
TFT skærme har vist ikke godt af at køre med andet end 60 hz, desuden synes jeg billedet bliver mere sløret når man sætter hz op på en tft.



PRJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2005 22:57:59
Svar/Indlæg:
1249/247
Jeg kører 75 hz på min fladskærm og jo det bliver sløret.... indtil man på skærmen bruger auto-adjust

Måske det er det :l



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2005 23:27:41
Svar/Indlæg:
6899/119
godt tip du gav mig dér 5#.............så lærte jeg også noget i dag :p



MadOnion
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2005 00:01:41
Svar/Indlæg:
58/11
Nu er problemet løst.
Jeg tror problemet var at jeg havde kørt "refresh force" FØR jeg havde haft mit TV-Out i brug. Før jeg brugte min TV-Out var der kun registreret én skærm og så stod der naturligvis "AL1714 på Geforce 6800GT", og efter jeg har haft brugt min tv-out har det ændret sig til "flere skærme på Geforce 6800GT". Kørte Refresh Force igen og nu kører både desktop og spil i 75 Hz ved 1280x1024, så det er jo bare perfekt.

Så er jeg klar til weekendens LAN! - Sov godt.




OneEighty
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2005 10:53:15
Svar/Indlæg:
116/17
I min manual til min Viewsonic VP201b stod der højt og tydeligt, at det ikke anbefales at køre højere end 60hz, da det kan skade skærmen på længere sigt. Ville bare lige nævne det ;)



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
07-05-2005 11:00:23
Svar/Indlæg:
15982/637
#8: Samme siger min Winsonic manual ! 60Hz !



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2005 11:34:25
Svar/Indlæg:
6531/410
hvordan kan de anbefale 60 når de fleste TFT skærme har en naturlig opløsning på 1280x1024 75 htz `?



#11
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2005 11:54:37
Svar/Indlæg:
422/14
Så er min dell 1905FP ikke som de fleste, for den vil KUN køre ved 60Hz. ;)

Sad endda en label over hele skærmen da den kom, at det var den opløsning og refresh rate den SKULLE køre ved. :e



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2005 12:01:24
Svar/Indlæg:
2175/186
Hvis man kører DVI, kører man normalt 60hz (ved ikke om nogen skærme kan mere) men analog kan tit kører 72-75... hvorfor de har gjort det muligt ved jeg ikke :/



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2005 12:17:28
Svar/Indlæg:
1548/24
kan heller ikke helt forstå hvorfor folk vil ha den til at køre mere end 60Hz?? da en TFT skærm virker på en fundamentalt helt anderledes måde.
En traditionel CTR skærm har en lyskanon som køre over skærmen i den hastighed man har valgt (60Hz=60 gange i sekundet, 80Hz=80 gange i sekundet). Da det indevære at billedet nærmest blinker, så er højere Hz bedre for øjenene, også derfor arbejdstilsynet anbefaler/kræver at man kør minimum 72Hz.

En TFT skærm derimod er små "huller" som åbner og lukker for en bagvedliggende lyskilde og derfor er Hz slet slet ikke det samme. Hvis billedet ikke ændre sig så er det konstant, dvs ingen opdatering og ingen belastning for øjenene. Som andre har nævnt er de fleste tft skærme afaik ikke konstrueret til mere end 60Hz, so why bother? man vinder intet ved det på tft skræme!



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
07-05-2005 12:44:20
Svar/Indlæg:
15982/637
#13: Lige mine ord. Og så sparer man endda lidt båndbredde på GFX ;)



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2005 15:29:11
Svar/Indlæg:
6899/119
kongen sagde jo at skærmene ikke har godt af højere end 60hz når det er tft :p



BIO--DK
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2005 16:44:37
Svar/Indlæg:
81/3
Hvidgaard
" En TFT skærm derimod er små "huller" som åbner og lukker for en bagvedliggende lyskilde og derfor er Hz slet slet ikke det samme."

Korrekt. Og ved 60Hz kan "hullet" åbne og lukke 60 gange i sekundet og ved 75hz kan den gøre det 75 gange i sekundet... Men det går så stærkt at øjet ikke rigtigt kan opfatte det alligevel... Og da skærmfladen ikke "blinker" hjælper højere opdarering ikke på ondt i øjnene... Den kan kun i teoretisk fjerne ghosting



]Runner[
 
Overclocker
Tilføjet:
07-05-2005 16:48:26
Svar/Indlæg:
100/1
#14
Du sparer kun WB til skærmen (hvilket ikke har nogen betydning), med hvis du bruger "wait for VSync" minimerer man maxbelastningen på GFX....

#13
Ja det er hvad producenterne siger, problemet er at det kan bevises at TFT ikke rigtigt kan følge med 60 Hz når du skærmen belastes.

vigtige at vide om TFT (og andre) LCD skærme:
- DVI vil giver et roligere billede end (X)VGA.
- 60 Hz er ikke helt nok for at give et helt roligt billede, selv med DVI.
Du kan tydelig se dette med et sort-hvid ternet test mønster hvor hvert tern er 1 x 1 pixel.



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
07-05-2005 16:56:08
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #17 Så er jeg måske ikke helt galt på den, da jeg synes mit billede ser meget roligere ud med 75hz end 60Hz på min tft skærm ? (Vga tft)



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2005 18:22:36
Svar/Indlæg:
1548/24
#16 ghosting er når de små pixelers reaktionstid er for langsom, så er det jævnt ligemeget om det er 60 eller 75 gange i sekundet.

#17 har du et link til dette? for ifølge min viden (og logik) vil sådan et mønster på et billed ikke skifte og dvs at når først skærmen har indstillet sig til det ville det ikke gøre nogen forskel om det var 1Hz eller 1000Hz

Jeg vil godt give dig ret i at det vil gøre en forskel hvis man kør via en VGA udgang, men ikke DVI...



]Runner[
 
Overclocker
Tilføjet:
07-05-2005 18:38:08
Svar/Indlæg:
100/1
jeg har intet link, men det er nemt selv at teste...

og endnu nemmere *nix og Xfree86/Xorg da de starter op med dette mønster som baggrund.

#19
Jeg ville give dig ret, hvis jeg ikke havde den test som viser det tydeligt (Jeg kører selv med DVI).

Jeg tror det har mere noget med vores øjne ser mønsteret end hvordan skærmen viser mønstret. Dvs. at mønstret gør det lettere for vores øjne at se uroen i skærm billede.





Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2005 19:29:28
Svar/Indlæg:
1548/24
#20 Har ikke lige prøvet testen, men er ret sikker på at det har mere med øjenene at gøre end skærmen. Vil prøve at undersøge det nærmere når eksamenerne er overstået, men indtilvidere siger mine erfaringer at så længe man køre med DVI gør Hz ingen forskel i billedet, noget anderledes forholder det sig hvis man stadigvæk bruger VGA.



]Runner[
 
Overclocker
Tilføjet:
07-05-2005 19:41:58
Svar/Indlæg:
100/1
#20
Siden jeg bruger øjne til at se på skærmen ser jeg øjnene som den vigtigste test :e



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
07-05-2005 21:43:13
Svar/Indlæg:
77/31
Først og fremmeste så vil frekvensen af signalet sendt, ikke betyde mere end hvor mange billeder der reelt kan vises. Det har dog ingen betydning i praksis når vi snakker DVI (kun i form af, at skærmen rent faktisk poler efter musekoordinater).
En fladskærm opdaterer i enkelte pixels og det er lige meget om den kører VGA eller DVI. En analog forbindelse til fladskærmen betyder ikke, at det, som fremkommer på skærmen er analogt. Fladskærme har logisk nok indbyggede AD konvertere.

Når en fladskærm opdaterer en given pixel, da vil det gøres ved at transistorerne tilfører en spænding til de flydende krystaller, som så drejer i forhold til denne spænding og twister lyset. Lyset bliver polariseret af de to modsat stående polarisatorer, hvis funktion er at afgrænse eller lade lys passere for at danne en farve ud fra en kombination af de tre forskelligfarvede subpixels. Transistoren tilfører spændingen og når de flydende krystaller er på plads, så er det naturligvis givet at de ikke rotere frem og tilbage.
Transistoren tilfører spænding ved at skifte mellem + - + - + - til - + - + - + og det medfører at der ikke opstår en blinkende effekt ligesom på CRT skærme.
Derfor blinker en LCD TFT skærm ikke, med mindre du har en af de allerførste modeller.

Selve panelerne opererer ikke ved højere end 60 Hz og derfor sendes der 60 Hz ved DVI. Input signalet for vertikal frekvens har intet med den egentlig frekvens at gøre.
Hvis der sendes højere ved DVI vil skærmen typisk vise en "out of signal" meddelelse.
Signaler ved VGA med over 60 Hz er blot en tolerance for en analog forbindelse, men selve panelet skal bruge en frekvens som typisk ligger omkring 60 +-1.

Et moire mønster bliver ikke opdateret når det først er på skærmen jf. ovenstående.
Hvad der derimod kan fremkalde flimmer på en fladskærm er dårlig coating, som er det anti-refleksive lag, som sidder yderst på selve panelet eller FRC (Frame Rate Controller).
Forstyrrende coating ses på mange skærme, f.eks. har LG.Philips paneler haft store problemer med sådanne coating og har det til dels stadig.
FRC er en lidt anden snak, da det binder sig til TN paneler. Mange påstår at der bruges en dithering metode for at kompensere for de manglende farver i 6 bit panelet, men det er stort set aldrig tilfældet. Man bruger derimod FRC, som kan blande en ny farve ud fra to allerede gunstige vha. dens algoritmer.
Eksempel: Vi skal blande farven 201:201.201, man panelet kan reelt set kun vise 200:200:200 og 202:202:202. Det betyder så at den opdaterer en given pixel skiftevis mellem 200 og 202 for at opnå 201. På grund af de menneskelige øje, vil det opfattes som en ny farve, ligesom en kombination af de tre subpixels opfattes som en farve.
Nogle hævder så at man skal regne med dobbelt så høj responstid for et TN panel. Dette er igen forkert. Når der først er skiftet i en pixel, skifter den blot mellem to. Det har intet reelt grundlag for at give dobbelt så lang responstid.
Ydermere skal der også kun beregnes farver nogle gange, da man af dem allerede kan tegnes.
Der forekommer ikke flimmer ved normalt brug af FRC, men det kan fremprovokeres ved at vise billeder, som FRC algoritmerne har problemer med.
Det er f.eks. det der typisk kan ses i film på skærme med TN paneler.



#24
SD
 
Superbruger
Tilføjet:
08-05-2005 00:54:55
Svar/Indlæg:
31/7
Ja, jeg vil nu også give jer ret i at der ER en forskel om jeg kører 60 mhz eller 75 mhz, på min TFT DVI skærm.

Jeg foretrækker nu også, 75 mhz. Og har altid brugt denne indstilling.

"Just my two cents worth" ;)



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
08-05-2005 01:05:38
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #24 Godt så er vi to :e



#26
SD
 
Superbruger
Tilføjet:
08-05-2005 01:12:33
Svar/Indlæg:
31/7
#25 Nemmerli ;)



]Runner[
 
Overclocker
Tilføjet:
08-05-2005 01:18:42
Svar/Indlæg:
100/1
#23
ja de har afskaffet Vblank (eller hvad den nu hedder).

Men hvis du siger man ikke kan have TFT med 60+Hz, så kan man ikke .... :00

Jeg vil lige tilføje at min skærm (Samsung 172x) virker fint med 75Hz + DVI. Windows siger det og min skærm siger det, men det er ingen garanti (i Linux kan jeg få min skærm til at vise opløsningen som 1279x1023 :e ).




Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2005 02:50:31
Svar/Indlæg:
1363/125
sådan er det med LCD, det er da mega godt, så skal du kun have en FPS på 60 hele tiden og så køre det flydende :D så kan man sætte v-Sync til i alle spil :D Weee