DELL 1905FP - noget værd?

Diverse d.  07. maj. 2005, skrevet af illuzioN
Vist: 402 gange.

illuzioN
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2005 04:20:43
Svar/Indlæg:
264/40
Som overskriften lyder, er skærmen noget værd - gaming skærm?

http://accessories.euro.dell.c...

1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2005 04:27:55
Svar/Indlæg:
3169/185
20 ms respons tid er ikke godt for en gaming skærm :\



Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2005 10:18:09
Svar/Indlæg:
191/6
Jeg er meget godt tilfreds med min, jeg har spillet et par timers Half-Life 2 på den uden problemer.

Men jeg kom også fra en ældre LG-skærm, vist nok med ca. 40 ms respons tid - og så er jeg i øvrigt ikke den store pc-gamer...



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2005 11:42:29
Svar/Indlæg:
2307/37
#2, det kunne jo tænkes at din skærm var med S-IPS panel... ;)

En 25 ms S-IPS skærm giver meget mindre ghosting end en 20 ms MVA, PVA eller TN skærm.



Kristian_Wraae
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2005 11:48:45
Svar/Indlæg:
61/4
Du skal være opmærksom på at Dell lige har skiftet panel i den. Så alle de tests du har set er med det gamle panel.

Jeg kender en som har den og han synes ikke den er god til spil.

Hvis du vil spille så få en S-IPS skærm.



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
07-05-2005 13:37:07
Svar/Indlæg:
77/31
Angående Dell 1905FP så har jeg netop testet den nye med AU Optronics MVA panel.
Dem du finder på nettet er stort set alle med et PVA panel fra Samsung.

Testen kommer op på min side senere i dag eller i morgen:
www.rasmuslarsen.1go.dk

Umiddelbare indtryk er, at den ikke egner sig til den mere seriøse spiller. Sløret udformer sig også på en underlig måde og bliver nærmest farvet. F.eks. vil man opleve grønligt slør i en sort til hvid overgang. Derfor er det også mere markant end man først ville tro.
Farverne er gode, selvom den ikke helt lever op til det PVA panel, som jeg tidligere testede i Samsung 173p.
Men alt det kan I læse mere om snart, hvis I er interesserede.

Hvis du skal spille vil S-IPS ikke være det oplagte valg. Du skal derimod prøve at kigge på skærme med de hurtigere TN paneler. Til en spilskærm kunne du umiddelbart kigge lidt på:
19": Det eneste reelle bud til en virkelig hurtig 19" skærm, vil være at kigge på en med 8 ms enten med panelet fra AUO eller Samsung.
Indenfor 17" er der en del flere muligheder. F.eks:
Samsung 710T
Samsung 172x
BenQ FP71E+



illuzioN
 
Superbruger
Tilføjet:
08-05-2005 17:01:36
Svar/Indlæg:
264/40
rasmuslarsen, venter stadig spændt på din anmeldelse af skærmen :e



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
08-05-2005 18:36:47
Svar/Indlæg:
77/31
Jeg kan desværre ikke nå at smide den ud på siden i dag, men lover at den kommer op i morgen. Jeg har været lidt tidspresset og er ikke hjemme resten af aftenen og natten.

Beklager.



illuzioN
 
Superbruger
Tilføjet:
08-05-2005 18:39:00
Svar/Indlæg:
264/40
Det er bare i orden mester :)



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2005 12:23:00
Svar/Indlæg:
77/31
Så skulle testen være online her:
http://www.rasmuslarsen.1go.dk...



illuzioN
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2005 15:31:50
Svar/Indlæg:
264/40
Okay, hård kritik :) Så kan jeg godt se frem til at sende den tilbage igen, når jeg modtager den :(



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2005 16:10:35
Svar/Indlæg:
77/31
Hvis du har købt den med henblik på at spille seriøst, så ja, men derudover synes jeg det er en fin skærm.
Dog forstår jeg stadig ikke hvorfor Dell har valgt at udskifte det ellers lækre PVA panel.



illuzioN
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2005 16:47:48
Svar/Indlæg:
264/40
Hvordan undersøger man hvilket panel man har. Modtager den i morgen :e
Men gamer cs, så skal også gerne kunne virke til dette formål. Så må jeg se om jeg kan leve med den kvalitet skærmen levere. Har heller ikke noget at sammenligne med, som kan være en fordel. I din artikel sammenligner du den meget med en Samsung skærm ;)



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2005 17:29:56
Svar/Indlæg:
77/31
Der står i testen hvordan du tjekker panelet. =)

Jeg sammenligner den med Samsung 173p, som jeg testede for kort tid siden, udelukkende fordi den har et PVA panel, som bygger over det samme princip som MVA panelet i Dell skærmen. Tidligere sad der et PVA panel i Dell 1905FP, men det er nu skiftet ud.
Lige meget om du får den med PVA og MVA panel, så vil den ikke egne sig til seriøst spil.
Det er meget subjektivt, men hvis sløret ikke irriterer dig, så gør det jo ingenting.



illuzioN
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2005 18:28:00
Svar/Indlæg:
264/40
Hvilken 19' vil du anbefale til gaming. Ser ud til du har en del mere forstand på det :) Ca. samme pris, eller skal man et godt stykke over de 3k?
Kunne evt. vente indtil priserne falder. Håber jeg snart de gør :)



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2005 19:12:25
Svar/Indlæg:
77/31
Til den krævende gamer, vil der ikke være så mange muligheder i øjeblikket indenfor 19" skærme.
Det hænger sammen med at en typisk 12 ms 19" skærm er en hel del langsommere end en typisk 12 ms 17" skærm i farveovergange etc.

Du skal ned og have en skærm med Samsung eller AU Optronics 8 ms TN panel. Det sidder i følgende skærme:
Samsung 913N (Samsung)
BenQ FP937s+ (AUO i de nyere)
Hyundai L90D+ (Samsung)

Du kan læse en test af dem på Tom's Hardware:
http://graphics.tomshardware.c...

Pt. er Samsung 913N dog den eneste til under 3000, dels pga. den store efterspørgsel, dels pga. manglende DVI indgang.

Hvis du venter en stund, så kan du forvente at se ViewSonics VX924 4 ms (grå-grå) skærm på markedet i starten af Juni. Den bruger en teknologi, som hedder ClearMotiv til at få responstiden i gråtonerne ned. Teknologien består i, at tilføre ekstra høje spænding i starten af en pixelopdatering, hvilket gør at de flydende krystaller reagerer hurtigere.
Det er en lignende teknologi, som sidder i Dell skærmen, men her kaldes den overdrive, som dog ikke virker helt efter hensigten.

Hvordan VX924 er i praksis, må du dog vente lidt med at finde ud af. Der findes en større test af den, men den giver jeg ikke meget for. Siden er ikke gearet til at foretage en test og der er alt for mange fejlbetragtninger.



illuzioN
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 22:27:45
Svar/Indlæg:
264/40
rasmuslarsen, du burde have rakket ned på Dell skærmen i din test. Har lige fået den ind ad døren og er bestemt ikke glad for den desværre :(
Bliver helt søsyg ved at spille cs i 5 min. Der er en del skygger og er du gal, der er max "ghost". Så den får Dell smidt i hovedet igen... om 14 dage :e
En skærm der står til 4.000 kr., havde jeg nu forventet mig lidt mere. Men ms er for høje, til at den kan bruges til gaming over hovedet.
Grimt med det grønlige farve når man scroll'er ved grafik :/

Er det mig som har misforstået noget, eller er Samsung 913N ikke på 16 ms? Tænd: 8 ms / sluk: 8 ms, hvilket tilsammen giver 16 ms :)




rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
10-05-2005 22:51:50
Svar/Indlæg:
77/31
Jeg vil nu også mene, at jeg har udtrykt mig ret klart omkring dens spilegenskaber =)

Ja den grønlige farve ved slør er næsten det, som gør den mest markant og du må have modtaget en med MVA panel.
De 4000,- er for en skærm, som har et godt kontrastforhold og et godt dynamikområde, men det er desværre på bekostning af responstiden.

Samsung 913N har en responstid på 8 ms. Jeg ved ikke hvor det med tænd og sluk stammer fra, men det er ikke korrekt
De 8 ms er den opgivne responstid for den korteste overgang, som er i sort-hvid.
Nogle steder vil du også se din Dell skærm opgivet til 8 ms, men det er i en grå-grå overgang, men igen den laveste for skærmen. Det er opnået med Overdrive, som jeg snakkede om i tidligere indlæg.

Det kan også være, at fordommen om tænd og sluk ved Samsung 913N kommer fra folks påstand om dithering på et TN panel. Der bliver ikke brugt dithering for at opnå kompensationen for farverne i et TN panel, da dithering i denne sammenhæng betyder at man ændrer de nærliggende pixels for at snyde øjet til at tro, at der er en bestemt farve i en given pixel.
Der bliver derimod brugt FRC (Frame Rate Control), som kan blande en ny farve ud fra to allerede gunstige. Mange påstår at dette giver en dobbelt reel responstid, men det er ikke korrekt. Når den første farve i en pixel er opnået gør FRC det, at den skifter hurtigt mellem to farver i en pixel konstant, så det opfattes som en ny farve.
Hvis du vil vide mere om FRC, så må du sige til, men så længe du er med på, at Samsung 913N er en 8 ms skærm, så behøver du ikke nødvendigvis den baggrundsviden. =)



illuzioN
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 23:14:34
Svar/Indlæg:
264/40
Har det fra Fona :)