RAID 1 setup

Diverse d.  09. maj. 2005, skrevet af vand@ngo
Vist: 186 gange.

vand@ngo

Overclocker
Tilføjet:
09-05-2005 15:34:23
Svar/Indlæg:
58/18
Hej

Jeg har lige købt en disk identisk med den anden jeg har og vil nu sætte det op i et RAID 1 setup uden at geninstallere windows. Jeg har læst manualen grundigt igennem og det virker umiddelbart som en overkommelig opgave. Dog har jeg ét spørgsmål. Min nuværende disk (master), bliver den automatisk spejlet over på den nye disk, når jeg har sat det op, eller skal jeg have et eller andet program til dette?

Tak for hjælpen, skriv også gerne, hvis I kender til eventuelle faldgruber.

/Vand@ngo

Formanden

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 16:02:35
Svar/Indlæg:
286/9
Hey mester, prøv evt. at kigge her:
http://www.hardware-test.dk/oc...

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 19:38:13
Svar/Indlæg:
3972/242
tror ikke du kan lav en raid setoppe uden at genistaler windows på raid hdisks .

vand@ngo

Overclocker
Tilføjet:
10-05-2005 10:54:35
Svar/Indlæg:
58/18

Er du sikker på det, hvis det er et RAID 1 Setup? Det er klart hvis det er et RAID 0, men her skal der jo kun ske en spejling...

-FiDo-

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 11:25:13
Svar/Indlæg:
243/10
Du skal stadig have lavet et RAID Array i starten af disk nr 1.

Saa tror sq ikke du slipper for et reinstalle.,...

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2005 11:56:50
Svar/Indlæg:
1906/25
Når du laver er hardware raid setup (som jeg går ud fra at du mener), kører det egentlig uafhængigt af windows.
Dvs. du skal først starte med lave din raidopsætning i controller-bios'en (Det er ret nemt). Nu har jeg aldrig før brugt raid1 for sikkerhed (rigtige mænd tager ikke back-up, men græder tit).

Hvis du kan/skal sætter cluster-size, så lad være med at sætte den højere end 128 eller 256kb.

Hvor meget data har du nu, du skal have med over? Hvis jeg var dig, ville jeg låne en stor nok harddisk (eller du har måske selv en?) og så vha. Norton Ghost 2003 (Den eneste der virker 100%) lave en backup af dit system, men FØRST!! skal du enable din raid-controller, og lade windows installere RAID driveren (ellers vil din backup ikke virke på dit raid-system)

Muligvis skal du under backup tilføje drivere til raid-controlleren.

Derefter sæt dit raid op. Den skal måske formattere.
Find din floppy med raid-driveren på og installer windåsen.

Sæt din gamle harddisk til og smid din gamle system ind...!!

vand@ngo

Overclocker
Tilføjet:
10-05-2005 12:29:29
Svar/Indlæg:
58/18
Tusind tak for svarene!

#5 det lyder som en god løsning, jeg takker....og jo jeg skal selvfølgelig også køre RAID 0 på et tidspunkt....tror bare lige jeg venter til jeg får fat i win X64....så skal der nok blive noget at græde over, backup eller ej!