#50
HMM - båndbredde er forholdvis ligegyldig på en Athlon64. Godt nok fordobler man resultatet i Sandra Sissoft fra single til dual channel, men ydelses forskellen i alle andre applikationer er meget lille.
Alle Clawhammer cores:
Athlon64 3700+ (S754), 2400MHz/1MB L2, Single channel
Athlon64 4000+ (S939), 2400MHz/1MB L2, Dual channel
Athlon64 FX53 (S939), 2400MHz/1MB L2, Dual channel
<u>Resultat rækkefølge: 3700+ / 4000+ / FX53</u>
Doom III: 92,6 / 94,7 / 94,7 - <B>2,2% langsommere end 4000+</B>
Farcry: 187.5 / 197.8 / 197.8 - <B>5,2% langsommere...</B>
Unreal Tournement 2004: 158.8 / 163 / 163 - <B>2,6% langsommere...</B>
Lame MP3 encoding: 1:29 / 1:29 / 1:29 - <B>0%</B>
DivX encoding: 2:07 / 2:00 / 2:00 - <B>5,8% langsommere...</B>
Xvid encoding: 2:54 / 2:43 / 2:43 - <B>6,7% langsommere...</B>
Winrar: 3:34 / 3:40 / 3:40 - <B>2,8% hurtigere...</B>
Nu var jeg "flink" at sammenligne 2 CPU'er som er identiske foruden single/dual channel, men havde jeg nu sammenlignet en Clawhammer (S754) 2200MHz imod en Winchester (S939) 2200MHz ville man finde ud af at Clawhammeren er hurtigere pga. dobbelt cache og det kan dual channel ikke hente... det er så marginalt hvad dual channel giver så man skal ikke græde over de få 100MB/s der lader til at være tabt med San Diegoen... men ingen grund til at vælge dual channel fra - det er jo gratis ydelse :)
Undskylder det lange indlæg, men sådan er jeg nogen gange om aftenen når jeg stadig har Cola tilbage :P
<b>Edit:</b> Vil lige sige at resultaterne er taget fra Toms Hardware's CPU charts og at dual channel i denne sammenligning har en bette fordel af højere HTT hastighed.