Er der ventil på denne radi?

Vandkøling d.  10. maj. 2005, skrevet af Zonqui
Vist: 230 gange.

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 18:55:54
Svar/Indlæg:
732/117
Hejsa,

Ville høre om der er nogen, der ved om der er en ventil af en art på en Black Ice Pro II Dual radi?

Jeg spørger, da jeg har problemer med af få min vandkøling til at køre rundt efter at have afmonteret det. Mine pumpe vil ikke køre vandet rundt, på trods af jeg har monteret sættet korrekt og pumpen kører også(kan mærke den vibrerer) men vandet bliver hvor det er.

Nogen forslag til hvad jeg kan gøre for at få det til at virke, og nogen der ved om der evt. sku sidde en ventil på ovennævnte radi?

Mvh Morten

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2005 18:59:49
Svar/Indlæg:
6624/113
Du kan starte med at få al luften ud af systemet.

Det er det der gør at din pumpe ikke cirkulere vandet - medmindre du har monteret et eller andet forkert. :D

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 19:01:28
Svar/Indlæg:
732/117
Hvordan får jeg luften ud af mit system? Er jo begyndt at hælde vand på :l ?:(

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2005 19:02:25
Svar/Indlæg:
3214/18
Der er ikke nogen ventil på sådan en radiator.

Men Sajmon har fuldstændig ret. Det skyldes luft i dit system. Prøv evt. om du kan ryste det ud af pumpen og sørg for at den hele tiden er forsynet med vand når den begynder at cirkulere vandet...

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 19:05:53
Svar/Indlæg:
732/117
Okay, men giver bare ikke rigtigt mening synes jeg. For har jo forsøgt at hælde vand på mit system(det er endnu ikke fyldt). Men fra pumpen og op til min radi er der vand(har lagt mit tower ned så vandet kom lidt rundt), men har husket at sørge for at pumpen står korrekt op uanset hvilken vej jeg har vendt mit kabi.

Så kan ikke helt forstå at luften skulle have noget i sige i denne sammenhæng!?

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2005 19:20:45
Svar/Indlæg:
3214/18
#4 Nej, det har du da ret i lyder underligt... Har du prøvet at ryste hele systemet/kabinettet lidt for at evt. luft kan komme ud? Der er ikke kommet et eller andet ind i pumpen som gør at den ikke kan rotere?

Jeg har også haft nogle problemer med at få min akvariepumpe igang sommetider (Det er jo samme princip). Og så hjælper det indimellem at lade den stå tændt mens man ryster den lidt...

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 19:28:16
Svar/Indlæg:
732/117
#5 har sådan forsøgt lidt. For mig at se kommer vandet ikke igennem min radiator. Der er vand på den ene side, men ikke på den anden, og der burde ikke være monteringsfejl.
Jeg er åben for alle forslag og er villig til at prøve alt - næsten :D

Skal spise nu (kl.19.24), men er tilbage om ca. 30 min, så jeg er her stadig :e

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2005 19:36:53
Svar/Indlæg:
4112/53
Nu har du monteret slangerne på pumpen korrekt, ikke?
Dvs. den studs der peger opad skal være afgangen fra pumpen, og den studs der er ude for enden af pumpen, er "tilgangen" til pumpen, som du skal forbinde til reservoir'et.

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 20:14:23
Svar/Indlæg:
732/117
#7 Det er monteret korrekt(På den måde som du også nævner).
Synes sq de ter lidt mærkeligt. Burde ikke være nogen lufttilførsel til min pumpe pt, men alligevel vil den ikke "presse" luften rundt i systemet :( ?:(

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 20:33:24
Svar/Indlæg:
1536/33
Det er ikke pumpen der skal fører luften ud, det må du selv gøre. Du skal tage hele systemet og ryste (ikke noget vold) rundt, indtil at luftlommerne er ude.

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 20:48:31
Svar/Indlæg:
732/117
UPDATE: Har prøvet et par ting og fået en idé. Jeg fik bl.a. samme idé som #10 kom med. Har fyret lidt luft igennem min radi, og kan konstatere at den ikke fejler noget, så det er ikke min radi, der er noget galt med.

Til gengæld har jeg fået en ny idé fra en kami. Jeg har for nogle dage siden renset mit system med kogende vand, hvori der var lidt citronsyre. Nogen der ved om citronsyren evt. ku have ødelagt "møllehjulet" i pumpen? Har forsøgt at skille pumpen ad(Hydor L20), men kan ikke skille den mere ad en af pillle "huset" af den samt fjerne studsen, og der kan jeg ikke rigtigt se "møllehjulet" i den, så ved faktisk ikke på nuværende tidspunkt om der er noget galt.

Uploader et par billeder af min pumpes udseende invendigt om lidt, så vil jeg lige høre jeres mening.

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 21:15:02
Svar/Indlæg:
732/117
Efter lidt undersøgelser/forsøg har jeg fundet ud af, at min pumpe slet ikke skubber vand rundt, på trods af den er fyldt.

Lavede mig et lille system, hvor jeg havde tilsluttet pumpe og reservoir, fyldte systemet op, men det hjalp intet, så nu må jeg ud og investere i en ny Hydor L30.

Men tak for hjælpen alle, og undskyld den "falske alarm", men har da lært nogle ting ved at prøve det i praksis, så intet er skidt for ingenting... :r :e

Mvh Morten