Jeg forstår ikke en brik.

Bundkort / CPU d.  10. maj. 2005, skrevet af huh?
Vist: 321 gange.

huh?

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 22:54:37
Svar/Indlæg:
149/39
Jeg har lavet et par tråde om det før, men jeg fatter stadig ikke hvad der får min computer til pludselig at lukke ned ved load. I må simpelthen hjælpe mig!
Altså jeg sidder og spiller og pludselig lukker den ned, men andre gange kan jeg game konstant i et par timer. Jeg har også prøvet at minimere ind i mellem for at tjekke temp, men jeg kender ikke rigtigt SpeedFan som jeg bruger. Hvad er Remote Temp? For det bliver temmelig varmt, og til sidst er ild logoet i venstre side af tempen.

Det er ret provokerende efterhånden... :x :x :x

! Screenshot af idle kan ses i profil !

Deep

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 23:02:58
Svar/Indlæg:
507/141
Prøv at kigge i BIOS (når systemet har kørt et stykke tid) og se CPU-temperatur - udfra det burde du kunne finde den "mest sandsynlige" temperatur fra Speedfan.

De spændinger som Speedfan angiver, i alt fald dem længst til højre, er ekstreme - jeg håber virkelig at Speedfan tager fejl!

Hvis dit system udsættes for sådanne spændinger skal du have skiftet PSU mere end hurtigt...

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2005 23:17:45
Svar/Indlæg:
3972/242
har du en hw monitor i din biose? hvis ja kigge i den og instill på den shut down temp . ellers giv din ram lidt mere volt .da når man spiller belaster meget ramne . du kan også prøve med lidt slapper timmings . ;)

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2005 23:19:40
Svar/Indlæg:
3972/242
du kan også set en blæser foran ramne . og mærk på nb mens du spiller . det kan være den bliver for varm .

Kays

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2005 23:21:12
Svar/Indlæg:
406/600
Vil også mene en ny PSU er hvad du har brug for, de spændinger speedfan aflæser er helt ude i hampen...
Den PSU du har må være defekt, selvom det er en rimelig 500W PSU du har i forvejen.

Kan se du bor i Bramming, så vil anbefale at smutte ned til BBEC i Strandbygade i Esbjerg og få fat i en ny PSU...

http://www.bbec.dk/

Chill Innivation CP400P R2.0 LowNoise PSU 475,00 DKK

Chill Innivation CP500A LowNoise PSU 675,00 DKK

Du kan købe en anden køler med det samme du er nede og handle ny PSU for at eliminere varme som fejlkilde - kan se du har box køler. Ville her vælge en zalman køler, som er noget mere effektiv end den box køler du bruger nu...

Kig evt. i din winxp fejllog, der kan du ofte tyde hvis det fx er et defekt optisk drev, der er fejlkilde eller lign. Kan findes under administrer.

Men tror ligesom DT at PSU er fejlkilden.

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 00:35:51
Svar/Indlæg:
722/35
Få lavet nogle målinger på den psu du har hvis det er muligt for dig. Der er ingen grund til at spendere 500-700 kr og så komme hjem og konstatere det ikke har hjælpet en dyt på problemet.
Hvis systemet har haft det problem i månedsvis, og i den tid er blevet udsat for de spændinger der ses på screenshottet til højre, så vil jeg mene at flere ting ville være permanent futtet af for længst.
Nu kunne det jo være rart at vide hvor disse spændinger der angives der måles, for over under Vcore er 12v linjen jo lige i plet.
Har du ikke mulighed for at låne en anden psu du kan prøve med først? Personligt tror jeg mere på det er bundkortet det er galt med, for jeg tror simpelthen ikke på at dit system har kørt med de besynderlige spændinger i længere tid og det kun har givet udslag i hvad jeg vil kalde "normale" overbelastningnedbrud her og der.

huh?

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2005 08:51:20
Svar/Indlæg:
149/39
Jeg har haft psu'en i år, men det er først her for nyligt den er begyndt med det nummer, men det er sku godt i siger det for jeg havde aldrig selv gættet det var den.

Efter et shutdown har jeg mærket på cpu, ram, gfx og northbridge, og konstateret at cpu var langt fra varm nærmest kold, ram var en smule lune, gfx var lunt men gfx plejer så også at være varm og northbridge var brændende varm. Jeg har haft et Gigabyte K8nnxp som pludselig ikke virkede mere, det kan måske skyldes pus'en for i så fald tør jeg ikke tænde computeren længere og ødelægge mit bundbræt. Jeg skal ikke have mere bøvl med %¤#"& SHG. x( (Undskyld sproget...)

#5 Jeg har kørt med bundkortet i en 1-2 måneder og PSU'en i et år, som jeg skriver. Så jeg må låne en anden PSU og se hvad der så sker.

huh?

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2005 08:53:34
Svar/Indlæg:
149/39
Jeg ligger selv inde med en 360 watt fra mit Chieftec, jeg tror ikke den kan trække mit system, eller kan den? ?:(

-FiDo-

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2005 08:59:02
Svar/Indlæg:
243/10
Proev med din 360 watt.. Og se hvad speedfan siger til volt maalingerne...

Hvis den stadig er FUBAR saa skal du proeve med nyt mobo..

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 09:17:05
Svar/Indlæg:
6052/189
nej det er jeg ret sikker på den ikke kan..

Min 360watt kan ikke trække en stock P4 2.8 NW, med 512ddr, 2 x 120gb ATA, og et 6600gt..

Der ligger +12v på 11.05 load..

Og med en strømsluger som dit gfx tror jeg SLET ikke..

Men skaf et multimeter, og mål efter på gul og sort, nede på et molex-stik der ikke bliver brugt..

Den skal gerne ligge op ad 12v.. ikke 16v :e

huh?

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2005 09:38:35
Svar/Indlæg:
149/39
#9 Ja mit gfx sluger en del ja! :00

Underligt jeg slet ikke tænkte på at kigge på volt, det ser jo helt galt ud :( Men jeg låner bare en anden og ser hvad der sker, hvis den så viser rigtigt så må jeg jo anskaffe mig en Chill Innivation CP400P R2.0 LowNoise PSU som #4 anbefaler ;)

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2005 09:41:48
Svar/Indlæg:
487/59
Ingen tvivl om at dine spændinger i speedfan er fuldstændig "ude i hampen" (Som Kays så smukt formulerer det :) )

Når du siger at CPU-køleren ikke virker brændende efter load, så kan det jo i første omgang udelukkes.

Har du kun en blæser i hele systemet?

Ville dog stadig overveje en Chill Inno' som Kays foreslår, om ikke andet vil det sandsynligvis sænke lyd-niveauet en smule.

huh?

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2005 09:48:08
Svar/Indlæg:
149/39
Jeg har 2 blæsere foran som deler dejlig kølig luft i i kabinettet, og så har jeg 2 andre blæsere som rigtigt skulle have sidet bagi. Men da den så blev for varm har jeg taget 1 af + kabinetsiden, og sat den ene blæser foran bundkort-heatsink'en for at give den kølig luft. Det får den også i den grad nu, men den lukker stadig ned.
Altså må det være strømforsyningen eller måske bundkortet. Jeg tror ikke det er bundkortet, for SpeedFan måler jo alle temps korrekt, men ikke volt.