Preview af Creative's næste lyd-processor

Litteratur d.  11. maj. 2005, skrevet af red_martians
Vist: 2020 gange.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
11-05-2005 09:51:41
Svar/Indlæg:
7881/1165
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Emillos

Overclocker
Tilføjet:
11-05-2005 10:23:19
Svar/Indlæg:
14079/622
heh.. vandkølet lydkort :D..

Håber da at de kommer med noget fed lyd 8)

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 12:25:10
Svar/Indlæg:
2845/91
Ja.. Er det ikke ved at blive lidt for vildt for et lydkort? Jeg har et Audigy 2 og de hersens effekter er da helt fine! :)

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 13:14:20
Svar/Indlæg:
722/35
Et så voldsomt lydkort kan sikkert gøre gavn for professionelle lydfolk, men almindelige slutbrugere har ikke noget at bruge sådan noget til.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 13:43:20
Svar/Indlæg:
6052/189
Tror det er os der ikke udnytter mulighederne med lyd..

Tror da kun det kunne blive godt hvis man var villig til at investere i et sæt digitale højtalere / hørebøffer ( hvis de findes )..

Der tror jeg det vil give pote :)

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 15:01:57
Svar/Indlæg:
3169/185
Jeg tror du tager fejl ;)

Ja, men... Audigy2 går fra 10Hz til 46000 Hz... som er langt mere end mennesket kan høre..

Hvis de udvider dette område er det tilegnet flagermus eller noget :P

Håber det giver et mere stabilt frekvensområde... Synes nogle frekvenser er klart overskruet på audigy2 kontra andre...

- 12k

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 15:54:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Grunden til højere antal transistorer og flere MHz er, at lyd i dag bliver mere og mere krævende. Der er sket stort set "nada" på lydsiden, hvor kun nyere producenter har fået en fod inden for døren.

Jeg tror, at vi kan forvente mere realistisk lyd, blødere overgange og meget bedre processering i fremtiden. Dertil kræves regnekraft.

Det har også altid været en af Creative's kæpheste, at deres lydkort skal aflaste CPU'en mest muligt.

Så lige for de "utopiske", så snakker vi ikke om dynamisk rækkevidde, men rå regnekraft. Ganske som et grafikkort, hvor vi snakker mere realistisk vand, røg/tåge og lys ;)

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 17:22:28
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg har læst for et stykke tid siden at man kan få en driver der kan lave et geforce 4 om til en lyd processor.
Er det rigtigt, hvordan fungere det og hvordan skal man sætte det op?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 19:18:37
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Der findes en "guide" til det her i forum, i form af en tråd med omhandlende artikel/test.

Det er korrekt at det kan lade sig gøre. GPU'en på et grafikkort er jo "bare" en processor med meget avancerede logaritmer. Man "forklæder" lyden som grafik, og sender det igennem kværnen. Grafikkortet ved ikke bedre end, at det bare skal tygge de tal igennem det bliver bedt om, og voilá, ud af den anden ende kommer... lyd! :e

Zy!Rex

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2005 20:28:45
Svar/Indlæg:
231/33
ja, Men hvor vil du fyre lydstikket i henne? #8

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 20:39:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Hvor der er output ;) :p

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 23:46:21
Svar/Indlæg:
1548/24
#5 selv om de fleste almindelige mennesker sjældent kan høre over 20.000Hz betyder det ikke at det er ligegyldige.
Hvis du spørg enhver der kender til lyd vil de uden at tøve sige at LP'en (og andre analoge kvalitets medier) har en langt bedre lyd end fx en CD. Dette grunder bl.a. i at hvis et instrument laver en lyd på 100.000Hz har det flere (mener de hedder :r) Harmoniske undertoner (ikke helt sikker), men det korte og det lange er at hvis du spiller en tone på 4400Hz og så starter en på 100.000Hz vil man kunne høre en lille forskel fordi de 100.000Hz påvirker det hørbare område.

At sige at alt over 44.000Hz kan være lige meget vil være det samme som at påstå du får det samme ud af en klassisk koncert ved at høre den på CD som ved at være der, men det er jo op til folk selv at vurdere :00

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2005 00:01:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

12k kender ikke til begrebet "oversvingstoner". Hvilket netop er grunden til, at højttalere der kan gå op til 70.000 Hz er fedt! ;)

Det er meget korrekt det du skriver, og er netop essensen af "god" lyd.

Vi snakker om dynamik og rækkevidde her. Ville til en hver tid foretrække en gang Zeus + B&W 800D, Dali (:00) Signature eller Dynaudio frem for et Lancing. Ingen tvivl her.

En anden grund er også forvrængning. Jo større dynamik du har, jo bedre lyd får du i de hørbare områder af lydspektret. Subjektivt kan man måske ikke høre det, men underbevidst opfanger hjernen lyden helt anderledes.

Der kan ikke sættes formler eller karakteristika på det, da lyd i dén grad er subjektivt. Ville aldrig anbefale B&W til en technonørd, hvis han selv synes Cerwin Vega lyder bedre. Sådan er det bare...

Hvis 12k ikke ser fornuft i et lydkort med større dynamisk rækkevidde, bedre sampling og generelt bare lyde, så lad ham ;)

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2005 00:16:03
Svar/Indlæg:
1996/65
Hvis man rent faktisk læser det review som extremetech, har lavet.

Så vil man tydelig se at der er tale om meget mere end bare muligheden for at afspille/optage SACD lydkvalitet (96KHz) ... Især up/down sampling vil blive forbedret kraftigt, og man får massere af muligheder for at kunne lave DSP effekter direkte ... og meget meget mere ...

Jeg ser det ihvertfald som en kjær kommen nyhed at der er nogen som endelig har taget sig sammen og lavet et ordentligt nutidigt lydkort... :D

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2005 00:19:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Lige præcis :e

Rart at se, at der sker noget på det segment af hardware-markedet. EMU10K har længe gjort det godt. Det er stadigvæk en vild chip, ingen tvivl om det.

Men, nu hvor spillene (også lyden) bliver mere kompleks, sætter det også højere krav til hardwaren. Der må være grænser for hvor langt man kan nå med software. EAX er stadigvæk ok. Men spillene bliver komplekse, ved godt at ikke særlig mange fokuserer på det. Men når Creative laver sådan et tiltag kan det kun betyde, at de ser på salget af surround-sæt og har lagt to og to sammen...

Det er måske lidt søgt, men jeg tror ikke at der går særlig lang tid, inden vi ser spil som 'BattleField 2' med et lille DD-logo på kassen :e

Real-Time Dolby-Digtial lyd, i et spil. Måske endda DTS-lyd. Hold da kæft. Spil som 'Doom 3', 'Far Cry' og 'HL2' vil aldrig blive det samme igen. 'Riddick' eller et andet spookey spil.

- Man har vel love at håbe? :00 8) :e

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2005 09:44:54
Svar/Indlæg:
4018/217
9# og 10# jeg tror man bruger et onbord eller et andet lydkort til at få lyden ud men bruger bare et gfx som lyd processor

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2005 13:53:17
Svar/Indlæg:
4018/217
Er der nogen der ved hvor man kan den driver der laver et gfx om til en lyd processor eller en side hvor der står noget om det?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2005 14:04:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Som skrevet: "Hvor der er output" ;)

Det kan jo gøres meget smart vha. programmering. Så alt fra USB til D-sub kan jo tjene som udgang :i

-> #16

Desværre. Jeg har også googlet en del på det, har ikke kunne finde noget.

Men, jeg mener at det var et radeon-kort. Faktisk et af de nyere R4xx kort. Du må ikke hænge mig op på det :r

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2005 11:31:11
Svar/Indlæg:
1643/172
Jeg tror at denne her Chip måske er den første ægte THX lyd chip. Da Audigy serien ikke rigtigt har THX support de har bare købt sig rette til at smide et THX logo på deres lydkort. Som er rimeligt pladt. Men åbenbart havde de givet Hr lukas et tilbud han ikke kunne sige nej til hehe.

Men stadig vi vil havde ægte THX og 10.1 support med 4 højtaller i hver en side og en center og en mit baghøjtaller med support for THX så kan vi snakke om lyd.

Men denne chip lyder så kraftig at den vil kunne give mere FPS i spil vis den kan aflaste CPU volsomt meget som det tyder på at den vil kunne gøre. Personligt er jeg den person der køber en af dem når de kommer, men det bliver nok PCI-E udgaven jeg går efter da PCI nok ikke kommer til at leve i så lang tid i nu.

Syndes også at Creative snart kan begyndt med at sælge deres lidt langsommer lydkort som onbord lyd som f.eks. det nye MB fra MSI med nForce 4 SLI og SB live 24bit nu hvor de har lavet et kort der er 25 gange hurtiger og bedre end alt andet. Måske ville vi så kunne få bedre onbord lydkort frem for de der SKOD AC 2.01 eller realtek lydkort.

Creative siger også at korter er så kraftigt at det vil kunne få en MP3 til at lyde bedre end den CD den blev rippet fra. Det siger jo lidt om den power der ligger bag den.