Komplet nyt system - men det LARMER og har br

Vandkøling d.  11. maj. 2005, skrevet af Nulsflb
Vist: 412 gange.

Nulsflb
 
Overclocker
Tilføjet:
11-05-2005 21:26:22
Svar/Indlæg:
5/2
Hej.
Jeg har lige samlet et nyt system (se min profil). Dog er jeg blevet noget overrasket over støjnivuet - det larmer ☹

Og da det også genere en del varme, vil jeg gerne have det vandkølet.
Jeg regner med at skulle købe nyt kabinet der også passer til vandkøling.

Men jeg er total ny vedr. vand.

Hvad vil I foreslå
?:(

Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 21:29:19
Svar/Indlæg:
3162/78
En tråd er vist nok!



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
11-05-2005 21:29:23
Svar/Indlæg:
14079/622
Et samlet waterchill-sæt evt ?

Eller en Zalman resevator 1 plus nogle fornuftige kølehoveder hvis det bare skal være bomstille :)



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 21:48:22
Svar/Indlæg:
1906/25
Er der noget specielt du synes der larmer (du har jo ret mange støjkilder).

Vandkøling er self. super, men der vist (endnu) ikke så mange forskellige kølehoveder der passer til dine grafikkort når det skal hedde SLI

Chipset køleren kan sagtens laves passiv.

Der kommer snart den nye asetek luftkøler, der virker som fordamper, og den skulle vist være 'hot' eller måske mere 'cool'!

Hvilken PSU har du?

Derudover så kan du købe nogen noise control rammer at hænge dine harddiske op i (kræver 2 stk ledige 5.25 slots) , og man kan købe (eller lave selv) en af rammerne med en 12@7 volt blæser og sætte rammerne, så blæserne er monteret i bunden af den øverste og dermed og svaler den nederste (kræver 3 stk ledige 5.25 slots)





Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 22:04:36
Svar/Indlæg:
2192/67
Hvad er det for en slags larm du oplever?
Du kan prøve at lytte dig frem med kabinet siden taget af. Så kan du forsigtigt forsøge at stoppe de forskellige blæsere bare en lille smule, så du kan høre om larmen daler.

Vandkøling er måske lige drastisk nok til at starte med. Hvis du finder udaf at det er din cpu køler der larmer meget, så kan du starte med at sætte en Zalman CNPS7700CU på. Den køler rigtig godt og du kan stille på blæseren. Den er nem at montere og giver et rigtig god resultat. Du kan med fordel anskaffe dig en ny køleprofil til dit chipset. Der kan godt nøjes med en passiv hvis du har rimelig godt air flow.
Det er nok mest sandsynligt at det enten er din cpu køler der larmer eller din chipset køler. Hvis det er standard køleren fra AMD du har på cpu'en er det nok ret sandsynligt at det er den. I sær hvis du har Cool and Quiet enablet. Det kan godt lave noget gøjl på de tidlige versioner af bios. Så hvis den ikke fungere så kan det ske at blæseren på cpu kører fuldhammer hele tiden. Cool and quiet afhænger af cpu'en temperatur, så hvis den måler forkert kan det ovenstående være tilfældet. Så du kan jo prøve at slå det fra og se om den så sætter hastigheden ned. Du skal så samtidig være opmærksom på temperaturen.

Det er straks værre hvis din larm kommer fra dine grafikkort, jeg er ikke klar over hvor meget de nye grafikkort fra Nvidia larmer. Men jeg har ikke hørt så mange klager, så jeg kan ikke forestille mig at det kommer fra dem.

Hvis det er dine harddiske der larmer meget så er det nemmeste at lave et par ophæng til dem, så de ikke kan overføre vibrationerne til kabinettet.

Til sidst kan larmen skyldes din PSU, hvis du gerne vil teste det kan du pille alle stikkene fra komponenterne i computeren. Bagefter kan du så prøve at forbinde en grøn og en sort ledning i PSU'en. Så tænder den, så kan du høre hvor meget den siger.

Hmm sikkert nogen der har skrevet noget af det her før det her indlæg kommer ind.... :00



svend
 
Overclocker
Tilføjet:
11-05-2005 22:11:29
Svar/Indlæg:
308/22
gfx på de nye High end grafikkort har det med at larme.... så mon ik det er dem ?



Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 22:25:20
Svar/Indlæg:
2192/67
Jeg syns nu ikke det er så slemt. Men nu har jeg kun erfaring med ATI kort, så jeg kan naturligvis ikke stå inde for Nvidias kort. Men nu er 6600GT jo et kort der kører med begrænsede mhz ifht. topmodellerne, så mon ikke de kan lave nogle forholdsvist støjsvage løsninger.



Nulsflb
 
Overclocker
Tilføjet:
12-05-2005 22:20:23
Svar/Indlæg:
5/2
Nu har jeg prøvet lidt af hvert af de gode råd :e :i

og lad maskine køre i 1 døgns tid. Flere ting er sket ved dette.

1. der er klart min cpu der larmer mest. :l så det er til at komme til.

2. på dette tidspunkt er hhd temmelig varmere, faktisk så varme at hvis jeg spiller DF i 10 min, bliver skærmen sort og forbliver sort. Resten at maskinen køre,

Så det kan vel kun betyde een ting - Nyt kabinet med masser af plads og airflow + nye køler,
eller er jeg helt ved siden af ?:(



Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2005 22:24:15
Svar/Indlæg:
2749/122
#7 med vandkøling kan du også nemt løse alle dine problemer... da du så kan vandkøle dine hardiske + cpu .. + gfx... = ingen støj... efter jeg har fået vand på mit 6800Ultra er mit system blevet Mega stille... totalt dejligt... eneste jeg ka høre nu er hvis/når chipset blæseren køre op i omdrejninger ved de ca 50-55 grader på chipsettet...

:e



Nulsflb
 
Overclocker
Tilføjet:
12-05-2005 22:41:39
Svar/Indlæg:
5/2
#8

Hvilket vandsystem har du ?
og evt. hvilken kabinet.



Nulsflb
 
Overclocker
Tilføjet:
12-05-2005 23:09:42
Svar/Indlæg:
5/2
#8

Hvilket vandsystem har du ?
og evt. hvilken kabinet.



Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2005 23:28:47
Svar/Indlæg:
2192/67
Tjek hans profil.
Jeg vil sige at hvis du vil have en komplet løsning der kan køle alt hvad du har, så skal du have fat i et af de store Asetek kits. Gerne et med dual eller tripple radiator. Derudover så skal du have nogle kølehoveder, der skal du have til cpu, chipset og GFX. Du skal nok have nogle specielle hoveder til grafikkortene da du jo kører SLI. Det er mere besværligt og samtidig temmelig dyrt at vandkøle harddiskene. Her kan du nok godt nøjes med at sætte en 120mm blæser eller et par 80 mm blæsere til at trække frisk luft ind i mellem dine diske. Du kan evt. sætte dem så langt fra hinanden som muligt hvis de sidder lige op ad hinanden holder de på varmen.

Du kan prøve at kigge her, der er en oversigt over aseteks vandkølings produkter. De er virkelig gode til begyndere, og giver faktisk rigtig meget for pengene samt en manual til montering med gode råd.
http://www.asetek.dk/default.a...



Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2005 23:30:33
Svar/Indlæg:
2192/67
Forresten så er asetek dansk så du kan ringe ind og få support samt en del gode råd på hvad du skal købe. De plejer at være ret flinke til at svare på spørgsmål. Bare husk at læse godt på deres side før du ringer og spørger eller tjek deres forum. Der er en masse gode råd.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2005 13:25:49
Svar/Indlæg:
4112/53
Asetek laver også nogle hdd kølings løsninger nu.
Den ene er 3.5" løsningen, hvor der bliver smidt et vankølings hoved oppe på toppen (oven på klistermærket), og så kan den stadigvæk være i de fleste 3.5" drevpladse, men så kommer 2 hdd til at fylde for 3.
Den anden løsning er 5.25" versionen, hvor der bliver montere to kølehoveder, et på hver side af hhd'en, og så er der også antivib. beslag indbygget i de to kølehoveder. Denne version gør, at hdd'en kommer til at fylde et 5.25" drivebay, men stadigvæk "kun" har højden som en hdd, og derfor ikke udnytter pladse helt. Denne version skulle også kunne benyttes til at køle 2 hdd, men hdd #2 vil ikke få så god/meget kontakt til kølehovederne, og derfor vil den ikke blive kølet så godt.

3'die mulighed er at købe SilentStar hdd kølere, som fungere både som køling til din hdd, men også som lyddæmpning af hdd'en. De fås i både single og dual version hos vcore.dk.
Der er blot to ulemper ved disse silent star hdd kølere: 1) de fylder en/to 5.25" plads(er) 2) Man skal skille vandkølingssystemet ad, for at kunne komme ind til hdd'en og få den/dem skiftet med nogle andre.
Husk at bruge kølepasta på hdd'ene også, hvis du skal have vand på dem!!!
En (gammel) test af dual SilentStar hdd køleren: http://www.tweakup.dk/article/...



Nulsflb
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2005 08:40:50
Svar/Indlæg:
5/2
Tak Tak til alle de fede svar.
Nu har jeg da noget at gå efter :e

Det jeg i første omgang har gjort er at skifte kabinet til et servertower, jeg havde stående og så købt et "hhd kabinet med en 120 mm blæser i, det virker ganske godt. og så ellers masser af plads melle alting :i

så er det til at holde ud indtil jeg har spraet samme til en gang "vand" :p