Vandkølesystem->Lydløst:

Vandkøling d.  12. maj. 2005, skrevet af Anti-Pjerrot
Vist: 356 gange.

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2005 22:49:29
Svar/Indlæg:
2126/135
Altså jeg kunne ikke finde en bedre pumpe, end den jeg har, så jeg besluttede at lave et helt nyt vandkølesystem, hvor det kun er kølehovedet, der er i selve computeren, og hvor resten af delene er i en seperat, lyddæmpende box.

Pumpen larmede nemlig for meget, til at jeg kunne holde det ud. Så jeg besluttede mig for at lave et kabinet i MDF-plade, hvor pumpen kunne blive isoleret så godt som muligt.

Jeg har så valgt at bruge sand, der er rigtig godt til at dæmpe vibrationer og støj.

Kassen er lavet som et computerkabinet, hvor siderne kan skrues af - Samt delt i 3 rum, hvor det ene er fyldt med sand.
Rummet med radiatoren og blæserne er ventileret med fræsede riller.
Slangen er en 12 mm kevlarforstærket silikoneslange.

Det eneste der er at se udadtil på kassen, er rillerne i siderne, 240 mm radi-kit i toppen og 2stk. 10 mm push-in studser i fronten, samt en ledning til computeren.

Jeg regner med at køre 2 computere i serie-forbindelse på systemet, først min 3200+ winchester, og dernæst min 2400+ XP-M.

Denne ide er hovedsageligt et forsøg på at dæmpe støjen, selvom jeg har 2 x Zalman CNPS7000B-Cu nu...
Jeg syntes de støjer for meget (Spritnye) da de kører på fulde omdr.

Alle materialer og værktøj ligger klar, så jeg regner at være færdig primo søndag aften - Med billeder :)

Se Skitsen i profil: http://www.hardware-test.dk/oc...

guldknap

Superbruger
Tilføjet:
12-05-2005 23:18:02
Svar/Indlæg:
57/15
har du overvejet et stort reservoir med en dykpumpe i?
det fjerne lyden fra pumpen og hvis reservoiret er stort nok behøver du heller ikke radiator.
Eller det er måske mest for projektets skyld :00

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2005 23:22:54
Svar/Indlæg:
2126/135
Altså pumpen er rimelig speciel - så den vil jeg ikke skifte ud.
Der er pt. ingen pumper på computervandkølingsmarkedet der kan overgå den pumpe...

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2005 15:46:00
Svar/Indlæg:
4112/53
#0 Du skal lige være OBS på, at din pumpe bliver varm, meget varm, og derfor skal den kunne komme af med varmen på en eller anden måde, hvilket den kommer til at få svært ved, hvis/når den ligger begravet i sand!!! :00

Spændende projekt.
Har du overvejet at lave et eller andet elastik system/ophæng til din pumpe, og på den måde eliminere vibrationerne fra den? Evt. noget boble plast?

Ang. din "ventilation", så smid dit reservoir ud for de fræsede riller til luftindtaget, så kommer det også til at fungere lidt som en radiator, og køler vandet lidt. Men så skal dit reservoir sidde sådan, at vandet fra computerne kommer ind i reservoir'et, før det kommet igennem radiatoren.

Hvis det "kun" er CPU'erne du skal/vil have vandet på, så kan du gødt køre det som du vil, men skal NB, GFX, hdd etc. med på vandvognen, så er vandet for varmt, når det kommer til computer nummer 2, til at det kan køle det helt vilde!

Dalle_DK

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2005 18:22:16
Svar/Indlæg:
285/29
Tilader mig lige lidt OT, og spørger hvor de slanger kan købe?

Ellers, synes jeg det lyder som et spændende projekt.

Hvis du kun køler CPU'erne går det nok med den radi, især da det er en mobile :D

Men held og lykke, ser frem til det endelige resultat.

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2005 21:02:05
Svar/Indlæg:
480/124
Kunne også tænke mig at høre hvor du har slangen fra og om den er tæt, da jeg går ud fra at det er hård plast ?:(

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2005 22:22:28
Svar/Indlæg:
2126/135
Det er en ultrablød og 100% bøjelig kevlarforstærket silikoneslange - Men jeg ved ikke hvor det købes. Jeg fik en meter af min far som han havde tilovers fra noget fra hans arbejde - Efteresigende skulle det være pissehamrende dyrt.
Jeg kommer nok til at mangle noget, men man kan vel improvisere...

Og jo det er bare cpu'erne i maskinerne der skal køles...

Pumpen er selvkølende...og udvikler i det heletaget ikke varme, da der ikke er sliddele (magnetkobling)

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2005 23:33:34
Svar/Indlæg:
2126/135
Men altså - Jeg har fået skåret alle plader til - og lavet lufthuller i sidepladerne til blæserene, samt skåret hul til radiatoren i toppen, og monteret kittet og blæserne der.

Jeg mangler at finde placeringen af de huller der skal være mellem de forsk. kamre, så jeg kan skrue pladerne sammen og montere tingene.

Tilsidst vil jeg spartle ujævnheder og male kassen sort. Måske kommer der et par katodelys ind hvis jeg orker det...

Hvis nogen er interreseret så kan jeg lægge målsatte tegninger ud, hvis man vil lave en kopi...

1 stk. MDF plade 1220x2440x16 = 180kr.
jeg brugte en halv plade ca.
spartel 45kr
maling 49kr
radiator, blæsere og kit. = 500kr
Reservori 250kr
Studser: 150kr
(pumpe 300kr)
(Slange: 100kr)

Ialt 1200kr ca. Så er det bare at trække slanger til og fra computeren = Ingen støj wse.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2005 00:14:04
Svar/Indlæg:
240/44
hey AP.. hvor er billederne??? ;) du må ikke lave sådan noget uden billeder.. :e ej.. pjat.. det lyder meget interessant.. jeg vil glæde mig til at se mere til projektet,

ikke mindst til at lure, hvor meget varme dit system kan aflede på denne facon ;)

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2005 00:32:44
Svar/Indlæg:
2126/135
# Der kommer billeder - bare roligt...

Laziter

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2005 01:06:37
Svar/Indlæg:
208/3
Lige et ?

Hvorfor køre serieforbundet?
Er en parallel-forbindelse ikke bedre til dine systemer? Jeg tænker her på at den ene CPU når at varme vandet op inden det kommer til den næste CPU i serien, det vil du ikke opleve ved en parallel-forbindelse. Og hvis din pumpe er så god som du giver udtryk for, så skulle den nok kunne smide et godt flow af sig til en parallel-forbindelse (jeg elsker de ord; Parallel-forbindelse.. Para.. Nå jeg stopper lige *GG*).

Men jeg glæder mig da til at se nogle fine billeder, jeg kunne godt bruge lidt inspiration da jeg selv er ved at få noget vandkøling hjem 🙂

Mvh
Laziter

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2005 01:16:00
Svar/Indlæg:
2126/135
#10 - Jeg har også tænkt på at køre parallelt, men da det kun er et par graders forskel det drejre sig om, så gider jeg ikke besværet... Indtil videre ;)