P4C800-E Deluxe - dårlige kapacitorer?

Bundkort / CPU d.  14. maj. 2005, skrevet af rasmuslp
Vist: 399 gange.

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2005 20:54:01
Svar/Indlæg:
74/6
God aften gæve gutter og gutinder.

Jeg har et Asus P4C800-E Dlx med en P4C-2400@3000, som har kørt sådan i lidt over 1½ år. For nyligt (inden for den sidste 1½ måned), har jeg lagt mærke til, at der kommer underlige lyde fra mit mb, når pc'en er under load, og den er blevet ustabil.

Jeg har nu prøvet at pille alle mine ekstra harddisk fra for at mindske støjen, så jeg kunne lokalisere kilden til problemet. Det gjorde det dog ikke meget lettere.

Det lyder som en svag boblen. Som når en cykelslange med hul i's hul ligger i overfladen af noget vand, og man kan høre den svag piblen/boblen. Det er ikke en konstant lyd, men den kommer meget jævnligt når pc'en er under load. Her snakker vi fra meget få hundrededele sekunders pause til 1 sekunds pause.

Jeg har læst lidt om dårlige kapacitore, og efteråret 2003 passer vist desværre lidt for godt med historierne om de dårlige kapacitore.
Jeg prøvede derfor at sætte fingeren på de forskellige kapacitore, og konstaterede at jeg kunne mærke denne "boblen" ved kapacitorene omkring cpusoklen. De er markeret på billedet.

Er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende?

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre. Jeg har vel ikke mange andre muligheder end at sende det ind, og få det byttet eller hvordan de nu vil løse problemet.

Tweaking

Overclocker
Tilføjet:
14-05-2005 23:02:21
Svar/Indlæg:
32/4
Mit gamle P4C800-E Dlx har kørt fejlfrit i den tid, jeg har haft det. Og det kører stadigvæk fejlfrit hos den nye ejer.

De omtalte kondensatorer på dit bundkort, har de ændret form ? De er stadigvæk cylinderformede ? De har ikke fået en lille boble i toppen af dem ?

For hvis kondensatorerne har ændret form, så er de med stor sandsynlighed dårlige.

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2005 23:44:25
Svar/Indlæg:
74/6
#1> Nu har jeg godt nok ikke haft mb'et ude, men de står stadig ret op og ned, og toppen buler ikke opad, som man ellers ville forvente, hvis det var dårlige kapacitore.

Jeg prøvede efter jeg postede #0 at reboote og clocke den til std clock. Det skulle jeg aldrig have gjort, for så fik jeg ellers en "bad bios checksum". Og det at give den en ny bios hjalp lige lidt. Den fik lov at stå 2 timer, og startede så igen. Men når jeg laver en ændring i bios, så er det ret sandsynligt, at den ikke vil genstarte af sig selv. Så skal jeg slukke computeren vente og tænde, og så får jeg "overclocking faild.. bla bla bla". Men nu kører den pt. 2400MHz, så jeg vil prøve, om jeg stadig kan "mærke", at kapacitorene bevæge sig, så at sige, når den er under load.

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2005 00:02:37
Svar/Indlæg:
74/6
Med bios 21 @ 2400 er min loadtemp blevet meget lavere end old @ 3000. Jeg vil prøve 21 @ 3000 i morgen for at se om det er biosopdateringen eller om 600MHz giver en forskel på 15 grader.

Med med bios 21 @ 2400 MHz, kan jeg ikke høre nogen mislyde eller mærke kapacitorene. Jeg vil dog teste lidt mere i morgen for at være sikker. (Jeg har brugt prime 95 til test)

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2005 10:40:08
Svar/Indlæg:
74/6
Okay, kan nu konstatere at efter jeg fik "bad bios checksum" i går, og fik lagt den nye 21 bios ind, så kan jeg ikke starte computeren i et forsøg. Når jeg starter sker der ingen ting. Det hjælper end ikke at trykke restart. Man skal slukke helt og tænde igen for at der sker noget, og så får jeg "overclocking faild" (også når den ikke er oc'et). Det samme gælder hvis jeg laver en ændring i bios og væger save and exit: Så starter den heller ikke.

Jeg har nu prøvet 21 @ 2400 og 21 @ 3000, og ifølge asus pc probe er min loadtemp faldet fra 55 grader til 38 grader. Min idletemp er tilgengæld stadig omkring de 30 grader :l

Pt står den og kører 2*Prime95 ved 3000, så jeg kan finde ud af om kondensatorene stadig "klikker".

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2005 10:48:41
Svar/Indlæg:
6624/113
Husker du at resette bios LIGE efter du har opdateret til en ny/anden?

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2005 10:51:35
Svar/Indlæg:
3972/242
prøve at ligge nogen køler profiler på din mosfets .men ja de tidlier boards er lidt svag i det områd .

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2005 10:52:03
Svar/Indlæg:
74/6
#5> Yep, det var jo lidt ufrivilig opdatering, så jeg kunne ikke resette inden jeg gjorde det.

Men jeg har lige konstateret (i cpu-z og sisoft sandra), at den kører kun 12*100MHz pt. Nok derfor den ikke bliver varmere. Jeg undrede mig også over, hvorfor de skide kapacitore ikke klikkede mere. CPUen blev heller ikke så fysik varm som før, og det var da noget af en biosopdatering, hvis den kunne fixe det :).

Jeg prøver lige at få den til at køre ved en fornuftig hastighed, som i, mere end 1200MHz.

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2005 11:02:33
Svar/Indlæg:
74/6
#6> Jeg tror ikke, jeg har nogen liggende, der der så små, men vil undersøge det senere idag. Det ender nok med, at jeg bliver nød til at splitte det ad.

Jeg prøvede at loade defaults igen, det hjalp dog lige lidt. Jeg kan ikke starte uden at få "overclocking failed". Så går jeg ind i bios og bare exiter, og så fortsætter den med at boote. Men den kører ikke mere end 1200MHz på den måde.

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2005 13:17:31
Svar/Indlæg:
74/6
Så er der fremskridt. Flashede den med bios 19, og nu kan den starte normalt igen. Nu vil jeg igen prøve at give den noget prime ved 2400 og 3000.

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2005 13:28:53
Svar/Indlæg:
74/6
Så er vi tilbage i noget der ligner. Loadtemp på 49 grader. Jeg tror godt, jeg kan konkludere, at kapacitorene ikke siger lyde eller klikker ved denne hastighed (2400). Jeg prøver igen ved 3000 i aften, og splitter den nok også ad, for at se hvordan kapacitorerne ser ud. Jeg kan ikke se størstedelen af dem pga. min Zalman 7000.

Tweaking

Overclocker
Tilføjet:
15-05-2005 13:29:14
Svar/Indlæg:
32/4
En god idé var nok, at teste stabillitet med alt på stock hastigheder - altså ingen OC. Og når så maskinen er konstateret stabil eller ustabil, så kan du arbejde derfra.

Hvis bundkortet er stabilt ved stockhastigheder, så kan du egentlig ikke klage over bundkortet.

Tweaking

Overclocker
Tilføjet:
15-05-2005 13:31:08
Svar/Indlæg:
32/4
Forresten, så kan dine problemer sagtens skyldes en dårlig eller underdimensioneret PSU (strømforsyning).

Tweaking

Overclocker
Tilføjet:
15-05-2005 13:31:08
Svar/Indlæg:
32/4
PS. I forhold til det billede du linkede til i starten, så er det en MEGET god idé at gøre din maskine en del mere renere. Med alt det støv der ligger på køleren, så kan den ikke køle så godt som normalt.

wolver

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2005 15:46:10
Svar/Indlæg:
652/24
#13 lige mine ord!...

#0 selve støvet kan lave "kortslutninger" og lave underlige ting ved dit board..! derfor gør det rent.. den er jo overdryset med støv dit bundbræt!...

Bare ikke brug en støvsuger... 8)

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2005 17:56:22
Svar/Indlæg:
74/6
#11> Ja det er selvfølgelig rigtigt nok.

#12> PSU'en er en enermax 450W, og min strømmåler siger mit tower + skærm bruger maks 300W, så det skulle ikke være noget problem.

#13+14> Men hvordan gør man en pc renere? Jeg kan jo ikke puste det væk pga fugtigheden i ånde, og støvsugere laver statisk elektrisitet. Jeg har desværre ikke nogen kompressor eller trykluft af nogen art.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2005 17:58:23
Svar/Indlæg:
6624/113
Du tager en blød børste eller en pensel og børster det væk - og suger det ud med støvsugeren mens det hænger i luften. :D

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2005 18:06:43
Svar/Indlæg:
74/6
#16> Har børstehårenes materiale noget at sige?

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2005 18:09:36
Svar/Indlæg:
74/6
Vores støvsuger er en af de der gamle nielfisk's med jernhoved. Ved du, om det har noget at sige mht. mængden af statisk elektrisitet?

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2005 18:22:33
Svar/Indlæg:
667/20
Du skulle pille din zalman helt af, så er det til at komme til rundt om cpu, så er din køler også nemmere at rense, tag en ordentlig indånding, evt kan du frembringe et nys, så flyver det af.. :e

Jeg bruger skam også støvsugeren, og holder bare den lidt over komponenterne, har da ikk ødelagt noget endnu, også en niller dog med plast studs, ellers er det jo bare at sætte et gummi stykke på...

Statisk tis syns jeg er lidt overvurderet, men man skal jo selvfølgelig være lidt påpasselig, og bedst at få støvet børstet ned/af, og så fange det med støvsugeren som Sajmon skriver..

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2005 18:27:10
Svar/Indlæg:
1906/25
Har I ikke sådan en børste-forsats til jeres støvsuger?

Afmonter din Zalman fra mobo'et og giv det med støvsugeren og hvad du ellers har.

Forøvrigt skal du ikke være så bare for statisk elektricitet når mobo'et er monteret i kabinettet. Bare rør ved vandhave før du går igang, medmindre du virkelig føler dig opladet.

(Har btw. engang brændt en comp af bare ved at røre ved den. Alt døde, selv floppy x( )

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2005 19:09:54
Svar/Indlæg:
2418/151
hey jeg bruge de engangs hansker fra slagterierne i mod statisk elektrisitet virker fint i mod det.. også de gratis for mig :p

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2005 21:53:20
Svar/Indlæg:
74/6
Så er jeg tilbage igen.

Jeg gjorde som i foreslog: gjorde bundkortet rent. Jeg løsnede skidtet med en malerpensel, og sugede det op med støvsugeren. Jeg jordede migselv og støvsugeren, og pt kører pcen også, så den er nok ikke blevet ristet :)

Kapacitorerne så ikke ud til at fejle noget, men de store (af den type der er markeret på billedet i #0), er noget vakelvorne.

Jeg har pt computeren liggende på bordet for bedre at kunne lytte. Jeg har sat G400 i (pasivt kølet), og er nu igang med at varme cpuen op med 2*Prime. Den kører 2400MHz nu, og så default som muligt. Jeg har utweaket mine ram, i den forstand at jeg har slået PAT fra og sat timeings lidt ned.

Når den er blevet godt varm, og har kørt en 15 minutters tid, vil jeg hurtigt prøve at slukke cpublæseren, for at lytte til de der kapacitorer. (Som stadig er hovedmistænkte).

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2005 22:44:03
Svar/Indlæg:
74/6
Godt nok sidder den ikke i kabinettet pt, men loadtemp er faldet 5 grader ved 2400. Jeg prøvede at tage cpublæseren fra, og man kan tydeligt høre en hvislende pulserende lyd.

Jeg kan bare ikke rigtigt bestemme hvor lyden kommer fra. Jeg er dog sikker på den kommer fra den side af soklen med alle kapacitorerne, mosfetsne og de der kobberviklinger om magneter (eller hvad det nu er). Med et lytterør (paprøret fra en køkkenrulle, som er sprættet op, og snoet mindre) lyder det mere somom det er mosfetsne og kobberviklingerne om magneterne, lyden kommer fra?

Sakari46

Overclocker
Tilføjet:
16-05-2005 04:11:18
Svar/Indlæg:
51/21
de kobberviklinger, er "spoler" tror jeg nok...
har set flere forskellige personer klage over en højfrekvent lyd fra dem, dog mest i strømforsyninger, eller andre ting med stor spænding. Så dem kan du vidst godt udelukke som "boble" støjsender.

tvivler på det er dine mosfets, da de næsten med sikkerhed ikke kan lave en "boble lyd".
hvor imod, jeg kunne fristes til at tro at der er en del væske i en kapacitor.

hmmz.. du kan nok ikke gøre meget...
du kan ikke sende det RMA når det kører fint @ stock.
tror heller ikke du kan få meget "sympati" hvis du har flashet din BIOS desværre.

hvis du er lidt fix med en lodekolbe, kan du sikkert selv udskifte de komponenter, som du tror er i smader.
det burde ikke koste dig en bondegård, og så er du sikker på problemet ikke ligger der.

well, anyways, pøj pøj :)

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2005 08:34:53
Svar/Indlæg:
74/6
#24> Ja, jeg hælder også til, at det er væske i en kapacitor. Men det er i hvert fald helt sikkert, at der kommer noget støj fra spolerne. Det med biosen er fixet, flashede den til bios 19, så svinger den bare.

Det der med en lodekolbe, det er vist ikke lige mig, da den vi har i familien nok har 20+ år på bagen. Det er af den slags med åben transformator :).

Jeg tror planen er, at jeg samler computeren igen, og så lader jeg den bare køre alt hvad remmer og tøj kan holde. Hvis så boardet brænder sammen, inden de 2 år er gået om 4 måneder, så sender jeg det ind. Ellers må jeg låne en ordentlig lodekolbe, og så igang med at skifte nogle komponenter. Ellers må det ende med et nyt mb.

Hvis vi nu, rent teoretisk, siger at kapacitorerne til cpusoklen dør, så er det vel kun cpu'en det går ud over? Eller er det hele strømstyringen til mb'et, der sidder der? CPUen tror jeg nemlig nok kan overleve lidt "dårligt strøm", men jeg er lidt mere øm over for mine ram og gfx.

Tak :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2005 11:05:32
Svar/Indlæg:
6624/113
#24 - At flashe sin bios er ikke noget som ødelægger garantien på nogen måde. :00

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2005 15:16:46
Svar/Indlæg:
74/6
Jeg rengjorde så hele computeren, og fik den samlet og startet. De første par gange jeg startede den gik den helt amok, og de periodiske fejl der har irriteret mig det sidste stykke tid (og grunden til denne tråd), kom i hobetal. Efter det kom der lidt styr på det, men der begyndte så bag efter at komme grafikfejl i hobetal. Jeg konstaterede så, at jeg havde glemt at sætte stikket til blæseren på gfx på igen :r . Men de første fejl skulle jeg mene var uafhængigt af det.

Pt afventer jeg næste fejl, som er: Computeren (og musikken) fryser, der går 2-5 sekunder, skærmen blinker en gang (som når den skifter opløsning, crt) og så er alt godt igen.

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2005 16:52:34
Svar/Indlæg:
74/6
I skal have tak for hjælpen, selvom jeg ikke er overbevist om, at jeg fandt ud af noget særligt mht. bundkortet.

Jeg er nu i den tro, at det er mit grafikkort den er gal med, da fejlene jeg får ikke afhænger af load% eller temp på cpuen.

Jeg har oprettet en anden tråd om det her: http://www.hardware-test.dk/oc...