Hvad skal kølerne stå på`?

Luftkøling d.  16. maj. 2005, skrevet af Sall
Vist: 301 gange.

Sall
 
Overclocker
Tilføjet:
16-05-2005 12:27:23
Svar/Indlæg:
83/27
Jeg har 2 80mm kølere til mit nye stacker kabinet. Og jeg vil gerne sætte dem i bunden men jeg er i tvivl om hvad de skal stå som. Skal du suge kold luft ind eller skal du puste varm luft ud?
Og kan man sætte strømforsyningen i bunden og så sætte kølerne i toppen da varm luft stiger op af(vis det skal være out put til varm luft). Så hvad er bedt for mit kabinet?


Sall
 
Overclocker
Tilføjet:
16-05-2005 12:28:51
Svar/Indlæg:
83/27
Bedst even



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
16-05-2005 12:31:27
Svar/Indlæg:
1328/55
well... kold luft ind i bunden / siden og varm luft ud i toppen er meget brugt og det virker...

Som du selv siger fordi varmen stiger opad



foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2005 12:32:10
Svar/Indlæg:
1685/240
det man som regel siger at at man skal have indsugning i front og udsugning i bagsiden, da dette giver det mest optimale air-flow gennem kabi, op forbi CPU og chipsæt...

Hvis du vil have blæsere til at sidde i bunden, så vil det rent logisk være smartest at sætte dem til at blæse kold luftind i kabi, men det giver muligvis et støjproblem hvis der ikke er særlig meget luft under kabi, da det så højst sandsynligt vil begynde at suse... (måske)

\\foo`



klausremus
 
Overclocker
Tilføjet:
16-05-2005 12:33:15
Svar/Indlæg:
254/40
hvis du så gerne vil have en i bunden (suger alt støv ind), så skal den suge kold luft ind, for som duselv siger så stiger varm luft opad, men jeg har en i fronten til at suge ind og en bagi til at blæse ud, og det er det man kalder airflow :e

så bare sørg for et godt airflow så tror jeg det går



Sall
 
Overclocker
Tilføjet:
16-05-2005 16:49:29
Svar/Indlæg:
83/27
okay det kan også ske jeg køber en crossflow fan.. Så kommer der nok rimlig gejl køling i håber jeg




M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2005 22:02:00
Svar/Indlæg:
4112/53
Afhængigt af, om du ville smide de blæsere på den plade, som sidder på PSU pladsen i bunden, eller nede i risten i bunden, så er der lidt forskellige ting at tage højde for:

På pladen:
Vibrationer = mere larm
Suger nok meget støv ind

Nede i risten i bunden:
Vil suge meget støv ind, hvis du ikek smider et støvfilter foran blæserne
Kan ikke fæstnes, så de vil ligge dernede og "rasle"
Læs evt. denne test af kabinettet: http://www.computergeil.dk/?ar...

Vælger du at smide PSU'en ned i bunden, og så de to blæsere op i toppen, til at suge varm luft ud af kabinettet, så vil du (af hængig af din PSU) nok kunne opnå en lavere PSU temperatur=mindre rpm på blæseren deri=mindre støj fra PSU'en. Dette skyldes, at den kan suge kold luft "udefra", ind igennem den store rist i bunden, og dermed få meget kølig luft, til at køle selve PSU'en med.
Men så vil du igen få det problem, med vibrationer på den blæserplade, bare oppe i toppen af kabinettet, i stedet for nede i bunden af kabinettet.

Det vil helt klart give en bedre MoBo temperatur, hvis du køber en cross flow fan. Men der skal du så igen tænke på, selv at fremstille et støvfilter.



Sall
 
Overclocker
Tilføjet:
21-05-2005 23:07:41
Svar/Indlæg:
83/27
Jeg har lavet et lille støvfilter med en gammelhøjtaler og så har jeg bare tapet køleren fast... Det er ikke kønt men det virker