Netgear router problem

Diverse d.  16. maj. 2005, skrevet af Sajmon
Vist: 346 gange.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2005 17:16:50
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg har en Netgear RP614v3 ADSL router som giver lidt problemer, og så ville jeg da lige høre om der er andre, som har oplevet noget lignende, eller måske bare kender lidt til sådan noget.

Der er forwardet 10 forskellige sæt porte - dvs 10 entrys i NAT tabellen - screenshot her :

Udover det, er alt standard settings.
Det hele kan køre i dagevis hvis man fjerner de 3 nederste entrys i NAT tabellen - dvs problemfrit.

MEN

Symptomerne : ALLE 6 maskiner på netværket bagved routeren ( LAN'et ) har problemer med alt andet end internettet. IRC klient kan ikke forbinde, ligesom ICQ / MSN Messenger / Jabber og FTP klienter heller ikke kan. Surfer man, eller er man allerede online med ICQ eller FTP eller lignende - så kører det bare videre, men der kan ikke oprettes flere nye connections igennem routeren. Dette sker efter alt lige fra 10 minutter til 4-5 timers online tid - uden noget gennemskueligt system.

Fakta : Det er nyeste firmware og routeren er 1 måned gammel - så det er ikke fordi det er noget gammelt gennemkneppet lort. ;)

Afhjælpning : Logger man ind på routeren og trykker "Apply Settings" selvom man ikke har ændret noget - eller ændrer noget og trykker Apply - eller på anden måde bare trigger routeren med et eller andet - så er problemet væk i xx timer/minutter.

Spørgsmål : Er der måske en fejl på firmwaren eller fejl på selve routeren - eller har det noget med portene der er forwardet eller hvad fanden er der galt???
Kan det have noget med den applikation der bruger de porte at gøre?

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
16-05-2005 18:20:19
Svar/Indlæg:
4033/364
hmm, kan måske være noget med at port forwardingen går galt

anyway lidt fumleforslag:

(kan man ikke sætte den til både UpnP og TCP ?) ... dunno om det hjælper hvis du slår nogen af dem sammen (start 21 end 22)..

for fx ICQ bruger som standard port 5190 - så det giver ikke lige nogen mening.. kan være firmwaren der er fejl i.. har oplevet hvor jeg kun kunne komme på ICQ, men ikke web..

men hvem har du som udbyder af aDSL? for hvis du kører noget NAT->NAT (dobbelt router) kan det godt give problemer.. kan meget måske skyldes at når DHCP serveren prøver at forny IP'en ... virker også lidt mistænkeligt at IPnumrene ikke er fortløbende.. (medmindre du selvfølgelig bruger statisk ip)..

du kan også prøve at lave statisk IP og statisk DnS.

men prøv at lave en ping tiscali.dk -t og lade den køre.. så kan du se om du får nogle dropouts..

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2005 21:01:47
Svar/Indlæg:
74/6
Hvis ikke du køre med upnp, vil jeg nok prøve det (så fremt du selvf. også har det på pc'erne).

Med det burde du vel helt kunne undvære nogle af dine entrys?

En anden ting kan være, at firmwaren er buggy. Havde du også problemet før du flashede til den nyeste firmware? Du kunne jo prøve at bruge den næstnyeste, hvis du ikke allerede har forsøgt det.

Umiddelbart vil jeg ikke tro, at det er et NAT --> NAT problem, som #1 foreslår. Hvis det var dobbelt NAT, så tror jeg slet ikke nogen af forwardsne ville virke. Det gjorde det i hvert fald ikke, da jeg selv legede med 2 routere. Det var dog ikke noget med ISP, men et forsøg med smoothwall.org og en alm router.

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2005 21:33:23
Svar/Indlæg:
1262/95
#0 Hvad bruges port 6660, 6661 og 6881 til ?

pedersen

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2005 21:56:20
Svar/Indlæg:
139/8

#0 har du ikke en anden menu... hvor begge "protocol" er med

?? har lagt et billede af min router menu i min profil...

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2005 22:48:20
Svar/Indlæg:
4263/107

IRC som f.eks. mIRC client.

Hvis den er helt gal, har jeg en v2 liggende som samler støv i øjeblikket :i

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2005 23:22:49
Svar/Indlæg:
6624/113
Det skal med det samme siges at jeg ikke just er router ekspert. :D

#1 - Man kan ikke vælge protokol - og UPnP er ikke slået til som det er nu. Aner ikke hvad det er, og vil gerne have 100% styr på det selv - derfor er det ikke slået til.

Port 21 og 22 bliver brugt af 2 forskellige LAN ip'er - så nej. ;)

Det er TDC som er udbyder - og jeg kører ikke NAT-NAT, for der er kun den samme router - og foran den sidder der bare det der standard Siemens ADSL modem. Vi har statisk IP udadtil - og det er der styr på. Vi havde en Belkin router som gjorde noget lignende - den crashede bare nettet 100% når det skete.
Jeg har prøvet at pinge med -t argumentet - der er 100% stabile pingtider til alt hvad jeg prøver - også selvom den går i g0nk mode.

#2 - Som sagt aner jeg ikke 100% hvordan UPnP virker - så derfor er det ikke slået til. Jeg er meget interesseret i at høre om hvad det gør og hvordan det virker - hvis det kan sammenfattes på 5-10 linjer i et forståeligt sprog. ;)

Da jeg fik routeren, var der allerede nyeste firmware - men jeg har prøvet at nedgradere den til en ældre version og opgradere til den nyeste igen - det kunne jo være der var fejl på en af dem. Den gør det dog med begge versioner. :l

#3 - De bruges af P2P programmerne Azereus og eMule - dog kun til CS film og pr0n. Jeg bor sammen med en som ikke laver andet end at glo den slags... :00

#4 - Der er osse en UPnP menu, hvor jeg dog ikke ved om man kan vælge protokol. Der er følgende menu i venstre side:

#5 - Se op. :D
Og ellers tak.

#ALLE - Jeg takker foreløbig for hjælpen, men lad mig høre flere kommentarer!! ;)

pedersen

Superbruger
Tilføjet:
17-05-2005 03:30:11
Svar/Indlæg:
139/8

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2005 07:31:36
Svar/Indlæg:
6624/113
#7 - Tak, men det har jeg fint styr på. ;)

rasmuslp

Superbruger
Tilføjet:
17-05-2005 10:35:42
Svar/Indlæg:
74/6
#6> Jeg er ikke selv nogen UPnP-haj. I det store hele går det ud på, at programmer, som fx. mIRC, selv laver en forespørgsel til computeren, som så laver en forespørgsel til routeren om en port, og så finder de ud af selv at forwarde de aktuelle porte, så længe de skal bruges.

Som en del af det, så vil du under "My Network Places" kunne se din router som en enhed på netværket. Der (plejer man)/kan man bl.a. sætter forwards og lignende. Da jeg prøvede det på dem, jeg har, så det dog ikke ud til at virke pt.

Jeg kører selv med UPnP, og har ikke forwardet porte til mIRC. Så vidt jeg husker, er man 1000 år om at connecte, hvis ikke man har forwardet porte. Men da jeg startede mIRC, så var der hul igennem med det samme. Det skulle jeg mene er resultatet af UPnP.

Jeg er ikke klar over om programmerne skal undersøtte UPnP. Og jeg er heller ikke klar over, hvordan det vil fungere med fx. en ftpserver, da den lytter i stedet for at sende ud.

Men jeg håber det gav dig en idé om hvad det er :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2005 11:03:28
Svar/Indlæg:
6624/113
Det passer meget godt overens med den ide jeg allerede havde - men i realiteten vil det så ikke virke på ret meget andet end IRC og IM-klienterne, da resten af applikationerne på netværket lytter... :l

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2005 17:33:51
Svar/Indlæg:
6624/113
Andre forslag?