Køb af ny IPS/S-IPS skærm

Diverse d.  16. maj. 2005, skrevet af System
Vist: 506 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
16-05-2005 21:48:34
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg står og skal købe ny TFT-skærm.

Krav 1: 19" eller 20"
Krav 2: IPS eller S-IPS panel
Krav 3: Max 5000 kr.
Krav 4: Den må gerne se godt ud, og helst sort.
Krav 5: Skal bruges til en seriøs-gamer

Nogle gode råd ?

Jeg har kigget lidt hos:
http://www.rasmuslarsen.1go.dk...

- Og det ser ud til at blive en NEC, LG eller hvad ?
palle

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2005 22:02:02
Svar/Indlæg:
2307/37
Glem alt om 19" S-IPS skærme - de findes kun med de gamle 25 ms paneler, der slet ikke kan måle sig med de nyere 16 ms paneler. De nye findes dog kun i 17" og 20" (og større). Du kan se udvalget af 20" skærme med 16 ms S-IPS panel her: http://www.prad.de/guide/ergeb...

Den eneste 20" skærm, der opfylder kriterierne og holder sig under 5000 kroner, er LG L2010B: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Hvis du alligevel vil have en 19" til gaming, så kig på skærme med Samsungs nye 8 ms TN panel - de har bedre farvegengivelse end andre TN paneler.

Lynge

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2005 07:18:13
Svar/Indlæg:
485/57
Hva med Dell 2001fp, den er af og til på tilbud. Købte min til 4400kr

palle

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2005 09:23:16
Svar/Indlæg:
2307/37
#2, helt sikkert en kanon skærm. Men den er ikke på tilbud mere, så den koster igen omkring 6500 ligesom størstedelen af feltet af 20" S-IPS skærme...

rasmuslarsen

Overclocker
Tilføjet:
17-05-2005 11:07:14
Svar/Indlæg:
77/31
Hvis Dell 2001fp skulle have interesse, så prøv at kontakt Dell før købet. Hvis man gør dem opmærksomme på, at man så den på tilbud for kort tid siden, har jeg tidligere hørt om, at man kan opnå mere eller mindre fordelagtige aftaler.
Det er da værd at prøve.

palle prop: Der findes ingen 17" S-IPS paneler. Hitachi laver dem ikke.
LG.Philips, som er en af de største producenter af paneler, og den eneste som laver mainstream S-IPS paneler laver dem ikke under 19". Bevis:
http://www.lgphilips-lcd.com/h...
Begge deres 17" paneler (LM170E02 og LM170E01) er TN paneler. Det indses let ved at gå ind på dem og se farveunderstøttelsen; 16.2M(6 bit+FRC) - Kun TN paneler bruger FRC (Frame Rate Control) til at kompensere for de manglende farver i 6 bit farvepanelet.

Prad.de oplyser fejlagtig information om mange 17" LG skærme. Hvis du reelt vil vide hvilket panel der sidder i de 17" LG skærme, så kan du bruge min søgefunktion, som bliver nævnt i første indlæg.
Der kan du også, modsat prad.de, se præcis hvilke modeller af panelerne, der sidder i skærmene.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2005 12:42:02
Svar/Indlæg:
2307/37
#4, nu må du ikke tage det ilde op, men indtil jeg har set lidt mere håndfaste beviser for din påstand, så vælger jeg altså fortsat at tro på en velrenomeret side som prad.de frem for din hjemmeside. ;)

rasmuslarsen

Overclocker
Tilføjet:
17-05-2005 13:11:02
Svar/Indlæg:
77/31
Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet?
At du vælger at stole på en renommé i stedet for konkrete beviser er op til dig. Jeg giver dig mere end håndfaste beviser.

Det er op til dig. Jeg har nu givet dig de konkrete paneler, som sidder i de omtalte skærme.
Hvis du vil have mere bevis, så giver jeg det gerne:

LG har selv oplyst fejlagtige informationer ved nogle af deres skærme og derfor gør prad.de det også.
Eftersom LG.Philips er den eneste producent af S-IPS mainstream paneler, så fremgår det da let ud fra deres side, som jeg viste før.

Hvis man selv kontakter LG får man dette selv samme svar, nemlig at ingen af deres 17" skærme har S-IPS paneler.

Jeg har lige bevist for dig, at der ikke findes 17" S-IPS paneler!

Hvis du er så fikseret på renommé, så se Toms Hardwares syn på sagen:
http://graphics.tomshardware.c...
Der fastlægger han klart at L1720B har et TN panel ud fra modelnummeret.
Den selv samme skærm har S-IPS ifølge Prad.de:
http://www.prad.de/guide/scree...

Det har intet at gøre med min hjemmeside! Jeg oplyser dig om nogle ting og prøver ikke at gøre det tendentiøst.
Prøv endnu engang at læse hvad jeg skriver i forrige indlæg.
Hvis der er ord eller begreber, som du ikke forstår, så forklarer jeg dem gerne, men hvis det er en decideret kommunikationskløft, så lader jeg den ligge.

rasmuslarsen

Overclocker
Tilføjet:
17-05-2005 13:26:00
Svar/Indlæg:
77/31
Her har du et par svar fra LG, som brugere der var overbevist om det samme som dig fik:

Hi, In the L1720B it is a TN panel and nothing else. Best regards Fredrik Lundqvist LG Electronics Nordic AB

===== -----------Reply to Customer Enquiry------------

Hi,

All our 17inch 4:3 models have TN panels. We have only use S-IPS inlarger monitors.

Best regards
Fredrik Lundqvist

De er dog overflødige eftersom jeg allerede har bevist det med langt flere beviser end nødvendigt.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2005 14:08:42
Svar/Indlæg:
1548/24
#4+6+7 jeg betvivler ikke at du har stærke agumenter, men det panel der sidder i en L1710B (den er udgået af produktion tror jeg, den er ikke til at købe mere) er 16ms og der er intet 17" 16ms panel på LG's side. Tror gerne på at de ikke producere 17" S-IPS paneler mere, men har min tvivl om de har gjort det. Er det noget du/i også har undersøgt?

Kan heller ikke forstå at 1710B ellers har kostet så meget ifht til andre tilsvarende TN skærme med DVI :l det ville passe fint med at S-IPS er dyrere at producere.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2005 14:22:06
Svar/Indlæg:
2307/37
#6, du valgte jo så at tage det ilde op alligevel :00

Inden du hidser dig op, så kan du jo lige tage et kig på din egen argumentation, istedet for at sidde og pille navle og spille hellig. Du linker uden yderligere argumentation til LG's hjemmeside og konstaterer, at der er beviset. Beviset for hvad? Bare fordi, de ikke nævner 17" S-IPS paneler på siden nu og her, betyder jo ikke nødvendigvis, at deres efterhånden 2 år gamle modeller ikke kunne have 17" S-IPS paneler. :00

Herefter henviser du til din egen side, der ganske rigtigt fortæller, at de forskellige 17" LG skærme ikke er med S-IPS. Stadig ikke noget bevis, men kun din påstand - du har ikke gjort rede for, hvor du har dine oplysninger fra.

Hvis man kigger lidt nærmere i LG's dokumenter, kan man se, at de blandt andet producerer 17" S-IPS paneler til fjernsyn. Så de producerer åbenbart også små 17" paneler og ikke kun 20" plus.

Jeg har på intet tidspunkt sagt, at du ikke kunne have ret, men din bevisførelse var jo ikke eksisterende, så ingen seriøse mennesker kunne tage den alvorligt. Din efterfølgende post med et svar fra LG's support er derimod en argumentation, der er til at forstå. ;)

Og pas nu på blodtrykket...

Cyber-Duck

Superbruger
Tilføjet:
17-05-2005 16:44:08
Svar/Indlæg:
322/16
#0 Hvis det havde været en 17" du ville have, ville jeg have forslået dig en 17" Xerox... Da den superb... Og ja jeg ved at Rasmus Larsen også skrevet om den på hans side, men jeg har den selv og jeg synes at den er ret god til gaming... Det er kun hvis der sker noget meget, meget hurtigt i billedet at den ghoster lidt (fx hvis man kører hurtigt rundt om sig selv).... og den er super nem at indstille, da den har et fantastiskt OSD.

Men for at komme tilbage til emnet, vil fraråde dig at købe en Xerox 19#... Min far har den og den er meget langsommere til at opdatere...

Og til sidst men ikke mindst så vil jeg sige at panelet er langt fra alt:)

rasmuslarsen

Overclocker
Tilføjet:
17-05-2005 17:23:46
Svar/Indlæg:
77/31
palle prop: Jeg tager det ilde op fordi du ikke modargumenterer, men kommer med et argument der lyder på, at du stoler mere på renommé.

Eftersom flere af de skærme, som prad.de har oplyst til at have 17" S-IPS paneler stadig er i produktion, må der gælde hvad jeg har sagt.
Et bevis er derfor at forholde sig til de skærme, som produceres pt. og se hvad LG.Philips har i deres produktion _nu_. Præcis som jeg gjorde.

Deres 17" TV panel har ikke noget at gøre med den her diskussion eftersom de ikke bliver brugt i andet end widescreen TV skærme, som f.eks:
LG 172WT og Philips 17PF9946

Tilføjelse: Bemærk, at jeg ikke brugte min hjemmeside som bevis, men henviste bare til den og fortalte at du kan slå op på den for at se præcis hvilke modeller af paneler, der sidder i hvilke skærme.

Hvidgaard: Det er et aspekt af samme sag.
LG L1710B og LG L1715S er de omstridte skærme og de blev angivet til at have S-IPS paneler.
Deres pris hang sammen med, at det var et specielt panel, som blev brugt. Det er et TN panel produceret af HyDis, hvor L1715S har et nyere end L1710B. Disse HyDis paneler var fantastisk gode dengang og det er stadig det panel, som f.eks. Toms Hardware bruger som referencepanel når de tester skærme.
Igen er der ikke tale om et S-IPS panel.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2005 19:50:46
Svar/Indlæg:
2307/37
#12, no hard feelings :)

Bare lige for at runde diskusionen af, så vil jeg lige konstatere, at jeg ikke stoler mere på renome end hard facts - jeg kunne bare ikke se de entydige hard facts i din første post.

Men i hvert fald fint, at du fik opklaret spørgsmålet om de ikke eksisterende 17" S-IPS paneler. Jeg tror, vi er rigtig mange, der har været af den opfattelse, at LG havde produceret sådan en serie paneler. Det er jo også lidt skidt, når fabrikanterne giver vildledende oplysninger...

For så at vende tilbage til #0's spørgsmål, så må Dell 2001'eren være et rigtigt godt bud på en skærm, hvis han kan få den til kampagneprisen på omkring 4400 kroner. Ellers vil jeg stadig holde på LG L2010B til 4671 kroner som det bedste bud - den er bare ikke helt så pæn som Dell'en.

BTW så har jeg selv en ViewSonic VP201b med selvsamme 20" LG S-IPS panel - og det er dælme en dejlig skærm.

rasmuslarsen

Overclocker
Tilføjet:
17-05-2005 20:50:18
Svar/Indlæg:
77/31
Palle prop:
Jeg må indrømme at jeg blev lidt sur, men det var fordi jeg opfattede det, som jeg forklarede før.
Vi er begge gået forbi hinanden og med forbehold for misforståelser er det på plads at erkende sin fejl. Der gør jeg hermed.
Hvis det andet så er på plads, behøver den ikke blive længere. =)

Ja det er netop alt det om de ikke-eksisterende S-IPS paneler, som jeg vil til livs og for den sags skyld hele misforståelsen med at ingen andre paneler kommer op på siden af S-IPS.
Det er egentlig ikke underligt, at folk tror som de gør og jeg bebrejder ingen for der er så mange fejlagtige artikler på nettet allerede. Det er svært at skelne mellem det tendentiøse og objektive, men jeg prøver da med min hjemmeside, som dels er oprettet med det formål.