peltier varme prob..

Luftkøling d.  18. maj. 2005, skrevet af exxon
Vist: 270 gange.

exxon

Overclocker
Tilføjet:
18-05-2005 23:53:20
Svar/Indlæg:
6/4
heysa.. nu ved jeg så ik lige om det her indlæg er placeret rigtigt eller om det skulle være i 'ekstrem køling' men here goes..

jeg ønsker mig et koldtavnds akvarie og har i denne forbindelse købt et peltier element samt en kæmpe køleplade, noget kølepasta samt sådan et 'klistermærke'.. (øøh, nogen vil måske på nuværende tidspunkt opdage at jeg ikke er ekspert på dette område :i )
Jeg har så som en slags test bare prøvet at se om jeg kunne køle en smule vand ned( ca en ½ l) i en gryde, da jeg ville mene at sådan en var godt ledende, men det virker ikke efter hensigten.. vandet forbliver på ca. 20 C men til gengæld er kølepladen meget varm, så det må vel være noget med at den ikke aftager nok varme, eller?
Håber nogen kan give mig et par vink i den rigtige retning..

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2005 23:56:54
Svar/Indlæg:
6624/113
Kølepladen skal erstattes af en CPU køler f.eks. :D

Der skal aftages effekt i læssevis. ;)

Peltier elementer kan temperaturforskyde - dvs jo køligere du kan få den varme side, jo koldere er den kolde side. :D

exxon

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2005 00:05:18
Svar/Indlæg:
6/4
ok.. tak for dit svar..

det vil jeg så prøve.. hvilke materialer er for øvrigt bedst ledende.. det må jo helst ikke være et eller andet giftigt, da der skal passere vand igennem til akvariet..

håber min signatur kommer med denne gang :)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 11:37:31
Svar/Indlæg:
4112/53
#2 Sølv er den bedste varmeleder, skarpt forfulgt af Kobber, og aluminium på 3'die pladsen.

Alu er det metal, der har den største varmefylde, så det kan "indeholde" mere varme, end de andre, til gengæld er det jo så ikke helt så "hurtigt" til at få overført varmen til overfladen.

Skal du have det rigtigt "sjovt", så skal du have fat i nogle af de store CPU kølere (XP-120, SP-94/97 etc.) til hvert af dine peltier elementer, og så "smide2 en god stor blæser på køleprofilen. Så vil du kunne opnå en ret lav vandtemperatur.

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2005 20:36:36
Svar/Indlæg:
204/16
Et Peltier er ikke som mange tror et køle legeme, det er en varme pumpe der fjerner varmen fra den ene side, ved at pumpe den over i den anden, og den proces skaber yderligere varme som så også skal fjernes.

Du kan altså med andre ord ikke blot sætte det på den ene side og forvente at det bliver koldere, den varme der flyttes skal transporteres væk fra elementet før den giver sin fulde effekt, og det er nok det du har oplevet.

Skrev en artikel om det får snart lææænge siden, den er med andre ord ikke ny, og bestemt ikke blandt det jeg regner for min bedste, men den kan nok bruges som udganspunkt til bedre forståelse, så må du selv traske ProCooling.com igennem for yderligere data hvis det er påkrævet :)

http://h2okoeling.dk/?site=sho...

Håber den kan bruges :)

MVH:

MaGiX

T-max

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2005 10:38:59
Svar/Indlæg:
649/35

du virker som om du har styr på det jeg går med nogle tanker om at lave noget reaktorkøling med peltier men det kræver nok et eller flere hæftige peltierelementer. har du evt et link til en dansk forhandeler der har nogen 225 W + elementer liggende.

For hvis de skal køle 2 x 6800 GT kort (voltmoddet) og en Sandiago processor så skal der knald på.

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2005 11:02:12
Svar/Indlæg:
1536/33
#5 Studiedata har nogle færdige løsninger: http://www.studiedata.dk/produ...

frAguZz

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2005 11:09:22
Svar/Indlæg:
287/68
Alså peltier virker bedst og er mest effiktive når de er spændt sammen mellem kølerprofilen og "varme" profilen ;)

jeg er mest til kølerpasta så som artic silver... etc.

prøv og se om du kan lave et flow i tanken ned forbi køleprofilen for at udnytte den bedst mulig.

#4:
lydder som om du skal fjerne extremt meget varme alså 2x 266W + det løse så 500W
og strømmen der skal til er også VILD!
jeg have mine problemer bare med at føde mine 2stk 80W ellementer.
jeg byggede en ekstre strømforsyning i for at få nok 12V Amps.

den bliver nok virkelig dyr i strøm....

T-max

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2005 12:01:39
Svar/Indlæg:
649/35
#7 strøm regninger er jeg lidt kold over for, men jeg regner med at købe en 600w forsyning og kortslutte den, jeg havde også regnet med noget i den størrelse af 2 x 226w
man skal dog også tænke på at de trækker "kun" 24A ved 15,5v ved 12 volt trækker de nok ikke over 18 - 20 A og så er vi ved at være nede hvor en kræftig psu kan trække sådan to.
http://store.over-clock.com/Pe...

Jeg overvejde lidt kun og køle gfx med den satan, da min compressor gør det godt (men den larmer) det kunne være nice med et total lydløst system