Hvilken Radiator i Shuttle

Vandkøling d.  19. maj. 2005, skrevet af Daedra
Vist: 358 gange.

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2005 00:50:02
Svar/Indlæg:
94/5
Jeg skal til at vandkøle min shuttle og i den forbindelse skal jeg have en god lækker radiator.

Kravene til den er som følger:
* pris -underordnet
* 1 stk 120 mm. blæser skal monteres (der er ikke plads til flere)
* Blæser skal maks køre på 7 volt
* Skal kunne køle: CPU (3.4GHz NW P4), GFX (X800pro), PSU (240W)
* Køre med 10mm fittings

Overvejer en Black Ice Pro, men er lidt i tvivl om den kan køle nok. Ellers overvejer jeg en Black Ice Extreme.

Da den skal monteres inde i kabinettet på min Shuttle er plads den største fjende.

Håber, at der er nogen, som kan dele ud af deres erfaringer.

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2005 07:07:27
Svar/Indlæg:
1536/33

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2005 09:08:49
Svar/Indlæg:
94/5
#1 - jeg har læst indlægget, men det svare stadig ikke på spørgsmålet om en Black Ice Pro er stor nok. Desuden så har jeg overvejet D-Tek, men når der skal en Fan-shroud på, så fylder den altså næsten 20mm mere i dybden, hvilket jeg har plads til.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 12:30:01
Svar/Indlæg:
4112/53
#2 En BI pro single, kan godt klare det, men det bliver med temperature i nærheden af dem, som du har med box køleren!

Extreme kan køle lidt mere, men det vil dreje sig om 3-5°C på CPU'en vil jeg mene.

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2005 20:43:41
Svar/Indlæg:
204/16
Jeg vil mene at det du forsøger på er kanon, men man skal i den slags projekter vælge hvad det er man ønsker sig:

1. Ønsker man væsentligt bedre køling end standard blæseren?
2. Ønsker man lavere støj niveau?
3. Ønsker man forøget blæreværdig :D ?

Hvis svaret er 1, så er det bestemt svært med den smule plads der er til rådioghed i en shuttle, men vil da mene at du med lidt held kan få plads til en 80 mm radiator, for eksempel til Black Ice mikro, ud over den 120 mm radiator du allerede har plads til, og det vil da hjælpe en smule.

Desværre er det efterhånden blevet den normale opfattelse at der SKAL en dual radiator til at køle et komplet system, en single 120 mm kan sagtens gøre det allene, men klart en dual 120 mm vil gøre det bedre, men temperaturerne vil stadig være på den gode side i forhold til luftkøling, specielt hvad angår load temperaturen.

2. Hvis det er for støj du ønsker at gøre det, jamen så er du helt afgjort på rette vej, et komplet vandkølet shuttle system larmer væsentligt mindre end standard blæseren :)

3. Vil jeg ikke komme nærmere ind på :D

Men god fornøjelse med dit projekt, og husk at tage massere af billeder vi andre kan mæske os med :)

MVH:

MaGiX

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 21:11:07
Svar/Indlæg:
1762/36
Har du set det mod B@NG lavede?
http://www.hardware-test.dk/oc...

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2005 01:18:53
Svar/Indlæg:
94/5
#4 - Det er primært støjdæmpning, som er grunden til at jeg vil gå over til vandkøling. Selve udfordringen i at få det ind i en shuttle følger jo bare heldigvis med :)

#5 - Jeg har læst artiklen flere gange, men Sol-Tekken er meget større end Shuttle - Der er ikke plads til en double radiator.

Jeg er lige blevet færdig med grovmodeleringen af opsætningen delene i Shuttlen (se billederne i min profil - farverne er bare for at gøre det lettere at se de forskellige dele).
Den lilla er HDD og den hænger i gummipropper (evt vandkøles senere) pga støj. Her kan man se, at BI extreme godt kan være der med disse modifikationer: PSU - Ny kabeludgang og placering, Kabinet - Afstiver skæres væk og erstattes af en anden + stor det af bagsiden skal skæres ud.
En D-tek radiator kan ikke være der

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2005 08:58:30
Svar/Indlæg:
274/19
Hvis du vil have en stille computer så skulle du kigge på http://www.thermochill.com/pa1... . Men den er pænt stor så det er ikke sikkert at du har plads til den.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
20-05-2005 09:15:04
Svar/Indlæg:
7881/1165
#7: kan den købes nogle steder i Dk :-o

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2005 09:29:17
Svar/Indlæg:
274/19
8# Tror det ikke, men du kan jo prøve at sende mails rundt til forhandlerne.

Ellers kan den fås her: http://store.over-clock.com/Th...

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2005 18:13:40
Svar/Indlæg:
94/5
#7 - lækker radiator, men med målene 214x166x50 bliver den lidt svær at smide ind i kabinettet, da det kun måler 300x200x185. Så skal jeg have fundet en anden placering af HDD - hvor den stadigvæk kan lyddæmpes.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
20-05-2005 21:49:48
Svar/Indlæg:
7881/1165
jeg overvejede at smide den uden for kabinettet... Min 120mm blæser skal stadig side inde i kabinettet, men så vil jeg smække den blæser-holder på den andenside, og lade radiatoren side fast på den måde.
Håber det er til at forstå :l

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
22-05-2005 14:35:40
Svar/Indlæg:
94/5
#11 - så skal den jo sidde ovenpå, da den er for stor til at sidde bag på...... Det synes jeg ikke vil komme til at se pænt ud. Men det er jo bare min mening.

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2005 14:50:28
Svar/Indlæg:
204/16
Når det nu er støjen du primært er efter at kvæle, så kan stort set en hvilken som helst radiator benyttes til formålet, det behøver slet ikke være en dual 120 mm eller større, se på de første asetek sæt, 3 hoveder, lille radiator, og det klarede opgaven glimrende, på trods af hovederne ikke var af specielt godt design i modsætning til hvad der findes på markedet idag.

Dual og tripple radiatorer er primært til folk der ønsker at tvinge temperaturen længst muligt ned, og samtidig have et lavt støjniveau, vil mene en enkelt single 120 mm med en Papst 18 dBA @ 7 volt sagtens kal løfte opgaven, temperaturen bliver dog bare ikke verdens bedste, men der det heller ikke formålet, så er der jo ingen ko på isen.

Hvis du dog har mulighed for at tvinge enten en dual 120 mm eller en dual 80 mm ned i systemet, så ville jeg klart gøre det, da du så kan sænke volt til 5 volt på begge blæsere, og dernede er selv en Papst 18 dBA nærmst uhørlig, og et par 80 mm papst 19 dBA blæsere ligeså...

Eventuelt kan der som regel monteres en single 120 mm radiator på bagsiden af kabinettet, og også en inden i kabinettet, på den måde opnår du den samme effekt som en dual 120 mm radiator.

Mulighederne er uendelige, men kort sagt ville jeg gå efter hvad der nu er plads til, og så ikke kigge så meget på temperaturen, det vil stadig holde det systemet nede på en temperatur der er væsentligt bedre end hvad du kan klare med tilsvarende luftkøling ved samme dBA (nærmest umuligt i et så lille system).

MVH:

MaGiX

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2005 15:02:30
Svar/Indlæg:
204/16
wOOps, glemte da helt at nævne 92 mm radiatorer, kan jo tænkes der kan være plads til en sådan, når der nu ikke er plads til en 120 mm:

http://www.vcore.dk/shop/defau...

MVH:

MaGiX

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
23-05-2005 00:02:19
Svar/Indlæg:
94/5
Tak alle sammen.......

Jeg har nu siddet her i weekenden og regnet og modeleret noget mere. Jeg er kommet frem til, at modificere min PSU til vandkøling og flytte den frem (lige som min billeder i mit sytstem). Modificerer afstiveren i kabinettet og lave plads til en BI extreme ... den kan lige være der. Derefter vil jeg nok smide en BI pro i - evt. med fanshroud og se om den kan klare opgaven - ellers bliver det en BI extreme uden fanshroud.

Nu skal jeg bare have fundet ud af det med PSU og slangeføringen, så jeg ikke får et stort kaos. Jeg regner med innovatek 10/8 slanger og pushon-fittings.