Det som det hele går ud på IMHO er at få trykket nok vand igennem et hoved pr minut, og som det har vist sig gang på gang er alt over 3-5 liter pr minut, eller omregnet 120 til 300 liter pr time, bedøvende lige meget, det forøger ikke evnen til at optage varmen, for den varme der kan optages er allerede fjernet.
Grunden til at man så kan og/eller bør satse på en kraftig pumpe er kort og godt at kølehovedet kan være meget restriktivt, og hvis det så ikke er muligt med en Eheim 1046 og et meget restriktivt kølehoved at opnå de famøse 5 liter pr minut, ja så er det om at finde en anden og kraftigere pumpe der kan levere det tryk der skal til for at opnå det.
Det er faktisk den effekt der er set i den sidste store pumpe test her på siden, når man kigger på resultaterne ligger de alle ufatteligt tæt på hinanden i forhold til deltaT, og det er jo kort og godt fordi kølehovedet får det vand der skal til. Brugte man i stedet en utroligt restriktivt kølehoved som Alphacool XP, så kan det godt ske man ville se en forandring på de meget kraftige og de mindre kraftige pumper, da der her ikke bare skal køres vand ned i sideløbende kanaler om i et White Water kølehoved, men rent faktisk igennem en dysse med kun 12 huller på omring 0,3 mm stk, og har man så et 12 mm system bagved, så kræver det sin pumpe at trykke 3-5 liter vand igennem pr minut.
Grunden til at jeg i mine artikler anbefaler at kigge på trykket frem for flowet er den selv samme, at når det kommer til stykket kan og vil en Laing DDC med en officiel output på godt 350 liter pr time skyde langt mere vand igennem en restriktivt kølehoved, end en Hydor L30 der kan levere 1200 liter pr time (officielt) men som det også ses her på siden er de officielle tal lige til at lukke op og gøre stort i, for de holder bare ikke i retten.
Hvad skal man satse på? Ja vandkøling er jo en videnskab der er på vej frem i højeste gear, det er gået fra at være en super nørd ting fra den gang jeg startede for 5 år siden, til at være mainstream (eller godt på vej til det) og de første Workstations med vandkøling ER på vej til butikkerne, faktisk det Laing DDC er bygget til :)
Dermed er det lige med et blevet et nyt marked der er skudt op, og der er penge at tjene, og det får pumpe fabrikanterne til at lugte blod og penge, og designe produkter direkte til formålet, hvilket Laing DDC er et fremragende eksempel på. Den er lille, kompakt og har et tryk der er totalt sindssygt, og et flow der følger med, samt bygget til 12 volt systemer.
Dermed skal vi nok i fremtiden forvente at se endnu flere af den slags, de gamle nødløsninger med springvandspumper og tilsvarende til akvarium brug er snart en saga blot, men prisen gør nu stadig disse pumper yderst attraktive for den nye bruger der har godt med plads og ondt i økonomien efter at have købt kølehoveder til langt mere end hvad traditionel luft koster, og de klarer da også arbejdet ganske fint...
Er man så som jeg til de mere ekstreme løsninger med parallelle systemer, ja så bør man helt afgjort gå efter de nye dyre pumper med stort tryk, da det her lige med et skal deles op mellem 2-5 dele, og så skal delene jo lige med et deles om det tryk der er til rådighed, MEN stadig hver især have 3-5 liter pr minut, og det er specielt her at vilde løsninger med både højt flow og tryk gør sin ret. Men er man til den slags er man også parat til at betale prisen, jeg er i hvert fald :D
Puha, det blev da til noget af en smøre her :p
MaGiX