Dette er den bedste pumpe!

Vandkøling d.  19. maj. 2005, skrevet af Anti-Pjerrot
Vist: 2364 gange.

Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 01:08:15
Svar/Indlæg:
2126/135
Hvad gør ud fra jeres synspunkt, en pumpe god til vandkøling.

Den mest udbredte pumpe i vandkøling@computer er vel noget nær en Eheim 1048.

Den leverer 600L/timen med et tryk på 1,5bar, med en effekt på 10W.

Selvom der har været meget snak om hvad der er vigtigst ang. flow eller tryk, så må det vel snart være slået fast at det er trykket der er afgørende, når vi snakker om bedste køling.

Et eks.
http://h2okoeling.dk/?site=sho...

Derimod er det vel også snart slået fast at det er trykket der er vigtigst.

http://h2okoeling.dk/?site=sho...

Se: f. eks. indlæg #114 (Asetek.dk)
http://www.hardware-test.dk/oc...

Men hvorfor er det stadig ikke muligt at se pumper der kan lavere et ordentligt tryk.
Da vi oftere er blevet tilbøjelige til at udnytte parallelsystemer, dysekølehovder, microchannels osv. dvs. ting der kræver et højt tryk for optimal udnyttelse, hvorfor har vi så ikke pumper der kan klare det.

Envidere så ville der være rart at kunne se på virkningsgraden for både motor og pumpe, da det ikke er helt urelevant, hvilket strømforbrug vores pumpe har.
Det handler jo også om penge...

Jeg ved det er et lamt eksempel, men f.eks hvis man sammenligner en specialpumpe med en eheim, så er der er verden til forskel, men også i prisen. Dog er strømforbruget på den specielle pumpe meget lavere, i forhold til ydelsen, da virkningsgraden er mere en dobbelt så stor.

Eks.
En tandhjulspumpe: 400L/h, 2bar, 11W
En Eheim 1048: 600L/h 0.15bar 10W

Pludselig ser vi en pumpe med et tryk der er over 10 gange så stort, hvilket jo er det vi efterspørge...

Men hvad er det reelt vi har brug for...

Ingen af de pumper der har været til test, har adskilt sig i løftehøjden betydeligt, og derfor er der ingen der har tænkt over der.

Jeg ved at Grundfoss cirkulationspumper har været til overvejelse, og vist også til test, men hvordan klarer den sig mod andre pumper i eks. test af krævende parallelsystemer...

Pumpernes design er ofte det afgørende, samt kvaliteten af motoren selvf.
Alle pumper indtil videre er af impellertypen. Der faktisk er den pumpe med dårligst virkningsgrad...

Jeg har testet en pumpe med tandhjul (Magnetkoblet tandhjulspumpe), og er overrasket over forskellen.

Kan vi så få en ordentlig debat igang, så vi måske kan få nogle ordentlige pumper i vores maskiner...

Intil videre vil vi gerne betale 400kr for et kølehoved, men vi vil ikke betale for en ordentlig pumpe...

Det var alt...

Med venlig Hilsen A-P


Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 01:30:24
Svar/Indlæg:
2749/122
#0 øhh undskyld jeg moske spørg lidt dumt men er det ikke vigtigst at have en pumpe der skyder mange litter igennem per time ?

det har jeg da i vært fald altid troet... :00





TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 01:32:17
Svar/Indlæg:
1996/65
Efter min mening ... så må det der kommer først, vel være lyd niveauet... jeg valgte ihvertfald vandkøling fordi det er lydsvagt.

Men du har en point, hvorfor bruger man ikke specielle punmper, som bedre kan klare friktions modstanden i slanger og kølehoveder, mit gæt er at prisen er for høj. :i

Edit:
#1 . det vigste er trykket/løftehøjden... det betyder ikke så meget om det er 2 eller 600 L den kan spytte ud, hvis modstanden er så stor at den bliver hæmmet og ikke kan levere.



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 01:33:24
Svar/Indlæg:
2126/135
#1 nope... Men det går folk stadig og tror... se de link jeg viser...

Trykket er meget vigtigt da det f.eks kræves til de nye kølehoveder med små kanaler, hvor vandet skal presses igennem. Hvis du ikke har et stort tryk, bliver det ikke gjort ordentligt, og du opnår ikke fuldt udbytte af designet...



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 01:36:26
Svar/Indlæg:
2126/135
#2 det med friktionsmodstanden i slangene kan vi næsten godt se bort fra, da vi ikke bruger specielt lange og ru slanger. Vores tryktab er hovedsageligt lige efter kølehovederne.



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 01:43:05
Svar/Indlæg:
1996/65
#4 ... Det er jeg ikke helt enig i ... hvis du bruger 8mm slanger frem for 12mm slanger ... så skal der dobbelt så meget vand igennem pr cm^2 ... og det er altså noget der kan mærkes.

Jeg personligt ved det, fordi dengang jeg startede med vandkøling, der valgte jeg et system med 8mm slanger, og det var simpelthen for meget til min Eheim 1048 ... flowet faldt til langt under hvad pumpen var dimentioneret til ... og det resulterede i en brandvarm pumpe ... på den forkerte side af 37 grader var den ihvertfald ...



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 01:45:54
Svar/Indlæg:
2126/135
#5 ja fordi den ikke kan levere trykket. Hvis den havde kunne levere et ordentligt tryk ville 8mm slanger ikke være et problem. Tænk på at inde i kølehovedet er arealet måske kun 10mm^2



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 01:48:49
Svar/Indlæg:
2126/135
#5 - Hvis du læser indlæget fra Asetek i #114 her http://www.hardware-test.dk/oc...

Så skriver han jo også at det er ligegyldigt med slangediameteren... Hvis bare trykket er rigtigt.

Men selvfølgelig - Jeg har kun testet 7mm(ID) slange, så jeg kan kun sige hvad jeg ved teoretisk...



Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 01:52:25
Svar/Indlæg:
2749/122
#6 vil det så sige at i fks. mit system kan min pumpe faktisk være for svag... ?

har komplet Asetek kit med 10mm slanger (standart Asetek) og en Hydor L30 valgte L30´eren da jeg troede den var bedrer end L20 og ikke kender til alle de andre mærker... desuden har jeg et vga kølehoved på mit 6800Ultra + min cpu og så ellers en dual 120mm radiator... men jeg har haft lidt temp problmer med specielt cpu´en... kan det løses... skal lige siges at pumpen er nederst i et CM stacker kabinet og skal derfor løfte vandet op til cpu´en som sidder ret langt fra den ½-1 meters løfte højde vil jeg tro... men har dog lagt mærke til hvor hurtigt boblerne smuttede rundt i systremet lige efter jeg havde hældt vand i .. syntes ikke det så faretruende langsomt ud... har forøvrigt også halv lange slanger... aner ikke om det har noget at sige.. ?:(





TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 01:53:18
Svar/Indlæg:
1996/65
#6 Jeg nævner det også bare, fordi du sagde at der er så minimalt med modstand i slangerne ... men hvis man går ned til 8-10mm slanger ... og har sådan en elendig/dårlig (alt for dyr) akvarie pumpe ... så er det noget der virkelig betyder noget...

Men ja vi er enige om at de fleste kølehoveder idag kræver et mimimums tryk for at levere god yddelse... og det får man sjældent med en normal akvarie pumpe, simpelthen pga. pumpens opbygning....



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 01:55:52
Svar/Indlæg:
2126/135
#8 Vi kan da prøve - Jeg har en pumpe der kan levere 2bar med 10 mm push-in studser... Så kom forbi Valby og vi tester det. Ellers gør vi det på LAN 05.
Jeg syntes ikke vi kan lade alt blive ved teori!



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 01:58:09
Svar/Indlæg:
1996/65
#8 ... Det er en generel misforståelse at tro at pumpens placering i et lukket kredsløb har nogen somhelst betydning.

Om en pumpe sidder i toppen eller i bunden, betyder om pumpen skal kæmpe med at komme af med vandet, eller kæmpe med at modtage vandet. Det betyder intet...

Noget der dog derimod kanbetydenoget er hvis man har et resovoir lige før pumpen, da det kan stabilisere flow'et en lille smule, men det er marginaler vi snakker om..

Når du skriver standard Asetek slanger 10mm ... er de slanger så ikke målt udvendig, og er de ikke kun 6-8mm indvendig... !?



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 02:03:51
Svar/Indlæg:
2126/135
Mit system er således: Reservoir -> Pumpe -> kølehoved -> radiator -> reservoir

rørdiameteren indvendigt spænder mellem 10-4mm, da der jo både er 10mm(ID) silikoneslanger, 7mm(ID) PEX, 4?mm(ID) kobbrerør i radiator.

Der er i mit Heatkiller vel et areal på 30 riller á 5mm^2...



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 02:10:12
Svar/Indlæg:
1996/65
#12 ... det lyder som om dit system virkelig har brug for en god pumpe til at levere trykket...

Enhver indsnævring udgør et uønsket tryktab.. så jeg vil mene at dit system er mere hæmmet end du lyder til at regne med... :i

Edit: Den mindste indsnævring der er i mit system lige nu, er min pumpe. og så selfølgelig mit CPU kølehoved. (CPU har ca 9*4mm^2 areal hvor den er mest hæmmet (svarre til 7mm i dia), og pumpen har et 9mm i diameter output hul)



Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 02:15:17
Svar/Indlæg:
2749/122
#12 jeg mener også at mit et sat sådan op... dog er GFX lige efter cpu og efter gfx ryger det i radiatoren igen... :e

#10 den er jeg med på ... vi må lige snakkes ved til lan´et... jeg kommer ikke helt til valby(sjælland) for at undersøge det... men vi kan tjække det til oc.dk lan05... hehe :e





Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 09:24:41
Svar/Indlæg:
3346/81
#0 m.fl.

Der er ingen tvivl om at det primære parameter er tryk - en hver centrifugalpumpe har et givet arbejdsområde der er en kombination af tryk og flow. Så inden for rammerne af den forudsætning skal tryk ses som den vigtigste faktor - er der tryk nok til at overvinde det tryktab der opstår i kølehoveder, radiator, bøjninger, stutse (specielt push-in hvor ID ofte er reduceret)
Slange diameter er selvfølgelig også noget der generere et tryktab - ved en given mængde. Det kraftoverskud der er tilbage når tryktabet er overvundet resulterer i et givet flow.

De pumper der generelt er valgt er vel valgt p.g.a. størrelse/pris/ydelse/støj i nævnte rækkefølge, og de har som #0 påpeger stort set den samme løftehøjde (tryk)

Jeg tillader mig dog stærkt at tvivle på at flytte trykke fra 2 meter (0,2 bar) til 20 meter (2 bar) vil gøre nogen radikal forskel i det radiatoren skal kunne komme af med varmen - og varmeovergangseffektiviteten i radiatoren stiger ikke af den grund - så længe vi ikke øger kølingen på sekundær siden - altså luftkølingen.

Jeg kunne snarere være bekymret for at de ekstra Watt en 2 bars pumpe forbruger ville være med til at forøge temperaturen i det de som bekendt afgives som varme.

Jeg er så helt enig i at det sikkert kunne være kanon og finde en pumpe der f.eks. leverede 5 meter - så man havde masser af kraftoverskud og kunne designe ens system næsten uden hensyn til tryktab.

Mht. reservoiret så er det klart en fordel at det sidder umiddelbart før pumpen, så der er en given væskemængde at starte centrifugalpumpen på, således at den ikke kaviterer under opstart - sidenhen er det ikke af betydning i et lukket system - dog er det selvfølgelig altid nemmere at få luften ud af systemet.

Tomgun



#16
teko
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 11:54:16
Svar/Indlæg:
873/19
#11 mente da at det var nemmere at suge vand op end at trykke det op?? I så tilfælde har det vel lidt betydning om den skal presse det op eller suge det op?



Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 11:56:44
Svar/Indlæg:
2749/122
#17 ja men #11 mener at det jo bliver omvendt når så pumpen skal af med det igen... altså om den skal suge det ned til sig eller pumpe det væk ka vel komme ud på et... :e





Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 12:09:21
Svar/Indlæg:
6624/113
#11 og #17 - I et lukket kredsløb er der ingen løftehøjde der skal tages med i overvejelserne, så "suge eller presse" er ikke gældende. :D

Det tilsvarer lidt at starte rotationen på et cykelhjul - det tager lige lidt energi at få det igang, men at holde hastigheden oppe er nemt.

Sæt så samme opstilling op, men med kun et halvt hjul - så er der pludselig løftehøjde. :D

Der er ingen tvivl om at trykket er vigtigt i et vandkølesystem, men det er kun for at skabe turbulent kontra laminart flow i hoveder og køleelement - ikke andet. Vandet skal sq nok komme rundt. ;)



Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2005 12:37:01
Svar/Indlæg:
751/42
#19 Det kommer jo an på om du skærer hjulet over på langs eller på tværs! :e

Mvh. Uffe



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 13:34:49
Svar/Indlæg:
1996/65
#19 ... hvad jeg mener i #11, er at der teoretisk set er en lille forskel grundet tyngdekraften og det faktum at en pumpe faktisk laver en smule trykforskel på suge/tryk-siden af pumpen (der er jo tryk tab rundt i systemet), selv i et lukket system...

Hvis man vælger at lade det stykke af systemet hvor der er mest modstand være der hvor vandet løber nedaf, så vil der teoretisk være en meget lille forbedring...

Men om det er målbart er så noget andet... det tror jeg ikke.. :i



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 14:15:26
Svar/Indlæg:
6624/113
#20 - Joo deeet... :D



Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 15:01:03
Svar/Indlæg:
2453/80
tror nu ikke de normale pumper er så slemme.. kører selv med L30 og den har ingen problemer..
og vil mene mit system er temmelig tungt at trække :)



hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 17:27:52
Svar/Indlæg:
1137/24
#23 Nej, du har ingen problemer, men dine temps ville formodenligvis blive bedre med en anden pumpe ;)
Hvis du kører med et anartica hoved, så ville temp'en på CPU blive bedre af et højere tryk!

Men en pumpe udskiftning til en kraftigere, som en Laing DDC til ~800 kr. ville give dig ~2 grader på CPU, så om det er pengene værd kan diskuteres...

Fra min gamle L30 til min nuværende Iwaki MD15-R faldte temp'en på CPU med ca. 3 grader bare pga. øget tryk i mit RBX! Min Iwaki koster så også fra ny ~6 gange så meget som L30'eren...

Du ville få mere pris/ydelse ud af give ekstra for et CPU hoved end en pumpe IMO.
/Thomas



Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 17:42:19
Svar/Indlæg:
2453/80
#24 800 dask for ca 2 er grader er lige i overkanten :)
så kan jjeg sagtens leve med en idle temp på 18 grader :p

btw.. kører med det alm. waterchill hoved



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 18:49:20
Svar/Indlæg:
2126/135
#15 - Hvis det var som jeg nævnte, en pumpe med en bedre virkningsgrad, så ville der ikke være et større energiforbrug der, ej heller varmeafgivelse til vandet, da friktionen i pumpen ville være minimeret.

Jeg bragte dette op da der ingen test var omkring forskellen, ved at benytte andre pumper, med forsk. tryk. Og derfor ville det være fedt at se om der virkelig var en forskel...

Hvis der kan opnås 2 grader ved skift til en anden pumpe af samme kaliber (som #24 nævner), hvad gir det så med en helt anden?

Hvis vi lige tager diskutionen på et plan, hvor vi ikke regner i kr/ører, så ville det være rart, da der så kan komme flere forslag på bordet.

Jeg ved at det ikke er alle der gider ofre penge på pumper. Men siden der har været god debat omkring kølehoveder, så kan vi vel også snakke pumper.

Er der en mulighed for at oc.dk kan teste en af mine pumper mod en alm. pumpe.

Ellers vil jeg gerne låne en pumpe og teste den mod min egen... Jeg ligger bare ikke inde med en alm. pumpe.

Evt. vil jeg prøve at skaffe nogle manometre, der kan måle trykket, før og efter kølehoveder/radiator/reservoir/pumpe osv...





Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 19:07:40
Svar/Indlæg:
2453/80
#A-P
lidt ot men..
hvor meget af dyt system består af pexrør?
har selv lige sat et 12mm på mellem pumpe og radi, fungere rigtig godt.. fed ide :)



hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 19:08:25
Svar/Indlæg:
1137/24
Det skal dog siges, at min Iwaki har et 1000 gange større heatdump end min L30! Jeg har målt 45 grader på ydersiden af min pumpe efter 2 timers load :o

Det vil så også, at gevindsten ved det højere tryk er mere end 2 grader måske 4? Men så tager heatdumpet bare 2 grader af det...

#26 Kan du ikke bare sende den til Lockheed, og så kan han teste den på samme måde, som han gjort i den store pumpe test?
http://www.hardware-test.dk/oc...

Ellers har jeg en L30 liggende, som jeg ikke bruger og den vil jeg hellere end gerne vil låne ud!! Den begynder at brumme når den får stor modstand, så jeg ved ikk om det går udover performancen... Men smid en PM, så finder vi ud af det! ;)

Du lagde selv lidt op til "kr.-debatten" med sidste linie i #0, og har prøvet at besvare dit spørgsmål :)
/Thomas



Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 19:08:58
Svar/Indlæg:
2453/80
hov nej.. det er mellem pumpe og første hoved det sidder, men det er vel ik særlig afgørende :)



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 19:12:25
Svar/Indlæg:
1503/128
Sorry for off-topic, men for helvede det er dejligt at se en rigtig overclocking.dk-relateret diskution! Hvis jeg ikke var på arbejde, og havde alt for meget at se til, ville jeg selv deltage i den egentlige debat ;)



Nugit
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2005 19:59:38
Svar/Indlæg:
274/19
Jeg ville anbefale jer allesammen at læse Cathars "testing vs. pumping power" Her:

http://forums.overclockers.com...

eller hvis i ikke vil registrere:

http://forums.procooling.com/v...

Eller hvis i bare vil have et hurtigt svar på hvorfor hverken flow eller tryk er den vigtigste, men en kombination:






ZeroHerO
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2005 20:03:55
Svar/Indlæg:
166/16
Er her nogen der har prøvetmed membranpumper?

mvh ZeroHerO



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2005 20:23:13
Svar/Indlæg:
204/16
Det som det hele går ud på IMHO er at få trykket nok vand igennem et hoved pr minut, og som det har vist sig gang på gang er alt over 3-5 liter pr minut, eller omregnet 120 til 300 liter pr time, bedøvende lige meget, det forøger ikke evnen til at optage varmen, for den varme der kan optages er allerede fjernet.

Grunden til at man så kan og/eller bør satse på en kraftig pumpe er kort og godt at kølehovedet kan være meget restriktivt, og hvis det så ikke er muligt med en Eheim 1046 og et meget restriktivt kølehoved at opnå de famøse 5 liter pr minut, ja så er det om at finde en anden og kraftigere pumpe der kan levere det tryk der skal til for at opnå det.

Det er faktisk den effekt der er set i den sidste store pumpe test her på siden, når man kigger på resultaterne ligger de alle ufatteligt tæt på hinanden i forhold til deltaT, og det er jo kort og godt fordi kølehovedet får det vand der skal til. Brugte man i stedet en utroligt restriktivt kølehoved som Alphacool XP, så kan det godt ske man ville se en forandring på de meget kraftige og de mindre kraftige pumper, da der her ikke bare skal køres vand ned i sideløbende kanaler om i et White Water kølehoved, men rent faktisk igennem en dysse med kun 12 huller på omring 0,3 mm stk, og har man så et 12 mm system bagved, så kræver det sin pumpe at trykke 3-5 liter vand igennem pr minut.

Grunden til at jeg i mine artikler anbefaler at kigge på trykket frem for flowet er den selv samme, at når det kommer til stykket kan og vil en Laing DDC med en officiel output på godt 350 liter pr time skyde langt mere vand igennem en restriktivt kølehoved, end en Hydor L30 der kan levere 1200 liter pr time (officielt) men som det også ses her på siden er de officielle tal lige til at lukke op og gøre stort i, for de holder bare ikke i retten.

Hvad skal man satse på? Ja vandkøling er jo en videnskab der er på vej frem i højeste gear, det er gået fra at være en super nørd ting fra den gang jeg startede for 5 år siden, til at være mainstream (eller godt på vej til det) og de første Workstations med vandkøling ER på vej til butikkerne, faktisk det Laing DDC er bygget til :)

Dermed er det lige med et blevet et nyt marked der er skudt op, og der er penge at tjene, og det får pumpe fabrikanterne til at lugte blod og penge, og designe produkter direkte til formålet, hvilket Laing DDC er et fremragende eksempel på. Den er lille, kompakt og har et tryk der er totalt sindssygt, og et flow der følger med, samt bygget til 12 volt systemer.

Dermed skal vi nok i fremtiden forvente at se endnu flere af den slags, de gamle nødløsninger med springvandspumper og tilsvarende til akvarium brug er snart en saga blot, men prisen gør nu stadig disse pumper yderst attraktive for den nye bruger der har godt med plads og ondt i økonomien efter at have købt kølehoveder til langt mere end hvad traditionel luft koster, og de klarer da også arbejdet ganske fint...

Er man så som jeg til de mere ekstreme løsninger med parallelle systemer, ja så bør man helt afgjort gå efter de nye dyre pumper med stort tryk, da det her lige med et skal deles op mellem 2-5 dele, og så skal delene jo lige med et deles om det tryk der er til rådighed, MEN stadig hver især have 3-5 liter pr minut, og det er specielt her at vilde løsninger med både højt flow og tryk gør sin ret. Men er man til den slags er man også parat til at betale prisen, jeg er i hvert fald :D

Puha, det blev da til noget af en smøre her :p

MaGiX



hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 20:47:44
Svar/Indlæg:
1137/24
#31 Lad mig sige til MD15-R'ens forsvar, at den er LYDLØS!! :e
/Thomas



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 21:36:07
Svar/Indlæg:
2126/135
#31 fin artikkel, men det er ikke rigtigt at pumper med en effekt på over 50W opvarmer vandet - Det er næsten udelukkende pumpevirkningsgraden der er afgørende om pumpen afgiver varme til vandet.

Tag for eks. en impellerpumpe. Friktionen er på indersiden af pumpehuset, og vandet optager varmen. Motoren er direkte koblet til impelleren, og varme fra pumpen bliver overført gennem akse og motor hus til pumpen.

En magnetkoblet tandhjulspumpe har f.eks. næsten ingen indre friktion i pumpehuset, da den ikke har impeller men tandhjul i eks. kulstof, og grundet den magnetiske kobling, er der ingen overførsel mellem motor og pumpe. Hvis man bruger en kvalitetsmotor vil denne heller ikke udvikle varme.

Men self. er de ikke til at betale for menneskepenge fra nye af.

#31 - Der er jo naturligvis et sammenhæng mellem tryk og flow, da et højt tryk gør at du kan holde et højt flow. Men da det er trykket der er afgørende for at kunne holde flowet gennem et krævende system, er det i sidste ende kun trykket der er afgørende.

Eks. vil en pumpe med et højt flow og et lavt tryk, få problemer med at levere et flow gennem et krævende system, da det manglende tryk, vil bremse vandet i sidste ende.

En pumpe med et højt tryk og et moderat flow, vil kunne holde flowet gennem systemet.

Hvis vi ville teste et system på eks. cpu, NB, gpu(2 i sli), 2 hardiskekølere, kunne det godt være at en pumpe med et lavt tryk ville få problemer, både som parallelt og som serielt.

MaGiX - Hvis du vil kan du teste en pumpe jeg har. Jeg er meget interreseret i at se den performe i forhold til alm. pumper. Hvis du er interreseret så kan du give mig en PM.





Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 22:49:00
Svar/Indlæg:
2453/80
#35
igen vil jeg sige at nornale pumper ikke har problemer...
kører som sagt med en L30.. og den trækker 3 hoveder og en hd køler.. har 12-14 meter slange hvoraf de ca 2 meter er 6mm (ID)...
og den har ingen problemer.. og bliver ikke specielt varm ;)
har desuden 4 L-stykker og 4 kuglehaner...



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2005 22:52:52
Svar/Indlæg:
6531/410
jeg har kørt med en cooltek cps-750 M II et stykke tid men den er nu begyndt at ryste og larme helt vildt.

så jeg har lavet rma på den i håb om at få den byttet.

mit ? er så er der noget andet som www.studiedata.dk har der er bedre.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2005 00:20:18
Svar/Indlæg:
3346/81
#0/#26 - jeg er da helt enig i at virkningsgraden er afgørende for hvor meget varme der overføres primært til omgivelserne, og sekundært til vandet. Nu lider alle akvariepumperne af at have en skovlhjulsimpeller - med den undtagelse at man vist kan få et impellerhjul til Eheim med kurvede impellerblade - der vil man med samme pumpe få en væsentlig større virkningsgrad. Altså kan man sagtens finde mere effektive pumpetyper pr. investeret Watt.

Faktum er at der primært skal være tryk nok til at overvinde det delta p der er i systemet - og sidenhen nok tryk - konverteret til flow til at generere et turbulent flow (ca. 1,5 m/s) som Sajmon nævner i #19 - det fremmer varmeovergangen i både kølehovederne såvel som i radiatoren. Når max. overgang er opnået i kølehoveder og radiator får man ikke yderligere ud af et højere flow - der bliver det næste at opnå en bedre køling i den sekundære kreds i radiatoren - og hvis det er luftkøling så er mere kold luft svaret og ellers ville det f.eks. være koldt vand som i en chillerkreds hvilket så bringer os frem til kondensproblematikken - men det er en helt anden historie.

Apropos intentionen i #0 oplæg - så er mit spørgsmål: Hvor mange graders forbedring (Delta t) skal man op på før end det udløser et højere OC - det er vel det der er det væsentlige i den sidste ende? Om man opnår 2 - 4 °C temperaturreduktion er vel egentlig ikke så væsentligt - det kan man også ved at åbne vinduet - hvis man ikke opnår et forøget OC som er stabilt?

Tomgun





Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2005 00:38:04
Svar/Indlæg:
2126/135
#38 Ja, om det giver et større overclock ender det jo altid i... ;)




Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2005 00:43:05
Svar/Indlæg:
3346/81
#39 - Det jeg tænkte på er vel egentlig om der er nogen der har data for hvad temperaturreduktion der egentlig skal til - alt andet lige - for at nå højere op i OC - det var ikke for at OT pumpediskussionen.

Tomgun





Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2005 08:17:15
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg mener ikke det er at OT diskussionen - for det er vel OC% vi allesammen satser på? ;)



Nugit
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2005 08:53:22
Svar/Indlæg:
274/19
#38 Lidt offtopic her:
Ifølge nogle af de data Cathar om med under udvikling af storm er det ikke kun temperatur der betyder noget, men det som han kalder hotspot management (hvis jeg husker rigtigt). F. eks. testede han en prototype af storm mod en ww, ww'en gav lavere temperatur men storm blokken gav et højere overclock. Pga at den sidstnævnte kølte mere jævnt. Det ligger selvfølgelig uden for det emne vi snakker om her, men synes ikke destro mindre at det er en meget spændende observation.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2005 09:43:03
Svar/Indlæg:
3346/81
#41 - right, tak 🙂

Tomgun



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2005 11:17:47
Svar/Indlæg:
2126/135
#42 - Det var egentligt et interresant aspekt, jeg ikke har tænkt på.
Men set fra ud fra vigtigheden i at kunne holde temperaturen stabil, må det vel siges at det er værd at undersøge.

Jeg har ikke noglen erfaringer med at en stabil temperatur giver bedre overclock, men rent teoretisk vil temperaturforandringer, give små udslag i strømmen gennem processorere, hvilket kan medføre et ustabilt system, når vi er oppe og presse de sidste mhz ud af systemet...

Jeg vil da mene at det er noget der er værd at undersøge, da det muligvis kan betyde højere overclock.

Så for at dreje snakken ind på pumper igen, så er designet af kølehovedet og pumpens evne til at udnytte det, vel også medvirkende til at kunne opnå en jævn temperatur.

Hvis et system er afhængig af trykket, så er temperaturforandringer i omgivelserne medvirkende til at skabe trykændringer, der ved en svag pumpe, kunne medvirke til at trykket falder en smule - Hvilket kunne give en ujævn temperatur.

(Hvad gør vi dog ikke for at opnå et bedre overclock :00 )



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2005 17:40:30
Svar/Indlæg:
2126/135
Godt - Jeg fik en ide...

Jeg har en pumpe der kan levere 2Bar og ca. 300-400L/h, ved 15V (11W)

Så jeg tænkte på at sætte et manometer til lige inden og efter et kølehoved, for at måle trykket og trykfaldet. Samtidig vil jeg måle flowet inden kølehovedet, med en simpel flowindikator.

Derefter vil jeg køre pumpen ved forskellige spændinger, under kontrol af temperaturen, for at måle evt. temperatur ændringer, og se hvornår temperaturen ikke falder.
Hermed kan jeg bestemme det maksimale tryk, der behøves i kølehovedet, og det minimale flow.

Men jeg mangler så lige de manometre og flowindikator :) .



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2005 17:47:23
Svar/Indlæg:
3346/81
#42 - well - der er ingen tvivl om at varmeovergangstallet for et givet kølehovede er vigtigt for at kunne udnytte den opnåede temperatur - på samme måde som varmeovergangen i radiatoren er vigtig - hvor igen turbulent flow er en væsentlig bidragyder.

Med hensyn til stabiliteten af temperaturen er det suværent største problem at vi generelt anvender luft som kølemedie på sekundærsiden af radiatoren - og det er nok det der svinger mest i de små hjem!

#44 - Jeg tror ikke udsvinget i omgivelsestemperaturen manifesterer sig i væsentlige trykændringer - derimod er jeg overbevist om at effekten skal ses på sekundærsiden af radiatoren.

En af anledningerne til min opfattelse er at jeg baseret på erfaringer fra de sidste 9 år, hvor jeg bla. har beskæftiget mig med at levere centrifugalpumper til farmaceutiske vandanlæg - herunder Water For Injection (WFI - destilleret) har observeret følgende:

Anlæggene er åbne (lukkede kredsløb med ventilation via et filter på buffertanken) - der er det kritiske punkt når vandet opbevares og cirkuleres ved 80 - 95°C - så kan små variationer i den høje temperatur - afhængigt af pumpens Net Pressure Suction Head required (NPSHr) - skabe så meget vakuum på sugesiden at vandet koger og pumpen derefter kaviterer.

Udsving i omgivelsestemperaturen på typisk +/- 7,5°C (15 - 30°C) har aldrig tilført/fjernet så megen energi/varme fra anlægget at det har givet udslag i målbare trykændringer og deraf resulterende kavitation.

Det skal for god ordens skyld påpeges at der ofte er tale om buffertanke på 1 - 2 m3.

Tomgun



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2005 19:38:57
Svar/Indlæg:
204/16
#35. Jeg vil mægtigt gerne teste den pumpe, det kunne som du selv er inde på være ganske interessant.

Vi er på siden ved at samle et par regulære vandkølings teststationer, hvor vi når vi er færdig om et par måneder, har samlet kvaliteterne fra både Systemcooling.com (pumpe test station, og trykmålinger) samt Watercoolplanet.de (CPU die test station, vores dog med op til 200W og Laing DDC12V PRO pumpe og ThermoChill 120.2B radiator, så vi undgår diskussionerne om farvoritisering af EU systemer) og når de engang er på plads er det min mening at teste alt det vi overhovedet kan komme i nærheden af, af pumper, kølehoveder og meget mere, og ud over kun at give en temperatur, vil alle kølehoveder blive påskrevet P-Q kurver, flow og meget mere, sådan at man ikke behøver kigge efter relevante data mere end ét sted, nemlig hos os...

Lyder det som en and?

Tro mig, det er det IKKE, har lige ofret noget nær 12.000 kr for at få delene til det hjem, de ER på vej fra tyskland og USA, men derpå skal det samles og gennemtestes eftertrykkeligt før vi åbner for normale tests, men derpå vil alle der har noget de gerne vil have målt og vejet også få chancen.

#45. Det du beskriver, er faktisk det vi er ved at bygge, og det som i vores crew er kendt som Teststation #2, hvor vi både har et dual rotameter (to sideløbende rør der hver har sine data, så vi både kan teste kølehoveder med ganske lidt flow, og pumper i fri dressur uden flow nedsættende elementer) samt et digitalt manometer lige før Rotameteret (flow måleren).

Det vi så gør for at teste pumpernes tryk er kort og godt blot at lukke helt for ventilerne på Rotameteret, så der ikke kan løbe vand igennem systemet, så har vi det maksimale tryk pumpen kan levere.

Dernæst åbner vi for ventilerne så eks vis 100 liter pr time løber igennem, ser på manometret og aflæser trykket, 200 liter pr time, samme historie, og sådan fortsætter vi til der er fuld knald på. Dermed kan vi få såkaldte P-Q kurver, der indikerer hvor meget tryk der er ved faste væskemængders flow...

Når et kølehoved så skal testes, kender vi jo allerede trykket som vores pumpe kan levere maks (Laing DDC12V PRO og en Eheim 1048) samt den maksimale flow væske mængde den normalt kan levere, monterer så kølehovedet lige efter pumperne (en af gangen :P) og aflæser nu hvor meget trykket er faldet i forhold til maks... Dermed sparer man et digitalt manometer, som jeg kan hilse og fortælle koster små 1500,- kr plus moms, forsendelse og afgifter :D

MVH:

MaGiX



Nugit
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2005 20:43:23
Svar/Indlæg:
274/19
#47 Kunne være ganske interesseret i at høre mere om systemet, hvis du kunne give en liste over dataloggere, måleinstrumenter osv ville det være dejligt. Specielt hvad for en opløsning der køres på med måling af temperatur samt hvor i dien proben er monteret.
Og hvor automatiseret skal det være.

Håber i også vil, hvis i har en der kan kode det, lave en interaktiv side hvor man kan f. eks. indtaste ens komponenter og så vil den vise deres samlede (dFlow,dp) data og så kunne man i samme graf få (dFlow,dp) for pumper og så videre. Så ville man kunne se præcis hvilken pumpe der vil give bedst flow. Udregninger for slanger er der relativt simple formler for. Ved godt det ville kræve et kæmpe arbejde og nogle penge plus villige sponsorer, men så ville jeres test slå både procooling, overclockers og systemcooling.
Men man må selvfølgelig sande at det ikke giver en flere blokke til review at man har den bedste og grundigste testprocedure. Testere der kigger på en blok og installerer den i deres system og derefter jubler af begestring er nok mere det fabrikanterne er efter.



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2005 21:13:53
Svar/Indlæg:
204/16
#48. En komplet artikel over hvad dele det hele er opbygget af med samtlige væsentlige data på hvert enkelt produkt er under udarbejdelse, men vil sige at vores test udstyr ligger utroligt tæt op af det som Systemcooling og Watercoolplanet.de benytter, blandt andet benytter vi også GMH termometre af typen 3250 der er svine nøjagtige, og vi benytter samme manometer som systemcooling.com, men rotametret er et vi selv har stået for samlingen af via http://aalborg.com , hvor man selv kan styre hvad de enkelte dele der skal i skal være for nogle.

En ganske kort oversigt over hvad vi har købt hjem indtil videre ser således ud:

Termometre (2 stk)

Model: GMH 3250
Antal følere: 2 stk. pr termometer
Føler model: GTF 300 Teflon prober (4 stk.)
Måle område: -65 til +300° C
Nøjagtighed: +/- 0,1° C

Placeret: I vand før hoved, i vand efter hoved, i coren ca 1 mm under overfladen (kernen er 14*14*3 mm (B*D*H)) samt i luften omkring teststationen.

Varme test station /CPU die simulator:

Varme kilde: Hemmeligt
Effekt frigivet: op til 200W, ved kølehoved tests dog nok "kun" 150W.
Størrelse på kernen/core: 14 x 14 x 3 mm (L x B x D) hvilket svarer til en Intel Prescott CPU kerne.

Rotameter:
Aalborg.com dual rotameter, model P med bund manifold:

Rør 1:
Model: 112-02-ST
Min flow: 1.100 ml pr minut (66,0 liter pr time)
Max flow: 20.400 ml pr minut (1.224,0 liter pr time)
Nøjagtighed: +/- 2% af max flow (+/- 0,4 liter pr minut)

Rør 2:
Model: 112-02-GL
Min flow: 225 ml pr minut (13,5 liter pr time)
Max flow: 5.500 ml pr minut (330,0 liter pr time)
Nøjagtighed: +/- 2% af max flow (+/- 0,11 liter pr minut)

Manometer:
Fabrikant: CeComp
Model: DPG1000B
Max tryk: 2000 millibar (svarende til 2,0 bar)
Nøjagtighed: +/- 0,25% (+/- 5 millibar)

Der hvor vi dog skiller os ud primært er på valg af pumper og radiator, for vi har valgt at satse på både en Eheim 1048 og en Laing DDC12V PRO pumpe til systemerne så vi er sikret højt nok tryk til selv de mest restriktive kølehoveder, og dermed tilsvarende flow. Radiatoren bliver en ThermoChill 120.2B dual radiator, opbygget efter celle princippet, ikke en lille rør radiator som watercoolplanet.de benytter, så vi er sikret det ikke er på basis udstyret vi har flow stop...

Inden nogle nu begynder at skrige op om at vi har tyvstjålet fra de to sider, vil jeg lige sige at der ligger to måneders arbejde bag med at finde de bedste dele til formålet, det viser sig så bare at de to nævnte sider rent faktisk har gjort deres arbejde lige så godt som os, for de HAR fundet klart de bedste dele til prisen, på nær rotametret, hvor jeg mener vi har lavet vores lektier en smule bedre :D

Dertil kommer der jo så en røvfuld andet udstyr, såsom laboratoriestrømforsyning, pH meter til en UV reaktiv test jeg er ved at afslutte, basis udstyr til begge stationerne, og meget meget mere, så alt i alt forventer jeg en samlet pris på godt 20.000 kr for begge stationer inden vi er helt færdig, flere shops har dog luftet at de gerne vil hjælpe os med basis udstyret til tests, til gengæld for reklame plads, noget vi med kyshånd er gået med til :)

Men som sagt, en meget mere gennemgående artikel om begge teststationer er stort set færdig, skal bare have delene fysisk hjem og samlet det, så ligger jeg den op samtidig med at selve stationerne bliver operationelle :) Hvad man dog ikke gør for sin hjemmeside :D

En database til alle data vi trækker ud af de enkelte kølehoveder, pumper, radiatorer med mere er under udvikling. Din ide med at man kan slå to dele op og se forventet performance er ganske spændende, men som det ser ud lige nu tror jeg vores programør river dikkeværket ud på mig hvis jeg foreslår det, han er spændt nok for som det er, men vil da tage det op til en snak i crew senere, for det er da en mulighed jeg ikke selv har overvejet før :)

Og du har ret, diverse fabrikanter er stort set kolde overfor hvor god en teststation man har, sålænge deres produkter får massere af *bling bling* så er de godt tilfredse, og hvis der er noget jeg hader, så er det sider der næsten pr automatisk SKAL give et produkt en udmærkelse og award med på vejen, vil fabrikanterne have massere af det, jamen så lad være med at sende til os, for vi gider ikke den slags, det er brugerne jeg tester for, ikke fabrikanterne...

MVH:

MaGiX

PS: Forslag til forbedringer er ganske velkomne :)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2005 22:00:19
Svar/Indlæg:
3346/81
#33/47/49 - ud over promotion af dit site og lidt gear-lir - hvad er det så lige du forsøger at bidrage med til #0s oprindelige spørgsmål?

Tomgun



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2005 22:00:44
Svar/Indlæg:
2126/135
#49 - Jeg kan se at i lægger meget arbejde i at teste udstyret så objektivt som muligt. Jeg kan umiddelbart ikke se nogen ting jeg undrer mig over eller mangler.

Det eneste jeg savner er at tingene lå på MIT bord :e

Nej det lyder virkeligt som om i har tjeck på det.

Jeg er så heldig at min far er teknikker, med en indstilling til at intet skal smides ud, selvom det ikke virker. Så når noget blev kylet ud fra hans arbejde, tog han det med hjem. Så der ligger lidt gode dele jeg kan pille af. Bl.a. et vandfilter med fine analoge manometre... :) Det er også fra hans rod jeg har pumpen...

Jeg har selv fået lavet en fin kasse til min vandkøling, der gerne skulle blive optimeret, så den yder mest effektivt, uden støj og for stort strømforbrug.

Mit mål med forsøget er at teste mit kølehoved, for at se hvilke betingelser ang. tryk/flow der er optimale for kølingen, og hvor grænsen til der ikke er mere at komme efter ligger.

Og jeg tror at jeg taler på vegne af alle danske vandkøleentusiaster, når jeg siger at det er en glædelig overraskelse at høre om jeres projekt.

Med venlig hilsen Anti-Pjerrot




Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2005 22:06:33
Svar/Indlæg:
2126/135
#46 Tror du har ret i at det er luftkølingen der skal baseres mere på, når vi har fået afklaret pumpens rolle.

#50 - tror han prøver at vise at han brænder for at lære og lære andre, om vandkølingen og dens aspekter.

Netop det kan jeg lide. Så siden det er min tråd vil jeg sige at det bidrager med meget, især fordi det kan bekræfte og korregere mine ideer. Hvilket du også gør.

Er det ikke altid rart at høre om det fra en der ved noget, og har prøvet det. Istedet for en der bare bruge sin boglige teori...




MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2005 22:15:57
Svar/Indlæg:
204/16
#50. Mener nu selv jeg har givet et ganske godt bud på hvorfor tryk er vigtigere end flow i mit oprindelige svar i #33. Derfra har det så på opfordring udviklet sig til noget større, og kunne da så lige så godt bruge tråden til at fortælle hvad vi har på vej, som formentligt kan og vil give svar på samtlige spørgsmål som #0 stiller i tråden, jeg kan bare ikke give ham alle svarene endnu, da vi trods alt lige skal have delene på plads først, men svaret er på vej :)

Jeg er stadig af dem mening, at tryk til syvende og sidst er det vigtigeste for pumpen, når vandet først skal gennem en serie af flownedsættende hoveder med mere, i sidste ende er trykket der afgør om de magiske 3-5 liter vand pr minut er opnået.

Hvis du anser mine svar for et forsøg på "reklame fremstød" for vores side, jamen så skal du da være fri til at redigere i mine svar som du mener det bør se ud, men da der lige med et begyndte at komme links til artikler og guides der givere mere eller mindre halve svar og åbner for endnu flere, og der samtidig er en bruger der efterlyser lige netop det vi er ved at bygge, ja så valgte jeg dette ganske glimrende forum til at løfte sløret for hvad vi barsler med om et par måneder, istedet for at benytte min egen side til formålet.

Samtidig håbede jeg på at nogle af de ganske dygtige vandkølings gEEks som jeg selv der huserer i denne tråd kunne komme med en eller flere gode ideer til hvordan vi kunne gøre den endnu bedre, men du har da ret, og jeg beklager at jeg førte tråden ud på landet med OT :P

Min mission er ikke at fravriste jer jeres brugere, men at hjælpe, hvilket jeg gør på både min egen, og flere andre danske og udenlandske forums :)

MVH:

MaGiX



Dark-MiXer
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2005 22:20:54
Svar/Indlæg:
564/59
Som tidligere Grundfos elektronikmekaniker (gennem 10 år) må jeg sige at løftehøjden er mere eller mindre den vigtigste faktor når det gælder pumper til cirkulation. Dog vil jeg næsten mene at de mindste Grundfos pumper kan præsterer meget mere end der er behov for i et lille vandkølings system.

Er der dog nogen der vil eksperimenterer med skidtet kan jeg anbefale denne pumpe : http://www.grundfos.com/web/gr...
Det er efter min mening en af de bedste "mindre" cirkulationspumper der er i omløb for tiden. Skal man bruge noget større har jeg flere favoriter i det område der hedder UPE eller UP 2000 series, da jeg selv har været med i noget af udviklingen på de pumper 8)



hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2005 22:57:43
Svar/Indlæg:
1137/24
#54 Har kigget lidt på denne pumpe, da den ser vild ud og til en god pris! Ved du noget om den? Performance og støjniveau?
http://www.billigvvs.dk/Varmes...
/Thomas



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2005 12:43:58
Svar/Indlæg:
3346/81
#52 - Tak, det er jeg rimelig overbevist om.

#53 - Det var måske også mest #47/49 der forekom mig som rekvalme! Din entusiasme og din kompetence stiller jeg sandelig ikke spørgsmålstegn ved! Det kunne ikke falde mig ind at redigere i dine indlæg - kun hvis du havde skrevet noget der var direkte usandt. Jeg er nu ikke nervøs for en større folkevandring herfra på det grundlag, så det var ikke anledningen til min kommentar - men måske mere noget i retning af: "I begrænsningen viser mesteren sig" :)

#54 - Jeg ved ikke hvad dit bud er, men uden at have målt hvad det samlede dp er for et "standard system" ville mig gæt være at med 5 mVs så burde den være hjemme - og med kraftoverskud nok til at generere et turbulent flow. Tak for links.

Tomgun



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2005 13:25:55
Svar/Indlæg:
3346/81
Stor stor tak til #31 - jeg har lånt konklusionen fra Cathars store sammenligningsarbejde og tallene er som følger:

System:

Our theoretical loop consists of the Cascade block, 2 meters of 1/2" ID tubing, 1/2" barbs, and a Thermochill 120.2 radiator.

Temperatur over omgivelsestemperaturen:

+20.8C => 2 x Swiftech MCP600 @ 13.8v (series)
+20.9C => Swiftech MCP600 @ 13.8v
+21.1C => Iwaki MD-20RZ @ 60Hz
+21.1C => 2 x Swiftech MCP600 @ 12.0v (series)
+21.2C => Iwaki MD-20RZ @ 50Hz
+21.4C => Swiftech MCP600 @ 12.0v
+21.4C => 2 x Eheim 1048 (series)
+21.5C => Iwaki MD-15R @ 60Hz
+21.6C => Swiftech MCP650 @ 12.0v
+21.6C => Iwaki MD-30RZ @ 50Hz
+21.7C => Iwaki MD-30RZ @ 60Hz
+21.9C => Eheim 1250
+22.3C => Eheim 1048
+23.3C => Eheim 1046

Største span er så 2,5 °C og hvis valget står mellem en Eheim 1048 som mange har og en MPC600 er hele forskellen 1,4°C!

Nu er dette så målt på kun 1 kølehovede, men tendensen er klar!

Tomgun




Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2005 13:59:17
Svar/Indlæg:
2126/135
#57, men siden det ikke er alle der har en seperat strømforsyning med regulator, så er det svært at køre de 13.8V -
Envidere er det ikke alle pumper der vinder ved mere spænding.

Der er også vigtigt at vide at wattafgivelsen til vandet vil stige når man er nået systemets maksimale udnyttelse, og herefter kun vil få højere temperaturer.

Det er lidt det jeg også vil undersøge når jeg vil teste min pumpe, og tryk/flow-forholdene i mit system.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2005 14:15:12
Svar/Indlæg:
3346/81
#58 - nej nej det var ikke det der var pointen tværtimod - men så tager vi den ved 12 V = 21, 4 og og 22,3 til Eheim = 0,9 °C -> det bliver det jo ikke bedre af - nemlig at gevinsten ved at køre med en MPC600 er marginal over en Eheim 1048!

Mht. Watt i vandet - jamen jeg er da helt enig - det skrev jeg i #15 - hvortil du introducerede virkningsgrad i #26 - så er det vist fastslået.

Tomgun





Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2005 14:29:08
Svar/Indlæg:
2126/135
#59 - nej, jeg kommenterede bare hvad der stod i link i #31.

Men set udfra at det er et US system, med store slanger, så tror jeg at eks. et system med 7 mm id stiller større krav til pumpen...altså et system med 10 mm slanger og push-in fittings.



Nugit
 
Superbruger
Tilføjet:
21-05-2005 17:19:10
Svar/Indlæg:
274/19
#60 Cathar giver jo alt du skal bruge i form af grafer i hans post, en formel for slanger kan du finde i en databog, så plotter du bare tallene ind og så kan du finde værdierne for et 7mm system. Fittings er der vidst også nogle der har målt på, du kan evt. prøve at kigge på procooling.

Hvis du skal have det for en anden blok er du nødt til at finde de relevante kurver dertil. J
eg tror ikke der findes grundige nok tests af andet end thermochill radiatorer så den er du nok nødt til at beholde.



#61
Berg
 
Superbruger
Tilføjet:
21-05-2005 18:53:01
Svar/Indlæg:
254/8
Som det flere er gange er påvist - både af Cathar jvf #57 og andre - betyder det meget lidt hvilken pumpe man bruger hvis man KUN har CPU kølehoved. De kraftige pumper bliver dog nok noget mere interessante når man har 3-4 forholdsvist restriktive kølehoveder og et par HDD kølere i systemet.
Udover selve køleevnen er der også en anden årsag til at et godt flow er rart at have i systemet: Hvis ikke der er flow nok i systemet til at trække boblerne med rundt i slangerne er det næsten umuligt at udlufte. Så det vigtigste for mig er næsten at der er flow nok til at boblerne bliver trukket med rundt til reservoiret.



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2005 19:12:53
Svar/Indlæg:
2126/135
Meningen med mit system er, at det skal køle flere computere, uden at der kan mærkes forskel om man kører en eller flere. Jeg vil så have en regulator til at skrue op og ned for pumpen.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2005 22:14:48
Svar/Indlæg:
3346/81
#62 - Jeg er ganske enig - som jeg skrev i #15 så skal pumpen kunne klare summen af tryktab førend der bliver tale om flow og der skal man som nævnt - Sajmon - op på et flow der er turbulent for at få det maksimale ud af varmeovergang i kølehoveder så vel som radiator.

Tomgun



hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2005 00:00:43
Svar/Indlæg:
1137/24
#62 Når vil snakker ultra high-end vandsystemer, så kunne et MAZE4 på GPU'en gøre hans "test" næsten ultimativt god for alle vandhunde! :)
Og så vil der blive endnu mere forskel på pumperne!

Hvis vi så taler mid-low-end systemer, hvor modstanden i radiatoren er stor (EVO's og BIP) og der er 3 hoveder, så vil forskellen blive noget større!!
Dog skal det tages i betragtning, at de billige kølehoveder på markedet (waterchill) er baseret på flow, så 3 low-end hoveder vil ~ have lige så meget eller mindre modstand som 2 meget restriktive hoveder!

Det er en ligning med mange variabler, som næsten er umulig til at få gå op, uden en sindsyg database som bygger på 1.000 timers testning af radiatorer, kølehoveder, pumper, slanger, fittings, studse størrelse, reservoir osv, før du finder den rigtige pumpe til dit system og pengepung! :)
/Thomas



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
22-05-2005 10:28:48
Svar/Indlæg:
204/16
#56. Heh, var nok lidt "manisk" da jeg skrev de to indlæg, har arbejdet så længe og hårdt på at få pengene samlet ind til at købe den drøm jeg længe har haft, om et komplet system til køling af alle aspekter i et vandkølings system, at den næsten gik på mig :D

Ej, som sagt er det noget vi har brugt lang tid på, og da muligheden så endeligt bød sig til at offentligtgøre noget om det gik det måske lidt for stærkt, og jeg overdrev nok en smule med glæden der ligger bag :)

Systemet der er ved at blive samlet er kun i sin vorden, når vi engang får det hele på plads er planen at udbygge yderligere med Chipset og GPU blok også, så komplette systemer kan testes, og blandt andet effekten ved flere restrektive kølehoveder i samme system måles, samt mulighederne i et parallelt system og meget meget mere.

Som #52 er inde på gør jeg det af ren og skær nysgerighed, for syntes der er så mange artikler rundt omkring der beskæftiger sig med CPU kølehoveder, men hvad med kølervæsker, forskel på slange ID i forskellige systemer, pumpens flow og tryk og meget meget mere?

Det er primært det vi bygger stationen til at få svar på, men derudover vil vi naturligtvist også teste kølehoveder af enhver slags, og på både Trykfald, flow og temperatur med mere, og ligge alle data i en database noget lignende det de benytter hos wtercoolplanet.de, så man i fremtiden slipper for at skulle krydse rundt mellem mange sider for at finde dataerne mellem forskellige kølehoveder.

MVH:

MaGiX



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2005 11:45:25
Svar/Indlæg:
3346/81
#66 - Yup - jeg synes i øvrigt det lyder særdeles interessant - som # 65 skriver, så er der meget arbejde forude for at generere en database der vil noget - men hatten af for en sand pioner!

Tomgun