Hvor er min harddisk?

Bundkort / CPU d.  21. maj. 2005, skrevet af MrOpel
Vist: 190 gange.

MrOpel
 
Superbruger
Tilføjet:
21-05-2005 19:16:28
Svar/Indlæg:
0/1
Jeg har brug for lidt hjælp til mit bundkort/harddisk. Bundkortet er et ASUS P4R800-V Deluxe og harddisken er en DiamondMax Plus 9 SATA. Problemet er, at bundkortet ikke kan finde harddisken. I bios står der blot:

IDE Primary Master: None
IDE Primary Slave: None

Når jeg prøver at installere Windows XP skriver installationen, at der ikke findes nogen harddisk hvorpå XP kan installeres.

Der er strøm til harddisken og jeg kan mærke, at disken "snurrer". Kablet sidder også korrekt, og jeg har prøvet at flytte tilslutningen til "SATA_RAID2". BIOS er flashet med nyeste biosopdatering.

Hvad kan der være galt ??? Er harddisken total i stykker ??? Kan det være kablet ??? Andre gode forslag modtages gerne !!!

På forhånd tak for hjælpen..........

Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2005 19:19:19
Svar/Indlæg:
2126/135
Du skal installere sata drivere under setup af winxp

istarten trykker du f6, når den spørger. og indsætter en disk med drivere fra dit bundkort,



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2005 20:01:38
Svar/Indlæg:
2870/65
Din sata disk opfører sig , i store træk, ligesom en scsi disk. Derfor vil du ikke kunne se den i din bios...med mindre at bios er lavet til det.

Som #1 siger, skal den sata disk detectes under selve installationen af win xp....ved at du i samme øjeblik installationen præsenterer dig for en blå baggrund...at trykke på F6 tasten.

Installationen kører så lidt videre..og kommer snart efter og beder dig om en Floppy med driveren til din sata controller.

Hvis der ikke fulgte en floppy med da du købte bundkortet, skal du på I-nettet (hos producenten af boardet) og hente den sidste nye sata driver...her skal du lægge mærke til, om du har flere sata controllere på dit board, sådan at du får hentet den korrekte version.

Når installationen beder om disketten, stikker du den disketten og trykker Enter som der bedes om. SÅ indlæses driverene. Der spørges nu om du vil tilføjes yderligere scsi drivere...eller trykke Enter for at fortsætte...tryk Enter. Nu kører resten af installationen videre.

På et tidspunkt skal du så oprette en partition. Hvis installationen fortæller dig, at der ikke er nogen disk (kun hvis du ikke har andre diske i maskinen), så har du givet den forkerte driver.

Hvis du har andre diske i maskinen (anbefales ikke) skal du vide at installationen opdager pata diske før sata diske.

Good luck