19" LCD..kan ikke bestemme mig

Diverse d.  23. maj. 2005, skrevet af Der_Meister
Vist: 324 gange.

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2005 01:30:49
Svar/Indlæg:
610/87
Jeg staar og skal til at koebe en 19 tommer LCD, der er rigtig mange at vaelge imellem. De har alle sammen deres styrker og svagheder, De er enten rigtig til det ene og saa meget daarlig til den andet.

Derfor Spoerger jeg nu jer til raads saa jeg kan finde den helt rigtige til mit behov som er:

25 % Spil, 45 % at se film DVD/AVI, 30 % stenen rundt paa nettet.

Her er hvad jeg har faaet ud af egen research paa nettet ( laese alle de reviews jeg har kunnet skrabe sammen.

Jeg er kommet frem til nogle prospekter

Samsung 913N
Pros: Fremragende til spil, god farvegengivelse
Cons: 0 DVI, Skrift skulle vaere lidt sloeret, Daarlig til at se film paa
( Det med skriten, skulle efter sigende kunne indstilles vaek ? )

2400,-

Hyundai: LC90D+
Samme panel som Samsungen, skulle dog vaere lidt mere praecis til at gengive skrift. Er lidt dyrere.

2800,-

Philips 190S5FS
Har hoert den skulle have god billedkvalitet men har indtil nu ikke kunne finde et review af den.

2400,-

Dell 1905FP
Har fremragende billedkvalitet og skulle vaere bedre end de andre til at se film paa, er dog lidt i tvivl om spil ydelsen.

Det er indtil videre nogle af de skaerme jeg har faaet kigget paa. Jeg vil meget gerne hoere jeres erfaringer, og om i kan be-eller afkraefte nogle af de ting jeg har skrevet om de forskellige skearme
og maaske komme med andre forslag til en skaerm som passer mit behov.

:r

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 03:11:53
Svar/Indlæg:
10398/435
dem med TN panel er ikke gode til film.. det er 913N og LC90D+. Jeg ved ikke hvad 190S5FS har af panel, og dell for den sags skyld. kig lidt på www.prad.de

Det som ville opfylde dine krav er et low ms s-ips panel(16ms). MEN, det findes ikke til 19"... så vidt jeg ved.

så står den på 12ms TN panel, som skulle være bedre til film end 8ms... men selvfølgelig dårligere til spil..

Jeg havde ca de samme krav til en skærm som dig. jeg valgte en 19" TN+ 8ms. Den er ikke imponerende til film, men jeg ser det ikke da jeg er 2m væk når jeg ser film... kaaaaafffee zzzz

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 03:12:50
Svar/Indlæg:
10398/435
og så gal er den nu heller ikke til film! ;)

rasmuslarsen

Overclocker
Tilføjet:
23-05-2005 03:39:18
Svar/Indlæg:
77/31
Dell 1905FP:
Angående spil ydelse eller bare skærmen generelt, så kan du prøve at læse min gennemgang og test af skærmen her:
www.rasmuslarsen.1go.dk

Spilydelsen kan underbygges, hvis du ikke kan komme frem til en entydig konklusion.

Samsung 913N og Hyundai L90D+ har det samme 8 ms Samsung panel, og får generelt ros for farvegengivelse i forhold til responstiden, homogen belysning mm. Den sløret tekst på Samsung 913N skulle angiveligt kunne justeres væk, men nogle finder det umuligt. Det må primært hænge sammen med forstyrrelse på signalet, enten fra et højfrekvent kort i maskinen tæt på grafikkortet eller ved interferens på vej til skærmen, men det kommer jo an på forholdene/omgivelserne.
Hyundai L90D+ får generelt mere ros hvis man udvider til at se ud over det danske markeds brugere. Det er også skærmen, som Tom's Hardware giver Editor's Choice award ved en test mellem de to nævnte og en tredje.
Disse to monitors er ikke optimale til filmfremvisning. Primært pga. TN panelets brug af FRC (Frame Rate Control). Denne "dithering" metode kan give video noise, og det er det, som Tom's hardware indirekte snakker om. Det er lidt værre på dette 8 ms Samsung panel end på flere 12 ms paneler.
Typisk skal du have fat i MVA/PVA eller S-IPS skærme for teoretisk at opnå den bedste filmkvalitet og det er ofte tydeligt i praksis.

Angående Philips 190S5FS, så finder du et mindre kompetent, men dog brugbart review her:
http://www.hardware.no/art.php...

Da du også skal bruge den til spil, så udelukker du de nuværende MVA/PVA 19" skærme. Du kunne måske blive tilfreds med en 19" 25 ms S-IPS skærm, men det kommer lidt an på hvor følsom du er overfor slør. Den ville derimod egne sig bedre til filmfremvisning.
Det er lidt problematisk lige præcis i din situation eftersom du kunne vente på de nye skærme med MVA og overdrive, som er hurtigere end alle hidtil skærme (også TN paneler), og VA varianter har typisk været gode til filmfremvisning, men overdrive giver det en ny bagdel. Igen ser man videonoise.

Så der kan ikke falde et helt endegyldigt svar, men du bliver nødt til at gå på kompromis. Om du bemærker video noise eller ej, kan jeg ikke fortælle dig, men hvis du tager et smut forbi en forhandler, så kan du tage et kig på nogle af hans skærme baseret på TN paneler. Det burde give dig en idé.

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2005 11:52:53
Svar/Indlæg:
610/87
I skal have mange tak begge to... det er rart at hoere fra nogen som har egne erfaringer med fladskaerme....

jeg vil give Rasmus ret i at det er meget svaert rent faktisk at finde et kompromis mellem de forskellige styrker og svagheder.

illuzioN

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2005 12:01:41
Svar/Indlæg:
264/40
Har selv købt denne Dell 1905FP for 2 uger siden og kan ikke anbefales til spil. Langt fra. Der er meget ghosting og man kan tydeligt se billedet ikke kan følge med i fps spil. (gamer cs).
Så den får Dell smidt i hovedet igen :e

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2005 12:28:49
Svar/Indlæg:
610/87
Mange tak for det. Saa ved jeg at jeg ikke skal investere i den...

Ghe2

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2005 12:37:58
Svar/Indlæg:
732/39
Kan varmt anbefale Samsung 913N ( med Pivot ) den er nice til CS, spiller ikke rigtigt andet, men bare husk at de 8ms er i 16bit farver, men det kører jeg i forvejen i CS da spillet føles lidt hurtigere og ikke til at se forskel.

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2005 14:01:33
Svar/Indlæg:
610/87
Ja ... jeg spiller nu ikke saa meget CS.... jeg spiller spil som f.eks Splinter Cell, C&C Generals og GTA

Og jeg ser rigtig mange TV serier

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2005 16:43:18
Svar/Indlæg:
610/87
Ghe2?

Hvordan er dine erfaringer med at se film paa din skaerm. Oplever du stoej i billedet. Er der en bestemt afstand man skal vaere fra skaermen... jeg kommer til at sidde ca. 1 meter fra den.

Ghe2

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2005 18:16:59
Svar/Indlæg:
732/39
Jeg ser ikke film på min computer, det sucker da i forhold til en blød sofa, 5.1 sorround og et 100hz 32", men ser da et enkelt clip i ny og næ, men det er tit komprimeret så vildt, for at det ikke skal fylde ret meget at det ligner pis, så der skal du ikke spørge mig mester.
Men held og lykke med dit køb 8)

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
24-05-2005 00:33:26
Svar/Indlæg:
610/87
hvad med almindlig stenen rundt i windows ?

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
24-05-2005 17:00:53
Svar/Indlæg:
610/87
Jeg har vidst fundet loesningen paa alle mine problemer

http://www.iiyama.at/default.a...

:e

prisen er bare lidt pebret

rasmuslarsen

Overclocker
Tilføjet:
25-05-2005 16:30:29
Svar/Indlæg:
77/31
Den er ikke meget anderledes end mange andre nye modeller med Overdrive du kommer til at se på markedet inden for kort tid.

Derfor skrev jeg også dette i sidste indlæg:
"Det er lidt problematisk lige præcis i din situation eftersom du kunne vente på de nye skærme med MVA og overdrive, som er hurtigere end alle hidtil skærme (også TN paneler), og VA varianter har typisk været gode til filmfremvisning, men overdrive giver det en ny bagdel. Igen ser man videonoise. "

Overdrive medfører typisk også video noise grundet "mellemstationer" når der skal skiftes mellem to farver i en pixel. Overdrive har derimod den positive effekt, at det giver bemærkelsesværdig kortere responstid for VA paneler.