Dårlig handel -hvad gør man?

Bundkort / CPU d.  23. maj. 2005, skrevet af Capiz
Vist: 1153 gange.

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 10:11:34
Svar/Indlæg:
1498/226
Hejsa oc-m8s... 😉

Jeg har haft en handel kørende herinde, med hvem kan vi tage senere...

Men mit problem er, at det hardware jeg købte for... ja... noget tid siden nu, ikke har virket efter hensigten siden jeg fik det.
Det er et Terratec Aureon Universe...
Det har været til test på søsterside hardwaretest.... og ved handlen fik jeg at vide, at kortet ikke fejlede noget, og jeg havde hans ord for det.
Men da jeg fik sat kortet til, og ville bruge den digitale udgang, fik jeg ikke andet end skratten ud af det.
Jeg har prøvet med de drivere der fulgte med kortet, og nogle nyere, men uden bedre resultater...
Mit problem er, at jeg ikke kan få sælger til at tage købet tilbage, og jeg har prøvet mange gange at få ham til at forstå, jeg er blevet snydt.
Hvad skal jeg gøre ??

Capiz 8) :x :x :x

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-05-2005 10:22:15
Svar/Indlæg:
7881/1165
hehe... du går ind i driveren.. og sætter noget ip-digital-lyd til.. så burde det virke.. Samtidig med skal du huske at sætte det digitale lyd på wave (kan ikke helt huske det.. mit Aureon sidder i maskinen derhjemme, og er ikke hjemme ligenu)

Men havde samme problem da jeg startede, men det var vist ret simpelt at løse (og jeg mener det er det jeg har skrevet)

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 10:25:25
Svar/Indlæg:
1498/226
Kan du ikke lige komme til Esbjerg og ordne det for mig... :e :e :e :e :e :e

Jeg har prøvet alt, og ringet til Terratec... no one to help me :x :x

Capiz 8)

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-05-2005 10:26:13
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg er i Ålborg ligenu?? :-o
Har du indstalleret den nyste driver??

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 10:31:45
Svar/Indlæg:
1498/226
Jeg har det ikke i min maskine lige pt, da jeg har fået mig et Abit Fatal1ty AA8xE board, som har Dolby Digital 5.1 udgang på....

Jeg er nu mere interesseret i, om det ikke er muligt at TVINGE sælger til at tage det tilbage... jeg føler mig virkelig snydt....

Men selvfølgelig, hvis det er mig der er noget galt med, er der jo ingen grund til at kaste med ILD... 😉

Capiz 8)

nAlen

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 10:40:06
Svar/Indlæg:
687/9
#0/#4 tror du får mere end svært ved at "tvinge" ham til at tage noget som helst tilbage, da han vel egentligt ikke er påtvunget det på nogen måde...

Hvis jeg var dig ville jeg ihvertfald gøre mig 112 toyotaprocent sikker på om skidtet rent faktisk ER defekt, før jeg begyndte at "kaste med ild" som du selv så smukt formulerer det.. :)

Så konklusion: test lige skidtet igennem en ekstra gang eller 2, kan jo være du sov under første forsøg.... Aldrig rart at blive stemplet som dårlig køber/sælger, hvis man (som i dette tilfælde, muligvis), slet ikke har gjort noget forkert ?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-05-2005 10:40:29
Svar/Indlæg:
7881/1165
#4: ikke hvis det er privat.. jo mindre han har lovet at det fungere ved ankomsten!!..det gør jeg altid som go' service, når jeg handler!

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 10:43:22
Svar/Indlæg:
1498/226
Tjaa... han mente jo at kortet virkede fint, under hans test, men problemet er jo bare, at han ikke tester digital-udgangen..
Det er heller ikke fordi at jeg vil stemple nogen, men nu har jeg ikke kunnet få fat i sælger i længe, og så så jeg mig nødsaget til at oprette denne tråd.. !!

Jeg har prøvet mange gange at få kortet til at virke, men ingen af gangene har jeg fået resultater ud af det..

Der er ingenting der siger mig noget, om hvorfor... !!
Det er fandme sært...

Jeg fik jo ingen kvittering for kortet, da jeg købte det på SÆLGERS garanti for at det virkede... rimelig irriterende... !!

Capiz 8)

teko

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 10:50:54
Svar/Indlæg:
873/19
Når jeg lige har vasket op :l Skal jeg gerne lige finde det der står i loven omkring den slags handler.. Skal bare lige vaske færdigt ;) Men bevisførelsen omkring hvorvidt han har handlet mod bedre vidende er lidt svær når det er privat køb.. Man kunne måske sige at han gav dig garanti på det hele virkede, men han kunne jo på den anden side ikke teste den udgang..

teko

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 10:52:22
Svar/Indlæg:
873/19
Btw. du er sikker på det ikke er fordi de 2 enheder ikke er kompatible?

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 10:56:30
Svar/Indlæg:
1498/226
#9 ???????

Hvad mener du ???

Capiz 8)

teko

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 10:59:34
Svar/Indlæg:
873/19
Har en dantax forstærker der ikke kan køre sammen med min dvd afspiller af en eller anden grund, den kan godt køre med mine forældres, og min dvd afspiller kan køre med deres forstærker, men sammen vil de ikke :l Kom bare lige til at tænke på det..

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 11:13:10
Svar/Indlæg:
1498/226
Kan ikke se hvorfor de ikke skulle være kompatible !!

Capiz 8)

teko

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 11:59:19
Svar/Indlæg:
873/19
Sir skam heller ikke de ikke er det, og tror heller ikke det er problemet, men i teorien kunne det være det ;) Er det optisk eller coaxial udgang?
Har ikke bøgerne her desværre, og kan ikke lige komme igennem til samlingen, så kan ikke finde reglerne omkring det :(

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 12:06:53
Svar/Indlæg:
1498/226
Det er okey der mester... 😉
Men jeg bruger digital-kabel, altså... optisk...

jeg har ikke testet coaxial udgangen....

Capiz 8)

Lynge

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 12:09:25
Svar/Indlæg:
485/57
test da lige den coax udgang, mener du skal enable sp/dif for at køre lyd ud digitalt

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 12:13:55
Svar/Indlæg:
1498/226
Jamen, meningen er jo at jeg skal køre med DIGITAL SP-DIF udgang... forestil dig du vil køre på DIESEL i din bil, men forhandleren snyder dig, og giver dig en benzin... FED HVÁ... :D

Capiz 8)

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2005 12:23:19
Svar/Indlæg:
1369/75
#14 & 16

Den coaxiale udgang er også digital....

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 12:30:01
Svar/Indlæg:
1498/226
men for hunde da ikke kablet... vel ??

Capiz 8)

Lynge

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 12:32:56
Svar/Indlæg:
485/57
jo, jeg kører med coax ud og et digital kabel, ligner et alm kabel. Har en leder og en skærm...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-05-2005 12:37:47
Svar/Indlæg:
7881/1165
coax er bedre end optisk, de er begge digitale!!
Mit universe har da ikke coax-udgang? :l

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-05-2005 12:38:15
Svar/Indlæg:
7881/1165
dooh.. jeg har et Aureon "space" :r :r :r :r

Q-jo

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2005 13:11:57
Svar/Indlæg:
303/35
#20 - Om coaxial er bedre en fiber optisk??? :r Der vil jeg så lige sige at vi er lidt henne i den med Intel vs. AMD... ooooh nooo *GG*

Vil slutte den diskussion fra min side ved at sige ja coaxialt er totalt meget federe - hvis man ser på hvilke kabler man kan erhverve sig ifht. fiberledere. Det har sine fordele at bruge coaxial men så sandelig også at bruge fiber optisk - som de fleste soundboards gør. Elektrisk støj vs. lysstøj.. elektroniske impulser begge to, men hvad der er bedst er vist kun noget måleinstrumenterne kan håndtere.. Desuden vil det være absurd at vurdere coaxialt til at give en bedre lydoplevelse hvis man ikke har investeret i en ren "digitaltbehandlende" forstærker og dertilhørende digitale fladkabler til højtalerne. Tror vi snakker mange penge nu - så vidt jeg husker fra en produktaften hos system audio i Randers. (tror faktisk det billigste setup han havde den aften med ren digi var omkring 120k).. Vil hellere have en feee computer så med et standard audigy2 el.lign :00

vel det var vist lidt OT... hehe.. men købereglen for en privathandel hedder vist 14dages fuld returret (i hvert fald på en vaskemaskine) - dog er det som tidligere nævnt ret svært at dokumentere diverse når man hverken har kvittering og deslige (sørg nu for .... altid at få en kvittering eller overdragelsespapir på noget brugt - bare rent formelt).

-FiDo-

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2005 15:34:35
Svar/Indlæg:
243/10
Rent ud sagt kan du intet goere, da du ikke kan bevise at det ikke er dig der har roert det med bare haender, uden at vaere groundet. (Eksempelvis)

Saelger kan jo meget bekvemt sige at det virkede da han postede det, ergo: ikke hans problem om du saa har oedelagt det :)

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 07:16:33
Svar/Indlæg:
1498/226
Nej, men jeg plejer også at få en kvittering, men i dette tilfælde, valgte jeg ligesom at tro på sælger, da han er vores alle sammens TheBoss..

Ja... i hørte rigtigt... Det er Steen Teglers jeg har købt kortet af... vores alle sammens farmand... jeg troede virkelig ikke at vores forbilled ville være så svær at handle med herinde.
Det er så dybt ironisk, at den eneste handel, jeg VIRKELIG har fortrudt er den jeg har lavet med Steen.
Det er virkelig absurt, at det skulle ske, for man mistet sq lidt tilliden til folk når sådan noget sker, og der ville jeg mene Steen nok burde være mere sikker i sin sag.
Jeg har så prøvet kortet igen, med samme resultat. Jeg skal dog lige have købt mig et coax kabel, for at finde ud af om det er det som er galt.
Men selvom det ville virke, løser det stadig ikke mit problem med at den digitale fiber udgang ikke virker.

Hvad skal jeg gøre ??

Capiz 8)

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 08:30:11
Svar/Indlæg:
545/13
Så længe kortet er fejlfrit har du ingen rettigheder makker, og det lyder da til at virke fint efter hvad jeg kan læse mig frem til, måske ikke bare du skal pille ved nogle indstillinger?.

Det er vel ikke sælgers skyld at du ikke kan få kortet til at virke vel?.

Laziter

Superbruger
Tilføjet:
25-05-2005 09:23:35
Svar/Indlæg:
208/3
Der er ikke noget der hedder returret ved privathandel, ihvertfald ikke ved lov. Det er sælgers samvittighed der afgør udfaldet af en handel hvor varen ikke virker efter hensigten.
Havde der været et mellemled som sælger, så ville købelovens returret være gældende, men det er jo ikke tilfældet i denne sag.

Personligt har jeg det sådan, at hvis jeg sætter en vare til salg, prøver jeg at beskrive så godt som muligt hvis der er en defekt eller fejlfunktion på varen. Hvis der skulle være en fejl som jeg ikke har beskrevet, tager jeg gerne varen tilbage og sender pengene retur.

Mvh
Laziter

sko

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 09:56:59
Svar/Indlæg:
1954/464
Som # 22 siger, så er der ingen returret ved handel mellem private...der er der sådan set heller ikke ved handel i butikker, men kun ved handel over internettet....

dog vil man selvfølgelig altid kunne klage over et defekt produkt, hvis man har kvittering...

det er selvfølgelig klart at du føler dig snydt, og det kan jeg godt forstå...men handel mellem private indebærer altid en risiko...

både risiko for sælger, hvis køber nu ødelægger noget, og så vil kræve handlen retur

og risiko for køber hvis sælger sælger et defekt produkt...denne risiko må man tage når man handler privat...

der kan også være sket noget i transporten som har indvirkning, og der kan være sket noget ved afmontering hos sælger, og montering hos køber...

alle disse faktorer kan have betydning for en handel, og medvirke til at den opfattes godt eller dårligt..

samtidig vil der altid være tvivl om hvorvidt køber han monteret alting rigtigt osv... :l ikke at jeg siger du har det, men det kunne jo i teorien godt være..

men der hvor jeg vil hen, er at der altid vil være en risiko i privat handel....og det eneste man kan gøre er at ordne sagerne imellem sig....

men alternativt, så sæt kortet til salg, og oplys om de problemer du har haft.....der er sikkert nogle som ikke skal bruge det du skal, og derfor køber kortet af andre grunde. :)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
25-05-2005 11:49:30
Svar/Indlæg:
14079/622
Det kan jo være at steen ikke vidste at den digitale udgang ikke duede ?..

Men se det fra hans synspunkt.. hvis det virkelig virkede da han sendte det(incl. udgangen), ville du så tage det tilbage hvis du var i hans sted ?

men egentlig synes jeg at han skulle lade handelen gå tilbage..

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 12:49:33
Svar/Indlæg:
10398/435
han kan da tage det tilbage og se om han kan få digi til at virke, hvis han kan det, så må capiz bøde og betale 2xporto som det jo koster...

Coax er bedre. basta. kablet går ikke i stykker. man slipper for konvertering fra digi til lys og igen fra lys til digi. og støjkilder generer ikke coax når vi snakker disse længder. desuden udmynter det sig som "fejl" i lyden og ikke ikke støj. Det er jo 1'ere og 0'er som bliver sendte afsted og er disse forkerte vil det lyde som skratten hen over lyden, ikke som støj hen over lyden.

Capiz, det at du siger skratten kunne også tyde på at PCM formatet har forkerte params. Prøv at undersøge indstillinger i begge ender at dit setup, altså både software og forstærker delen. Det du skal lede efter er noget med 48.0khz (48000) eller 44.1 (44100). Fordi hvis du sender med den ene og modtager med det andet, så vil det nok blive til skratten.

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 15:18:42
Svar/Indlæg:
1498/226
Jeg har ingen problemer med det kort som sidder i min kort nu... det onboard lydkort på Abit Fatal1ty AA8XE, som er SUPER...

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til at virke, og har jo som sådan slet ikke brug for kortet, da jeg købte dette bundkort i stedet for et lydkort...

Jeg har ikke haft det i min maskine i mere end 2 timer, for jeg kunne jo ikke bruge den digitale udgang... herre skod...

Du siger noget med signalet..
Når du kører fiber/optisk... er der så overhovedet nogen frekvens der kan ændres ??
Det kan jeg sq ikke finde... hverken på den ene eller anden enhed.. !!

Capiz 8)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2005 14:09:39
Svar/Indlæg:
10398/435
min Harman/kardon detecter selv hvad det er, og skriver PCM 48khz.. jeg skulle da bare mene at man kunne ændre outputtet på pc'en. Det er ikke en frekvens, men "sampling rate".. du kan læse om det her: http://www.audiovideo101.com/d...

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2005 14:16:15
Svar/Indlæg:
10398/435
Control Panel - Sound audio devices - advanced - under performance kan du vælge Sample Rate. Prøv at rykke denne slider et hak ned til at starte med.

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2005 14:49:41
Svar/Indlæg:
1498/226
Det vil jeg da prøve.. !!

Takker for hjælpen der Illuminati :e

Capiz 8)