Spørgsmål om max FSB

Overclocking d.  23. maj. 2005, skrevet af Polarfar
Vist: 182 gange.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
23-05-2005 19:32:20
Svar/Indlæg:
2309/846
hvordan ved jeg at jeg har fundet max FSB på et givent bundkort.

Hvis vi tager et tænkt eksempel :
Jeg har en CPU der er specificeret til at køre 133MHz FSB.
Jeg har dertil et mobo der er Specificeret op til 166MHz FSB CPU'er.
Så har jeg jo i første omgang et potentielt overclock på 33MHz hvis vi holder os indenfor spec på CPU men jeg har stadig ikke OC'et mobo.
Er vi enige - godt.
Nu siger vi at jeg kan ændre min FSB multiplier til hvad det skal være, således at jeg kan holde CPU på den clockfrekvens = FSB x MLTPL den er lavet til, og dermed også clocke under om nødvendigt. Vi ser bort fra ram.
Jeg øger nu FSB og maskinen går i sort over 189MHz uanset multiplier.

Hvad kan jeg så konstatere ? lyder mit spørgsmål

1. Har jeg vist at mobo har en max FSB på 189MHz ?
2. Har jeg vist at CPU har en max FSB på 189MHz ?
3.Er jeg ikke også nødt til at prøve med en 166MHz CPU (eller bare en anden CPU ) for at kunne fastslå mit resultat ?

Begge dele er jo kørt over FSB spec. så hvordan ved jeg hvad det er der sætter begrænsningen.
Grunden til mit spørgsmål er at jeg har læst et par tests rundt omkring hvor skribenten finder sin max FSB på mobo ved at underclocke CPU på den resulterende FSB x MLTPL, men stadig med FSB over spec. , og det undrer mig at man kan konkludere hvad det er der har sat begrænsningen når begge dele er OC'et på FSB.

lad høre fra de kloge hoveder 8)

Silverman

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 20:41:35
Svar/Indlæg:
1720/3
Det er et utroligt godt spørgsmål du stiller der.. - og vil sige, der er intet svar..

Det at sige hvad der er MAX, vil jeg ikk mene man kan definere.

Der er så mange forskellige parameter man skal tage højde for. For at kunne stable en "ordentligt" test op, kræver det jo du har 2 100% identiske CPU'er, med det samme køle system, mobo osv.. For at se om de begge dør ved samme fsb.

Alle de parametre som køling, ram, stepping osv. spiller en utroligt stor rolle.

Af dette vil jeg udlede du ikke kan få defineret et max for den enkelte del.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 21:01:01
Svar/Indlæg:
6899/119
der kom de 2000 :p

det kan jo ikke helt udelukkes det er dine ram, men hvilke har du?

Silverman

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 21:10:16
Svar/Indlæg:
1720/3
#2, det spørsmålet går ud på, er hvordan man kan definere max..

Det eksempel han har skrevet er fiktikt, for at sætte tingene i perspektiv..

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
23-05-2005 21:12:39
Svar/Indlæg:
2309/846
#2 det er en tænkt situation

EDIT: #3 du var hurtigst :)

Silverman

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2005 21:14:40
Svar/Indlæg:
1720/3
#4, og hele 2 minutter..

Det tager sin tid at skrive på skrivemaskinen ? :e

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2005 10:54:23
Svar/Indlæg:
6624/113
Det er et ret svært spørgsmål.
Min erfaring er at man skal kende sin CPU's begrænsninger før man kan finde grænsen på et bundkort. Det er derfor en fin ide at man bruger den nøjagtigt samme CPU hver eneste gang man tester flere forskellige bundkort.

Jeg havde i sin tid en 1700+ som gav mig gode OC muligheder. Den ville hele 2688MHz på 2 volt kun med vandkøling - og den har jeg prøvet rigtigt mange bundkort af på. ( Den står stadig i AMD toplisten. ;) )
Den har konstant fulgtes med enten en Samsung 256mb PC2700CTL ramstav, som kunne 246MHz ved 2,93 volt og 2,5-3-3-11 - eller en 256mb GeIL PC4200 som ville køre 281MHz ved 3-3-4-11.

Jeg har konstant jagtet høj FSB på grund af den ram-ydelse det giver ved 1:1 divideren på nForce2 bundkort. Det og så det faktum at jeg sjældent taber penge på hardware, gør at jeg har ejet så mange forskellige bundkort. ;)

Mit første var et Epox 8RDA+, som kunne køre 218FSB. Dengang vidste jeg ikke så meget om OC af Socket A maskiner, så det lod jeg mig nøjes med.

Det blev skiftet ud til fordel for et magen til som jeg vidste kunne rende højere FSB - og der rundede jeg 228 uden problemer. Allerede nu begyndte jeg at rode meget mere med finjustering af bios. Det gør en hulens forskel...

Jeg havde et Epox 8RDA3+ som ville køre 237 MHz på FSB. Uden vand og 1,8 volt på chipset ville det ikke over 223MHz.

Jeg har haft 2 x Abit NF7-S Rev2.0 som ville henholdsvis 221 og 225 på FSB - ligemeget om det var med vand eller luft på chipset.

Min endelige bekræftelse af at jeg havde gjort det rigtigt da jeg ledte efter max FSB på de andre bundkort, kom da jeg satte min elskede og efterhånden ret gennemtestede 1700+ i et DFI Lanparty - som rendte 269FSB med GeIL ram'ene uden problemer.... 2 uger senere fik jeg et tilbud jeg ikke kunne sige nej til. :D

Svaret må derfor være :

Du skal teste meget mere før du kan konstatere noget som helst....

Selvom det ikke er en realistisk situation, så burde de fleste bundkort jo faktisk kunne køre stabilt op til den absolutte max FSB som din bios tillader. Det er fintuningen og kølingen og ikke mindst din sammenligning af flere forskellige bundkort, som giver dig basis for en konklusion. Det er en af grundene til det er skidesvært at teste bundkort. :D

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
24-05-2005 11:47:52
Svar/Indlæg:
541/22
#1 Hvis de er 100% stopper de også samme sted :00 :p

Jeg ville prøve cpu'en i et anden bundkort. Hvis den stopper lige omkring samme sted så er det nok den der sætter grænsen. Elles kig på hvad andre har opnået med deres cpu. Og sammenlign ud fra det for at se om du ligger der hvor du skal, hvis du ligger væsentlig lavere så er der nok noget andet der sætter grænsen. Fx du bor ikke i rusland om vinteren osv. Der er utrolig mange ting der bedstemmer hvor højt du kommer.

Formanden

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2005 12:01:36
Svar/Indlæg:
286/9
Jeg vil jo mene at hvis man har muligheden for at sænke sin multiplier i takt med at man øger sin FSB, således at man holder CPU-hastigheden (næsten) konstant - så er det ikke CPU, men udelukkende FSB, der er den begrænsende faktor.

Dermed finder du max. FSB.

CPU'en burde jo være ligeglad med hvilken FSB den kører med - så længe den kan holde samme hastighed som oprindeligt. (Når vi altså ikke snakker overclocking)

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2005 12:07:09
Svar/Indlæg:
1713/31
Førhen gik teorien på at en CPU kunne køre den samme clockfrekvenz uanset hvordan man flyttede rundt på FSB og multiplier.
Det er derfor man ser mange test hvor de først tester CPU'en ved max multiplier for at undgå bundkort/northbridge/memorycontroller begrænsingen og derved finde den højeste clockfrekvenz for CPU'en. Derefter benytter de den lavest tilgængelige multiplier for at give spillerum til en høj FSB før CPU'en rammer den højeste clockfrekvenz og finder derved max FSB - altså hastigheden hvor at bundkortet/northbridgen/memorycontrolleren ikke vil lege med mere.

Denne "regel" må jo gælde for alle nuværende platforme undtaget Athlon64 da den memorycontrollerbegrænsing man prøver at undgå nu sidder i CPU'en, men stadig er der jo forskel på hvor høj "FSB" en Athlon64 kan nå i diverse bundkort - meget faktisk, men tør ikke gøre mig klog på HyperTransport - kun de klassiske systemer med north-/southbridge.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2005 12:30:33
Svar/Indlæg:
6624/113
Tag f.eks en Dothan - den VIL bare ikke over 19x FSB uanset hvilken multi og hvilket bundkort der er med i ligningen...

Men jeg har ikke hørt om andre CPU'er som har en FSB begrænsning hvis man tager alle andre ting ud af ligningen.

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2005 12:35:05
Svar/Indlæg:
1713/31

Dothan med CT479 adapteren i et Asus 865/875 baseret bundkort har jeg set flere som har nået 240-250MHz FSB, men er selvfølgelig under ekstreme forhold, men hvis man sammenligner det med 855x chipsettet som alle "desktop" boardsne til Dothan er baseret på så har de ikke formået at komme over 19x MHz FSB ved de samme ekstreme forhold.

De 19x MHz FSB ser jeg som en i855x begrænsning og ikke Dothan - altså stadig northbridge/memorycontroller.

<b>EDIT:</b> Sad lige og søgte for at finde nogen resultater og lader til at grunden til man ikke har set for mange af de resultater over 200MHz FSB med CT-479+Asus 865/875 er at multiplieren er låst på denne platform og CPU'en skal derfor overclockes med seriøs køling eller også skal man have en af de dyere Dothans med standard FSB på 133MHz og udføre et 50% overclock.