3dfx-folk står bag AGEIA PhysX

Litteratur d.  25. maj. 2005, skrevet af red_martians
Vist: 779 gange.

red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
25-05-2005 13:55:53
Svar/Indlæg:
7881/1165
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Mester
 
Superbruger
Tilføjet:
25-05-2005 14:24:48
Svar/Indlæg:
13/0
Ah - Det bliver fedt at se mulighederne med mere avanceret fysik.



KingGuru
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 14:46:13
Svar/Indlæg:
624/173
er det mig, eller har jeg sådan en køler som er vist på xbitlabs liggende i en pose et sted fra dengang jeg havde et ti4200 der skulle til rep og jeg byttede det med et 9700 i stedet



AlexKrycek
 
Superbruger
Tilføjet:
25-05-2005 14:50:51
Svar/Indlæg:
199/4
"2

Det kan du meget vel have.

Lavede min gamle om til et øljern :P



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
25-05-2005 14:56:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det er bare en billig thermaltake-køler.... mit spørgsmål er: Kan den clockes?? :e



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 15:13:23
Svar/Indlæg:
1888/560
Jeg bliver nødt til at sige det: 3dfx forever!!!!111oneoneone



mikael999
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 15:13:43
Svar/Indlæg:
1445/231
Gad vide hvad prisen på sådan en fætter bliver ?? ?:(



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 15:21:42
Svar/Indlæg:
6052/189
Lyder sgu fedt. Rigtig fedt.

Så er det bare hvilke porte det kommer til, og hvordan det skal sammenkobles med grafikkortet.

Jeg bliver muggen hvis det kun kommer til pci-e :p



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
25-05-2005 15:24:31
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det står rigtig mange steder.. men mellem 250 og 300$
Regn med lidt under en 10dobling til DKR.
kortet burde være på markedet i 4kvartal, så man har lidt tid til at spare op!

Personligt synes ejg det er fedt, at de gamle 3dfx-folk dukker op alle mulige mærkelige steder foruden nVidia og ATi :l

Men deres arbejdsmoral var vist meget selvstændig hos 3dfx, og ejg har hørt, at de gik i deres 3dfx-t-shirts hos nvidia til de var slidt op :)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
25-05-2005 15:25:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
#7: tjek billedet ;)

Det har begge dele, men har hørt at man vil kunne købe dem som "enten eller", og ikke som vist "både og"



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 15:47:23
Svar/Indlæg:
1888/560
Har lige læst de sider der bliver linket til - det er fandme vildt det her! Håber seriøst at det ikke bliver at flop og det kommer ud hurtigt. Jeg sidder allerede og savler over tanken om en multiplayerbane, hvor alt efter en times spil er bombet væk og kun kraterne er tilbage :e

Prototypen ovenfor er sq også lækker nok, vend kortet om og flyt PCI bracketen og så har man lige skiftet fra PCI til PCI-E :e (hvis der er nogen der undrer sig over stikket i toppen, af kortet, så er det faktisk PCI-E stikket :) )



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
25-05-2005 15:56:32
Svar/Indlæg:
7881/1165
Den der række jumpere ligner noget volt-mod og overclocking..... bliver faktisk ldit sjovere at være hardware-freak.... Sådan et kort vil jo vende op og ned på div. benchmark-resultater... et lille 6600GT vil kunne banke Geforce7800GTX-SLI stort, hvis man måske tilsætter sådan et kort.
3dfx-revenge...hehe... Perfekt måde at opsplitte hele grafik-feltet på... Ka de lærer det... med tiden indbygger de et middelmådigt GFX i chippen :e :e :e ............ Så 3dfx er tilbage.

Eller også drømmer jeg bare :r :(



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 16:02:47
Svar/Indlæg:
10398/435
her er en mand som bruger hovedet!

http://www.pcper.com/article.p...

læs side 3 grundigt..



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 16:06:21
Svar/Indlæg:
10398/435
#10, nej.. når den udkommer har de fjernet pcie.. i første omgang kommer den kun til normal pci.



Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
25-05-2005 16:17:07
Svar/Indlæg:
1235/80
#11
jeg tror du har fat i noget der...

måske vil de om et par år lave deres eget grafik-chip og til den tid en bedre PPU og på en el. anden måde få disse integreret i et chip som så kunne tage pusten fra konkurenterne....hvem ved :i



Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 16:21:14
Svar/Indlæg:
1643/172
#11 Tror navnet 3dfx kommer du ikke til at se igen da Nvidia nok har købt sig retten til at bruge det navn. Så de skal først købe sig retten til navnet eller bare komme med den ultimative hævn og det er købe Nvidia som Nvidia købte 3dfx i sin tid hehe. Men det sker nok ikke, men tror godt at de ville kunne smide et GFX kort ind i den enhed som de har lavet nu. det var jo også sådan at voodoo startede med at være et kort der skulle køre sammen med et 2d kort og senner smed de 2d dellen ind i deres 3dfx kort og så begyndt de store 2d kort firmaer at få røv en af dem var ATI og s3 og Matrox. Men tror godt at de kunne lade sig gøre vis den der Chip med fysik bliver rigtigt stor. Men det er som sagt kun tiden der kan vise os om det sker eller ej.



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 16:21:28
Svar/Indlæg:
10398/435
lol nogle konspirationsteorier i fægter rundt med! :e



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
25-05-2005 16:29:12
Svar/Indlæg:
7881/1165
#15: Tror aldrig de går tilbage til 3dfx-navnet... De skal bare banke deres AGIEA-navn så godt fast i hoveder, at vi forbrugere synes at PPU er federe end GPU osv.... Så har de forbrugeren i deres hule hånd, og de kan derefter udhule 3D-fabrikanterne indefra :e



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
25-05-2005 16:31:45
Svar/Indlæg:
7881/1165
I virkeligheden ville det jo være en genial taktik, for at undgå at blive overhalet indenom.. Men de skal være hurtige, da nvidia og ATi er så store at de praktisktaget kan komme op med noget og udgive det et år efter.



#19
|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 16:49:07
Svar/Indlæg:
2694/107
lige en lille ting jeg ikke helt forstår. er det et grafikkort eller et add-on til grafikkortet?

Hvis det er et add-on hvordan skal det så kunne køre i en maskine med én AGP-port ?

Og er det et selvstændigt grafikkort. hvor er så udgangen til skærmen?

/Ash



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
25-05-2005 17:35:41
Svar/Indlæg:
7881/1165
#19: Man tilføjer en processor ikke andet... den kommunikere via northbridgen eller southbridgen. Så den tager over der, hvor den almindelige processor ikke kan mere, og begynder så at hjælpe grafikkortet videre derfra.



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 17:54:04
Svar/Indlæg:
10398/435
#20, hvad? nej...

Hvis et spil er kompatibelt med PPU så bliver alle intruktioner om fysikken i spillet sendt til PPU'en i stedet for CPU'en. Således aflaster man CPU'en så den kan udføre andet arbejde såsom A.I.

Men det kræver at spillet er kompatibelt med med PPU'er. Hvis det ikke er tilfældet så gør PPU'en ikke en skid andet end at lave varme. Den hjælper nada hvis ordet "kompatibelt" ikke er tilstede.



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 17:56:31
Svar/Indlæg:
10398/435
hvorfor tror folk at det har noget med grafik at gøre? jo selvfølgelig bliver fysikken da rendered på skærmen, men det er CPU eller snart PPU som laver beregningerne.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
25-05-2005 17:58:15
Svar/Indlæg:
7881/1165
#21: Giver dig fuldstædig ret



Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 18:03:20
Svar/Indlæg:
1643/172
#21 det er nok ikke svært at lave en patch der kan udnytte dette stykke hardware. Efter som et spil Half Life 2 eller andre steam spil kan få nye updatering i gennem online update. Men da det først voodoo kort kom så var der heller ingen spil der kunne køre med det. Men så kom der en masse patches som f.eks. til quake, Interstate 76 og mange andre spil fik openGL eller glide eller D3d support på ingen tid. Det samme kommer nok til at ske med dette kort vis de altså kan få snakket ordenligt sammen med spil firmaerne. Et spil som Half life 2 vil få stor glæde af en PPU da der er meget fysik i spillet.



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 18:05:10
Svar/Indlæg:
10398/435
#23 ok, så må jeg ha misforstået dig i #20..



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 21:22:47
Svar/Indlæg:
3162/78
#24
Men da ATI og serria arbejde samme om HL2. vil det nu nok ik kommer fra steam det patch!



Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2005 21:42:57
Svar/Indlæg:
1643/172
#26 Øhhhh hvad har serria med HL2 at gøre? I gamle dag udgave Valve kun deres spil igennem Serria, men efter de har fået bygget deres steam netværk op så kan de gå uden om sådan nogle firmaer og sælge deres igennem nettet og derved går 100% af pengene til dem og ikke noget med at delle mellem Serria mere. Det er lidt lige som en musikker begynder at sælge sit eget musik på nettet uden om hans plade label. Så frem for at give en del af pengene til den person der udgiver musikkerens musik på en CD og opkræve en del af salget af hans CD'er så får han alle pengene nu. Det var det der var så smart for Valve ved at lave Steam hvorfor tror du at de ville lave sådan en netværk vis ikke de kunne tjeanne kassen på det.

Yderligger så tror jeg at Valve er rimelig ligeglad om ATI har noget i mod at de bruger PPU eller ej så længer det giver mere FPS i spillet og mere realistisk fysik i spillet så smider det skam hurtigt med. Det handler nemlig om at ydbygge ens spil helle tiden når man har en platform der understøtter dette. Det samme gjode EQ jo også der kom bedre GFX osv og spillet blev helle tiden udbygget. Det er er jo fordellen ved en online spil udgave eller platform som steam.



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2005 03:16:52
Svar/Indlæg:
10398/435
#27, jeg tror det er for sent at skrive PPU api ind i Source Engine'en. Men vi får vel at se.



Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2005 10:46:35
Svar/Indlæg:
1643/172
#28 Det er ikke noget problem. Det er bare at sende de fysike beregninger som CPU står for over til det nye hardware vis det er til rådighed. Det vil sige at der skal laves en form for auto deteck så den kan se om den skal sende til CPU eller PPU. På den måde kan man hurtigt løse det problem. Sådan kan man gøre det i alle spil som har en form for fysik. Og vil sige det sådan vis det kan programmers så kan det også komme ind i en patch ingen problemmer i det. Nu hvor jeg selv sider og programer en del så kan sige dig at der ingen begrænsinger er i at programmer noget om hurtigt vis altså man har lavet noget ordenligt kode som jeg nok går ud fra at Valve har gjordt. For ellers ville de ikke kunne smide det der nye dynamiske lys ind i Source Engien som de er i gang med. Denne featur blev vist til E3 og det er rimeligt fedt det lys der kommer nu i HL2. Så vis de kan lave sådan en ting er det andet ikke noget problem.



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2005 12:12:55
Svar/Indlæg:
10398/435
#29, HDR var i Source enginen fra starten af.. Desuden er det ikke "bare" at sende fysikken til PPU'en da denne har sin egen API og egen måde hvor på at instruktionerne skal være skrevet. Fysikken skal være specielt programmet til PPU'er før at den kan eksekveres rigtigt. Jeg ville anbefale dig at læse linket i #12.

API=application programming interface ***




[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2005 00:29:16
Svar/Indlæg:
2175/21
så er folk snart godt og grundigt på skideren...sli flopper endnu, og ati kommer med noget lign. og nu det her..........hvad SKAL man dog smide i sit andet slot!.... sli+PhysX hmmmmmm.......