OK, jeg må få nogle ting på plads, så jeg ikke bliver misforstået.
For det første: Jeg har intet imod F@H, jeg folder selv, og jeg synes, det er et fremragende projekt. Og så koster det mig jo ingenting at hjælpe på den måde. Så I behøver slet ikke forsvare det overfor mig. Jeg siger bare, at det fungerer sådan, at vi giver dem nogle beregninger, men disse beregninger ville ikke være noget værd, hvis ikke andre havde brugt penge på at udvikle projektet og administrere de data, der kommer ind.
For det andet: Mit indlæg var som sagt ikke en kritik af F@H, men en kritik af den holdning, der blev lagt frem i #14, som kritiserer "godgørende formål" for at bruge nogle af pengene på administration. Administration er nødvendig overalt, også i F@H, så jeg kan ikke forstå, at nødhjælpsorganisationerne skal kritiseres for at bruge penge på det.
For det tredje: Som sagt koster det ikke noget af folde (meget lidt ihvertfald), så det udelukker ikke, at man kan give penge til noget andet. Jeg tror ikke på, at dette eller administrationen er grunden til, at man ikke vil give penge, men at man enten ikke har råd eller hellere vil bruge pengene på noget andet. Det er også helt i orden med mig. Man skal bare ikke prøve at retfærdiggøre sig ved at kritisere dem, der prøver at organisere nødhjælpen.
For det fjerde: Jeg prøver ikke på at give nogen dårlig samvittighed, folk må selv administrere deres tid og penge. Hvis man ikke hjælper det ene sted, hjælper man måske det andet, og folk herinde er jo generelt venlige og gode (se blot på indsamlingen til Beavis).
Nødhjælp er bare noget, jeg selv føler for, og jeg går i forsvar for den, når nogen kommer med en (efter min mening) uberettiget kritik af den. Der er trods alt 24.000 mennesker, der hver dag dør af sult, og jeg synes, mange organisationer gør et rigtig godt stykke arbejde for at gøre noget ved det.