Hmmm... snydt?

Diverse d.  26. maj. 2005, skrevet af Rymark
Vist: 688 gange.

Rymark

Overclocker
Tilføjet:
26-05-2005 09:55:11
Svar/Indlæg:
17/4
Hej med jer...

Jeg er så uheldig at have købt et grafikkort herinde, se http://www.hardware-test.dk/oc...

Men skidtet virker ikke. Jeg modtager det, sætter det i comp og skærmen er bare sort med nogle mærkelige farver... XP starter op, men den forbliver sort.

Jeg håber selvfølgelig ikke, der er noget galt med kortet - men da jeg piller det ud igen, er der en lille komponent (C1 hedder den), der sidder løst. Der sidder også en C2 og C3, der er fuldstændig identiske med C1 - og de sidder fast.

Er der andre, der har det samme kort - og lige gider tjekke, om C1 sidder løst eller fast?? (det er den første af de tre små cylindre, der sidder ca. 30 mm bag DVI-stikket)

Kortet er dette http://www.hardware-test.dk/oc...

Håber I lige kan hjælpe - sælger vil IKKE tage det retur (hmm, spøjs måde at handle på, eftersom jeg absolut har forstand på håndtering af hardware og ikke på nogen måde har ødelagt det).

[edit epi^zepto] Styr dit sprog i din overskrift

/Rymark

melander

Superbruger
Tilføjet:
26-05-2005 10:00:15
Svar/Indlæg:
211/39
kender ikke lige kortet helt præcist, men nægter af tro på af der er nolge komponenter der skalæ side løs på det.

du må bare have svunget lodekolben.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2005 10:02:04
Svar/Indlæg:
6052/189
1. Dumme dumme sælger.

2. Tror det er kondensatorer der har rykket sig løse fra deres lodninger. Skete også med mit GF3..

Fat en loddekoble, og lod dem fast igen. Så virker kortet måske.

Det gjorde mit GF3 i hvertfald :P

Men ellers kan jeg desværre ikke hjælpe.

NimD4

Superbruger
Tilføjet:
26-05-2005 10:04:46
Svar/Indlæg:
53/0
Nu har jeg ikke selv kortet, og kan ikke rigtig hjælpe dig med det.
MEN, han skriver at man kan sende det til RMA hvis man får brug for det, men længere oppe skriver han at han har skrottet den gamle køler, har du fået den med? For man plejer nemlig ikke at kunne RMA'e uden den originale køler.
Men ham sælger virker som en finurlig en.. ;)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2005 10:10:12
Svar/Indlæg:
6624/113
Prøv kortet i en anden maskine - evt om du kan starte i fejlsikret tilstand.

Rester af gamle drivere kan godt gøre at den ikke vil vise andet end sort skærm i winblows... Jeg går ud fra at når du siger "XP starter" - så mener at du kan se boot screen - hvorefter skærmen går i sort - men den loader stadig og stopper så efter et stykke tid. Når du så trykker WinKey - pil op - enter - pil højre - enter, så lukker maskinen ned? Det er nemlig det min maskine gør når jeg ikke har fjernet alle rester af drivere med DriverCleaner Pro. :D

Og ja løse komponenter er intet problem - så længe kortet virker. Men at lodde på det, skal man <b>IKKE</b> gøre - og slet ikke hvis sælger siger det kan RMA'es. Jeg går også ud fra du har navn/tlf/adresse osv på sælger så du kan kontakte ham angående den originale køler, for hvis den ikke er med i uskadt stand, er der ingen garanti på kortet - og i så fald SKAL han lade handelen gå tilbage.

Man skal fejlsøge meget mere end det du har gjort for at konkludere noget som helst.

dFrag73

Superbruger
Tilføjet:
26-05-2005 10:27:23
Svar/Indlæg:
141/3
Prøv det som #4 skriver - start op i fejlsikret tilstand. Havde et lignende problem med et 9500pro-kort som jeg troede var dødt. Da jeg startede i safe mode og fjernede den gamle driver virkede det.

Håber du får det til at fungere.

Rymark

Overclocker
Tilføjet:
26-05-2005 11:41:02
Svar/Indlæg:
17/4
Hej igen...

Ligeså snart jeg starter computeren, er den gal... Så det er IKKE noget driverproblem, desværre...

Har også afinstalleret de gamle drivere i XP, men det er jo for så vidt ret ligegyldigt, når man ikke engang kan se boot-screen... :)

Dn originale køler ER med - forsøgte først at boote med en ATI Silencer monteret, derefter med den originale køler. Begge forsøg uden held...

Sælger er ikke villig til at tage det retur (tak, ParadoXX) så må forsøge at sende det retur til SHG...

Kunne bare forestille mig, de ikke er villige til at acceptere det som en RMA, når det er en komponent, der er "slået" løs...

/Rymark

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2005 11:47:10
Svar/Indlæg:
6899/119
tror ikke du skal regne med SHG godtager den, hvilket vel også er fair nok?

du kan selvfølgelig ikke gøre for det, men det er til gengæld total dårlig stil fra sælger.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2005 12:04:09
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvis det var mig, ville jeg gøre sælger opmærksom på at kortet var defekt da du fik det ind ad døren - og at han må oprette en RMA på det og sørge for at få det ombyttet, idet han sagde at det for det første var ok og at garantien stadig galdt.

Det faktum at han nægter alt, er jo tegn på at han havde urent mel i posen lige fra start.

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2005 12:31:20
Svar/Indlæg:
1762/36
Jeg må give Sajmon ret, han virker ikke som den ærligste knøs her på sitet...

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2005 12:35:01
Svar/Indlæg:
6624/113
Lad være med at tro jeg er en voldelig person - for DET er jeg absolut ikke. Vold løser INTET...

MEN

Ansigt til ansigt, plejer folk at være anderledes at snakke med, så jeg havde sat mig ind i min bil og forelagt ham sagen, hvis det var indenfor rimelig rækkevidde...

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
26-05-2005 12:51:53
Svar/Indlæg:
14079/622
Ja det er fanme for lamt fra sælgers side :l

Men kan du ikke prøve at lodde componenten fast igen, uden at det kan ses for tydeligt ?

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
26-05-2005 14:46:55
Svar/Indlæg:
1373/34
Det er total dårlig stil at sælger!

Kør ud og forlang dine penge igen og så prop kortet i halsen på ham.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
26-05-2005 17:18:35
Svar/Indlæg:
15982/637
Synes det er noget svinsk af sælger. I det mindste kunne han oplyse hvor kortet er købt el. evt vedlægge faktura (selvom den er for gammel), og så kunne det godt være at forhandleren ville tage kortet RMA og så sende det til producenten.

Ellers hvis ikke sælger går med på et kompromis så prøv at kontakte producenten og høre om du ikke kan sende kortet RMA (med original køleren på), til reperation.

søhund

Overclocker
Tilføjet:
26-05-2005 17:24:46
Svar/Indlæg:
96/3
Det er højest sandsynligt det er en Kondensator du har fået løs der, det kan måske hjælpe at lodde den fast igen men ikke noget du kan være 100 på.

Sandsynligheden for at du kan RMA kortet er MEGET lille, da det er en komponent der er gået løs, og så er det ikke en fejl fra producentens side!

Så du har fået dig en lidt nederen situation der :x

wide

Superbruger
Tilføjet:
26-05-2005 18:50:04
Svar/Indlæg:
449/80
Meget vel står sælgerens navn adr osv hos shg, da det er ham der har købt det der....
Send det ind til RMA, og hvis de ikke godtager det (og hvis du ikke siger, at du har købt det af ham sælgeren), så er det jo sælgeren der hænger på den regning shg har brugt på, at tjekke kortet eller hvad de nu gør.....
Hvis du så får den ombyttet, bliver den nok sendt tilbage til sælgeren, men mon ikke om han sender det tilbage til dig så???

anyways det er i hvert fald ham der hænger på regningen, hvis de ikke finder fejl eller lign, og han kan jo ikke bevise, at du ejer det nu... :00

Rymark

Overclocker
Tilføjet:
27-05-2005 11:11:37
Svar/Indlæg:
17/4
Har lige været en tur i Sverige - RL MESTRE 😀 Så er der sgu da lidt positivt...

Anyways...

det er sgu lidt noget snot, det hele...

Tror bare ikke de gider godtage en RMA. Ku jo selvfølgelig ringe til dem og sige tingene, som det er... Tror ik det er en go ide at satse på, at de sender et nyt til sælger - stoler ABSOLUT ikke på den klovn.

Ville sgu gerne møde ham face to face - men Roskilde -> Horsens er nok liiiige langt nok.

Hmm - kontakter SHG, og hvis de overhovedet ikke kan hjælpe, må jeg sgu finde loddekolben frem. Man kan jo ligeså godt prøve at lave det, fremfor bare at smide det ud. :l

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2005 11:22:30
Svar/Indlæg:
2664/97
16# ellers synes jeg 15# idé lydder god :p hehe ik at jeg opfordre dig til det, men hvil sælgeren nu er et svin, og han ikk er til at snakke med eller forhandle med så kan man vel ligeså godt få lidt ud af det :00 Men prøv nu at snak med ham, og forklar tingene til ham på en pæn måde, og se om ikke i kan finde et kompromis, det plejer altså at være den bedste løsning..

Rymark

Overclocker
Tilføjet:
27-05-2005 11:45:54
Svar/Indlæg:
17/4
Uddrag af en mail fra ham...

"En handel er en handel, med mindre jeg har skrevet under på at du kan retunere. Iøvrigt har jeg efterhånden lavet en hel del handler af brugt hardware både køb og salg og der har sgu aldrig været problemer."

Fair nok - eller...?! Ka så sige, at jeg også har lavet en del handler med brugt hardware - og jeg plejer IKKE at ødelægge de ting, jeg køber... ;)

Mht. at sende det til SHG, så tror jeg de vil undre sig meget over, at de skal sende kortet tilbage til mig, men sende fakturaen til en anden...

DSL4LIFE

Superbruger
Tilføjet:
27-05-2005 11:56:18
Svar/Indlæg:
149/35
så skal du fx. sende det til en der bor i Århus, og få ham til at smutte ud i shg.dk med, og få ham til at hente det igen. Og så få sendt regningen til sælger efterfølgende;)

Rymark

Overclocker
Tilføjet:
27-05-2005 12:04:44
Svar/Indlæg:
17/4
Hehe... snedigt. Pudsigt nok bor min fætter og min lillebror i Århus.

Hmm, mon vi har fundet en løsning?? ;)

Der står godt nok et andet navn end sælgers på fakturaen - men kan vel bare oplyse sælgers. Lidt ledt, men det har han sgu os været, egentlig.

Bare jeg nu ikke kommer i fedtefadet - det er måske lige fusket nok...

DSL4LIFE

Superbruger
Tilføjet:
27-05-2005 12:10:43
Svar/Indlæg:
149/35
Hehe, det lyder som en god ide. Ellers ville jeg gerne have tilbudt min hjælp. Bor nemlig også i Århus. Men det er nok lettere når det er familie.

Han fortjener det....hvis det da kan lade dig gøre. Ved sku ikke om man kan komme i fedtefadet. Det er jo ikke lige frem noget du gør " i god tro";)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2005 12:15:00
Svar/Indlæg:
2664/97
"En handel er en handel, med mindre jeg har skrevet under på at du kan retunere" ehh et ord er ligeså bindene som en underskrift. Bare MEGET svære at bevise..

men jeg synes bare du skal gøre som du nu finder nødvendigt og tilfredsstillende :D

adrinator

Superbruger
Tilføjet:
27-05-2005 16:08:32
Svar/Indlæg:
118/26
Tumpen skriver i sin tråd at der er følger kvitering med og selvfølgelig er mulighed for RMA hvis det skulle blive nødvendigt.

Hvis kortet er defekt og der IKKE er mulighed for RMA har sælger givet urigtige oplysninger. Der vil f.eks. være tale om svig.

Aftalelovens § 30
En viljeserklæring er ikke bindende for afgiveren, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, har fremkaldt den ved svig eller har indset eller burdet indse, at den var fremkaldt ved svig fra tredjemands side.

Jeg har ikke lige alle mine bøger og love liggende her på arbejde, og kan ikke huske enhver detajle mht. forsendelseskøb/civilkøb, men min bedste vurdering er, at sælger ikke kan nægte at lade handlen gå tilbage. Han har direkte løget i sin salgspost.

Et problem er måske, at han skriver, at han har skrottet den oprindelige køler. Derved burde du måske indset, at RMA ikke er en mulighed og du accepterer derfor risikoen hverved. Men den tror jeg næppe holder.

Dernæst kan man bruge købeloven:
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.

Sælger har bestemt handlet svigagtigt efter min mening. Der er ikke RMA mulighed.

§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.

Stk. 2. Vil køberen hæve købet, eller vil han kræve efterlevering eller omlevering, skal han uden ugrundet ophold give sælgeren meddelelse derom, og har ellers tabt sin ret til at afvise genstanden eller kræve efterlevering.

§ 53. De i foregående paragraf givne bestemmelser om tab af køberens ret til at påberåbe sig mangler kommer ikke til anvendelse, når sælgeren har handlet svigagtigt, eller når han har gjort sig skyldig i grov uagtsomhed, og denne medfører betydelig skade for køberen.

§ 53 relevant iforhold til blandt andet svig.

Ovenstående er blot uddrag og jeg kan jo ikke sige, at jeg har hele historien.

Men sådan som jeg ser det:

Der er tale om civilkøb, i er begge privatpersoner. Der er tale om forsendelseskøb.

Risikoen for varens undergang gik over på dig som køber da sælger indleverede til selvstændig fragtgfører, post dk her går jeg ud fra.

Dette ebtyder dog ikke, at du er afskåret fra at kræve en brugbar vare. Er der mangelr ved vare er det ikke "bare ærgeligt". Du har rettigheder, som du kan se jeg har fremhævet.

Min vurdering er, at han alene i sin salgspost har givet svigagtige oplysninger. Det i sig selv er nok til at lade handlen gå om. Dernæst kommer mangelsbestemmelse i købeloven.

Hvis jeg var dig ville jeg gå efter ham. Kontakt eventuelt en advokat, mange gange skriver de gerne mod mindre betaling et brev der forklarer at deres klient har retten på sin side etc og hvis sælger ikke makker ret vil der blive udtaget stævning etc. Du skal naturligvis lade en advokat/fuldmægtigt vurderer sagen inden du får sendt et sådant brev, tomme trusler virker sjældent :)

fan2mas

Superbruger
Tilføjet:
27-05-2005 18:39:16
Svar/Indlæg:
43/5
oki doki ... megafuske trick her

lim lortet på og skjul det med sølv-lak og så til rma
:00

Har gjordt med et 9800 pro, knækkede dimser af under montering (tumpe mig)
Limede dem på med sekund-lim og gav dem noget sølv-ledende lak i lodninger og man kunne ikke se de havde været knækket af, og vupti der kom billede på igen , men med streger på, så af sted med kortet til sverige (købt der på nettet) og vola ...et par dage efter dumper der splinter-nyt kort ind af dør ... :r