Tumpen skriver i sin tråd at der er følger kvitering med og selvfølgelig er mulighed for RMA hvis det skulle blive nødvendigt.
Hvis kortet er defekt og der IKKE er mulighed for RMA har sælger givet urigtige oplysninger. Der vil f.eks. være tale om svig.
Aftalelovens § 30
En viljeserklæring er ikke bindende for afgiveren, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, har fremkaldt den ved svig eller har indset eller burdet indse, at den var fremkaldt ved svig fra tredjemands side.
Jeg har ikke lige alle mine bøger og love liggende her på arbejde, og kan ikke huske enhver detajle mht. forsendelseskøb/civilkøb, men min bedste vurdering er, at sælger ikke kan nægte at lade handlen gå tilbage. Han har direkte løget i sin salgspost.
Et problem er måske, at han skriver, at han har skrottet den oprindelige køler. Derved burde du måske indset, at RMA ikke er en mulighed og du accepterer derfor risikoen hverved. Men den tror jeg næppe holder.
Dernæst kan man bruge købeloven:
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.
Sælger har bestemt handlet svigagtigt efter min mening. Der er ikke RMA mulighed.
§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.
Stk. 2. Vil køberen hæve købet, eller vil han kræve efterlevering eller omlevering, skal han uden ugrundet ophold give sælgeren meddelelse derom, og har ellers tabt sin ret til at afvise genstanden eller kræve efterlevering.
§ 53. De i foregående paragraf givne bestemmelser om tab af køberens ret til at påberåbe sig mangler kommer ikke til anvendelse, når sælgeren har handlet svigagtigt, eller når han har gjort sig skyldig i grov uagtsomhed, og denne medfører betydelig skade for køberen.
§ 53 relevant iforhold til blandt andet svig.
Ovenstående er blot uddrag og jeg kan jo ikke sige, at jeg har hele historien.
Men sådan som jeg ser det:
Der er tale om civilkøb, i er begge privatpersoner. Der er tale om forsendelseskøb.
Risikoen for varens undergang gik over på dig som køber da sælger indleverede til selvstændig fragtgfører, post dk her går jeg ud fra.
Dette ebtyder dog ikke, at du er afskåret fra at kræve en brugbar vare. Er der mangelr ved vare er det ikke "bare ærgeligt". Du har rettigheder, som du kan se jeg har fremhævet.
Min vurdering er, at han alene i sin salgspost har givet svigagtige oplysninger. Det i sig selv er nok til at lade handlen gå om. Dernæst kommer mangelsbestemmelse i købeloven.
Hvis jeg var dig ville jeg gå efter ham. Kontakt eventuelt en advokat, mange gange skriver de gerne mod mindre betaling et brev der forklarer at deres klient har retten på sin side etc og hvis sælger ikke makker ret vil der blive udtaget stævning etc. Du skal naturligvis lade en advokat/fuldmægtigt vurderer sagen inden du får sendt et sådant brev, tomme trusler virker sjældent :)