hvilken 19" IPS - S-IPS TFT skærm?

Diverse d.  28. maj. 2005, skrevet af wide
Vist: 303 gange.

wide

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2005 23:56:16
Svar/Indlæg:
449/80
Hej

Skal snart til, at have en 19" tommer skærm, og har fundet ud af at IPS eller S-IPS er det bedste.... Hvilken skærm med en af disse ting ville i anbefale??

Den må meget gerne have DVI, og skal helst være billig

MVH

red_martians

Moderator
Tilføjet:
29-05-2005 00:02:53
Svar/Indlæg:
7881/1165
De findes ikke :D
Der har desuden været mange tråde om det...

IPS kan vist fåes som 19" med 25ms.. og det er stadig ret langsomt..selv for IPS..
Så kan amn næsten ligesågodt vælge en PVA-skærm, der (iføge mig) har en bedre billedkvalitet.

S-IPS kan til tider stadig findes som 17" (de er udgået af produktion) Jeg ved at nogle FONA-butikker gar LG1710b til 2199kr med DVI. Ellers skal man vist op i over 20".. og så bliver prisen pepret!
Håber det kunne forvirre dig endnu mere!! (jeg synes ihvertfald dette marked er et af verdens mest forvirende!)

wide

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 00:07:47
Svar/Indlæg:
449/80
hmmm.... har det ellers lige læst hardware tests beskrivelse af det, og der er det lige omvendt.... man kan kun bruge PVA skærm til at surfe på mens IPS pg S-IPS er det nyeste og bedste:

Fordele og ulemper for PVA/MVA-panelet:

Positivt:
- Rigtig god kontrast.
- God synsvinkel.

Negativt:
- Slør og trail i spil og film.
- Neddrosling af farvemængde for optimal refreshrate.

Fordele og ulemper for TN-panelet:

Positivt:
- God kontrast.
- Rimelig synsvinkel.
- God til spil og film.
- Billig i forhold til IPS og S-IPS.
- Kan fås med utrolig lav refreshrate.

Negativt:
- Neddrosling af farvemængde for optimal refreshrate.
- Dårligere synsvinkel end sine forfædre MVA og PVA.
- "Døde" pixels kan være hvide og lettere irriterende.

Fordele og ulemper for IPS-panelet:

Positivt:
- God kontrast selv om værdien er lav
- God synsvinkel.
- Superb til spil og film.
- Klart billede, flotte farver og mere strålende kvalitet.
- Rigtig godt "Field of View"
- "Døde" pixels er svære at se = mindre irriterende.
- Ingen slør/trail i spil og film.

Negativt:
- Noget dyre end andre skærme.
- Bruger lidt mere strøm end tidligere paneltyper.

:l ?:(

red_martians

Moderator
Tilføjet:
29-05-2005 00:16:59
Svar/Indlæg:
7881/1165
Synes det er lidt at fordelagtiggøre nogle frem for andre det dér...

PVA.. oftest lidt langsom
ægte 24bit farver.
god synsvnkel
God til film
God til 2D.
God til stille spil som f.eks. strategi-spil osv.
Kan bruges til 3D, med lidt slør!
meget god kontrast

TN.
18bit farver
Dårlig synsvinkel
Kan give problemer med farver i spil og film pga. en chip der skal ændre de 24bit til 18bit
Praktisktaget intet slør med de hurtigste modeller
billigt
Fornuftig kontrast

S-IPS og IPS
ægte 24bit farver.
slør kan især være synlige på de ældre modeller, dog ikke så udtalt som PVA (f.eks. 25ms vs. 25ms)
god synsvinkel
dyr
døde pixels er svære at se
Fornuftig kompromi mellem 2D og 3D

PVA er super til 2D, film, tekst, internet (super billedkvalitet)
TN til 3D, spil (super opdatering)
IPS.. ligger ca. imellem med det hele (lidt god til det hele)

wide

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 00:21:48
Svar/Indlæg:
449/80
w00t???

http://www.hardware-test.dk/ht...

Der står det som:
PVA er dårligst
så kommer TN
Og det bedste er IPS S-IPS

Men ellers så forslå en god skærm evt link.... Den skal bruges til gaming og film osv.... :P billig er DVI er vel det bedste??

red_martians

Moderator
Tilføjet:
29-05-2005 00:38:01
Svar/Indlæg:
7881/1165
PVA er absolut ikke en dårlig skærm, og er nok den skærm på markedet der kan leverer det bedste billed. Faktisk er der lige kommet en S-PVA / S-MVA-skærm.. Der både giver hurtig hastighed og super billed-kvalitet.

Viewsonic har f.eks. nogle som tomshardware har kigget lidt på : http://graphics.tomshardware.c...

Faktisk (hvis jeg skulle vælge skærm idag) vil jeg kigge efter sådan en skærm.

og IPS / S-IPS er ifølge mig meget overdrevet

Idag har ejg et TN-panel.. og ejg synes selv at det til fulde kan følge med et IPS /S-IPS... det har noget dårligere synsvinkler.. men billedmæssigt kan jeg ikke se forskel.
(det er en samsung 710T, der er kendt for at være en af de bedste TN-skærme)

Men igen.. IPS er ikke dårlig... bare ret overdrevet synes jeg.. og ingen fordele uden ulemper!

wide

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 00:39:43
Svar/Indlæg:
449/80
okay hvor meget gav du for dun samsung 710T??? kan det spille spil film osv??

red_martians

Moderator
Tilføjet:
29-05-2005 00:54:42
Svar/Indlæg:
7881/1165
... Den spiller udemærket.. men er self. mærket af at den har dårlig synsvinkel.. ikke at den ikke er til at se på ude af vinkel.. Den giver bare nogle lidt mere mættede farver.
Jeg ga, vist 2300kr for den.
En PVA udgave koster vist lidt mindre (25ms)
Den spiller udemærket... men den glimter til tider. Jeg har ikke fundet uda f hvorfor, men det skyldes højst sandsynlig det med at den skal lave 24bit om til 18bit... Den alver absolut intet slør (synes jeg ikke selv)
De med glimtne, generet mig lidt i startet (det er meget sjældent den gør det... max et par gange i et meget langt spil) Idag ser jeg dem ikke mere.

Jeg smutter i seng nu!! Så er ikke mere på i aften.. men du er da velkommen til at smide mig en PM-besked.

Benz

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 03:31:08
Svar/Indlæg:
434/11
Det er altså noget sludder du får fyret af der Red..... ;)

PVA er absolut ikke at foretrække til spil. De er stadig meget langsomme, og kommer nogle gange op i 80 ms responstid. Dette er fuldstændig uacceptabelt hvis det er til spil.

Jeg har selv kigget på nogle Sony modeller, og jeg synes ikke de var videre imponerende. Ikke engang deres billedkvalitet var særlig god.

Efter jeg har kigget på en masse skærme, købte jeg NEC Multisync 1970NX. Jeg synes klart det er den bedste skærm til prisen, af dem jeg har set. Den er med S-IPS panel, og selvom der er 25 ms responstid, så svarer det ca til 16 ms for en TN skærm. Der er ikke trail i spil med denne skærm. Billedkvaliteten er desuden meget bedre end på f.eks den populære samsung 913N.

Der er en lille round up, hvor forskellige skærme bliver testet - incl. denne NEC

http://www.xbitlabs.com/articl...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
29-05-2005 09:52:34
Svar/Indlæg:
7881/1165
ups.. kan godt se det... meningen var at jeg skulle beskrive min Samsung 710T ikke 711T (kan godt ses det ses sådan)
Ville bare sige at den også kunne fåes som PVA.
Jeg tror at hvis ejg kulle vælge idag... ville jeg stadig købe en S-MVA, trods de små skavanker den har hvad angår den problemer i max hastighed.

Jeg læste en artikkel på hardwaretidende omkring ulemperne ved ips.. og de var absolut ikke fåtallige.
Anyone hoping that IPS technology would supersede TN + Film in monitors designed for gamers is going to be disappointed. Neither Sharp's 20ms panel, nor the LG-Philips, claiming16ms, can produce a result that is comparable to the TN + Film 16ms made by LG-Philips and AU-Optronics. They even pale into insignificance beside the Hydis 20ms, which only lacks a wider angle of vision in order to win all the laurels.

The color rendering on these two panels is not all that amazing either. True, the Eizo is one of the few in which the brightness level has not been pushed too hard, and at 110 cd/m², the color rendering is fine. It ought to display dark colors better, however, a failing in this area. The L885 makes up for this by its impeccable ergonomics. True, it's expensive, but it's convenient and pleasant to use.

Fra toms hardware.

Det er to ips-skærme, og de bliver klart nedgjort i forhold til TN+
kan læse resten her: http://graphics.tomshardware.c...

Og læser du resten af artikelen kan du se at selv 16ms'eren har nogle meget grimme tendenser.

Desuden er farvegegivelsen nærmest elendig.

Så når du giver mig det yderst positive, så giver jeg dig det yderst negative. :e :e :e
IPS er absolut ikke problem-fri.. og det er de andre heller ikke!

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 10:20:00
Svar/Indlæg:
1016/19
Arrrgh. Livet var altså lettere dengang vi kun havde CRT...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
29-05-2005 10:25:43
Svar/Indlæg:
7881/1165
Konklusionen på alt det her... Ta' ind i en butik og prøv dem af! ;)
Ellers finder du aldrig ud af hvad du tænder på!! :D

wide

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 10:33:32
Svar/Indlæg:
449/80
tænder nok ikke på dem :00 .... kun misforstås hehe.. EJ.... Men du har nok ret det er nok det smarteste..... Benz kan du ikke lige smide et link til din skærm? :P

Benz

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 00:00:37
Svar/Indlæg:
434/11
#9 Der er ingen skærme der er bedst til alt. Men hvis man kigger på hvad der er vigtig for en selv, så er det lidt lettere at vælge skærm.

Den omtalte Samsung 913N som jeg så, var jeg slet ikke imponeret af. Det meste gik på farverne som jeg synes var elendige. Der mener jeg stadig at S-IPS er de mange paneler overlegne.

Når det er sagt, så gør et panel ikke alt. Der er vældige prisforskelle på skærme, selv med de samme paneler og responstider. Men ser man dem live, istedet for at fordybe sig i tal og tekniske specifikationer, så er der ingen tvivl om hvad man synes er bedst.

Derfor er det også lidt svært at rådgive om hvilken skærm man synes er bedst. Mit bedste råd er, at få folk til at udvælge nogle skærme de synes er kanone, og så ellers prøve om man ikke kan komme til at se dem i en forretning.

Jeg synes da selv CRT var lige så vanskelig som TFT. Een ting havde de dog tilfælles, og det er, at man får hvad man betaler for. Lad være med at forvente man får en superskærm til 2000 kr. Det gør man bare ikke - ikke i 19" i hvert fald.

Du kan lige få linket til den:

http://edbpriser.dk/Listprices...