Erfaringer med Apple Cinema Display 20"

Diverse d.  29. maj. 2005, skrevet af McTBeer
Vist: 466 gange.

McTBeer

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 17:20:57
Svar/Indlæg:
361/82
hej. jeg står og overvejer at købe følgende skærm da jeg har fået et godt tilbud på den. link:::

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Er der nogen herinde der har set den i virkeligheden og som har prøvet at spille. se film og alm desktop på den og kan fortælle mig hvordan den har det med ghosting under gaming og hoppende særheder i film?.
Håber der er nogen der kan fortælle gode og dårlige ting om den så jeg kan få afklaret om den er det hele værd, som jeg tror den er.
Den skulle vist have S-IPS panel med 16ms er det ok til spil og film hvis man er meget krævende, som jeg er jo.

/McTBeer

klausremus

Overclocker
Tilføjet:
29-05-2005 17:27:50
Svar/Indlæg:
254/40
en bedømmelse inde fra edbpriser Denne skærm fra Apple er det mest lækre jeg nogensinde har set.
Jeg har brugt lang tid på at finde den bedste og flotteste skærm. Det er endelig lykkedes.

Apple har med denne skærm lavet en 100% stilren skærm, og der er ingen fejl at finde overhovedet - heller ikke pixelfejl. Der er tænkt over alle detaljer - selv den lille hvide diode som tænder når skærmen går i dvale - ikke for skarp, men lige tilpas.

Skærmens tiltfunktion glider med tilpas modstand, men ikke mere end at man med en lillefinger kan ændre dens position - elegant.
Kablerne bagpå er samlet i et kabel der går ud fra midten af skærm og ud gennem foden - igen meget elegant. Strømforsyningen er ikke indbygget - det kan jeg personligt godt lide. Det giver en meget flad skærm, hvor det kun er panelet der fylder, samt skærmen ikke bliver særlig varm - samtidig er der ingen lufthuller så der kommer ikke støv ind i elektronikken. Strømforsyningen er en elegant hvid boks som måler 10x8cm cirka.

Panelet der er brugt i denne skærme er LG.Philips 16:10 (Widescreen) S-IPS 16ms panel der har en native opløsning på 1680x1050.

Der er ingen ghosting, trail eller andet hverken i film eller spil.

Skærmen har et normalt DVI stik, så den kan uden problemer tilsluttes en normal PC - med Windows XP er det bare at sætte den til, og alt virker.

Nok det bedste køb jeg har gjort nogensinde indenfor IT.

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2005 17:31:42
Svar/Indlæg:
611/26
Vi har nogle stykker af de skærme ude på arbejdet også i den gamle version.

Den nye version har en ekstern strømforsyning og får ikke strøm fra Maccen som de gamle.

Jeg har desværre ikke brugt den til så meget video eller spil, da det hovedsagligt er grafisk produktion vi buger dem til. Men jeg synes den er acceptabel til video. Mht. farver så synes jeg den er rigtig god.

Jeg ved ikke om den kan tilsluttes PC, da jeg har prøvet et halvhjertet forsøg som ikke lykkedes og så gav jeg op og købte en 24 tommer dell skærm istedet ;)

McTBeer

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 17:32:23
Svar/Indlæg:
361/82
Ja den har jeg læst, men regnede da med, at der var andre der kunne bidrage med noget nyt. ;) hehe

klausremus

Overclocker
Tilføjet:
29-05-2005 17:37:24
Svar/Indlæg:
254/40
#2 det du siger med at du havde problemer med at tilslutte den til mac? den nye her har dvi så intet problem der

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2005 19:22:23
Svar/Indlæg:
611/26
#4 Den kører fint på mac, det var på pc at jeg havde problemet... prøvede både med DVI og med en konverter til D-SUB 15 uden held - skærmen forblev sort...

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2005 20:24:47
Svar/Indlæg:
3943/44
30" versionen kan slet ikke sætte til pc - da windows ikke kan rykke så høje opløsninger - 20" version burde virke ifølge shg

McTBeer

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 20:45:18
Svar/Indlæg:
361/82
jeg tænkte på om opdateringshastighed på 16ms om det er godt nok til sådan en stor skærm hvis man gerne vil spille farcry, doom3 og HL2 osv af den kalipre...er der nogen der ved det?

Desuden en kontrast på 400:1 er det også ok?

Hvor er rasmus???? :e

Palmen

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2005 20:54:45
Svar/Indlæg:
1302/23
Nu ved jeg ikke hvor godt det tilbud du har fået er, men du kunne evt. overveje Dell's udgave af skærmen som der er tilbud på lige nu til godt 4500kr: http://accessories.euro.dell.c... .

Efter hvad jeg har læst, så skulle de to skærme have samme indmad. Ret mig bare hvis jeg er galt på den. :)

- Lasse

McTBeer

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 21:11:33
Svar/Indlæg:
361/82
Tilbuddet er på 5K fra helt ny og desuden så er Apple's en del pænere efter min smag...rigtig meget pænere, men det er jo min smag. hader Dell. ;)

McTBeer

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 21:13:07
Svar/Indlæg:
361/82
Har lige set den Dell du omtaler..trækker mine ord i mig igen...sorry

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2005 21:19:15
Svar/Indlæg:
1503/128
Jeg kører selv med en 23" Cinema Display på arbejdet, og den er noget af det lækreste jeg nogensinde har haft mellem hænderne!

Farvegengivelsen har ingen sidestykke i prisklassen, og designet holder 100%!

Jeg ville ikke tøve et sekund hvis jeg fik et godt tilbud på én af de skærme.

Ja, både Dell og Viewsonic (fristes til at sige "alle de andre") laver fede skærme, men de når altså ikke Apple's til sokkeholderne i mine øjne! DO IT!

McTBeer

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 22:30:10
Svar/Indlæg:
361/82
Hælder altså også mest til den Apple. Men det er jo samme indmad i Dell og Apple så vidt jeg kan finde ud af. Men alligevel er kontrasten lidt bedre på Dells, men det er jo ikke en Apple :00

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2005 22:34:56
Svar/Indlæg:
1503/128
McTBeer>> Jeg har det lidt på samme måde ;)

Jeg kan ikke forstå hvorfor folk køber B&O anlæg, men alligevel vil jeg meget hellere gi' 10.000 for en god Apple-skærm, end 7000 for en lige så god Dell-skærm :r

Dissing

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 08:52:55
Svar/Indlæg:
55/13
Det er en super fed skærm må man sige, men hvordan er det at spille på en wide screen... Det er da ikke alle spil der understøtter de "skæve" opløsninger... sorry for OT... men gad godt lige vide det, overvejer også at købe sådan en skærm eller noget lignende...

/dissing

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2005 10:15:42
Svar/Indlæg:
611/26
Nogen som forresten kan svare på hvordan man indstiller sin mac skærm fra pc - der er jo ikke nogen knapper som kan styre kontrast/lys osv. ?:(

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2005 10:51:41
Svar/Indlæg:
3943/44
#15 Der sidder knapper på siden - de kan bare næsten ikke ses
Der er også to USB porte og to Firewire porte på - og den er fandme tynd - er sku selv lidt forelsket i den!

McTBeer

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 18:12:54
Svar/Indlæg:
361/82
OP

understøtter spil ikke widescreen ???.....så må man jo bare nøjes med lidt sorte streger i siden når man gamer...det går jo nok også når der er så meget at give af...heheh

ikke flere erfaringer omkring dette dyr?

Dissing

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 21:05:32
Svar/Indlæg:
55/13

Jeg ved ingenting omkring, om der er nogen spil der ikke understøtter widescreen. Jeg ku bare godt tænke mig at vide om der var nogen der har erfaringer med det? Hvad sker der når man spiller på sådan en, har spillene de lidt "skæve" opløsninger, bliver billedet strukket eller bliver der en sort kant i siderne?

Hvis du køber sådan en skærm så må du da gerne lige gi lyd omkring dette...

/dissing

-FiDo-

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 21:11:56
Svar/Indlæg:
243/10
Hm? Ja.. Kommer da an paa det enkelte spil om det understoetter "skaeve" oploesninger.. Wow goer fx.. Saa jeg er glad ;)

Koeber btw en apple 20" ASAP.. Desvaerre er jeg fattig :/

Gebisset

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 21:22:34
Svar/Indlæg:
85/4
CS:Source og sikkert også HL2 understøtter også 16:9 opløsninger - det kan jeg ihvertfald vælge på min bærbare.

McTBeer

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 21:24:36
Svar/Indlæg:
361/82
Da der ikke kommer så mange svar bliver jeg nød til at købe denne skærm og prøve den af. håber i vil savle over billeder af den når jeg får den...he he :e :00 :p

perry_78

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2005 21:37:48
Svar/Indlæg:
1304/117
Hvor meget skal du give for den? Tænker på at købe enten en skærm til eller en nye 20-23" Apple ;:)

McTBeer

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2005 00:00:57
Svar/Indlæg:
361/82
5K ved en go go ven og den er helt ny og kommer fra fabrik så der er ingenting der. helt ny vare der kommer direkte hjem til far fra fabrik :P

-FiDo-

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2005 10:01:56
Svar/Indlæg:
243/10
Det er dejligt at kunne koebe uden moms :D

Saa har man ligepludselig raad til lidt mere :)

rasmuslarsen

Overclocker
Tilføjet:
31-05-2005 12:43:04
Svar/Indlæg:
77/31
Nu kommer jeg lidt sent ind i tråden, men bemærk at man hos Apple kan få studierabat på deres skærme. =)

Apple 20" skærmen (M9177) og Dell 2005FPW har ganske rigtigt det samme panel, fra LG.Philips nemlig et widescreen med modelnummer M201W01.
I kan med fordel bruge min panelsøgefunktion her:
http://www.flatpanels.dk/skaer...
Hvis I f.eks. søger på panelet M201W01, så får I alle de skærme som bruger det.

Nu er det ikke så relevant for McTBeer længere, men til fremtidige brugere er her lidt at tygge på:
Panelet får generelt meget ros både i Dell skærmen og Apple skærmen. Farvegengivelsen er en del bedre end den, som man tidligere så på LG.Philips S-IPS paneler i 20" skærme og derudover har man mere eller mindre løst andre problemer, f.eks. pixelborders og coatingen (det anti-refleksive lag) skulle også være mere behagelig efter mange kilder.
De problemer, som folk nævner, er f.eks. inhomogen lysfordeling, altså at lyset ikke er ligeligt fordelt, men det varierer fra produkt til produkt. F.eks. snakkede jeg med en gut, som først havde modtaget Dell skærmen og lysfordelingen var så slem, at han ikke kunne holde det ud. Han sendte den tilbage og modtog en ny, hvor problemet stort set ikke var forekommende.

Angående widescreen og spil, så kan I prøve at kigge på denne liste:
http://www.widescreengamingfor...
Der står hvilke spil der understøtter det og hvad man evt. kan gøre, hvis det ikke understøttes. Det kan typisk fixes med en patch eller et hack.

Jeg har også snakket med flere andre danske brugere, som har både Apple skærmen og Dell skærmen og alle har været meget glade for den.
I kan også prøve at læse Anandtechs review af de to skærme her, selvom jeg dog ikke normalt er fortaler for Anandtechs alt for subjektive vurderinger og lidt skæve facts:
http://anandtech.com/displays/... - Den skulle dog nok alligevel være til gavn.

Jeg glæder mig også til at høre din tilbagemelding McTBeer.

Angel

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2005 12:56:59
Svar/Indlæg:
170/34
Jeg har selv haft en BenQ 23" i 14 dage, som har samme panel som den Apple 20" med 16ms. Den var rigtig fed at spille på og film samtidig. Ingen ghosting i de hurtigste spil og super lækker i widescreen. Dog blev den returneret, da coating heletiden kom i vejen, når jeg arbejdede med grafisk design.

I dag har jeg min LaCie 321 som jeg er fuldt ud tilfreds med, som efter min mening var meget bedre end min professionel Sony 24"CRT, som jeg havde før. Men hvis du kun spiller og vil se film, vil du blive meget tilfreds med den Apple 20" skærm.

Angel

McTBeer

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2005 16:16:37
Svar/Indlæg:
361/82

Vidste ikke det med studierabat, men 1500kr i rabat tror jeg næppe, men fedt hvis man kan få så meget. :)

Vi kan da finde ud af noget med en test sikkert her til sommer hvor jeg har lidt mere tid. Så har du en mere til din side. Jeg er frisk på at behjælpe med det garanteret hvis det har interesse.

McTBeer

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2005 16:19:22
Svar/Indlæg:
361/82
Der var små 400kr at hente..ikke så meget...tror jeg vælger at spare 1500kr :D