Pixelfejl, noget man kan gøre ?

Diverse d.  30. maj. 2005, skrevet af Gripen90
Vist: 512 gange.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
30-05-2005 00:55:45
Svar/Indlæg:
15982/637
Så fik jeg min TFT skærm http://www.edbpriser.dk/Listpr... og den er kanon. Kører 1280x1024@75Hz (jeg kører den dog 60Hz).
Eneste kritikpunkt er at der er een enkelt pixelfejl, den lyser sort på farvede baggrunde og mørkeblåt på hvid. Men såvidt jeg ved skal der 5 pixelfejl til på en TFT for den kan RMA's, fordi producenterne regner med enkelte pixelfejl på hver skærm (selv min fars 19"TFT til 3600kr har een pixelfejl). Ellers virkelig dejlig skærm til gaming.

Men min spørgsmål er, kan man vække sådan en pixel til live igen ?

Jeg har tænkt på at returnere skærmen (14dages returret) , men så tænker jeg på, hvis den anden skærm jeg så får har 2 el. 4 pixelfejl, så var jeg stadig bedre stillet med den på 1 pixelfejl

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 07:55:16
Svar/Indlæg:
541/22
Har aldrig hørt om at man kan få gang i en pixel. Men du kan evnt købe en skærm hvor der er nul tollereance over for pixel fejl. Mener at samsung har en del skærm hvor de ikke tollerere pixelfejl. Du kan så få den byttet hvis der bare er en fejl i skærmen.

Silverman

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2005 08:03:41
Svar/Indlæg:
1720/3
Det er forskelligt fra butik til butik, hvor mange fejl der må være, før de vil bytte din skærm..

Men der er intet man kan gøre ved en pixelfejl, de kan ikke "startes" igen.. Derfor hvis man køber sig en skærm, kan man altid høre butikken, om man må se den først, desværre er der bare ikk så mange butikker, der vil tænde skærmen og det hele for en.. :l

-FiDo-

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 09:43:45
Svar/Indlæg:
243/10
Well.. Send lortet retur.. Og koeb fra en butik der har "0 pixel fejls" garanti :)

Eller koeb en af samsungs modeller med "nul tolerance" politikken.. De er forsikrede fra fabrikken at have 0 pixelfejl..

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
30-05-2005 09:50:59
Svar/Indlæg:
14079/622
Nogle gange "vækker" pixelen sig selv har jeg hørt.. men det er ikke noget du skal regne med

Gudiksen

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2005 09:59:04
Svar/Indlæg:
108/26
send den retur.
Skulle du får en anden med pixelfejl ryger den også retur og så fremdeles ind til du har en uden pixelfejl.

Ellers så køb deb et sted hvor du kan tegne en 5 års forsikring på, en af de her der dække hvis du taber den. Du kunne jo blive så chokeret over at du har fået en pixelfejl at du tabte skærmen.... :00

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2005 10:07:52
Svar/Indlæg:
1604/60
Ved at med de fire Samsung skærme jeg har haft var der nul fejl, der står dog i manualen at der periodisk kan forekomme en pixel der lyser i en anden farve, men at det retter sig, som om det også gælder din Acer vides ikke.
Men køb den i en alm butik istedet, mange forhandlere kan godt presses lidt i pris, og så har du mulighed for at se skærmen i live 8)

Anbefaler en Samsung 172x har den selv og den er fed :e

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
30-05-2005 12:53:18
Svar/Indlæg:
15982/637
Grrrr. så skriver man en lang smørre og så går sitet sq ned x(

#1: Jo det har jeg også hørt men sådan en skærm koster mere end hvad jeg får i SU om måneden.

#2: Det plejer jo at være skærm producenten der sætter max antal for pixelfejl og dette retter butikken sig efter, de sætter sjældent deres egen "pixelfejl" politik.

#3: Se svar til #2

#4: Ok, det er godt nok sket på min lillebrors TFT-skærm at nogle pixels er gået i sig selv efter nogen tid.

#5: Jo men tror du ikke butikken bliver sure efter 6 gang en skærm ryger retur, desuden skal jeg jo betale portoen hvergang, det bliver jo også nogle kroner.

#6: De steder jeg kender der handler TFT-skærme tager som regel 300-500kr over prisen end den man kan få via nettet. (de butikker jeg tænker på er Fona, Merlin, Bilka, Computer City, Electron World, Elgiganten, Electric City)

Acer skriver dette om deres "pixelfejl" politik: http://support.acer-euro.com/d...
Det betyder jo i realiten at skærmen er "fuld funktions dygtigt", og deraf kan forhandleren vel rette sig og sige at skærmen er i orden, da den ikke har over max tilladte pixelfejl. Dvs de kan nægte at tage den ind på det grundlag ?

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
30-05-2005 13:05:19
Svar/Indlæg:
15982/637
Her har jeg prøvet at vise hvor pixelfejlen (markeret rød her) er, se godt efter, den er ikke nem at se men den er der, man ser den let når den først er fundet.... nøjagtigt som det er på den rigtige skærm.

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 13:55:00
Svar/Indlæg:
541/22
#7 Så længe der ikke er gået 14 dage behøver du ikke et grundlag.

Bare lever den til dem og køb en ny et andet sted fra ellers så risikere du at du får den samme skærm igen. Da de godt må sælge den lettere brugte skærm vidre så længe den er i fuld stand.

Det bliver du så bare hved med.

Silverman

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2005 14:03:54
Svar/Indlæg:
1720/3
#7, det er ikke helt rigtigt, har set en del butikker, der har valgt hvor mange pixel's fejl din skærm kan have, før de vil tage den tilbage..!

Nogle enkelte butikker havde for nogle år siden en politik der hed 2 fejl, og man kunne komme og bytte den igen med det samme..

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
30-05-2005 14:47:50
Svar/Indlæg:
94/5
Køber man over nettet, så skal der stå højt og tydeligt på skærmen om der er tillads pixel-fejl. Står det der ikke skal de tage skærmen retur/ombytte - jf købelovens §43.

#7 - ved RMA, så er det forretningen, som skal betale portoen - begge veje

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 14:59:24
Svar/Indlæg:
541/22
#11 Ikke når det er forstrydelses retten...

Men hved defekte produckter er det.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
30-05-2005 15:38:59
Svar/Indlæg:
15982/637
Jamen forholder butikkerne sig efter efter hvad producenterne skriver under "begrænsede garanti" ? dvs at de retter sig efter hvad producenten tillader af pixelfejl og ikke efter deres egen politik ?....
Anyway nu har jeg sendt en mail til getmore.dk hvor den er købt og så må jeg se hvad de siger.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
31-05-2005 00:03:01
Svar/Indlæg:
15982/637
Sendte også en mail til Acer, men fik dette svar tilbage.

Hej Niels.

Tak for din henvendelse.
Det er desværre ikke muligt at "vække" en død pixel til live igen.
Desværre lyder det heller ikke som om fejlen er omfattet af garantien.
Du skal forestille dig at skærmen er delt op i 9 lige store felter - som et kryds-og-bolle spil.
Hvis din døde pixel befinder sig i det midterste af de 9 felter er det omfattet af garantien.
Er det ikke tilfældet er der desværre ikke noget at gøre. For at garantien skal omfatte pixelfejl
i et af de 8 øvrige felter, er der nødt til at være minimum 5 døde pixels.

Med Vänliga Hälsningar/Med Venlig Hilsen
Ole
Acer Scandinavia
Technical Helpdesk

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
31-05-2005 11:48:04
Svar/Indlæg:
15982/637
Nårh... der er vist ikke noget at gøre, den fejl må jeg leve med. :r

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2005 12:58:33
Svar/Indlæg:
722/35
Hvordan ser det ud i virkeligheden, kan du tage et billede af det?

rasmuslarsen

Overclocker
Tilføjet:
31-05-2005 13:04:34
Svar/Indlæg:
77/31
Memory controlleren i en skærm kan godt lave fejl og derfor kan man opleve, at en given pixel kan ligne en død pixel.

På en LCD skærm brænder pixels ikke ind, for det er ikke muligt, men når en transistor død eller mister evnen til at påvirkes og konstant opretholder en spænding, så forekommer der en pixelfejl.
Hvis I pludselig oplever, at en pixel ikke virker, så prøv at gå ind i OSD og se om I har en funktion á la Memory Recall.

Hvis ikke, så lad vær med at prøve at gnide på skærmen. Det hjælper ikke på en død transistor og i værste falder gør det bare mere skade på coatingen end det gør gavn.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
01-06-2005 02:01:10
Svar/Indlæg:
15982/637
#16: Hmm jo det kan nok lade sig gøre tror jeg men så skal det billede vist nok være i 1600x1200 som minimum for det kan ses på et foto vil jeg skyde på.

#17: Det vidste jeg ikke ! det vil jeg prøve.
Det med at gnide på pixels har jeg hørt (det foreslog getmore.dk at gøre forsigtigt), og det virker faktisk nogengange, min lillebrors TFT havde en lysende rød og grøn pixel. Jeg gnubbe forsigtig og efter 1uge var de funktionsdygtige, men det virker vist ikke her.

På farvede baggrunde foreskommer pixelen som sort, men på hvid baggrund forekommer den mørkeblå.