langsomt raid - kan det nu også passe?

Diverse d.  30. maj. 2005, skrevet af DragonOne
Vist: 520 gange.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 21:26:22
Svar/Indlæg:
240/44
Ja jeg ved godt det lyder absurt.. :00

Sagen er, at jeg kører med 2 stk. Maxtor 120 GB Sata diske i RAID 0 på en Promise Fasttrack 150 X2 controller...

Lige pludselig virker dette raid extremt langsomt - det kan tage op mod 15 minutter at loade winblows og give mig en login skærm???

Raid controlleren påstår hårdnakket, at mit raid er "functional"..
Begge diske spinner - de vibrerer ihvertfald når man rører ved dem..
Jeg vil skyde på, at diskenes temperatur ligger på omkring de 40 grader - jeg har 2 IDE-diske siddende lige ovenover der ifølge MBM holder sig omkring 40 grader...

Er der nogen der kan komme med en forklaring eller løsningsforslag?

Mr.Xang

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 23:23:28
Svar/Indlæg:
20/3
Du skriver ikke om dit RAID har kørt godt tidligere, så måske har dette ikke noget med dit problem at gøre. Men jeg ved, at ihvertfald WD diske sælges som enten til RAID eller ikke. Og ikke RAID udgaverne er langsommere til RAID. Måske dette kan overføres til dit system.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2005 23:33:29
Svar/Indlæg:
240/44
okay.. raidet har fungeret fint ind til i torsdags tror jeg det var. Jeg har ihvertfald haft et perfomance boost på ca. 1,5 gange hvad jeg har været vant til fra en std. IDE-installation (som jeg måtte gå tilbage til)

Men om diskene er lavet til raid eller ej - det burde, inde i mit hoved ihvertfald, ikke resultere i winXP loadtider på op mod 15 minutter for at komme til login??????

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2005 00:11:55
Svar/Indlæg:
1498/226
Heyy....

Har du installeret SP2 i torsdags ??

Mine 2 diske (Maxtor DM10+) har kørt genialt, men efter en formatering, og re-installering af winXp..... blev den virkelig sindsyg langsom efter installering af SP2...
Nu har jeg så installeret forfra, efter 3-4 gange, og nu virker det... altså.. det kører fint og optimalt igen.. !!
Jeg havde godt nok en udgave, som lå på pc'en....
jeg ved ikke om det var det som var problemet...
Men nu, efter jeg har fået installeret SP2 fra WinUpdate... virker skidtet igen...
Skal lige tilføjes, at jeg har ORG. WinXP PRo udgave... så folk ikke tror jeg er ussel.. *GG*

Men jeg regner med at det er din XP installation som er fucked up !!
Så en ny installation burde kunne være godt i dit tilfælde !!

Capiz 8)

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2005 10:19:39
Svar/Indlæg:
240/44
#3 jeg har slipstreamet min XP med SP2 - og det er den jeg har installeret på mit raid.. Så det jeg synes er skummelt, er at den pludselig skulle være holdt op med at virke..

Jeg har slået autoupdate fra, så den skulle ikke have installeret noget snavs.. :(

men der er vel ikke meget andet at køre end at installere forfra. :)

Boomer

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2005 11:11:35
Svar/Indlæg:
906/100
downloade powermax fra www.maxtor.com og se om der er noget galtm med dine diske. evnt se om dine raid drivere i winxp funger og er de nyeste.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2005 13:07:58
Svar/Indlæg:
240/44
#5 => tjah det er da helt klart værd at undersøge :e

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2005 15:15:25
Svar/Indlæg:
1498/226
#4... det var det jeg så mig nødsaget til.. det er herre vildt mega underlig skummelt, at den kan finde på at køre vold langsomt...

Men fra i morgen middag af, vil min PC være EVIL fast..

Jeg får 2 diske mere til mit raid system, så jeg kommer op på 4x200GB Raid 0.... namme nam...
Glæder mig som et lille barn... sorry for OT... men det jeg ville frem med, er at jeg er sq lidt bange for jeg skal sidde og bøvle med det lort igen.. !!
Altså med, at den bliver røv langsom.. !!

Capiz 8)