radiator inde eller ude?

Vandkøling d.  04. juni. 2005, skrevet af JJ-68
Vist: 390 gange.

JJ-68

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2005 14:01:03
Svar/Indlæg:
148/92
lige et par spørgsmål.

1. kan det ikke betale sig at placere sin radiator uden for sit kabinet, da temp inde i kabinettet er en del varmere?

2 vil det give en forskel at sætte to extra blæsere bag på sin radiator så de suger luften igennem fra de andre to blæsere.

3. er et resovair nødvendigt?

Anonym202187141154

Moderator
Tilføjet:
04-06-2005 14:06:42
Svar/Indlæg:
1767/90
1. Måske, hvis det kan stilles et sted hvor der er koldt..

2. 2stk 120mm burde være nok..

3. Ja det er en meget god ide at have til sit system, det er bla. nemmere at fylde vand på osv.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
04-06-2005 14:19:53
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg vil nok mene at reservoirets største fordel er at fjerne luft fra systemmet. Et system uden reservoir skal man have et t-stykke til den slags, hvilket jeg synes er en lidt kluntet løsning. :)

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2005 16:41:43
Svar/Indlæg:
1328/55
Reservoir skal man kun vælge hvis man synes det er pænt - eller er usandsynlig doven, for det er da ikke noget problem at få luftet ud med et t-stykke og et stykke slange...

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2005 17:21:53
Svar/Indlæg:
204/16
Fordelen ved et reservoir kontra en luftfælde er primært at reservoiret virker mens der er flow i systemet, altså en form for "on the fly" hvor en luftfælde primært gør tricket mens systemet er slukket ned, og her skal luftfælden så være placeret så højt i systemet som muligt, og helst som det absolut højeste punkt for at det gør tricket ordentligt.

Det giver sig selv, at hvis man placerer sin radiator et sted hvor det får mere kold luft igennem end foreksempel i computeren, hvor varmen fra HDD, PSU med mere skaber en højere temperatur, ja så følger varmen i vandet med ned. Spørgsmålet er dog blot om det giver noget reelt i for eksempel OC øjemed, eller om det er det samme som før... Det er der kun én måde at finde frem til, ved at prøve sig frem :)

Men det er da en del lettere at flytte rundt på sit system med radiatoren indbords i kabinettet, men har man ikke de behov, ja så er det bare om at komme videre og smide den op på den nærmeste væg eller hvor man ønsker det.

Jeg ville nok gøre det hvis jeg var dig, at jeg ville sætte to 120 mm blæsere til at skubbe kølig luft ind i systemet, og de to på radiatoren, så de hjælper hinanden. Det andet du har beskrevet hedder Push/Pull config, og er primært andvendeligt for meget luft restrektive radiatorer, ved at gøre det jeg foreslår, hjælper de to andre blæsere meget mere IMHO, da de er med til at skabe et overtryk i kabinettet, og placeret rigtigt vil de kunne køle den varme hardware ned der ellers kan få temperaturen i luften til at stige.

MVH:

MaGiX