Støjdæmpning.

Case-modding d.  05. juni. 2005, skrevet af Gläserbeine
Vist: 350 gange.

Gläserbeine
 
Overclocker
Tilføjet:
05-06-2005 17:45:27
Svar/Indlæg:
22/19
Jeg har igennem lidt tid været træt at min pc der larmer lidt for meget...

Derfor købte jeg en stille cpu køler (Artic Cooling 2.1 TP kører ca. 1500 rmp), og stille FAN køler (Artic Cooling 2.1 TP ligger på 1600 rpm), og nu endelig en Chill Innovation CP-510A...

Desværre er støjen ikke blevet reduceret væsentligt...

Jeg har et efterhånden gammelt kabinet, og det er ikke særlig stort. Mine to HD'er sidder i 3,5 slotten, uden nogen form for støjdæmpning.

Den lyd jeg synes der kommer, er nærmest som en susenende lyd, og meget konstant... ved det ikke er mine brændere der larmer, de kører næsten aldrig..

Ville det eventuelt hjælpe at købe nogle Noise control NO-Vibes til mine diske, og måske et nyt kabinet??
Kom gerne med forsalg til kabinet, maks pris ca 500 og meget gerne med lidt plexiglas da jeg har en lille smule lys i...

:00

Men håber der er nogen der har et lille godt tip om ikke andet!! Har fået en del gode råd herinde efterhånden (jeg er jo lidt noob)

Dissing
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2005 17:56:44
Svar/Indlæg:
55/13
et nyt kabinet er altid godt, køb et med masser af plads og gerne et blowhole i toppen, det kan virkeligt flytte noget af den varme luft...

Det kan ikke betale sig at købe harddisk ophæng, de er alt for dyre, jeg har selv bygget mit af 1 meter 2cm bred bukseelastik og 4 kraftige sikkerhedsnåle, det koster vel en 10'er for såden et ophæng... det bedste er dog hvis man samtidigt har en kabinet blæser til at køle hardisken(harddiskene), da den ellers godt kan blive noget varm.

Af lydlæse kabinetblæsere kan jeg klart anbefale artic cooling tc, de er super silent...

Der er mange muligheder, du kan jo evt købe et billigt og så modde det...

Hvis du gerne vil se billeder af mine harddisk ophæng så skal jeg gerne smide dig en mail...

/dissing



WanthaL
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2005 17:58:11
Svar/Indlæg:
607/20
Hvis det skal være billigt så få fat i de tykke post elastikker og spænd dine diske op i 51/4 drevene med dem. Det er effektivt, grimt og biligt!

Ellers så køb zalmans HDD kølere, der er også antivib i så de reducere vibrationer som forplanter sig i kabinettet og larmer! Så du vil få forlænget levetid på dine diske, koldere diske, og mere lyddæmpede diske!



Gläserbeine
 
Overclocker
Tilføjet:
05-06-2005 18:01:32
Svar/Indlæg:
22/19
Jo det vil jeg da meget gerne se!! lyder som lidt af et eksperiment!! ;)

men tror i at det kan være mine diske der larmer?? (vil mene de silent dele jeg har beskrevet er rimelig ok..)





Gläserbeine
 
Overclocker
Tilføjet:
05-06-2005 18:55:46
Svar/Indlæg:
22/19
Fandt dette kabinet:

http://www.shg.dk/link.asp?got...

ka godt være det ikke er det kønneste, men NorhQ skulle vist også lave noget godt silent equip...??



JustOne
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 18:58:50
Svar/Indlæg:
453/31
ellers så køb nogle støj dæmpnings måtter til at klistre i,de er ganske effektive!



Dissing
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2005 19:29:59
Svar/Indlæg:
55/13
#2
Postelastikker sku også kunne bruges, men har hørt at de ikke har det så ggodt med varme, og derfor kan springe, hvilket jo godt kan have visse uheldige bevirkninger. Det er derfor jeg har brugt bukseelastik, da der er stof i og de sku derfor ku holde til varmen...

Specielt din ene disk, hvis du har dem som står i din profil kunne jeg forestille larmede ganske meget... Den gamle IBM, hvis det er en 7200 rpm, så tror jeg det er den der er synderen. Havde selv en gammel seagate, den fik hele kabinettet til at stå og vibrere... Seagates nye harddiske sku ikke larme så meget...

En anden synder kunne også godt være din psu, de billige larmer ofte en hel del...

Jeg har selv gjort en hel del for at gøre min comp mere lydløs og det er blevet ret godt, du kan evt. tjekke min profil for at se hvad jeg har i, hvis det er...

#3 send mig en pm med din mail, så smider jeg nogle pics afsted...

/dissing



Gläserbeine
 
Overclocker
Tilføjet:
05-06-2005 20:08:37
Svar/Indlæg:
22/19
Har lige fjernet min IBM HD helet fra systemet.. det hjalp faktisk faktisk på støjen!! :e :e



mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 20:17:59
Svar/Indlæg:
743/13
#0 Hvis det er en af de gode gamle IBM 60GXP diske du har, er det helt sikkert den der larmer, har selv haft en, så jeg ved det.

Men jeg kan klart anbefale No-Vibe rammerne, har selv en, og køber nok flere.

Desuden synes jeg du skal overveje at sætte en anden køler på dit grafikkort, da de små blæsere tit går hen og bliver trætte i lejerne efter nogle år, har selv kørt med en Zalman ZM80A på mit gamle GF3.

Hvad med chipset køler, er den passiv ?



Gläserbeine
 
Overclocker
Tilføjet:
05-06-2005 21:05:24
Svar/Indlæg:
22/19
#8 Nu ved jeg ikke så meget om det med chipset... der sidder ikke nogen blæser på bundkortet, hvis det er sådan noget du mener..

Vil det ikke sige at det er en passiv køler?? jeg har kigget alle vegne, også på ASRocks egen hjemmeside, men der står ikke noget..

Har planer om at anskaffe et 6600GT med en Zalman køler når jeg engang bliver rig!! :p :e



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
05-06-2005 23:02:27
Svar/Indlæg:
7881/1165
støjdæmbende måtter kunne evt. være næste skridt... Det skulle virkelig være en effetiv løsning. Især med de problemer du nævner dér!



mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 11:36:05
Svar/Indlæg:
743/13
#9 Så er det passivt kølet :)

Du kan jo sådan set købe køleren nu, og sætte på dit grafikkort, og så bare tage den af og sætte på dit nye kort, når du engang får det købt ?

Men støjdæmpende måtter er også en god idé, du skal bare vide at temperaturen i kabinettet stiger et par grader.



Skipper
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 14:11:56
Svar/Indlæg:
971/67
Du kunne også lave din egen støjdæmpning til HDD.... noget bukseelastik og nogle sikkerhedsnåle og du er kørende...

Det gør at man stortset ikke kan høre sin HDD (en seagate 7200.7 120 gb), troede ikke det hjalp så meget som det gjorde..

Prisside. ca 1 meter elastik + 10 sikkerhedsnåle koster vel maks 25 kr.
Jeg smider lige et billede i min profil, så kan du se det.





Gläserbeine
 
Overclocker
Tilføjet:
06-06-2005 17:02:46
Svar/Indlæg:
22/19
Det lyder som en spændende projekt med det elastik.. :p

Det må jeg prøve at c på!

I mellem tiden kiggede jeg på et par andre løsninger.

Noise Controls No Vibe, og Zalmans pipeline køler til HDD (fandt en artikel herinde med test af begge

http://www.hardware-test.dk/oc... )

No Viben tager selvsagt meget af lyden, mens Zalmanen også skulle køle HDD og samtidig tage lige så meget lyd.. Jeg har ingen form for køling på mine HDD'er, og tror de når en hvis temp..
Som eksperiment, hvilken af disse to kan bedst anbefales??
De skal jo begge monteres i et 5.25" slot, har selv en ide om at Zalmanen er mest effektiv, hvis altså den reducere lige så meget som den anden..
Med hensyn til køling af HDD så jeg også på en med 2 blæsere fra Q-tec

http://www.shg.dk/link.asp?got...

Men tror den ødelægger min ide om lydløs pc lidt..
Har lige lånt min fars Tower, så får lidt mere plads at lege på nu 8) ...