Mach II

Køling d.  05. juni. 2005, skrevet af Anton
Vist: 471 gange.

Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2005 22:32:01
Svar/Indlæg:
444/97
Har længe gået og tænkt på vandkøling, så jeg kan begynde på noget seriøst oc.
Men så så jeg Mach II i studiedata.dk og jeg trode at alt "ekstrem køling" kostede 5k+.
Men skal jeg spare mere op også købe den? og kan ejg få så det passer til s775?
Eller er det over kill når jeg bare vil oc :l

Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 23:54:05
Svar/Indlæg:
1498/226
Hej AntonDK

Jeg har en Mach 2, og den er ganske glimrende til OC

Jeg har lige bestilt et Asus P5WD2 Premium...
Det samme som Lars herinde fra har... De samme ram, men en lidt mere EVIL cpu...

Så jeg må se hvad der kan rystes ud af bukserne... hi hi

Men en kompressor gør alt oc mere lækkert og stabilt... da den fjerner meget af den varme der bliver udviklet omkring cpu og mosfets rundt om cpu'en.. !!

Sååå... go for it... Det er det værd..

Capiz 8)



mr.don
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 23:56:22
Svar/Indlæg:
1762/36
Jeg mener nu kun at kompressor er for maginal-jægerne, hhvilket kræver at man skifter HW sammen med sine Underbukser IMO...
Jeg ville nuppe noget lækker Heatkiller vandkøling hvis jeg var dig...

Men nu vi er ved det:
Er der så den store foreskel på Mach II og VapoChill LS?



Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 23:58:50
Svar/Indlæg:
1498/226
Ja, der er rimelig stor forskel

LS napper en del mere Watt af cpu'en....

Men hvis du får moddet Mach 2 enheden, med noget R404gaz.... jamen så er vi ved at være oppe i samme område...

Sååå... det er måske mere en smagssag hvad man syntes, det skal være.. !!

Jeg er glad for min Mach 2, og den skal moddes inden alt for længe, da jeg skal til at VOLDKNEPPE (undskyld sproget) min dejlige CPU på mit nye Asus P5WD2 Premium board... uhh.. bliver så nice.

Capiz 8)



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2005 23:59:17
Svar/Indlæg:
444/97
1#
hehe ja, det var også det der fik mig til at tænke over det :e

Men hvad skal jeg bruge så det kan køre på s775?
Og den pakke hos studiedata.dk til 2500 er det ALT jeg skal bruge udover s775 converter f.eks.? :D



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2005 00:04:00
Svar/Indlæg:
567/2
Angående forskelle på mach og Vapo LS:
vapoen bruger en lidt mindre kompressor, men en bedre gas. Kompressoren i Mach er ikke bygget til de bedre gasser, så den kan ikke helt opretholde kapacitet, hvilket også er grunden til at Mach2 GT er tunet til 200w hvor LS i første omgang var tunet til 250w, nu ikke meget bedre end GT på det punkt. de er ca lige gode i mine øjne. Vapoen skulle dog have det ud over alle grænser lækreste monteringssystem.



Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 00:05:22
Svar/Indlæg:
1498/226
Hmmm... jeg vil på ingen måde anbefale dig at købe en ST...
Det er en dårligere udgave, som også køler endnu dårligere end den almindelige...

Brug pengene fornuftigt, og køb din Mach 2 her:

http://www.befro.dk/shop/defau...

Det er noget der virker, men koster jo så også små 4600,-
Men der kommer der så også en socket kit med til S775....

Så det skal du ikke ud og købe.. !!

Capiz 8)



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2005 00:05:23
Svar/Indlæg:
444/97
Btw.
Hvordan sættes sådan noget til?
Skal man have et bestemt kabinet, eller kan man bare have Marchén til at stå ved siden af kabinetet?



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2005 00:06:36
Svar/Indlæg:
444/97
6#
Hvorfor koster studiedatas.dk kun 2500? :o



Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 00:09:53
Svar/Indlæg:
1498/226
Det er en ST udgave, som vist nok ikke har USB tilslutning til PC, så kølerne ikke kan justeres, og der er vist ikke mulighed for at tilslutte display til machen.

Kort sagt, man har ingen muligheder for at justere machen.

Ret mig venligst hvis jer er forkert på den.

Capiz 8)



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2005 00:12:26
Svar/Indlæg:
444/97
rigght, og det skal man betale 3K for? :00 :p
W00t en dyr omgang justering... :D
Men hvordan virker kølingen? er det noget kompliceret så man ikke selv kan lave en? ?:(
Ellers tror jeg godt jeg kan leve uden det :e
Hvor meget larmer sådan et bæst? 8)



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2005 00:16:34
Svar/Indlæg:
567/2
Man kan godt bygge en - men styring får du ikke så nemt. desuden er der materialer og værktøj som kan være et problem at skaffe.
Og den viden der skal til for at kunne bygge et velfungerende system skal man også regne med at skulle tilegne sig..



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2005 00:18:08
Svar/Indlæg:
444/97
hmm ja du har nok ret, men hvormeget larmer den?
Ved ik lige om det er 3k værd :l



Andy.
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2005 00:18:30
Svar/Indlæg:
1536/33
Ved køb af kompressor køling skal du tænke på at du ikke får kølet dine andre komponenter (chipsæt, gfx, ect.)

#6

Enig, men i den prisklasse ville jeg lægge de 500 kr ekstra og så få en Vapo LS ( http://www.befro.dk/shop/produ... )

#9 Jeg ville heller ikke anbefale Mach II ST....

Jeg ville selv vælge vandkøling, da det er billigere og du får kølet mere. Der er mere for pengene, og du kan stadig lave et meget fint overclock..




Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 00:54:39
Svar/Indlæg:
1287/32
#9 Mach 2 og Mach 2 ST har præcist den samme ydelse. Deres kontrollerkort er også identiske. Kontrolleren i en ST har dog fået fjernet muligheden for USB og display tilkobling. Aligevel er det i nogle enkelte tilfælde set at USB og display tilkoblingerne stadig kan afbenyttes på ST'eren.

Hvorfor der er så stor prisforskel på dem undrer også mig. Tror nVentivs chancer havde været bedre hvis de havde prissat den normale Mach 2 som ST udgaven og lanceret en helt ny redesignet model (bedre monteringsløsning, rigtig r507a kompressor, bedre software etc...) istedet for GT.

#10 Jeg mener faktisk også Rododendon her fra siden, i tilæg til waterchillere, bygger direct die enheder til en fair pris... Er dog ikke helt sikker så du kan da prøve og spørge :)

Personligt har jeg også været virkelig tilfreds med min standard umoddede Mach 2 som uden at klage har sluppet alle de skjulte kræfter frem i alle mine processorer det sidste års tid.

Skulle jeg købe nyt kompressor system idag vil jeg nok være tilbøjelig til at købe en Vapo LS da den fra standard kommer med Lian-li kit og bedre monteringsløsning. En Mach 2 GT har dog stadig den bedste ydelse ved belastninger under 200W, men den bliver en del dyrere hvis den skal have de samme features som LS. Hvilket indebærer modding med Baker hoved og køb af Lian Li kit. Processorskift er også meget dyrer med Mach end med Vapo LS da LS' monteringsløsning giver mulighed for multisocketkit. Desuden skal du også tage højde for at dagens processorer ikke er serligt lang fra at afgive 200w i overclocket tilstand. Les evt Bowmans glimrende review af de to enheder for mere info hvor Mach 2 GT i øvrigt bliver kåret som vinder.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 04:31:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Kompressorkøling er kun for marginalerne, men!

... vil så lige tilføje at, en kompressorkøler (trods hvad mange "ved" *host* :00), faktisk ikke larmer. Myten må være opstået med de første udgaver med Sunon@12V = :x

Har i lang tid kørt med Mach II ud fra to doktriner:
1: Overclocking
2: Støjniveau

1: Må siges at være, som sagt, for marginalerne. Man henter, hvis man har god vandkøling i forvejen, "kun" et par hundrede MHz. Det er vel 'ok', og faktisk, så koster vandkøling måske oppe i egnen af kr. 3-4.000,- ("dengang").

Men det er dejligt ikke at skulle overvåge temperaturer, da den konstant holder sig omkring frysepunktet eller under.

2: Man kan, på Mach II'eren, skrue helt ned for blæserne, og stadigvæk køre med optimal køling.

Det er superdejligt, og alt efter hvad hardware man ellers har (strømforsyning, blæsere, pumpe (hvis man har vandkøling), harddisk etc.), så larmer den minimalt. Min egen Shuttle XPC SN95G5 barebone larmer mere. Og den er ellers stille...

"Savner" lidt at have kompressorkøling. Men nu er jeg gået af en anden vej, hvor designdelen også har en del at skulle have sagt. Det er ikke ligefrem en nem løsning. Men har man "råd", så er kompressorkøling vejen frem. Måske mange penge at give for et par hundrede ekstra MHz, men hold kæft det kan betale sig på støjfronten...

Har du råd og lyst, så køb den/det. Mere er der ikke at sige ;)



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2005 10:07:32
Svar/Indlæg:
649/35
Ulemper ved kompressor:

- Den er lidt stor og klodset at have under sin pc
- Man skal vente et minuts tid hver eneste gang den skal startes op (for at den kommer ned hvor den skal være).

Fordele ved kompressor:

- Dammmm det går stærkt når den først er oppe, og man kan bare smide volt efter cpuén

Vedr. støniveauet vil jeg sige at det er meget lidt den lamer, specielt når man skruer ned for blæserne så kan man ikke høre dem, og den ligger alligevel på -50 / -55 C ved load
Hvis du vil have en ide om hvormeget den lamer når der er skruet ned for blæseren, så gå ud til din dybfryser og hør efter når kompressoren starter, så meget lamer den også til en comp.



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2005 12:28:18
Svar/Indlæg:
444/97
OKay jeg tror at jeg vil købe en.
Men jeg skal lige spare lidt op føst, og det bliver nok først om et års tid, og til den tid kan jeg kikke på hvilken model jeg gerne vil have, måske der er kommet nogle nye.:p

Men skal den være under kabinetet, kan den ikke være andre steder? :l




Zalam
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 12:40:39
Svar/Indlæg:
1015/85
Jeg har prøvet alle de "alm." køle metoder - god + dårlig luft køling, vandkøling, mach 1. Dog mest vand.

Jeg vil sige det sådan.

God luftkøling er næsten lige så godt som vand, men så skal man huske vandets fordele:

Vand: er stille, ser godt ud (imo), kan køle det hele.
God luft: biligt, rimelig stille, kan clocke men ik så meget.
Billig luft: larmer, billigt, kan ik clocke ret meget.
Kompressor: Lidt dyrt, rimelg stille, kan se godt ud (lian li), man kan clocke meget dog ikke så vildt i forhold til vand, men lidt mere.