Tryk system

Vandkøling d.  06. juni. 2005, skrevet af KAK1000
Vist: 831 gange.

KAK1000

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 18:39:37
Svar/Indlæg:
248/37
Jeg sidder her og tænker på at jeg gerne vil have et H2O system der har et spule hovede, og de vil jo gerne have et højt tryk så vidt jeg har forstået.

så vil jeg lige hører om det er dumt at køre disse systemer med 10/12mm ID slanger eller om det er bedst at køre dem med 8mm ID slager?

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 20:40:38
Svar/Indlæg:
453/31
jeg bruger slange med 8mm ID i mit system og det funger ganske godt hvis man tænker på at jeg har køling på CPU,GPU+Ram,NB og kører med en 12V eheim pumpe der giver 300L/timen,der ligger mine temps på 34c i idle og 48c i load,men svinger selvfølgelig lidt efter hvor varmt der lige er i rummet!

jeg ville ikke mene at der er den store forskæld om man bruger slange med 12mm ID eller 8mmID så længe der er et godt flow igennem systemet,lige bortset fra at det er meget nemmere at komme rundt med 10>8 ID slanger inde i kabinettet :)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 20:53:12
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvis du vil køre med "tryk" system, så er disse pumper ideelle til formålet

Laing DDC-1T
http://www.vcore.dk/shop/defau...

eller
Laing DDC-PRO
http://www.vcore.dk/shop/defau...

vælger du at bruge en af disse pumper, så er 6 eller 8mm ID slanger nok, da den ikke har ret stort et flow, men til gengæld kan levere en masse tryk.

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
06-06-2005 21:04:06
Svar/Indlæg:
274/19
Det er klart at jo større slanger jo bedre, for at illustrere det kan du jo prøve at finde tryktabet i slanger af forskellige tykkelser af slanger.

Her er flow sat til at være konstant på 4 L/m, viskositet 1,025*10^-3 Pa*s, længden at slangen 1 m, densiteten til at være 1 g/cm^3. Diameteren af slangen varieres:

6mm slange: 2158,4 mm H2O
8mm slange: 493,8 mm H2O
10mm slange: 159,5 mm H2O
12mm slange: 63,9 mm H2O

Men i den virkelige verden er der er det flowet det går ud over. Du kan jo prøve at udregne for andre flowrates og så kaste det i en graf sammen med tryk vs flow for din pumpe.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 21:32:19
Svar/Indlæg:
2307/37
#3, nu vil #0 jo have et "spule" system. Så må et højt tryk jo være målet - dvs. tynde slanger ved hovedet. Jeg menr at kunne huske at nogle af Cathars hoveder kørte med to slanger, der samles i en lige foran kølehovedet for aå at lede vandet væk fra hovedet i to slanger igen. ideen var vel at opbygge et stort tryk på en kort distance lige ved kølehovedet. Som jeg husker det, var dette kølehoved i det oprindelige design opbygget med en masse små dysser, der "spulede" ned i fordybninger i kølehovedets bund og gav en masse turbulens.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 21:35:23
Svar/Indlæg:
4112/53
#3 da det er et tryksystem (europæiske dele som Asetek f.eks.), og ikke et flow system (Amerikanske som Dengerden f.eks.), så er der ikke meget formål med store slangediametre, da pumperne alligevel har rigeligt i at overvinde trykket i kølehovederne.

#0 Når/hvis du går igang, så vil jeg anbefale dig, at du køre med et "parrallelt" system.
Gå ud og læs artiklen på www.h2okoeling.dk der hedder "indkøbsguide del x: Parrallelt vs. serielt" eller noget i den stil. Den kan forklare dig fordele og ulemper.

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
06-06-2005 21:56:58
Svar/Indlæg:
274/19
#4,5 I misforstår pointen. Med en <B>tynd slange er der et stort tryktab</B>. Med en <B>tyk slange er der et lille tryktab</B>.

Stort tryktab i slangerne=ikke så meget tryk til overs til blokkene

Derfor er der masser at fordele ved tykke slanger da der så er større flow igennem vandblokken. Nu vil i måske sige at det er et "tryksystem" og derfor er det ikke flow i er ude efter, men jeg vil nu sige at sådan en betegnelse ikke giver nogen mening.
For ethvert system er der et forhold mellem flow og tryk, den ene kan ikke siges at være vigtigere end den anden.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 22:22:24
Svar/Indlæg:
2307/37
#6, det giver nu fint mening. :)

Prøv at kigge på dette kølehoved, som vel må betegnes som et af verdens bedste: http://forums.procooling.com/v...

En slange ind og højt tryk gennem en række dyser. Herefter højt flow gennem to slanger væk fra hovedet tilbage til pumpen.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2005 22:58:30
Svar/Indlæg:
4112/53
#6 Pointen er jo netop, at det er et minimalt flow, som en "trykpumpe" kan levere. Den/dem jeg linkede til, kan levere 400 l/h, ved 0 løftehøjde. Til gengæld kan den levere op til 3.8 m vandsøjle, før den "går i stå".

Men en helt anden side af sagen er, at mange (dig inkl.) tror, at det "bare" gælder om at have 12mm ID slanger overalt. Men hvad f..... hjælper det, hvis der kun er 1/8" eller 1/4" BSPT i kølehovederne/radien/pumpen, så få du alligevel ikke andet end et 4-5/7-8mm hul igennem dine studse, og dermed er det ikke en sk*d værd, da det alligevel er dine dysser i kølehovedet der er de vigtigste.

slp^

Superbruger
Tilføjet:
06-06-2005 23:10:15
Svar/Indlæg:
321/99
Jeg vil nu mene, at et højt tryk er kendetegnet ved at du trykker på din vandslange..

Meget simpelt.. Mindre diameter = højere tryk.

Så hvis det er tryk du er ude efter, så er det ikke de store slange du skal have fat i.

KAK1000

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2005 06:45:24
Svar/Indlæg:
248/37
mange tak

jeg regner nemlig med at jeg vil have Alphacool NexXxoS XP Bold fordi fordi jeg synes den ser godt ud og jeg har også prøvet den gamle model af dem på min computer

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
07-06-2005 08:55:34
Svar/Indlæg:
274/19
#8 Jeg tror ikke det bare går ud på at have 12mm overalt, men har dog erfaret at det ydelsesmæssigt er bedst, tallene lyver ikke. Du bør se på pumpens graf over løftehøjde og flow, så vil du kunne se at det gør noget om der er tryktab i slangerne, det giver lavere flow og derfor lavere ydelse.

Dog er det jo lettere at føre slangerne med lavere diameter, og de giver derfor mindre tryk på blokkene. Her mener jeg ikke vandtryk, men det skal tages i betragtning at slangerne river i blokkene, et alt for stort riv i en blok kan medfører at der ikke er optimal kontakt mellem blokken og processorer. Ekstra mounting tryk kan overomme dette men det gælder om at finde en balance.

I det system jeg i øjeblikket er ved at bygge bruger jeg derfor 3/8" slanger da det er en meget trang installation (htpc) og jeg følte at disse ville være det bedste kompromis.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2005 17:24:39
Svar/Indlæg:
3346/81
Hvis der er den fornødne løftehøjde (tryk) tilstede vil flowhastigheden gå i vejret hvis man kører med små slanger - hvis der ikke er tryk nok så vil flowet bare gå i stå!
Og til et spulehovede er hastighed selvfølgeligt ikke uinteressant - men til stadighed er det altså således at systemet skal være balanceret som både Nugit og thomsen er inde på for at få noget fornuftigt ud af det.

Nummer 1 er at pumpen skal kunne levere nok tryk til at overvinde tryktabet i systemet, ellers bliver der s'gu ingen flow.
Den kraft der er tilbage herefter bliver lig med et givet flow og ditto hastighed, og derfor hvis man kører med små slanger vil det resultere i en generelt højere hastighed for at flytte en given mængde vand - så Nugit har altså ret.

Tomgun