Købsloven mht crt skærm.

Diverse d.  07. juni. 2005, skrevet af Spiffen
Vist: 390 gange.

Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2005 15:48:27
Svar/Indlæg:
3162/78
Jeg har en skærm som der har været en del problemer med, den har været til rma 3 gange og lige nu har jeg så den 4. skærm, og nu ska den os til rma.

Men så kommer sprøgsmålet, er det ik noget med at 3 gange en ting fejler noget ka man få sine penge tilbage eller få den byttet til en anden model!

Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2005 16:31:27
Svar/Indlæg:
10398/435
jo, men det kræver du er en hård negl når du snakker med dem for det er ikke en ting de er glade for.

er det en doa eller rma sag?



vinz
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2005 16:57:58
Svar/Indlæg:
836/54
0# hvoffor køber du dog vil du købe sådan en stor klodset og gammeldags pis skærm? køb hellere en tft skærm den er meget bedre den er mere kompakt og smartere at se på og så er den osse mere fremtidssikret

mvh @min jensen



teko
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2005 17:02:14
Svar/Indlæg:
873/19
Du kan argumentere for at det er species varen (hele typen) der er fejl på, og ikke genus varen (kun de skærme du har modtaget). Der er belæg for dette da du nu er ved at sende den 4 af samme type tilbage, og så kræve købet ophævet eller en anden skærm af en anden type der er tilsvarende eller bedre..



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2005 17:06:13
Svar/Indlæg:
6899/119
nu synes jeg ikke lige det var det tråden gik ud på...vel #2?

#0

jo i følge købeloven så har du nu krav på refundering af pengene.

men som #1 siger så er firmaerne ikke vilde med det, så en beslutsom og fast tone pr. mail eller telefon er en god ting.

ps. håber ikke du har købt den hos Midt Data, da jeg har hørt en del om at lige præcis sådan en sag med 3x reperation er svært at få klaret.





the
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2005 17:20:28
Svar/Indlæg:
1019/119
vil lige sige nået selv om det ikke er det tråden går ud på en TFT skærm er nået af det dårligste du kan få hvis du skal spille men hvis man ikke har ret meget plads så er en TFT skærm det eneste man kan vælge men hvis man har meget plads så er det helt klart en CRT. og ja det kræver at du er god til at snakke med dem ;)

The name 8)



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2005 17:30:26
Svar/Indlæg:
6531/410
#2
sikker dog en gang sludder at lukke ud :00
og hvad har det med #0´s problem at gøre ?
ta dig dog sammen.

#5
hvad snakker du om har du overhovedet prøvet en moderne TFT skærm ?

#0
du skal være hård men høflig og forklare dem at du altså ikke kan leve med en skræm der har været til rma 3 gange.

hvis de ikke vil lytte til fornuft må du jo forklare dem om det der hedder forbruger rådet.

du er i din ret til at forlange handlen går tilbage eller de skaffer dig en skærm af samme kvalitet eller bedre til samme pris.



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 09:26:04
Svar/Indlæg:
3162/78
#2
Amin jensen, du er stor og klodset...

#4
Nej det er shg.dk, men det gør det i den grad ikke bedre

Ok så det i siger er at jeg ska ringe der ned og svine dem til på en høflig måde ;).



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 09:38:17
Svar/Indlæg:
3162/78
Petra... sød piger der!

Da jeg sagde den havde været rma'et 3 gange sagde hun bare at jeg kunne få mine penge tilbage, uden jeg nævnte det overhovedet, jeg skulle bare ha rma papire fra alle gangende og så kunne jeg få pengende tilbage.

Det må jeg sige, der får shg godt nok lige et plus i min bog!



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 09:43:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Godt at høre.

Til trods for hvad mange (åbenbart) har oplevet, så har jeg altid fået en god behandling dér.

:)



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 09:47:21
Svar/Indlæg:
3162/78
Ja det må siges at være lækkert...

man får vel alle pengende retur ikke? 3100kr :)



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 10:37:09
Svar/Indlæg:
6052/189
#10:

jo.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 10:56:25
Svar/Indlæg:
786/83
#0
Det er da dejligt, at du får dine penge tilbage uden først at skulle kæmpe en brav kamp for din sag.

#3
Det er helt forkert at sondre mellem species/genus køb i dette tilfælde.
Speciesgenstande er meget specielle varer (et maleri, en kunstgenstand eller det aller sidste eksemplar af en vare).
En genusgenstand vil altid kunne ombyttes til en anden vare af samme type og beskaffenhed.



Stefan_SN
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 12:08:40
Svar/Indlæg:
175/32
#0

Jeg har selv haft en del RMA sager kørende hos shg.dk og fik fornylig ombyttet mit 6800GT til kontanter, da der var gået over 30 dage i behandlingstid. Måtte dog kæmpe lidt for sagen, men det lykkedes til sidst ;) Fik det beløb jeg havde givet.
Så kontakt dem, og forklar din situation. Vær venlig, men præcis og lidt hård, så det ved at du ikke er til at løbe om hjørner med.

#6

Kan ikke lade være at vende den om og spørge dig: "hvad snakker du om har du overhovedet prøvet en professionel CRT skærm?" :00

- Prøv at finde en TFT der opfylder de spec som mine Sony GMD-F520 opfylder? Eller bare med samme skarpe og præcise billede....

Mvh. Stefan Pedersen



illuzioN
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2005 12:56:08
Svar/Indlæg:
264/40
Som din situation ser ud nu, har du 3 muligheder.
1. Affinde dig med 4. afhjælpningsforsøg
2. Kontakte forbrugerklagenævnet og køre din sag .
3. Trække firmaet i retten.

Hvis du ikke ønsker at affinde dig med at firmaet ønsker endnu et afhjælpningsforsøg, da de har fortaget for mange iflg. Købeloven, har du mulighed 2 og 3. Det er korrekt firmaet har foretaget for mange afhjælpningsforsøg. 1-2 iflg. Købeloven er, hvad den erhvervsdrivende har ret til. Med mindre der er tale om et teknisk avanceret produkt og fejlen er svær at udbedre. Dog er ikke alle fejl og mangler svære at udbedre i et avanceret produkt. Derudover kan den erhvervsdrivende stille en erstatningsmaskine til rådighed i reparationsperioden for at vinde mere tid. Men kan forstå på dig, dette ikke er sket.

Hvis firmaet ikke vil give dig pengene tilbage, eftersom som du mener du er berettiget til, kan du gå videre med din sag. Men inden du opretter en klage sag hos forbrugerklagenævnet eller kontakter din advokat, skal du sende et klagebrev, hvori du gør dine krav gældende og hvorfor. Forbrugerstyrelsen har lavet en skabelon, som kan udfyldes via deres hjemmeside:

Link: http://klag.klagetjek.dk/lette...

Hvis firmaet endnu afviser dine krav, kan du nu benytte punk 2 eller 3. Jeg vil anbefale dig punk 2, da du ikke løber ligeså stor risiko som ved 3, da du står med bevisbyrden. Du skal her være klar over, at en sag typisk vil tag 9-12 mdr., hvilket betyder du vil stå uden skærm i samme periode. Det koster 150 kr. at køre en sag hos forbrugerklagenævnet, men hvis du får medhold i din klage, bliver den erhvervsdrivende pålagt at betale de 150 kr., samt rette sig efter afgørelsen. Forbrugerklagenævnet er ingen myndighed og derfor skal firmaet ikke rette sig efter deres afgørelse. Men så vil de blive lagt ud på forbrugerklagenævnets side, som de fleste selvfølgelig ikke ønsker.

Du kan få gratis rådgivning hos forbrugerstyrelsen, som du finder på dette link:

http://www.klagetjek.dk/foer-d...

Jeg er ikke jurist, men kun en ganske almindelig forbruger som har haft en meget kedelig og hård kamp mod Internetfirmaet Midtdata.dk. Alt hvad jeg har skrevet er mine erfaringer og den viden jeg har fået igennem min mere end 1 års lange kamp.




Zonqui
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2005 12:59:05
Svar/Indlæg:
732/117
Da jeg havde mine ram til RMA hos shg.dk, fik jeg også bare nogle nye. Lidt god dokumentation og så er den i vinkel uden probs! :e

Mvh Morten



illuzioN
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2005 13:07:41
Svar/Indlæg:
264/40
Hov glemte lige at kommentere #6. Som jeg har oplevet det med Midtdata.dk er de helt kolde overfor forbrugerklagenævnet. Godt nok er forbrugerne dækket af købeloven, men er ikke ensbetydende med, at den erhvervsdrivende overholder det. De nemlig godt at det vil tage 9-12 mdr. at køre en sag og ikke særlig mange forbruger kan undvære sit produkt i så lang tid, da det jo er indkøbt til et formål. Om hvor mange der går det ved jeg ikke, men tvivler meget på, at Midtdata er de eneste.



adrinator
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2005 13:42:19
Svar/Indlæg:
118/26
#12

Genus kan blive til species. Hvis f.eks. du køber SHG's restparti af XX skærm er der tale om et species køb. Går SHG's restparti af XX skærm til grunde kan de ikke længere opfylde aftalen for de har ikke mere et restparti af XX skærm.

Så man skal ikke være for hurtigt med ikke at ville sondre genus/species :)

Ellers har jeg ikke taget stilling til denne sag, men det er velnok genus da du har har købt en skærm af dem.



adrinator
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2005 13:49:46
Svar/Indlæg:
118/26
Den nok mest relevante § i dette tilfælde.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Især stk. 4, 2. pkt. Rimelig tid. Hvis du er ved at være på den 4 skærm/reperation vil jeg mene, at vi er ude over rimelig tid. Jeg kan faktisk ikke huske, om det gælder hvis han hver gang giver di en ny skærm som så ryger til rep. Men hvis min viden ikkes nyder mig helt, så snakker vi om rimelig tid i forhold til hele forløbet. Det er til stor gene for dig og urimeligt hele tiden at skulle af med sin skærm fordi den fejler.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 13:55:25
Svar/Indlæg:
786/83
#17

Jo jo, jeg er skam fortrolig med genus/specieskøb-sondringen - men med de oplysninger, som foreligger, er der ingen grund til at bringe disse begreber ind på banen.

Manden ønsker jo blot at hæve købet, idet han ikke længere ønsker at sende den til RMA.