Batteri spr. > bærbar

Diverse d.  08. juni. 2005, skrevet af YourownMamma!
Vist: 239 gange.

YourownMamma!
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2005 17:27:13
Svar/Indlæg:
336/67
hey, jeg sidder med min søsters bærbar, og hun spurgte mig:
hvordan bevarer jeg bedst batteriets levetid?
jeg selv mener at det er at lade være at bruge batteriet, og slå den til jevnstrøm, men er det sådan? og kan hun bare tage batteriet ud når det er halvt brugt, uden at det mister strøm???

håber at i forstår mit spørgsmål!

Jesse
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2005 17:29:50
Svar/Indlæg:
1373/34
Du kan godt tage det ud uden det mister strøm. Et batterie har brug for blive afladt engang imellem så holder det længere



YourownMamma!
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2005 17:33:30
Svar/Indlæg:
336/67
okay, er der andet min søster bør vide, mht at holde batteriets levetid så langt som muligt?



Jesse
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2005 17:40:29
Svar/Indlæg:
1373/34
Et batteri holder længst muligt hvis det bliver afladt en gang imellem (ca. hver 2-3 uger) og lad det ikke blive for varmt. Batterier kan bedst li' når det er lidt køligt. ;)



Atomizer
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2005 18:26:21
Svar/Indlæg:
688/32
#1+3
Det er ikke helt korrekt. Den eneste årsag til at man skal aflade batteriet engang imellem er for at calibrerer det så windows kan vise det rigtige tid og procent.

Hvis batteriet ikke bliver brugt skal det lades til ca. 40 % og tages ud. Herefter opbevarer man det et kold sted (16-18 grader er bedst.) Dette skulle holde bedst på batteriet. Der er dog aldrig nogen garenti for at batteriet holder selvom ovenstående overholdes. Et batteri bliver slidt lige meget om det bliver brugt eller ej.

Det der er værst for et batteri er varme og gentagende fulde af- og opladninger. Små af- og opladninger er bedre for det.

Bemærk at ovenstående KUN gælder for et Litium Ion (LI-ION) batteri. (Det er sådan et batteri der sidder i de fleste notebooks)



Mykken
 
Overclocker
Tilføjet:
08-06-2005 19:19:48
Svar/Indlæg:
71/15
Tror den selvmekanisme er indtruffet på min bærbar. Næsten fra den ene dag til den anden. Ville den kun blive ladet op til 48%. Jeg har kalibreret det flere gange og prøvet at få det påladet i en anden computer, lige meget hjælper altid max 48%.

Noget man kan gøre??

Har engang hørt noget om at smide batteriet i fryseren i 24 timer eller lignede skulle hjælpe, men ville lige høre før jeg gjorde det.



jacobsen
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2005 23:15:51
Svar/Indlæg:
199/62
#6

Havde engang et batteri til min tlf som var gået helt dødt. Det skal pakkes ind i sølvpapir først, og ligge 1-2 dage i fryseren... så var der sgu fut på igen :p



AlexKrycek
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2005 23:59:41
Svar/Indlæg:
199/4
#4

Det er da den værste gang vås jeg har hørt længe.

"Klatladning" er ikke godt for et batteri. Lad helt op, og aflad det helt. Så holder det bedst.

Men dine 16-18grader - det lyder ikke heeeelt skeløjet.

også på LI-ION batterier. Dog langt fra i samme udpræget grad, med lidt har vel også ret.



Mykken
 
Overclocker
Tilføjet:
09-06-2005 00:25:05
Svar/Indlæg:
71/15
#7

Det prøver jeg i weekenden ;)


#0

Undskyld for mit spørgsmål i din tråd



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 01:07:53
Svar/Indlæg:
2175/186
Hmm... ifølge min mobil, har den altså godt af at blive afladet HELT og fyret fuldstændig op igen, så er det som om jeg får et nyt batteri hehe



YourownMamma!
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2005 15:38:28
Svar/Indlæg:
336/67
jeg er rendt ind i endnu et problem:
vi lod den lade hele natten, mens den var slukket, og så blev den tændt, men holdte kun batteri i ca. en time?!



K1lroy
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 18:04:55
Svar/Indlæg:
767/119
Som folk er inde på, så kan du klatlade som du vil på et LI-ION batteri, det er det bygget til, andre og tidligere batterityper havde det ikke så godt med det (bl.a. de tidlige mobilbatterier).

Jeg har selv med held fået gang i et batteri som kun kunne lade 13% ved at smide det i fryseren, men vær opmærksom på at det skal ligge 24 timer inden du tager det i brug igen (uden for fryseren) - det skal ihvertfald have stuetemp.

Hvilken processor er der i den laptop? Hvis det er en centrino, så prøv at installere et andet speedstep program end det der er indbygget i windows. Husk også at skrue ned for lysstyrken i skærmen (giver meget ekstra batteritid)..



K1lroy
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 18:06:29
Svar/Indlæg:
767/119
Du skal forøvrigt passe på med at aflade dit batteri helt (ved evt. at kortslutte det), det kan eventuelt resultere i polvending..



YourownMamma!
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2005 19:28:44
Svar/Indlæg:
336/67
#12> det er en Intel Celron med en hastighed på 1.5GhZ




Atomizer
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 19:30:28
Svar/Indlæg:
688/32
#8

Jeg har hørt mange som dig der undrer sig når jeg fortæller hvordan man behandler et lithium ion batt.

Men hvis du bruger 5 minutter på google finder du ud af hvordan man behandler et li-ion batt.

quote
What is the best cycling pattern?

I often get asked by the readers, "how deep can a battery be discharged and still achieve maximum service life?" There are no definite answers. Batteries are like us humans. Suppose we ate all the vegetables our mother heaped on our plates and do our daily exercise, would we life longer? Perhaps. But by how much, no one will know. Batteries lose capacity as part of aging, cycling and exposure to heat. Nickel-cadmium also loses capacity due to lack of exercise because of memory.

To maximize service life, satellite batteries are kept at a cool temperature and undergo a very shallow discharge of only 10% before recharge. Nickel-based batteries in space also receive a periodic full discharge. This regime allows ten of thousands of cycles. Closer to earth, the ideal charge/discharge patterns cannot be scheduled; neither is the temperature always perfect. As a result, a replacement will be required sooner or later.

If possible, do not discharge lithium-based batteries too deeply. Instead, recharge more often. Allow a nickel-cadmium battery to fully discharge once every 30 cycles or so. This also applies to nickel-metal-hydride but to a lesser extent. Exact data as to how often a nickel-based battery should be discharged is not available. Neither do we know low long a lithium-ion will last under different depth-of-discharge regimes. Manufacturers typically specify lithium-ion at an 80% depth-of-discharge.
/quote
taget fra:
http://www.batteryuniversity.c...

Ellers kan du jo prøve at lave denne søgning på google
http://www.google.dk/search?hl...

Læste osse engang en dansk vejledning men kan ikke lige finde den igen.



Atomizer
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2005 19:35:46
Svar/Indlæg:
688/32
Her er osse en lille guide på dansk.
http://www.pocketfreak.dk/tips...

Det er til pocket pc'er men da det er li-ion batterier de snakker om er det det samme til en bærbar pc.