Kølespørgsmål til de skarpe

Vandkøling d.  08. juni. 2005, skrevet af johans.m
Vist: 388 gange.

johans.m
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2005 20:48:44
Svar/Indlæg:
27/36
Jeg har 750 cm kobberrør, der har en ydre diameter på 1 cm og en indre på 0,8 cm. Det giver et samlet overfladeareal på lidt over 1800 cm2. Ideen med dette rør er at jeg kan fordele det rundt omkring i mit moddede Apple G5 kabi (med PC indmad - bare rolig!). Det skal altså fungere som en passiv radiator som jeg efter velbefindende kan fordele rundt omkring i computeren (eller udefor, hvis det passer mig).

Spørgsmålet er så, om det vile køle tilstrækkeligt. Hvor mange watt kan det flytte? Evt. i forhold til en almindelig 120 mm celleradiator.


Her er lige lidt data på kobbers egenskaber:

Varme overførings evne W/m * k = 384

Termisk Kapacitet kJ/kg * k = 0,39

Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2005 21:06:12
Svar/Indlæg:
3346/81
#0 - hvad har du røget?

"Fungere som en passiv radiator som jeg efter velbefindende kan fordele rundt omkring i computeren (eller udefor, hvis det passer mig)."

Hvad havde du tænkt dig at køle med og til hvilken temperatur?

Mener du med det du skriver at du vil køle luften i kabinettet - eller hva'?

Tomgun




Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2005 21:06:54
Svar/Indlæg:
2353/24
har ingen relevans længere... havde taget fejl af Cm (Centimeter) og Mm (Millimeter)


slp^
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2005 21:08:59
Svar/Indlæg:
321/99
#1, tror han vil bruge det til vandkøling.

#2, han skriver cm, ikke mm....



Q-jo
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2005 21:13:19
Svar/Indlæg:
303/35
#0
Bare lige for at jeg er helt med, vil du ikke lige være flink at skrive formlerne om til dansk hehe.. bare så at jeg ikke begynder at fortælle mig selv at "k" er Kelvin etc.. :D

Varme overførings evne W/m * k = 384

Termisk Kapacitet kJ/kg * k = 0,39

Altså: Watt/meter * k = 384 (enhed)??

osv osv..



johans.m
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2005 21:13:59
Svar/Indlæg:
27/36
#1

Jeg mener selvfølgelig at jeg kan fordele kobberrøret rundt omkring i kabinettet.

#2

Det er ganske rigtigt, dit regnestykke. Dog behøver man knap nok at have blæsere på når der er tale om en dual radiator. Og cellerne løber også tæt på hinanden, så når de afgiver varme, bliver en lille procentdel af den afgivel til de andre. Og samtidig skabes der ved passiv køling en masse varm ludt mellem lamellerne.

Så som passivt projekt tror jeg at min kobberrørsløsning er mere effektiv rent %-mæssigt.



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2005 21:26:14
Svar/Indlæg:
204/16
#4. W/M*k = watt pr meter kelvin. Det er en formel der "oversat" forklarer hvor godt materialet er til at overføre varme fra den ene ende til den anden, regnet ud i Kelvin, der er en temperatur enhed på linie med Celsius.

Det skal forstås således: Tag en stand kobber på 1 meter og en stang aluminium også på 1 meter. Jav den ene ende af hver stang ned i et bål, og mål nu i den anden ende hvor mange watt varme der overføres i kelvin.

For kobber vil det tal være 384 watt, mens det for aluminium vil være 204 watt.

Termisk kapacitet forklarer blot hvor mange watt et materiale kan optage kontra sin egen vægt i kilo jule, igen i kelvin. Her vinder aluminium klart, da det er et meget let materiale kontra kobber der er ganske tungt og kompakt. Kobber har her en kJ/kg*k på 0,39 mens kobber ligger på 0,94.

Håber det besvarer dit spørgsmål.

Flere data af den slags har jeg samlet her: http://h2okoeling.dk/?site=sho...

MVH:

MaGiX



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2005 21:53:50
Svar/Indlæg:
3346/81
¤5 - Sorry for den lidt karske formulering - men det fremgår ikke helt skarpt af din hvad det er du har i tankerne synes jeg.

Anyway - hvis jeg forstår dig ret så vil du lave en køler til kabinetluften - passiv (altså ingen blæsere, og ingen pumpe og kun luftkontakt) og så lede røret udenfor kabinettet og aflevere kalorierne der? Helt ærligt så tror jeg den genererede delta t og dermed fjernede varme er så tæt på 0°C at øvelsen er uden værdi.

Tomgun