Vandkøling newbee

Vandkøling d.  11. juni. 2005, skrevet af gan6
Vist: 435 gange.

gan6
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 00:59:12
Svar/Indlæg:
4/1
Hejsa,

Overvejer at købe et nyt vandkølet PC-system
med den nye AMD64-X2 når den er til salg.

Har aldrig prøvet vandkøling og forestiller mig
at prøve ThermalTake "BigWater"

I den forbindelse læser jeg at man indledningsvis skal køre ca. 24 timer med
vandkølings-systemet for at checke for utætheder.

Antager at det er vandkølingen alene dvs. pumpe+radiator+kølehoved kørende men uden CPU/motherboard tilkoblet.

Hvordan får man strøm til pumpen uden at få strøm til CPU'en/ motherboardet, eller er der noget jeg helt har misforstået ?

Nogen der har erfaring med "BigWater" ?

Al hjælp er meget velkommmen !


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2005 01:09:06
Svar/Indlæg:
6624/113
Den første gang man samler det, bør man for egen sindsro's skyld teste det i 24 timer udenfor PC'en ja.

Jeg gør det ikke mere, men jeg har osse kørt med vandkøling i over 5 år nu. Jeg ved godt hvordan tingene skal sættes sammen for at være tætte... ;)

Hvis du skal have vandkøling, ville jeg dog foretrække noget andet end TT sættet - f.eks Asetek Waterchill, eller noget individuelt sammensat fra forskellige butikker. Det som er vigtigt, er vandkølerens størrelse, og pumpens kvalitet.

Jo større vandkøler du har, jo mindre blæs kræver det - og jo mindre støjer det.

Pumpen er hele hjertet i systemet, og skal derfor være 110% pålidelig. Eheim er god kvalitet, og koster ikke alverden.

Gode steder at købe grej :

www.coolerkit.dk
www.vcore.dk
www.pc-modd.dk
www.studiedata.dk

Og gider du lige rette din signatur til max 3 linjer?



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 01:35:46
Svar/Indlæg:
667/20
Du kan købe et stik der slukker for strøm til mb'et, så starter diske, blæsere osv op istedet, og skulle der opstå en utæthed så ka du nemt nå at slukke, og en god ide at smide noget sugende papir rundt omkring så det værste kan suges op...

http://www.parstronic.dk/shop/...

Ellers skal du kortslutte disse 2 ledninger, men kan ikk lige få fat i det indlæg på h2okoeling.dk ligenu der fortæller hvilke det er, da serveren er nede, samme site burde du ligeledes tjekke ud og læse de gode guides igennem..

Jeg er selv igang ligenu, jeg har bare en anden puter til at stå ved siden af hvor jeg kan trække 12V fra istedet, pumper kan findes både til 12V og 220V, 220V pumperne bruges mest via et relæ som får det hele til at starte op samtidig, man kan jo glemme at tænde for pumpen hvis den køre uafhængig af puteren...



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2005 01:43:35
Svar/Indlæg:
3346/81
En af de sorte i ATX stikket og så den grønne - så kører PSUen uden at du har gang i moboet og brænder det af hvis der er en utæthed.

Tomgun



vinz
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 08:58:14
Svar/Indlæg:
836/54
okay du er jo newbee ik... okay så kan jeg jo andbefale waterchill pga at det er et ganske udemærket begynder sæt men hvis det stod til mig om det skulle være luft eller vand så ville jeg jo nok personligt vælge luft da at der ikke er så stor en risiki ved luft som der jo er ved vand da at hvis man var uheldig med at det var utæt så kan du jo brænde bundkortet af men hvis du vil ha vand så okay da men så køb de der waterchill sæt

mvh @min jensen



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2005 09:52:28
Svar/Indlæg:
6624/113
#4 - Træk lige vejret ik? ;)

Nu har jeg kørt med vandkøling i 5 år - og jeg har haft utætheder 4 gange hvor maskinen stort set druknede. Her snakker vi grafikkort og AGP port og stort set resten af bundkortet godt gennemvædet. Jeg har ALDRIG og jeg gentager ALDRIG mistet hardware på grund af det...



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 10:45:15
Svar/Indlæg:
1328/55
#4

Og andre er så uheldige at få myrdet sin Barton 2500+ under transport med en Zalman CNPS7000B-CU monteret ;)

Gæt hvem :00



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2005 11:04:31
Svar/Indlæg:
3346/81
#4 - Skræmmekampagne? Tsk tsk. Jeg har ligesom Sajmon druknet mit mobo flere gange - i mit tilfælde pga. manglende omtanke elle dovenskab - det har jeg ikke mistet noget HW af.

Så til #0 - vand er lige så sikkert som luft, når man tænker sig om og checker det som Sajmon og du selv har beskrevet.

Tomgun





Ironfox
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 11:04:40
Svar/Indlæg:
382/37
Som Jeg husker det skal du lave en lille lus mellem ben 13 & 14 En grøn og en sort ledning på de fleste PSUer.

Jeg plejer at montere alle ting og sætte det pænt op.

Derefter kun strøm på 1 til 2 blæsser da PSU kun starter op hvis der er lidt forbrug. Kun hvis pumpe er 220 volts type.

Køre så en til alt luft er ude af pumpen og du er sirker på at der er ingen utæthedder.

Tilslut resten og køre de første par dage uden at oc da det er rat lige at se om der er styr på temperaturen ved brug under spil og internet.

Har ikke prøvet big water. Men aquarius 2 som bigwater afløser og kan kun sige at du kan selvføglig ikke overclocke lige så meget som med noget fra astek eller andre men jeg vil da tror at det klare sig godt hvis man samlinger med dyre luft modeller.

Hyg med det her fra plask plask



gan6
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 12:21:49
Svar/Indlæg:
4/1
Hej alle

Mange tak for svarene. Ser alt i alt lidt besværligt ud så,
jeg vil igen lige spørge især #1 med den store erfaring .

Hvis man samler det hele, hælder vand på i reservoiret, tænder
for hele skidtet og fylder vand på til "mægden" af vand er korrekt
er der så ingen fare for at CPU'en når at brænde af i løbet af de første få sekunder hvor kølingen må være ret dårlig.

Checker de sites ud i har beskrevet, tak



mr.don
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2005 13:32:30
Svar/Indlæg:
1762/36
#9 Du må stadig godt rette din signetur til maks 3 linier ;) ...

Du må sku ikke tænde computeren og hælde vand på der! - Så går det sku da helt galt - det skal fyldes helt op, testes mens computeren er slukket. Og så tænder man computeren...

Der er masser af fine guides til hvordan man gør på www.h2okoeling.dk ...



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 14:01:00
Svar/Indlæg:
667/20
#9 Det vi har prøvet at fortælle dig flere gange, at du lukker dit motherboard ned incl cpu, så du bare holder strøm på alt dit andet hardware som du har monteret, pil ligeledes molex stikket af dit gfx kort...

Jeg ville dog stadig samle selv, jeg er jo selv ved at opbygge mit første system fra bunden, og de guides på h2okoeling.dk forklare det hele, ligefra test til rensning af systemet osv..

Reservoir er at foretrække for os nybegyndere der ikk gider rode med luftfælder, samt det er nemt at efterfylde og lufte systemet ud..



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-06-2005 14:54:22
Svar/Indlæg:
7881/1165
Godt Sajmon.. Så må du lige hjælpe mig:-o
Sidder her med mine OC-blocks fra Italien... Ville ellers meget gerne teste det uden for systemmet... men.....men..

Meningen er jo at man skal skære slanger til, sætte fast osv. Således amn får de rigtige længder osv. Det ved man jo ikke før man har sat det i... dvs. det er bedst at skille hele dyngen ad, sætte den op udenfor, og derefter sætte det ind igen..

Du siger lige til mig, at jeg skal stå internetløs i 24timer... "SKRIIIG"

Jeg havde tænkt mig at sætte det ind.. og starte pumpen, se om den pjasker efter et par timer, og derefter tænde maskinen :l :l

Det andet er godt nok besværligt, og inden man har sat slanger på igen opstår der endnu en chance for utætheder.. Og det må vel især være omkring slangerne at utæthederne plejer at opstår ik????



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 15:16:23
Svar/Indlæg:
1328/55
#12

Du kan jo bare måle op og så skære slanger til.. har jeg gjort alle gange og har ikke haft for korte slanger endnu... :)



Sir
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2005 15:18:01
Svar/Indlæg:
608/89
jeg har big water. og var newbe eda jeg selv købte det... det fungere som det skal siger ik noget. og nemt at installere... det eneste minus ved det er køleprofilerne.. det er ik så blanke som de burde... x(



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-06-2005 15:19:36
Svar/Indlæg:
7881/1165
#13: :l :l :l Det er self et forsøg værd.... Bare surt at den dyre 60kr/m-slange skal gå til spild.. det er sådanset et af de små grunde til at jeg ikke kunne finde på at gøre det...



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 15:29:39
Svar/Indlæg:
1328/55
#15

Hvad for noget slange køber du da? Kan sq ikke betale sig at give 60 kroner for en meter slange imo



mr.don
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2005 15:30:14
Svar/Indlæg:
1762/36
Ellers kan du montere det som det skal sidde, sætte og skære slangerne til ind i computeren - for at pille det hele ud igen og teste om det er tæt...



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 15:33:03
Svar/Indlæg:
204/16
Har en artikel lige på trapperne til lige netop dit spørgsmål, det er nemlig blevet stillet så mange gang nu, at jeg syntes det trængte til at få sin helt egen plads på vores side, til hvordan jeg vil anbefale specielt nye personer at gøre det, har selv vandkølet i 4 år, og aldrig haft en utæthed der medførte afbrændt hardware af nogen art, nemlig fordi jeg tager den med ro og tænker mig om, hvilket er alpha og omega i et hvert køleprojekt.

Kan ikke love den er klar i aften, men vil gøre mit bedste, men under alle omstændigheder er den lige på trapperne :)

MVH:

MaGiX - H2Okoeling.dk



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 15:38:31
Svar/Indlæg:
204/16
#16. Både ClearFlex60 og Primoflex koster lige i omegnen af 40 -60 kr, mens en slange som Tygon R3603 koster mellem 120 og 150 kr pr meter, men om det er prisen værd må være op til den enkelte, alle tre slanger er betydeligt mere robuste og antikinke venlige end normale PVC slanger er det, og kan derfor bruges på meget trange steder.

Cleaflex60 og Tygon er begge testet inde på vores side mod blandt andet PVC slange:
http://h2okoeling.dk/?site=sho...

MVH:

MaGiX



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-06-2005 16:02:21
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeps det er Clearflex... jeg har trange kår i kabinette, og skal forbi meget smalle steder...



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 16:07:06
Svar/Indlæg:
1328/55
red_martians:

Hvis du er ligeglad med farven vil jeg anbefale dig at købe de her slanger:

http://www.akvarieforretningen...

De er nemlig grønne... Men de er skidebløde og koster ufattelig lidt :)



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 16:09:51
Svar/Indlæg:
1328/55
Sådan ser de ud:






red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-06-2005 16:11:52
Svar/Indlæg:
7881/1165
#21: ellers tak.... jeg er meget intereseret i udseendet desværre... Der er to ting jeg sætter pris på..... "no"-noise og pænt. Men genialt idé til dem med lukkede kabinetter... gem den til en anden god gang, der er garanteret mange der kunne få brug for den!! ;) :)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-06-2005 16:31:05
Svar/Indlæg:
7881/1165
#22: Ser sgu ellers ret syret ud :p



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 16:41:30
Svar/Indlæg:
204/16
#21. Problemet er at der skal være en forbindelse mellem blødhed/hårdhed og ID/YD på slangerne, for er de med tynde vægge og bløde materialer, så kinker de for et godt ord, men er væggene tykke som på Tygon og Clearflex, men materialet lige så blødt som dem du linker til, så kan du sno dem om en finger, uden at de kinker.

Samme gælder med hårde slanger, er de for hårde og for lille ID/YD forhold, så kinker de også ret så let :)

Så det er altså en ballancegang man skal finde, men klart, til et system uden det store behov for at slangerne drejer hurtigt kan det ikke betale sig, men se lige engang på den test jeg lavede for snart længe siden, Clearflex60 kan altså dreje rundt uden at kinke længe efter at normal PVC har givet op :) Det er derfor vi er nogle der betaler i dyre domme for vores slanger, har selv KUN Tygon R3603 i mit nye/kommende system, både i 12 mm, 8 mm og 3 mm, dog primært på grund af deres utroligt flotte overflade og høje kvalitet.

MVH:

MaGiX



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 17:06:03
Svar/Indlæg:
1328/55
#25

Ja, men jeg synes nu det går fint med min 9/12mm

Kan næsten klare CPU --> N.B. på mit system, men også kun næsten.. var nødt til at sætte en strip.... dog tror jeg sagtens at det ville kunne lade sig gøre med et "normalt" kølehoved, da mit er lidt anderledes end de fleste




Vandet løber ud af den studs der er tættest på N.B., så det er lidt trængt

12/16mm vil nok være endnu bedre...



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2005 22:27:12
Svar/Indlæg:
204/16
#18 - Fortsættelse.

Blev desværre ikke i aften jeg fik den nævnte artikel klar, min makker der skulle hjælpe med billederne (Killah - Maziar) havde noget andet for, så det bliver en anden dag når der er tid den bliver lagt op, men har da i stedet for kigget på en lille teknisk sag om Flow og forskellige flow typer, som nu er gjort public i stedet for: http://h2okoeling.dk/default.a...

MVH:

MaGiX



Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2005 23:25:00
Svar/Indlæg:
1972/260
Jeg foreslår du vælger WaterChill fra Asetek... det er det jeg køre med... det er utrolig brugervenligt og nemt at sammensætte...

Det jeg gjorde var at tage de mål jeg skulle bruge til slangerne, skære slangen i de længder jeg skulle bruge (Det er meget vigtigt at enderne på slangerne bliver skåret lige, og ikke skæve), sammensætte systemet og sætte ned i en balge og teste det i 24 timer.... ingen utætheder, så kunne jeg fortsætte

Derefter skildte jeg det ad igen og sørgede for at det hele var tørt inden jeg satte det på mit hardware... så fyldte jeg vand på ventede en time og tjekkede om der var utætheder... ingen utætheder så kunne jeg fortsætte... tændte for maskinen og så kørte det...

Endnu en fordel ved WaterChill er at du kan tænde for vandsystemet uden for kabinettet ved hjælp af en 4-pins diskettedrev strømkabel... bare husk at sætte noget køling på dit hardware for det tænder også jo... :)