opsætning af ATA og SATA

Diverse d.  12. juni. 2005, skrevet af naxos
Vist: 143 gange.

naxos

Overclocker
Tilføjet:
12-06-2005 10:11:20
Svar/Indlæg:
39/29
Hej

Jeg har et cd-rom drev en ATA 133 disk og en SATA disk som jeg ikke kan få til at virke på en gang. Windows er installeret på SATA disken og den er monteret i min SATA1 port. Der er kun en alm IDE port som min ATA disk og cdrom skal monteres i, men hvordan? hvad skal sættes til master og hvad til slave for det vil virke??

steen

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2005 10:36:52
Svar/Indlæg:
2870/65
1. Sata bruger ikke master/slave forhold, men bliver sat direkte i bundkortet med et smal kabel (7 pins).

2. Sæt dit cd-drev som master og din ata133 disk som slave på et normalt kabel, så skulle det spille.

3. Tilbage til sata disken. Her er hvad du gør:

Sata bliver detected af dit board som en scsi enhed og skal derfor behandles som sådan. Dvs. at for at kunne se den i windows, skal du bruge en driver. Den driver skulle gerne følge med dit bundkort, enten som en diskette eller på den driver cd som fulgte med boardet.

Alt efter om du vil have din sata disk som data disk (nummer 2 disk) eller som den disk hvor du har dit OS på, skal den behandles forskelligt.

a. Hvis du vælger at have den sata disk som disk nummer 2 (data), skal du bare sætte den til med data og strømkabel, starte windows op...og så stikke windows driveren. Så laver du en partition i Disk Management...og formaterer partitionen...og så er den klar til brug.

b. Hvis du vælger at have dit OS på sata disken, skal du sørge for at have sata driveren klar på en diskette.

c. Under installationen af windows, kommer der i de første sekunder (starten af blå GUI) mulighed for at trykke F6 (ses i bund-linien). Det skal du gøre, da du så får mulighed for at give installationen en diskette med sata driveren kort efter.

Når installationen er blevet fodret med sata driveren, kører resten af installationen videre...og bruger den driver du har givet den. Den kan måske finde på at advare om at din driver ikke har windows logo på...du klikker bare ok til det.

Det skulle være alt hvad du har brug for at vide...

PS: Lige en ting mere: Hvis du har både din ata133 disk og din sata disk i maskinen under installtion, vil din ata133 disk blive set først. Du kan med fordel vente med at sætte din ata133 disk på til installationen er færdig...og slette den gamle installation.

naxos

Overclocker
Tilføjet:
12-06-2005 10:39:47
Svar/Indlæg:
39/29
Så er det på plads havde desværre overset et punkt i BIOS ;)